Lexuksen hybridimaasturi on saanut hinnan:82.000e. RX 300 maksaa 68.500e,eli eroa on 13.500e.Hybridissä on kyllä myös enemmän varusteita kuin "tavallisessa" mallissa.Saa nähdä kuinka hyvin menee kaupaksi. Kulutus on ainakin tosi pieni eikä ääntäkään lähde juuri lainkaan.Olisi varmaan mielenkiintoinen ajokokemus.
Lexukseltahan on tulossa enemmänkin hybridiversioita,kuten uudesta GS:stä.
Hybridissä on vakiona Executive 2-varustepaketti joka maksaa noin 8000 tavalliseen malliin. Niinpä Hybridin lisähinnaksi muodostuu 5500, mikä ei ole tuossa hintaluokassa juuri mitään, varsinkin kun mukaan lasketaan selvästi parempi suorituskyky. Kulutusero on hyvin merkittävä kaupunkiajossa, jopa 6-7 litraa sadalla, mutta kuinka moni välittää kulutuksesta?
Ainoa myyntiä rajoittava tekijä on saatavuus. Ainakin Saksassa kaikki tämän vuoden mallit on myyty. Suomessa tilanne saattaa olla toinen? Hinta ylittää kuitenkin minun autobudjettini, joten kiinnostus on sikäli akateemista.
TM-autotoimitus lukee kuitenkin tätä palstaa, joten tehkää pitkästä aika kunnon maasturivertailu. Mukaan uudet Lexus RX400h ja Mercedes-Benz ML, lisäksi luokan myyntitilaston kärki, eli järjestyksessä Toyota Land Cruiser, Volvo XC90, BMW X5 ja VW Touareg.
Löytyykö kannatusta tälle idealle? Tai muita vaihtoehtoja tuohon vertailuun?
Kaiken maailman pikkuräpsyjä on vertailtu ihan tarpeeksi!
Kyllähän tuohon listaan voi hyvin lisätä vielä Nissan Muranon.
Minusta yhdistetty kulutus 8,1 l/100 ei ole tosi pieni 5h autolle, jossa tavaratilakin on vain keskinkertainen. Tietysti jos vertaa saman auton perusmalliin ja muihin vastaaviin möhköihin niin sitten
Hybridin kiinnostavuus suurenee sitä mukaa mikäli ne yleistyvät, Astra, Corolla, Golf-luokassa. Nyt saatavuus on lähinnä luokassa jossa rahalla ei sinänsä ole väliä - eikä kulutuksella.
Uusi Grand Cherokee myös samaan vertailuun uudella 3,0 V6 dieselillä. AutoBild lehdessä oli testi, pitkittäis ja poikittaistasauspyörästön lukot ja lisäksi elektroniikka. Cherokeen voi pysäyttää jyrkkään mutarinteeseen ja lähteä siitä jatkamaan ylös, mihin kaikki muut jäävät. Silti maantieominaisuuksiin on entistä enemmän panostettu.
Lexus RX 400h näyttää kuluttavan jopa 1l/100km vähemmän kuin vastaavat muut SUV diesel automaatit. Mielestäni aika hyvin, jos bensakone pärjää jo dieselille, jota on tähän asti pidetty vähiten polttoainetta kuluttavana. Eikä rasita edes diesel(rankaisu)vero.
Soisi vaan noiden hybridien yleistyvän myös edullisemmissa autoluokissa.
Soisi vaan noiden hybridien yleistyvän myös edullisemmissa autoluokissa.
Se että kuluttaako käytännössä maantieajossa piheimpiä dieseleitä vähemmän jää nähtäväksi. Kaupungissa se on varmasti taloudellisin.
Täytyy kuitenkin muistaa myös suorituskyky, 0-100 km/h 7,6 sek. Se on selvästi piheimpiä dieseleitä parempi arvo. Lisäksi USA:ssa tehdyissä ohituskiihtyvyys-mittauksissa auto on ollut todella nopea, vain BMW X5 4,8iS ja Porsche Cayenne Turbo ovat kyenneet parempiin arvoihin.
USA:ssa löytyy jo tällainenkin hybridi:
http://automobiles.honda.com/models/model_overview.asp?ModelName=Accord+Hybrid
Löytäisi varmaan tehonsa puolesta ostajia Suomessakin.
Jos asia kiinnostaa, niin Lexus RX 400h, on Suomen Auto-Bild lehdessä joka ilmestyy 3.6. artikkeli matkasta Amerikan halki 6000 km New Yorkista San Fransiscoon. Onko pääsääntöisesti maantieajoa, vai koukkaillaanko myös kaupungeissa? Varmasti mielenkiintoista lukemista asiasta kiinnostuneille.
http://automobiles.honda.com/models/model_overview.asp?ModelName=Accord+Hybrid
Lisäksi Toyota on myös Camrysta tuomassa lähiaikoina myyntiin hybridiversiota. (Lähde: TCC)
Soisi vaan noiden hybridien yleistyvän myös edullisemmissa autoluokissa.
Tuota kulutustakin merkittävämpää on se, että se ei juurikaan tuota saastetta, kaupungissa ei itse asiassa lainkaan. Tässä se pesee kaikki diesel-kilpailijansa 100-0, koska tietääkseeni yksikään niistä ei ole varustettu edes hiukkassuodattimella, saati sitten katalysaattorilla.
Pari kk sitten otin tänne palstalle MB 500 S dieselhybridin hiukkassuodattimella ym. Keskikulutus dieseliä 7 l / 100 km. Pesee Lexuksen.
Suomessa vain tämä ei kannata -60 luvun käyttövoimaveron takia. Muualla maailmassa vero on polttoaineessa.
Paljonko toi sun hybridimersu maksaa?
Ai Suomen autoverolla? Siehän vitsin murjasit, eiköhän mennä reippaasti yli 100 K. Ei liene Suomen tuontiohjelmassa, jenkkilään nuo luxussedanit menevät, V8 dieseli jne. katso uudet autot 5-6 sivua/palstaa taaksepäin, sieltä löydät otsikon ja linkin jossa kuvat ja tiedot.
Mersu muuten panostaa dieseleihin myös USA:ssa. Hämmentävä tieto, mutta pitivät Texasissa vauhtiradalla ennätysmurskajaiset uusilla dieseleillä niin huippunopeuksissa kuin luotettavuudessa. Saa nähdä mitä kansa siellä sanoo? SUV:it ovat viimeisten mielipidetutkimusten mukaan USA:ssa kovassa laskussa. Moni pitää niitä myös rumina, ei auton näköisinä. Olikohan sunnuntain Hbl. Niin ne mielipiteet ja markkinat muuttuvat vähitellen.
Sedania ja Suvia ei pitäisi verrata keskenään. Lexuksen 8,1 on Mersun 7,0:aa parempi kulutuslukema kun autotyyppi otetaan huomioon.
Merkittävintä on kuitenkin se, että kyseistä Mersua ei ole olemassa. Tarkoitan siis ettei kyseinen auto ole myynnissä. Mercedes ei ole edes ilmoittanut koska siltä tulee hybridi myyntiin. Myynti alkanee aikaisintaan syksyllä 2006.
Silloin alkaa hybriditaistelu luxusluokassa koska Toyota on rekisteröinyt äskettäin tuotemerkin "Lexus LS 600hL". Seuraavasta Lexus LS-mallista tulee siis pidennetty versio jonka huippumallissa on hybridijärjestelmä joka vastaa teholtaan 6-litraista V12-moottoria.
Jep, mutta ei typenoksideissa, joiden rajoittamiseen dieselistä ei hiukkasuodatin eikä edes D-Kat riitä!
Mersu muuten panostaa dieseleihin myös USA:ssa. Hämmentävä tieto, mutta pitivät Texasissa vauhtiradalla ennätysmurskajaiset uusilla dieseleillä niin huippunopeuksissa kuin luotettavuudessa. Saa nähdä mitä kansa siellä sanoo?
Kirjoittelin tästä jollekin muulle palstalle (taisi olla se "muuta liikennettä" -juttu). Viime viikon Der Spiegelissä oli asiasta juttu. Mersu soveltaa Amerikan markkinoille tuleviin dieseleihin raskaasta kalustosta peräisin olevaa urea-tekniikkaa, jonka avulla se saa dieselit bensiinimoottorien päästötasolle myös typenoksideissa, joita Amerikassa pidetään erittäin haitallisina (toisin kuin Euroopassa). Jakeluverkkokaan ei tule olemaan ongelma, koska raskas liikenne tarvitsee jakelun joka tapauksessa.