Ehkä näkyvin "muistomerkki" GM - Fiat yhteistyöstä on Keski-Euroopassa juuri myyntiin tullut uusi Croma. Auton kehittämiseen on mennyt omituisen paljon aikaa, ensimmäiset "spy shotit" koeajossa olleista Croma-protoista ovat jo alkuvuodelta 2002.
Croman bensiinimoottorit ovat Opel-sukua, kun taas Opeleissa (ja Saabeissa) käytetään mm. Cromassakin olevia Fiat- peräisiä dieseleitä. Kehittämisen hitaus onkin siksi ihmeteltävää, koska Croma pohjautuu Opel Vectraan/Signumiin. Yllättävin tieto on, että Opel toimittaa Fiatille Vectra-osiin pohjautuvan Croman korin !!
Saksan hintatietojen perusteella Croma on selvästi edullisempi kuin vastaavat Opel-sisarensa, joten ennakkoluuloton saattaa siten saada "Opelinsa" edullisimmin hankkimalla Croman. Kysymysmerkiksi jää, onko pitkän kehitystyön aikana "ehditty" käyttää Cromaa talvitesteissä, sehän olisi pohjoismaalaisille tärkeä tieto.
tuo on nyt varmaan se kuuluisa 'ojasta allikkoon'
Väitteesi Opelin toimittamasta korista on mielenkiintoinen, mistä luit?
Sinänsä odotan Cromaa suurella mielenkiinnolla, vaan onkohan Delta-Autolla edes aikeita ottaa mallia valikoimiinsa?
Sinänsä odotan Cromaa suurella mielenkiinnolla, vaan onkohan Delta-Autolla edes aikeita ottaa mallia valikoimiinsa?
Kyseessä oli Automobilwoche-lehden nettijulkaisu, artikkeli nimeltään "Ystävyyden loppu". Artikkelissa kerrottiin, mitä GM-Fiat -allianssista jää jäljelle: http://automobilwoche.com/cgi-bin/news.pl?newsId=4658
Artikkelissa luki mm. "Opel liefert auch weiterhin Benzinmotoren an Fiat, ebenso das auf Vectra-Bauteilen basierende Chassis für das neue Fiat-Topmodell Croma." Vapaasti suomennettuna: "Opel toimittaa jatkossakin bensiinimoottoreita Fiatille, kuten myös Vectra-osistolle pohjautuvan korin uuteen Fiatin huippumalliin Croma."
Artikkelissa kirjoitettiin myös mm. diesel-yhteistyön jatkumisesta.
Chassis tarkoittanee tässä tapauksessa pohjalevyä, yhteisiä ulkopeltejähän Cromassa ja Vectra/Signumissa ei ole.
Croman virtalukko sen sijaan on suoraan Saabista.
Croman virtalukko sen sijaan on suoraan Saabista.
Saattaa toki tarkoittaakin, olet oikeassa. Tosin Saksan lehdet yleensä käyttävät "pohjalevystä" englantilaisperäistä "platform" -nimikettä, mutta ehkä tässä on pyritty kertomaan, että kysymyksessä on pelkkää pohjalevyä laajempi osakokonaisuus.
Saksassa muuten varusteiltaan ja moottoriltaan "vastaava" Vectra on n. 4000 eur kalliimpi kuin Croma.