ajovaloumpiot

3 kommenttia

Uudehkon auton muovisten, kirkkaiden ajovaloumpiolasien sisäpinnat ovat harmaana pölystä. Olisko jollakin neuvoja tai kokemuksia näiden puhdistamiseen?

  
  • Hankala homma, mutta voit yrittää irrallista umpiota puhaltaa puhtaaksi paineilmalla.Samalla voisi selvitä miten pöly on sisään päässyt,olisko polttimoiden tiivisteet huonosti paikallaan??
    Pyyhkiminen jollain rätillä ei taida onnistua ,heijastimet on herkkiä pinnoistaan.
    Joissakin hyvin harvoissa autoissa on umpion lasi irroitettavissa joten pölyjen poisto niissä voi onnistua helpostikkin? En kyllä moiseen päästäisi ketä hyvänsä tohelia.

      
  • Olen joskus irroittanut, huuhdellut vedellä ja antanut kuivua ennen asennusta. :sunglasses:

      
  • Heijastimet ovat todella arat, eikä sitä peilipintaa todellakaan ole niissä paksusti. Mutta jos saat umpiot auki, voi niitä yrittää puhdistaa.

    Itse juuri putsasin vanhan Volvon umpiot. Olivat vuosien saatossa menneet sellaisiksi harmaan karheiksi. Heijastin juoksevan veden alle, ja talouspaperilla siinä todella varvovasti pyyhin. Ensin kaikki pelkällä vedellä irtoava pois, ennen kuin käy sen enempää käsiksi. Paperi menee täysin vettyessään sellaiseksi muhjuksi, että tuskin naarmuttaa mitään, kunhan vaan ei suuremmin likaa ole välissä. Suorastaan hinkkaamaan ei silti kannata käydä, sillä se heijastinpinta kuluu puhki niin nopeasti, ettei huomaakaan.

    Toki uusissa autoissa voi olla jo heijastimetkin erilaista tavaraa kuin 18 v vanhassa Volvossa. Siinä heijastimet ovat metallia, mutta se peilipinnoitehan se ratkaiseva siinä on. Tiedä sitten, käytetäänkö nykyään samanlaista materiaalia.

    Noin minä sain ne puhtaaksi naarmuttamatta, mutta jokainen omalla vastuulla tietenkin. :wink: Uudempien autojen umpiot maksavat hunajaa, jos ne saa pilalle. :confused:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit