Automaatti rullaaminen

4 kommenttia

Tuo bensa maksaa niin hyvin nykyisin, että tuli mieleen saako automaatilla ajellessa vaihtaa D- asennosta vauhdissa N:lle ja päinvastoin?
Rasittaako se laatikkoa, kun ei sen sisäkalujen toimintaa tunne. Kuinka laatikon voitelu? Auttaako, kun painaa kaasua ennen vaihtamista takaisin D:lle?
Auto rullaa N:llä paremmin, kuin D:llä.
Eka automaatti ja pieni mieli miettii...

  
  • Jos haluat rullata säästömielessä on viisainta pitää vaihde (D) päällä,useimmat nykyaikaiset moottorinohjaukset katkaisevat silloin polttoaineensyötön.Moottorijarrutus kovemmassa vauhdissa on kyllä lukkiutuvan momentinmuuntimen ansiosta huomattava.
    Vaihdelaatikko tuskin kärsii, jos moottori on käynnissä, vaikka vaihdatkin vapaalle (N) kunhan et huolimattomalla kädenliikkeellä samantien lykkää pakille.Ota myös huomioon että useimmissa automaateissa on auton hinaus vaihteen vapaa-asennossa rajoitettu 30kmh ja korkeintaan 100km.On myös muutama joita ei saa hinata ollenkaan.
    Sinun sietäisi myös mennä itseesi ja miettiä,miksi olet automaatin hankkinut,jos et kuitenkaan anna sen hoitaa hommiaan.Loppujen lopuksi olen kuitenkin varma siitä että automaatti osaa paljon sinua tai minua paremmin hoitaa vaihtamiset.On siitä kokemusta 45 vuoden ajalta

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 11.10.2006 klo 11:20]
      
  • Ei tuo kulutukseen vaikuta, saman verranhan se tyhjäkäynnillä aina vie. No, paikallaan ollessa saattaa teoriassa viedä vaihde silmässä enemmän, mutta tuskin kuitenkaan.

    Ja meneehän tommosessa kepinheiluttelussa automaatin idea hukkaan. Automaatti on automaatti, keppiin ei kosketa kuin suuntaa vaihdettaessa !

      
  • Useimmat (melkein kaikki) moottorinohjaukset katkaisee polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa oli automaatti tai ei.Liikehän pitää moottorin pyörimässä silti. Säästö on kuitenkin lähinnä akateemista luokkaa vaikka laskettaisiin pitkiäkin mäkiä moottorijarrutuksessa.
    Vaihdekepin kanssa pelleily ei todellakaan kuulu automaatilla ajoon, vaikka nykyisin melko monessa on "käsikäyttö" mahdollisuuskin.Se taitaa taas olla yksi niitä myyntimiesten keksimiä älyttömyyksiä.

      
  • Lainaus:
    11.10.2006 klo 11:29 salo-m kirjoitti
    Useimmat (melkein kaikki) moottorinohjaukset katkaisee polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa oli automaatti tai ei.Liikehän pitää moottorin pyörimässä silti. Säästö on kuitenkin lähinnä akateemista luokkaa vaikka laskettaisiin pitkiäkin mäkiä moottorijarrutuksessa.


    -06 Legacy aut. kulutus ajotietokoneen mukaan vapaalla rullatessa 0,8-1,2 l/100km ja D:llä tyypillisesti 1,6-2,0 l/100km (nopeudesta riippuen tietty) ja D:llä suurin vaihde luonnollisesti silmässä. En ole ottanut tavaksi rullailla vapaalla silti. Manuaalista vaihteidenvaihtoa en ole käyttänyt kuin joskus lukitakseni suurimman vaihteen cruisen kanssa ajaessa mäkisessä maastossa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit