Varas vie 11 600 kädenkäänteessä: Saksassa BMW 120i maksaa 23 600 . Täällä hyvinvointivaltiossa sama bilikka maksaa 35 200 . Tuolla hintaerolla ostaisi Suomessa jo uuden auton!
Tarkoittaako termi hyvinvointivaltio sitä, että valtio voi hyvin mutta kansalaiset huonosti? Ja jos valtio voi noin hyvin niin kai sen pitäisi näkyä kansalaistenkin hyvinvoinnissa?
Kaiken lisäksi saksalaisten palkat ovat suuremmat ja veroprosentti alhaisempi kuin täällä! Jos se Suomen hinta olisi vaikkapa pari tonnia korkeampi niin sen voisi vielä jotenkin ymmärtää johtuen pienistä volyymeista ja kuljetuskustannuksista ym, mutta että eroa löytyy 70 000 mummonmarkkaa Golf-luokan autosta, niin on se jo täysin varkauteen verrattava asia!
Ei ihme, että viina maistuu Pohjolan perillä ja puukko heiluu elämän niukkuudessa ja kurjuudessa! Verottaja kuristaa työkansaa niin ettei meinaa henki ja happi kulkea aivoihin asti! Ei suomalainen synkkyys ole syy vaan SEURAUS!
Tarkoitatko ehkä kuitenkin että hintaerolla voisi ostaa Saksassa uuden auton?
Saahan tuolla 11 600 eurolla Suomessakin esim. Renault Twingon.
Aivan älytöntä silti. En yhtään ihmettele autokantamme ikää, kuntoa ja varustelutasoa näillä hinnoilla. Noita esimerkkejä on paljon muitakin, esim. MB E320 Saksassa 49 000 euroa ja Suomessa 72 000 euroa..
Valtio ei ole ainoa syypää tähän tilanteeseen. Suomi on ainut maa, missä 1-sarja on 3-sarjan compactia kalliimpi, vieläpä selkeällä marginaalilla. Syy tähän on se, että Suomen 1-sarjalle maahantuojan maakohtainen kiintiö tälle vuodelle on vain 250 autoa. Noin pieni määrä on ilmeisesti ajateltu saatavan myydyksi tolkuttomalla ylihinnallakin.
Odotettavissa on siis vuodenvaihteen jälkeen hinnanpudotus tai varustetason nosto 1-sarjalle.
Verotus on silti täysin kohtuuton, eikä mitenkään sopusoinnussa muiden EU-jäsenvaltioiden autoverotuksen kanssa. Tämä epäkohta tulisi nopeasti harmonisoida muiden maiden tasolle.
Suomella on muutenkin kyseenalainen maine EU:ssa monessa asiassa vastaanhangoittelevana maana. Suomi saa kohta kokonaan oman osaston EY-tuomioistuimessa, koska Suomella on niin monta epäselvää asiaa jotka on oikeuden kautta oikaistava. Muuten ne harmaat hiiret virkakoneistossa eivät tajua elää muuttuvan järjestelmän kanssa. Enää ei lueta Isvestijaa tai Pravdaa rivien välistä lupilla. Tietyn sektorin on vaikea irrottautua Suomettumisesta.
Niin ja turha on ulista isoista päästöistä kun asiaan ei edes haluta muutosta autokantaa uudistamalla..
Te unohdatte nyt sen, että valtiota ei saa eikä voi syyttää vaan on itse otettava syy korkeasta autoverotuksesta. Valtio kuulemma ajattelee meidän parasta, jotta emme sitten kaahaisi uusilla autoilla niin kovaa ja ulosmittaisi kasvanutta turvallisuutta suuremmilla nopeuksilla. Näin on eräs nimeltämainitsematon keskustelija kertonut tällä palstalla.
Niin niin, kylläpä on Tarjamme NIIIIIN huolissaan maamme maineesta maamiinojen suhteen, vaikka niitä miinoja on esim. USA:lla, Venäjällä ja Kiinalla. Mutta eipä rouva presidenttiä huolestuta lainkaan se maine, mikä Suomen osaksi lankeaa kun täällä jokainen kansalaisen asemaa parantava uudistus joudutaan viemään EY-tuomioistuimeen kun virkamiesmafia - jäänne Sovjet-Finlandiasta - vastustaa kaikenlaisia lakeja, joista kuluttaja voisi hyötyä.
J R: Valtio kuulemma ajattelee meidän parasta, jotta emme sitten kaahaisi uusilla autoilla niin kovaa ja ulosmittaisi kasvanutta turvallisuutta suuremmilla nopeuksilla.
Tunnistin tuosta piikistä itseni, joten vastaan. En tietenkään ole sanonut mitään tuollaista. Mielestäni valtio on möhlännyt pahan kerran autoveron kanssa, se olisi pitänyt purkaa vähitellen aikoja sitten. Jos sitä olisi purettu 1-2 %-yksikköä vuodessa ja aloitettu heti kun tilanne sotakorvauksien jälkeen normalisoitui, nyt ei tarvitsisi porata, ettei valtiontalous kestä niin ison verotulon nopeaa poistumista (eikä se sitä tietysti kestäkään).
Tuo siteeraamasi turvallisuusjuttu taas ei liity tähän veroasiaan, mutta ymmärrän J R hyvin halusi siitä puhua. Se saa kanssasi useimmista asioista eri mieltä olevan näyttämään hölmöltä. Sitä tosiasiaa se ei kuitenkaan muuta, että kansa ajaa uusilla autoillaan enemmän ja pahempia kolareita kuin vanhoilla, pääsyinä kasvanut vauhti ja lyhentyneet turvavälit. Toivottavasti olit ymmärtänyt tämän tahallasi väärin, muuten sinulla on ongelma.
Kun Suomessa saa yhden auton Saksassa kaksi, eli itselle normaali sedan ja vaimolle uusi pikkuauto. Eikö Norjassa ja Tanskassakin ole vieläkin kalliimmat autot? (ainakin Volvo V70 maksaa niissä aikas paljon enemmän)
Ehkä on parempi ettei kaikki saa bemaria. Joku juttuhan on mitä niiden päähän pitää vetää....olikohan se kortsu ?
Eilen kyseisen merkkinen auto roikkui Lauttasaaressa takapuskurissa kun ajoin vain lievää ylinopeutta. (40) Lauttasaarentiellä tuhatta ja sataa ohi ensimmäiseksi liikenne valoihin. Porkkalankadulla bussi kaistaa tuhatta ja sataa kaikkien ohi ja ensimmäiseksi seuraaviin liikennevaloihin. Ajattelin jo että sairaalaanko matka mutta mitä vielä ko. herra kääntyi oikealle sataman suuntaan. Tavattiin kuitenkin taas liikenne valoissa. Onneksi tallessa on rekkari jolla saan tarkistettua tämän bmw herran taustat.
Ford rämä ihmiskunnan mätä muna/autoni
Ehkä se on niin parempi ettei kaikilla ole M-bemareita... Mutta kunhan kaikilla olisi turvalliset, taloudelliset, uudet ja sopivan hitaat autot niin sitten olisi kai hyvä. Mutta hitaita (uusia) bemareita ei ole olemassakaan...
Mitä ajattelit tällä tiedolla tehdä?
Eräs sukulaismies ottaa hurjastelijan tiedot ylös ja soittaa hurjastelijalle että "Mihin oli kiire?". Tai jos joku ajelee miten sattuu, niin hän taas soittaa sille. Joskus tuo menee kyllä yli hilseen ja joskus harvoin siitä on kai ollut apuakin.
Tanskassa on esim. metallimiesten palkat 1,5 x Suomen vastaavat. Norjassa sairaanhoitajakin saa tuplapalkkaa Suomeen verrattuna. Saksassa netto vastaa samasta hommasta Suomen bruttopalkkaa. Eli ostovoima on päivän sana.
Niinpä niin. Valtaosalla on onneksi oma elämä. Toiset joutuvat etsimään virikkeitä muiden tekemisistä.
Totta. Hän itse sitä paitsi hurjastelee...
Vain Tyhmät maksaa (=me)
Nyt on mahantuoja kyllä tainnut mennä ahneudessa vähän yli. Auton nimittäin saisi tuotua saksasta halvemmalla - uutena!
Jos siis laskelmani pitää paikkansa:
Uusi saksassa ilman veroa:21304
Suomen hinta: 36900
(verollinen hinta 24000, hintakerroin 1.51 kun esim uudet vw ja Skoda n. 1.33)
autovero: 3690028%-450=9630
Arvonlisävero 22% hankintahinnasta=2130422%=4687
Eli: 21304+9630+4687=35620
Ero = suomeesa 36900- saksasta tuotuna 35620=1279 voittoa
Tämä on tietysti vähän marginaalista ja kulujakin tietysti tulisi, mutta kertoo siitä, että maahantuojaa vetää rahat...
Tilanne on vielä pahempi esim. Astran 2.0T:n hinnassa...