Meillä on ollut firmassa useampia Chevy vaneja. Lisäksi on ollut pari hiacea ja volkkaria. Mitään sen enempää vähättelemättä ykkönen on empimättä Chevy. Aivan sama, minkälainen lasti on kyydissä, ja vaikka olisi vielä kärrykin, ei ylämäet eikä mitkään muutkaan tunnu. Voimaa piisaa kuin pienessä kylässä. Hiacessa kulku hidastuu selvästi kuorman kanssa. Vani on muihin verraten myös ylivoimainen ajettava. Mukava, hiljainen, kulkee kuin juna, kuormalla kuin kuormalla. Vani vetää pisteet kotio myös varustelustaan (mm.ilmastointi, automaatti) Haittapuolina se, että kaikki ei saa ajaa, kun vaatii kuorma-autokortin. Kaupungissa aika iso käsiteltävä.
Ajan työkseni paketti- ja kuorma-autoja, ja voin sanoa, että älä osta ainakaan MB Vitoa. En suosittele sitä nimimerkistäni huolimatta.. Myös uusi Vito on laiska ja pieni, mutta yllättävän hiljainen. Rumakin se on..
Sen sijaan Mersun leiristä voin suositella kaikenkokoisia Sprintereitä, joista suurimmat ovat Suomesta ostettuina kuorma-autoja, mutta Saksasta niitä voi tuoda pakettiautoina. Näissä laitteissa on jo kantokykyä, eikä auto hyydy kesken matkan. VW LT on sitten sama auto kuin Sprinter. Myös Fiat Ducato on osoittautunut varsin hyväksi peliksi.
Eli, jos haluat ison pakun, osta Sprinter. Jos taas haluat pienen, osta VW Transporter. Se on myös ihan kelvollinen.
Tämän voin sanoa yli puolen miljoonan pakettiautokilometrin jälkeen.
Sprintteri on kelpo iso paku, voimaa ehkä saisi olla enempi. Automaattikaan ei olisi pahitteeksi. Saattaahan niitä automaattina saadakin, enpä tiedä. Mutta miksi ihmeessä monissa pakuissa on ratti vaakatasossa, kuin linja-autossa tai vanhassa ladassa ikään?!! Kamalia ajettavia, onko ne suunniteltu jonkun apinan ohjastettaviksi, vai mistä moiset ergonomiasuunnittelun kukkaset. Uudessa hiacessa on ajoasento kohtuullinen, sekä vanissa myös, paitsi molemmissa ratti on vähän liian kaukana, joutuu melkein kädet suorana ajamaan.
Itse kävin koeajamassa joka merkin pakut mitä paikkakunnalla oli myynnissä ja päädyin lopulta Transporteriin. Alla ne mitkä jäi mieleen.
Opel, Nissan ja Rellu tarjosivat samaa autoa eri mallinimillä. Niissä oli kaikissa mukavan hiljainen ohjaamo ja 135hv moottorin olisi saanut pienellä lisäsijoituksella - tosin väittivät sen kuluttavan melkoisesti enemmän menolientä. Varusteiden hinnat kohtuullisia, mutta ilmastointi hieman yläkanttiin hinnoiteltu. 6 pykäläinen vaihdeisto 100hv moottorissakin oli mukava, jos käy välillä Kehällä ei ruuhka-aikaan. ESP:nkin saa kohtuu hintaan, MB:n tapaan.
Hiace oli karmein ajettava tonniluokan autoista. Upouusi koeajoauto ja ajomelu oli kuin traktorissa. Vaihdekeppi väpätti kokoajan polveen, kuin riivattuna ja kun nopeus nousi yli 60km/h alkoi kaivata kuulosuojaimia. Moottoritiellä ei tarvinnut ajaa kuin yksi rampin väli ja korvissa vinkui melkoisesti. Lisäksi kalliiksikin Hiace tulee, kun ei siinä ole mitään vakiona, webasto, radio, kaiuttimet jne kaikista pitää maksaa erikseen, joten en ymmärrä miten väittävät Hiacea edulliseksi - ilmastointikin maksaa maltaita. Myyjä vielä koitti kehua edulliseksi huoltaa, näytti laskelmat, jotka tekivät yhteensä 1600 3 vuodelta. No jopa kalliiksi parjattu VW alitti nämä kustannukset, joten en tiedä miksi koitti hehkuttaa Hiacea edulliseksi. Unohtui tästä se seikka aiemmin, että Hiace olisi siis tullut listahinnaltaan kallliiksi, mutta alennusta annettiin heti tinkaamatta yli 10% eli myyjäkin näytti tietävät mitä myy, kun pitää antaa noin paljon alennusta ilman tinkausta
Chevy oli karmea käsiteltävä. Pehmeä ja mukava ajaa, mutta käsiteltävyys yleensä ei yllä samalle tasolle kuin pienemmissä pakuissa. Toki ymmärrettävää, kun on huomattavasti raskaampi auto. Toki tärkein syy miksi piti hylätä Chevy on, että emännällä ei ole C-korttia
Fiat karkotti liian innokkaalla myyjällä itsensä pois pelistä. Myyjä tuntui unohtavan välillä hengittää lauseidensa välissä Ei paha ajettava, mutta pitkästä takuusta huolimatta en viitsinyt Italoa tilata. Auton sisusta ei ollut paha, eikä ajoasentokaan mitenkään moitittava. 'Italo on kuitenkin italo' -mielipide painoi ehkä liikaakin päätöksessä
MB Viton ohjaamo oli niin pirun ahdas, ettei siinä saanut järkevää ajoasentoa, joten en edes viitsinyt koeajaa sitä. En voi ymmärtää miten 'premium' merkki voi tehdä noin kauhean pakettiauton.
Transporteriin päädyin lopulta. Auto ei ollut hiljaisin vakiona, mutta sain edukkaasti Carsport varustellun mallin, jossa on vakiota paremmat äänieristeet ja muuta sälää. Hinta jäi Opel/Rellu/Nissan mallien tasolle (O/R/N mallien hintaa nosti melkoisesti lisävarusteet, jotka taas T5:n olivat edullisempia), kun alennuksia annettiin Carsport paketista lähes koko sen arvon verran. Huonoa T5:ssa on mielestäni 105hv mallissa vain 5 pykäläinen vaihteisto, joka ei ole Kehällä tai moottoritiellä ajettaessa omillaan. Webasto T5:ssa on vakiona, tosin kellosarjasta joutui pulittamaan extraa. Viikon olen nyt ajanut T5:lla ja hyvältä se tuntuu vieläkin, eikä kaduta ostopäätös
Tämä siis tämän kevään aikana koettua kun mietin mihin uuteen pakuun päätyisin. Tämä ei tarkoita, että T5 on se paras mahdollinen paku kaikille. Olisin itsekin päätynyt O/R/N malliin, jos ei olisi tuota Carsport mallia löytynyt 'varastosta' noin edukkaasti.
Meillä on ollut firmassa useampia Chevy vaneja. Lisäksi on ollut pari hiacea ja volkkaria. Mitään sen enempää vähättelemättä ykkönen on empimättä Chevy. Aivan sama, minkälainen lasti on kyydissä, ja vaikka olisi vielä kärrykin, ei ylämäet eikä mitkään muutkaan tunnu. Voimaa piisaa kuin pienessä kylässä. Hiacessa kulku hidastuu selvästi kuorman kanssa.
Vani on muihin verraten myös ylivoimainen ajettava. Mukava, hiljainen, kulkee kuin juna, kuormalla kuin kuormalla. Vani vetää pisteet kotio myös varustelustaan (mm.ilmastointi, automaatti)
Haittapuolina se, että kaikki ei saa ajaa, kun vaatii kuorma-autokortin. Kaupungissa aika iso käsiteltävä.
Ajan työkseni paketti- ja kuorma-autoja, ja voin sanoa, että älä osta ainakaan MB Vitoa. En suosittele sitä nimimerkistäni huolimatta.. Myös uusi Vito on laiska ja pieni, mutta yllättävän hiljainen. Rumakin se on..
Sen sijaan Mersun leiristä voin suositella kaikenkokoisia Sprintereitä, joista suurimmat ovat Suomesta ostettuina kuorma-autoja, mutta Saksasta niitä voi tuoda pakettiautoina. Näissä laitteissa on jo kantokykyä, eikä auto hyydy kesken matkan. VW LT on sitten sama auto kuin Sprinter. Myös Fiat Ducato on osoittautunut varsin hyväksi peliksi.
Eli, jos haluat ison pakun, osta Sprinter. Jos taas haluat pienen, osta VW Transporter. Se on myös ihan kelvollinen.
Tämän voin sanoa yli puolen miljoonan pakettiautokilometrin jälkeen.
Sprintteri on kelpo iso paku, voimaa ehkä saisi olla enempi. Automaattikaan ei olisi pahitteeksi. Saattaahan niitä automaattina saadakin, enpä tiedä.
Mutta miksi ihmeessä monissa pakuissa on ratti vaakatasossa, kuin linja-autossa tai vanhassa ladassa ikään?!! Kamalia ajettavia, onko ne suunniteltu jonkun apinan ohjastettaviksi, vai mistä moiset ergonomiasuunnittelun kukkaset. Uudessa hiacessa on ajoasento kohtuullinen, sekä vanissa myös, paitsi molemmissa ratti on vähän liian kaukana, joutuu melkein kädet suorana ajamaan.
