Renkaan sisä- ja ulkopuoli

3 kommenttia

Minulla on Michelin Energy Saver -kesärenkaat, joista kahdessa valmistusaika on vanteen sisäpuolella, eli ilmeisesti nämä kaksi ovat väärin päin? Millainen ja kuinka iso haitta tästä on? Olisiko syytä kääntää ne? Olisiko parempi laittaa ne eteen tai taakse tai jommalle kummalle sivulle?

  
  • Käsittääkseni, pyörimissuunnalla on enemmänkin väliä jos renkaan kyljessä on isohko nuoli joka suunnan osoittaa.



    En tiedä haitan määrästä tai laadusta sanoa muuta, kuin että itselläni on ollut monta vuotta käytössä Nokian talvirengassetti, joista nuolen mukaan 3 oikean puolen rengasta ja 1 vasemman puolen. Myyjäliike sis tehnyt virheen.



    Selvää haittaa tai muuta ongelmaa ei havaittavissa jarrutuksissa tai missään muussakaan. Nastahävikkiäkään oikeastaan yhtään enempää kuin setin muissa renkaissa.



    Sijoituspaikalla ei kait muuta väliä yhden renkaan tapauksessa, mutta on hyvä tiedostaa missäpäin "erikoisrenkaat" on.



    Kun on kyseessä 2 rengasta, niin onhan tilanne paljon vaikeampi. Itse ajaisin vain rauhallisemmin, ainakin lopun talvea, kun kohtahan on taas kevät. Kesärenkaita vaihtaessa/vaihdatettaessa hoitaisin tuon ongelman kuntoon.



    Ja riippuhan ongelman laatu renkaan kuvioinnistakin eli onko kuinka optimoitu. Intuitioni kuitenkin sanoo että sulla on suuntaneutraalit nakit siellä....

      
  • Minä katsoisin pikemmin löytyykö renkaasta teksti "outside" tai "inside", ja miten ne sijoittuvat. Tuo renkaan päiväys ei ole aina ulkopuolella, eli se ei ole mikään sitova sääntö.



    Energyissä ei ole pyörimissuuntaa.

      
  • Kiitos ajatuksista. Kyllä niissä tosiaan on myös nuo inside/outside-tekstit, ja ne vahvistavat tuon epäilykseni. Micheliniltäkin kysyin, ja heidän mielestään on tärkeää kääntää ne.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit