mikä vikana honda accord vm.98 autossa. se on 2,0 koneella. ja se joku vtec juttu on. mutta kun kiihdyttää niin 3000 kierroksen kohdalla tulee pari nytkähdystä. mutta ei kylmällä koneella tai sitten jos oikein tosi hitaasti kiihdyttää niin ei silloinkaan tunnu. mutta jos normaalisti ajaa niin silloin. merkki liikkeessä katottiin koneella ettei oo mitään virhe ilmoitusta tullut ja muuta se ei osannut tehä. mutta osaako joku sanoa mikä on vikana.
Vahva veikkaus tulpanjohtoihin. Vedätettäessä voivat kuluneina lyödä läpi ja aiheuttaa nykimistä. Kannattanee hankkia alkuperäisosat tilalle. Toinen homma voi olla tulpissa jos ei ole ihan äskettäin vaihdettu.
Jos autolla on ajettu paljon (n. 200-300tkm) niin myös polttoainesuodin voi olla jo vaihdon tarpeessa. Sehän ei usein kuulu huolto-ohjelmaan.
tulpat olen vaihtanu mutta ei auttanu. ja tämä nytkähdys tapahtuu aina justiin samoilla kierroksilla. mutta en tiä mikä muutos koneessa tapahtuu juuri tuossa kohdassa mutta en usko että tulpan johdoissa on syy. pensansuodatin on muistaakseni vaihdettu. ja ei sillä oo ajettu ku vähän yli 100tkm
Tarkista kuitenkin varalta johtojen vastukset ja samalla kaasuläppäanturin vastukset eri asennoissa.
Todennäköisesti tuon "nykäyksen" aihuttaa muuttuva venttiileiden ajoitus.Tossa hondan vtec koneessahan on muuttuva imuventtiileiden ajoitus,mutta se ei vielä tossa hondassa ole portaattomasti kuormituksen mukaan säätyvä,vaan kierrosalueittain.Ilmeisesti venttiileiden ajoitus muuttuu siinä 3000 kierroksen kohdalla,joka voi tuntua ainakin reippaammassa kiihdytyksessä niin sanottuna nykäyksenä.
nyt ku tuli venttiilistä puhetta niin muistanki että kun säädettiin venttiilien välykset niin loppu naputus ja se nytkäys pieneni vähän. tai sitten kuvittelin vain. mutta jos se johtuu siitä venttiili hommasta niin mitä sille pitää tehdä.
sille ei oikein voi paljon tehdä mitään,koska se on aika pitkälle ominaisuus ei vika.Kuten edellä tuli mainittua,niin kyseessä ei ole uusissa autoissa oleva "jouhevasti" portaattomasti kuormituksen mukaan säätyvä venttiilien ajoitus.Vaan kierrosalueittain säätyvä,eli moottorinohjausjärjestelmä muuttaa venttiileiden ajoitusta tietyillä kierrosluvuilla.se voi reippaassa kiihdytyksessä tuntua nykäyksenä.Mutta jos asia mietityttää,niin vie autosi merkkihuoltoon.Sieltä saat ainakin varmistuksen asiaan,että onko siinä jotain vikaa.
ei ne merkki liikkeessä osanu sanoa mitään ja se nykäys on kova. kaksi kertaa tuntuu sillain että se töksähtää. se niinku että jos kaasua käyttäs ylhäällä vähän silloin. ja se tuntuu ihan normaali kiihdytyksessäki. mutta pitänee käydä eri liikkeessä jossa ei olisi joku harjoittelija jota joutuu ite neuvomaan.
Mulla oli aikaisemmin VVT toyota ja siinähän on vastaava systeemi venttiilien ajoituksessa. Siinä tuntu aivan selvä vetopiikki tuossa noin 3500 kierroksen kohdalla mutta ei se haitannu . Lisäksi tuossa vähän yli 2000 kierroksen tuntui selvää hienoista nykimistä ja epäröintiä. ECU softattiin uudelleen huollossa ja ongelma pieneni sillä mutta ei täysin poistunut . huollossa sanoivat että tää kuuluu moottorin luonteeseen.
Oliko tosiaan venttiilien säätö tarpeen Hondassa? Siinähän on hydrauliset venan nostimet eli säätöön ei pitäis olla tarvetta??
kyllä hondassa pitää venttiilit säätää. jos oikein muistan niin 40000km oli sille laitettu huoltokirjassa säätöväliki. ja ne naputti niin siksi piti säätää. joo se nykäys on varmaan sama kuin tuo sinun epäröinti. sama kuin parikertaa löysäis kaasun nopeaa. sillain se nykii.
mikäli siinä hondassa ne nykäykset esiintyy ainoastaan tietyllä moottorinkierrosluvulla ja muilla kierroksilla ei ilmene nykimistä,niin uskaltaisin melkein varmasti sanoa kyseisen ilmiön johtuvan siitä muuttuvasta venttiileiden ajoituksesta.tosin voihan siinä olla jotain häikkää jos ne nykäisyt on kerta kovia.eti sieltä huollosta joku asentaja käsiisi ja kysy siltä,ne tietää monesti enemmän ku ne työnjohtajat.