Tapsan lähes uunituoreseen Volvo V70 tuli ensimmäinen matkan pysäyttänyt vika: hankaava ääni vasemmasta etukulmasta ja savua sivupeiliin katsottaessa. Ei muuta kuin kadunvarteen ihmettelemään. Mitään outoa ei näkynyt.
Auto savuten ja vinkuen sitten hiljaa lähimmälle katsastusasemalle (500m) ja auto tarkistukseen. Etuiskarin jousta kannattava alalautanen oli ruostunut puhki ja raahasi renkaaseen ylhäältäpäin kiinni. Kilometrejä alkuperäisillä iskareilla vasta 375 000 ja vuosia 13,5. Huonosti ruotesuojattu kohta, vaikka oli kolmesti käytetty Tectylin ohjelmassa.
Olin jo aiemmin harkinnut iskarein vaihtoa ja saanut mielestäni sopivan tarjouksen Bilstein vakioiskareista. Nämä sitten pantiin alle.
Nyt olen ajellut muutaman kuukauden ja viitisen tuhatta kilometriä näillä Bilsteineilla. Harmittavasti autosta tuli huonompi kuin kuluneilla alkuperäisvaimentimilla. Bilstein täristää rattiin lähes millä tahansa pinnalla, tien poikkisaumat ja epätasaisuudet tuntuvat koko ajan.
Renkaina on keväällä uudet Goodyear Efficient Grip 195/65/15 ja paineita vaihdeltu 2,6...2,0 Bar välillä vaan ihan sama. Renkaat jopa tasapainotettiin uudelleen vaikka ajettu vain 10 tkm. Vähän auttoi.
Bilsteinit ovat ehkä hieman alun ihan kammottavista tärinöistä pehmenneet, mutta hyvät ne eivät ole.
Käytin jopa katsastusaseman iskaritesterissä; lukema 78 (Alkuvuonna 68 alkuperäisillä.
Onko kokemuksia Monroen tai Sachsin iskareista - ovatko
myös ne pintakovia ja jäykkiä?
Vai onko vika muualla autossani, kun iskarit uusittiin....
Hyvä kun ei sattunut pahemmin tuon etujousen romahtaessa!
Kyseessä ei ole ihan ensimmäinen Volvo, joka osaa tuon tempun jousilautasen ruostuttua olemattomiin. Tämä oli jo 240 tarkistettavien asioiden listalla. Mukana on sen verran invalid user errorin oiretta, että myös, tai oikeastaan etenkin ruostesuojatuissa autoissa on syytä pitää jousilautasten valumareijät auki. Vedenpoistoreijän tukkeutuessa jousilautastesta tulee mutainen vesiallas.
Kurkkasin S80 kuittipinon nähdäkseni mitä takaa hajonneen Nivåmaticin tilalle aikanaan ruuvattiin, mutta en erittely ei valitettavasti kerro asennetun iskunvaimentimen mallia. Ihan tavalliset kaasuvaimentimet ja vakiojouset pyysin kalliiden nivåjen tilalle ja minusta lopputulos on hyvässä tasapainossa alun kolmatta sataa tuhatta ajetun S80:n vakioalustan pehmeyden kanssa, vaikka etuiskareita ei samalla vaihdettukaan.
Nivåmaticeja lukuunottamatta meidänkin Volvoissamme on vakiovaimentimet havaittu kestäviksi.
Olettaisin kaikkien tunnettujen valmistajien laatutuotteen useimmille kuljettajille sopiviksi, kunhan valitsee käyttötarkoitukseensa sopivan. Eli Monroe, Sachs, KYB/Kayaba, Boge tai muu kunnollinen toimii varmaan taas aikansa.
Eihän se Bilstein nyt kuitenkin vaan ole joku vakiota jäykempi, tai vakiota halvempi pelkkä nestevaimennin? Tekeekö niitä enää kukaan? Kaasuvaimennin tai tuplaventtiileillä oleva heilahduksen voimakkuuteen reagoiva vaimennin on siitä mukava, että se sallii pienen joustoliikkeen vain kevyesti vaimentaen, mutta tarraa silti isompaan pomppuun kiinni jämäkästi. Pintapehmeys saavutetaan uhraamatta turvallisuutta ja tukevuutta huonolla tiellä tai isoissa heitoissa.
2.0 bar rengaspaine on lähellä ainakin S80 tyhjälle autolle suosittelemaan 2.1 baaria, mutta minusta nykyrenkailla aika vähän? Tuosta parin baarin painesuosituksesta on jo aikaa...