Kaistallapysymisvahti

6 kommenttia

Onko kenelläkään lukijalla kokemusta näistä nykyautoissa yleistyvistä kaistavahdeista?

Saako kyseisen järjestelmän aina kytkettyä pois päältä?



Olen miettinyt, miten talven pääkallokeleissä ylimääräinen ratin nykiminen vaikuttaa ajosuoritukseen ja lukeeko auto kaistaa oikein sohjovallien ja ajourien johtaessa ties mihin?



Muutama vuosi sitten muistan lukeneeni koeajokokemuksia Audi A7:n puikoista ja testikuljettaja ei pitänyt kyseisestä avustimesta.

  
  • Toista vuotta on ollut käytössä auto, jossa on kaistavahti.

    Uskoisinpa, että poiskytkentä on oltava mahdollista kaikissa.

    Melkoista plimputtelua se pitää, jos harhailee.

    Sohjon ja lumen läpi se ei näe.

      
  • mhj:

    Toista vuotta on ollut käytössä auto, jossa on kaistavahti.
    Uskoisinpa, että poiskytkentä on oltava mahdollista kaikissa.
    Melkoista plimputtelua se pitää, jos harhailee.
    Sohjon ja lumen läpi se ei näe.




    En ajatellutkaan sen näkevän sohjon ja lumen läpi, vaan sitä, tulkitseeko se sohjo-/lumivallin ajoratamaalauksena?

      
  • Tässä on linkki yhden auton käsikirjan hakemiseksi:

    http://www.opel.fi/content/dam/Opel/Europe/finland/nscwebsite/fi/04_Owner/02_Manuals/new_om_insignia_KTA-2675_8-fi_eu_my12_ed0112_29_fi_FI_online.pdf

    Hakusanalla: kaistavahti löydät tietoa.



    Vähän on minulla kokemusta ajamisesta lumi- ja sohjo-olosuhteissa tällä autolla.

      
  • Kiitoksia informaatiosta. Mielessäni pyöri lähinnä kauhukuvat näistä korjaavia liikkeitä tekevistä avustimista.



    http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/03/11/nain-hyvin-auton-kaistavahtilaite-toimii-talvella/201224610/304

      
  • Tuo kaistavahti on kyllä mielestäni ihan hyvä.



    Pitää ensi talvena tutkia sen toimintaa vielä tarkemmin.

    Noista Taloussanomissa mainituista virhetoiminnoista ei ole myöskään havaintoja.

    Tässä ei ole korjailuominaisuutta, pitää kai sanoa onneksi.



    Kätevää nykyisin, kun saa netistä käyttöohjeet erilaisiin vempaimiinkin.

      
  • Olen ajellut nyt nelisen vuotta Lancia Deltalla, jossa on sähköisen ohjaustehostimen avulla korjausliikkeitä tekevä kaistavahti. Ainakaan tämä vahti ei edes yritä hahmottaa sohjovalleja kaistamerkinnöiksi ja luovuttaa muutenkin kaistamaalausten katketessa tai muuten puuttuessa. Joskus olen huomannut, että poiskuluneiden kaistamaalausten alta paljastunut ympäröivää asvalttia tummempi pinta tulee tulkituksi. Väreillä ei siis tunnu olevan niin väliä, kunhan riittävä kontrasti löytyy sumean logiikan märehdittäväksi.



    Kaistavahdin puuttuminen ohjaukseen tuntui ensialkuun lievästi sanoen oudolta, mutta aika nopeasti siihen tottui. Korjausliike alkaa vasta kun piennar- tai keskiviiva on hyvin lähellä eli vahti ei ohjaa urissa ajamiseen.



    Tärkein piirre järjestelmässä on toki se, että se täytyy kytkeä aina erikseen päälle. Useimmiten tulen kyllä laittaneeksi kaistavahdin päälle eli häiritsevänä en sitä koe. Järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois päältä vauhdin alittaessa 65 km/h ja vilkun ollessa kytkettynä. Samaten käsien irrottaminen ratista pudottaa järjestelmän pois pelistä. Leveäkaistateillä kaistavahti ei toimi.



    Järjestelmän kalibrointi piti tehdä kertaalleen uusiksi keskiviivan tunnistuksen kadottua auton ollessa n. vuoden ikäinen. Noutaessani autoa huollon tiskiltä huoltoneuvojan kommentit kuulostivat siltä, että koko liikkeen väki oli käynyt kokeilemassa ja hämmästelemässä kaistavahdin toimintaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit