Mitä? Ihan erilaisia autojahan nuo ovat! Niinpä ovat ja siksi ehkä päätöstä onkin vaikea tehdä, eri syistä näihin kahteen vaihtoehtoon olemme päätyneet. Molemmat on ajettu kahteen kertaan.
Volvossa mietityttää sisätilat, meillä on koira ja vauva. Sovitettu on, että mahtuu turvaistuin ja vaunut ja koira, mutta silti arveluttaa, että tuleeko tilasta pulaa. Volvon valintaa taas puoltavat maantieajo, hiljaisuus, xenon valot ja hinta.
CR-V:n puolesta puhuvat tilat ja neliveto, arveluttaa ajoasento pidemmän päälle, kun penkin säädöt ovat minimaaliset ja rattikin säätyy vaan alhaalta alaspäin (minulla mittaa liki 2m) ja meteli.
Elikä apuja, onko kokemuksia, joista voisi olla hyötyä??
Itse ottaisin noista CR-V:n. Ehdottomasti.
Löytyy hyvä diesel-kone, reilusti tilaa, erinomainen talviajettavuus (oletko päässyt vertailemaan autoja talvella? CR-V menee kuin juna. Tosin V50 nelivedolla voi olla myös hyvä), Volvoa suuremmasta maavarasta on todellista hyötyä (pari talvea isommalla Volvolla lumikokkareiden välistä pujotelleena tiedän mistä puhun), kulutus on auton kokoon nähden erinomaisen pieni, tilaa on lapselle ja koiralle (parhaimmillaan 628 l ja kaikki penkit käytössä. Tosin tarvitsee CR-V:ssäkin tilaa jotenkin jakaa ja takapenkit työntää etummaiseen asentoonsa, jos haluaa sekä vaunuja, että koiraa kuskata yhtäaikaa kontissa). Ajoasento oli itselleni hyvä, tosin olen tottunut kyseisen luokan kulkineisiin. Luotettavuudessa annan myös kaikki pisteet Hondalle, Volvosta en halua omien kokemusten perusteella edes puhua. Rengasmeluun vaikuttaa paljon rengasvalinta, vakiona olevat(?) Duellerit ovat meluisimmasta päästä.
Volvosta en löydä muuta hyvää kuin personoinnin ja "tyylikkyyden".
Kerrottakoon vielä, että itselläni ei ole Hondaa, vaan "oikea" maastoauto, joka on toki vielä parempi nelivedoltaan, tiloiltaan jne. mutta hintaakin on sitten lähes tuplat.
Olet ilmeisesti sovitellut turvaistuinta etupenkille? Mahtuuko parempi puoliskosi vielä sinun tai vauvan taakse takapenkille? Meillä oli turvaistuinaikaan Vectra (B-malli), jonka takatilat vastannevat V50:n vastaavia. Vectraan oli suunnattoman vaikea löytää turvaistuinta, joka olisi mahtunut taka-asennossa olevan etupenkin taakse selkä menosuuntaan. Halusimme turvaistuimen taakse ihan turvallisuussyistä ja ennen muuta siksi, ettei Vectran matkustajanpuolen turvatyynyä saanut kytkettyä pois. Autotarvikeliikkeestä löytyi lopulta melko asiallisen oloinen halpisistuin, joka mahtui jalustarakenteensa ansiosta selkä menosuuntaan.
Yli kaksimetrisenä yhdyn kokemuksiisi CR-V:n kuskinpaikan ergonomiasta. Ratti jää aivan liian alas polvien väliin eikä ajoasentoa voi muutenkaan kehua. CR-V:n takatiloja sen sijaan voi vain kehua.