Miten asennan lisävalot bi-xenon autoon?

2 kommenttia

Jos autossa on erilliset kaukovalot, niiltä on helppo rosvota ohjaus lisävaloreleille.



Vaan entäs, kun ei ole? Kaikki muu järjestyy, kunhan löytyy ohjaus lisävaloreleelle.



Esimerkkitapaus Mercedes W212 E-sarja, bi-xenon ja adaptoituvat ILS valot. Sama kysymys taitaa koskea myös muita vain adaptoituvilla xenonvaloilla varustettuja autoja?



Pelisäännöt:



Täydet pistet tulee siitä, kun rele vetää auton älyvalojen ohjatessa valot kaukovaloasentoon ja kojetauluun syttyy sininen kaukovalon merkkivalo. Lisävalot siis seuraavat auton omia kaukovaloja täysautomatiikalla.



Hyväksyttävä suoritus on myös kääntää menuvalikosta automaattinen valojen vaihto pois päältä ja tunnistaa kuljettajan käskemä valojen vaihto kaukovaloille. Tässä vaihtoehdossa lisävalot syttyvät auton omien kaukovalojen kaveriksi kuljettajan niin pyytäessä.



Ehdotuksia?

  
  • Ratkaisu on lisätä kontrolleri, joka on ohjelmoitu tunnistamaan kaukovalojen syttyminen ja antamaan sen havaittuaan ylimääärinen +12 V lisävaloreleelle. Tuon purkin yhteensopivuuslistalla on pitkä rivi automerkkejä ja malleja:

    http://www.a-a.de/produkt/canm8-highbeam/

    Lisäkontrolleri CAN-väylään, sen antama +12 V releelle ja rele vetää kun auton kaukovalot ovat päällä. Kuski saa auton valokytkimellä valita käyttääkö ILS automatiikkaa vai vaihtaako valot itse.

    Yllättäen valonvaihtoautomatiikka tuntuu vain paranevan entistä isompien kaukovalojen kanssa. Auton omilla valoilla automattiika jättää kohtaavien autojen väliin pimeän hetken, jonka pari sekuntia pidemmät kaukovalot eliminoivat. Automatiikka vaihtaa nyt Liikenneturvan ohjeen mukaisesti kaukovalojen kohdatessa, eikä vastaantulijoillakaan näytä olevan asian kanssa ongelmia. Tämä tietenkin riippuu siitä, millaiset valot asentaa.

      
  • Päivitys: Myös lisävalot on nyt vaihdettu xenonpolttimoille, eikä Quad-xenon mahdollista enää valonvaihtoautomatiikan käyttöä. Kytkentä toimisi kyllä, mutta automatiikan vaihtaessa etääntyvän ohittajan perään kaukovalot tämä näkee edellään oman varjonsa :-(

    Valokatkaisin jää talveksi pakkovaloasentoon, jossa valojen vaihto on kuljettajan vastuulla.

    NBB 225 Alphan valokuvio näyttää vähän siltä, että ruotsalaiset taisivat optimoida xenonpolttimon kaukovalokuvion mittausnormiin? Lähtökohta on xenoneilla outlaw-pistevalo, jolla ei AMS Ruotsin mukaan ole edes EU-hyväksyntää. Sen valokuviota liikennekäyttöön levitettäessä on keskelle jätetty selvästi erottuvien rinkuloiden sisään pieni himmeämpi alue juuri norminmukaiseen mittauspisteeseen. Halogeenipolttimoin tuota ei erota ja tasaisen valokuvion antavalla H1 halogeenipolttimolla mitatun referenssiluvun 25 putoaminen nelinkertaisen valotehon antavalla xenonpolttimolla arvoon 20 taitaa johtua juuri tästä?

    Paremmuus riippuu käyttötilanteesta. H1 valokuvio on pidempi, xenonin tuottama on leveämpi. Jos voi hyväksyä sen, että NBB tarvitsee paljon tilaa niin auton puskurin päällä kuin edessään, voi suositella. Muitakin hyviä on, mutta NBB Alpha taitaa olla yksi tehokkaimmista katulaillisista xenonkaukovaloista, joita ref. 2*20 turvin saa asentaa laillisesti ilman vaihtoehtoisilla valoilla kikkailua?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit