Kuten tuo VTT:n raporttikin toteaa, nykyiset biopolttoaineet ovat turhanaikaista näpertelyä, mitä tulee siis liikenteeseen. Biodieselin tuotanto pienessä mittakaavassa voi toki olla kannattavaa, jos sitä tehdään jätteistä kuten Nesteen uusi laitos tekee. Tällä saadaan max muutama prosentti dieselin kulutuksesta katettua.
Tämän hetken prosesseilla kasvien kasvattaminen vain energiaksi (kynnöt, istutus, lannoitus, kastelu, korjuu jne jne), jalostaminen biopolttoaineeksi (ei ne itsekseen sellaiseksi muutu, valmistus vaatii paljon energiaa) ja sitten tankkaaminen autoon jonka hyötysuhde ei ole kummoinen on todella epätaloudellista, koska joka vaiheessa tarvitaan energiaa eikä hyötysuhde missään ole kovin hyvä. Pahasti on Suomessa biopolttoainekeskutelu alkanut kuulostamaan maatalouspolitiikalta...
Etanoli on vielä biodieseliä surkeampi, koska sen tuotanto on pohjoisilla leveyspiireillä hyvin epätaloudellista ja etanolin energiasisältö on bensiiniä huonompi eli sitä palaa enemmän. Kasvit vaativat täällä kasvaakseen rankkaa lannoitusta ja isoja pinta-aloja - kaikki toiminta pohjautuu fossiilisiin polttoaineisiin.
Vety on toistaiseksi pois laskuista laajemmassa käytössä. Ei sen erottaminen ja nesteyttäminen mitään ilmaista lystiä todellakaan ole. Jos vertaa vaikka maakaasun LNG-laitoksiin, niin melkoisista energiantarpeista puhutaan noissa muuntoprosesseissa. Kokonaishyötysuhde vedyllä jää siis toistaiseksi heppoiseksi.
Suomea ajatellen ei ole yhtään mitään järkeä tehdä isolla tohinalla biopolttoainetta epätaloudellisiin vapaastihengittäviin bensakoneisiin. Paljon enemmän saataisiin aikaiseksi taloudellisemmilla koneilla.. Tämän hetken tilanteessa on parasta tehdä ympäristötekoja vaihtamalla bensarohjot uusiin dieseleihin ja hybrideihin ja järkeistää liikkumista yleensä. Ja kyllä ne hybriditkin kehittyvät vauhdilla, ei bensakoneetkaan ikuisesti kymppilitraa syö.
Nyt kun on taas kylmää, niin aika moni auto ei ole edes lämmityksessä ennen starttia - jo sillä säästettäisiin miljoonia litroja polttoainetta
Paljon enemmän saataisiin aikaiseksi taloudellisemmilla koneilla.. Tämän hetken tilanteessa on parasta tehdä ympäristötekoja vaihtamalla bensarohjot uusiin dieseleihin ja hybrideihin ja järkeistää liikkumista yleensä. Ja kyllä ne hybriditkin kehittyvät vauhdilla, ei bensakoneetkaan ikuisesti kymppilitraa syö.
Nyt kun on taas kylmää, niin aika moni auto ei ole edes lämmityksessä ennen starttia - jo sillä säästettäisiin miljoonia litroja polttoainetta
Pitää paikkansa, mutta on niitä vähän kuluttavia bensakoneitakin. Autojen koko vain jatkaa kasvamistaan ja samalla vouhotetaan päästöistä.
Kuten tuo VTT:n raporttikin toteaa, nykyiset biopolttoaineet ovat turhanaikaista näpertelyä, mitä tulee siis liikenteeseen. Biodieselin tuotanto pienessä mittakaavassa voi toki olla kannattavaa, jos sitä tehdään jätteistä kuten Nesteen uusi laitos tekee. Tällä saadaan max muutama prosentti dieselin kulutuksesta katettua.
Tämän hetken prosesseilla kasvien kasvattaminen vain energiaksi (kynnöt, istutus, lannoitus, kastelu, korjuu jne jne), jalostaminen biopolttoaineeksi (ei ne itsekseen sellaiseksi muutu, valmistus vaatii paljon energiaa) ja sitten tankkaaminen autoon jonka hyötysuhde ei ole kummoinen on todella epätaloudellista, koska joka vaiheessa tarvitaan energiaa eikä hyötysuhde missään ole kovin hyvä. Pahasti on Suomessa biopolttoainekeskutelu alkanut kuulostamaan maatalouspolitiikalta...
Etanoli on vielä biodieseliä surkeampi, koska sen tuotanto on pohjoisilla leveyspiireillä hyvin epätaloudellista ja etanolin energiasisältö on bensiiniä huonompi eli sitä palaa enemmän. Kasvit vaativat täällä kasvaakseen rankkaa lannoitusta ja isoja pinta-aloja - kaikki toiminta pohjautuu fossiilisiin polttoaineisiin.
Vety on toistaiseksi pois laskuista laajemmassa käytössä. Ei sen erottaminen ja nesteyttäminen mitään ilmaista lystiä todellakaan ole. Jos vertaa vaikka maakaasun LNG-laitoksiin, niin melkoisista energiantarpeista puhutaan noissa muuntoprosesseissa. Kokonaishyötysuhde vedyllä jää siis toistaiseksi heppoiseksi.
Suomea ajatellen ei ole yhtään mitään järkeä tehdä isolla tohinalla biopolttoainetta epätaloudellisiin vapaastihengittäviin bensakoneisiin. Paljon enemmän saataisiin aikaiseksi taloudellisemmilla koneilla.. Tämän hetken tilanteessa on parasta tehdä ympäristötekoja vaihtamalla bensarohjot uusiin dieseleihin ja hybrideihin ja järkeistää liikkumista yleensä. Ja kyllä ne hybriditkin kehittyvät vauhdilla, ei bensakoneetkaan ikuisesti kymppilitraa syö.
Nyt kun on taas kylmää, niin aika moni auto ei ole edes lämmityksessä ennen starttia - jo sillä säästettäisiin miljoonia litroja polttoainetta
Nyt kun on taas kylmää, niin aika moni auto ei ole edes lämmityksessä ennen starttia - jo sillä säästettäisiin miljoonia litroja polttoainetta
Pitää paikkansa, mutta on niitä vähän kuluttavia bensakoneitakin. Autojen koko vain jatkaa kasvamistaan ja samalla vouhotetaan päästöistä.