Transporteri on tosi kiva ja helppo ajaa... kuulemma jos on automaattivaihteisto se hajoaa "hetkessä", eräällä taksikuskilla kolmas menossa...
Vivaro on testivoittaja...
Itse kävin koeajamassa joka merkin pakut mitä paikkakunnalla oli myynnissä ja päädyin lopulta Transporteriin. Alla ne mitkä jäi mieleen.
Opel, Nissan ja Rellu tarjosivat samaa autoa eri mallinimillä. Niissä oli kaikissa mukavan hiljainen ohjaamo ja 135hv moottorin olisi saanut pienellä lisäsijoituksella - tosin väittivät sen kuluttavan melkoisesti enemmän menolientä. Varusteiden hinnat kohtuullisia, mutta ilmastointi hieman yläkanttiin hinnoiteltu. 6 pykäläinen vaihdeisto 100hv moottorissakin oli mukava, jos käy välillä Kehällä ei ruuhka-aikaan. ESP:nkin saa kohtuu hintaan, MB:n tapaan.
Hiace oli karmein ajettava tonniluokan autoista. Upouusi koeajoauto ja ajomelu oli kuin traktorissa. Vaihdekeppi väpätti kokoajan polveen, kuin riivattuna ja kun nopeus nousi yli 60km/h alkoi kaivata kuulosuojaimia. Moottoritiellä ei tarvinnut ajaa kuin yksi rampin väli ja korvissa vinkui melkoisesti. Lisäksi kalliiksikin Hiace tulee, kun ei siinä ole mitään vakiona, webasto, radio, kaiuttimet jne kaikista pitää maksaa erikseen, joten en ymmärrä miten väittävät Hiacea edulliseksi - ilmastointikin maksaa maltaita. Myyjä vielä koitti kehua edulliseksi huoltaa, näytti laskelmat, jotka tekivät yhteensä 1600 3 vuodelta. No jopa kalliiksi parjattu VW alitti nämä kustannukset, joten en tiedä miksi koitti hehkuttaa Hiacea edulliseksi. Unohtui tästä se seikka aiemmin, että Hiace olisi siis tullut listahinnaltaan kallliiksi, mutta alennusta annettiin heti tinkaamatta yli 10% eli myyjäkin näytti tietävät mitä myy, kun pitää antaa noin paljon alennusta ilman tinkausta
Chevy oli karmea käsiteltävä. Pehmeä ja mukava ajaa, mutta käsiteltävyys yleensä ei yllä samalle tasolle kuin pienemmissä pakuissa. Toki ymmärrettävää, kun on huomattavasti raskaampi auto. Toki tärkein syy miksi piti hylätä Chevy on, että emännällä ei ole C-korttia
Fiat karkotti liian innokkaalla myyjällä itsensä pois pelistä. Myyjä tuntui unohtavan välillä hengittää lauseidensa välissä
Ei paha ajettava, mutta pitkästä takuusta huolimatta en viitsinyt Italoa tilata. Auton sisusta ei ollut paha, eikä ajoasentokaan mitenkään moitittava. 'Italo on kuitenkin italo' -mielipide painoi ehkä liikaakin päätöksessä
MB Viton ohjaamo oli niin pirun ahdas, ettei siinä saanut järkevää ajoasentoa, joten en edes viitsinyt koeajaa sitä. En voi ymmärtää miten 'premium' merkki voi tehdä noin kauhean pakettiauton.
Transporteriin päädyin lopulta. Auto ei ollut hiljaisin vakiona, mutta sain edukkaasti Carsport varustellun mallin, jossa on vakiota paremmat äänieristeet ja muuta sälää. Hinta jäi Opel/Rellu/Nissan mallien tasolle (O/R/N mallien hintaa nosti melkoisesti lisävarusteet, jotka taas T5:n olivat edullisempia), kun alennuksia annettiin Carsport paketista lähes koko sen arvon verran. Huonoa T5:ssa on mielestäni 105hv mallissa vain 5 pykäläinen vaihteisto, joka ei ole Kehällä tai moottoritiellä ajettaessa omillaan. Webasto T5:ssa on vakiona, tosin kellosarjasta joutui pulittamaan extraa. Viikon olen nyt ajanut T5:lla ja hyvältä se tuntuu vieläkin, eikä kaduta ostopäätös
Tämä siis tämän kevään aikana koettua kun mietin mihin uuteen pakuun päätyisin. Tämä ei tarkoita, että T5 on se paras mahdollinen paku kaikille. Olisin itsekin päätynyt O/R/N malliin, jos ei olisi tuota Carsport mallia löytynyt 'varastosta' noin edukkaasti.
Mla, kiitos täydentävästä vastauksesta...