Viimeisimmässä Tuulilasi-lehdessä (Kesäkuu 05) oli lyhyt koeajoselostus uudesta Swiftistä. Arviot olivat positiivisia: sisustus, sisätilat ja ajotuntumat saivat kiitosta.
Swiftin 13500 euron arvoiseksi hinnoiteltu perusmalli herätti mielenkiinnon, mutta se laantui pian GA-perusmallin todella karuun varustetasoon. Suuriksi puutteiksi kirjasin ainakin:
-rattia ei voi säätää mihinkään suuntaan -ei penkinlämmittimiä -tavaratilan avaus vain avaimella ulkoa -kaikki "normaalit" sähkövarusteet (ikkunat, peilit ja niiden lämmitys) puuttuvat -kierroslukumittari puuttuu -ei peilejä häikäisysuojissa -takapenki taittuu vain yhdessä osassa
Eli käytännössä on pakko päätyä 15900 hintaiseen GL-malliin, mutta siihen hintaan on tarjolla jo muitakin hyviä vaihtoehtoja.
Mikä Japanin Mini? No, siten on luonnehdittu Suzukin uutta, vakavaa ponnistusta pikkuautoluokkaan. Uutuus kantaa nimeä Swift edeltäjänsä tapaan, vaikka auto on uudistunut niin radikaalisti, että nimenvaihdoskin olisi ollut paikallaan - varsinkin, kun väistyvä Swift ei ollut valmistajalleen kunniaksi muuten kuin polttoainetaloudessa ja kestävyydessä; muutoin tuote oli vanhentunut jo 90-luvulla.
Uutuus ei ole mikään kehitysmaa-auto tai "hinnat alkaen" - malli. Jo muotoilu kertoo, että koko filosofia on muuttunut. Ulkoasu ei ehkä voita kauneuskilpailuja, mutta on persoonallinen, pirteä ja dynaaminen.
Etutilat ovat hyvän arvosanan ansaitsevat, leveyttä riittää, joskin istuimet ovat niin voimakkaasti sivuilta tukevat, että riskimmät ukot saattavat tuntea pientä kiristystä pakaroissaan ja selässään. Takatilat ovat auton luokka huomioiden asialliset. Aikuinenkin sinne mahtuu, mutta heidän kyyditsemisekseen on rakennettu tilavimpiakin pelejä. Tavaratila näyttää hupaisan pieneltä, vaikka tilavuutta pitäisi olla luokassaan komeat yli 200 litraa.
Koko sisusta on seksikkään musta ja urheilullisesti muotoiltu. Kokonaisuus on merkittävästi parempi kuin mitä kuvista voi päätellä. Liki ainoa poikkeus mustasta ovat ovien hopeanharmaat listat, jotka äkkiseltään näyttävät komeilta, mutta lähemmin tarkastellessa paljastuu, että ne ovat halpaa muovia, joka vielä painuu sisään listaa painettaessa. Etupilarit antavat paremman näkyvyyden kuin moni kilpailija, mutta B-pilari on sitten hyvinkin paksu ja peittää näkyvyyttä.
Ajettavuus on sanalla sanoen onnistunut. Auto on jämäkkä ja suuntavakaa. Ohjaus kertoo, missä mennään mutta ei ole kuitenkaan liian kevyt tai raskas. Ohjauspyörä on tukevan paksu ja sekin urheilullinen. Alusta on tukeva, muttei liian kova. Edeltäjään verrattuna kokonaisuus on kuin toiselta planeetalta. Uusi Swift vaikuttaa pikatyyppien perusteella ajettavuutensa puolesta etevämmältä kuin vaikkapa yllekirjoittaneen Citroen C2.
Suorituskykyä voisi luonnehtia kohtuulliseksi ainakin kaupunkikiihdyttelyihin. Tehoa on noin 91 hv, mutta lisääkin pippuria saisi olla, joskin näilläkin eväillä Suzuki pesee miltei koko luokkansa kiihtyen 11s. sataseen, kun hitaimmat raahustavat sinne jopa 17 sekunnin pintaan. Tosin ollakseen "Japanin Mini" saisi kiihtyvyydestä ottaa vielä pari sekuntia pois... Ajettu kone oli 1,3, joka on aluksi ainoa vaihtoehto. Luvassa on vielä 1,5 bensakone, joka tosin tarjoaa vain kymmenkunta lisähepoa sekä diesel, omaa sukua Fiat.
Varustelu tässä nk. paremmassa versiossa ei ole sen paremmin hyvä kuin huonokaan. Ilmastointi löytyy ja tavanomaiset turvavarusteet luonnollisesti, kauko-ohjattu keskuslukko ja edessä sähköikkunat - muun muassa integroidun CD-soittimen ohella.
Halvimman version, joka on kolmiovinen ja köyhemmin varusteltu, perushinta on 13 500 ja ajettu 5-ovinen ja runsaammin varusteltu kustantaa sitten jo 15 900, mitä ei järin halvaksikaan voine sanoa, vaikka itse tuote onkin onnistunut. Kun isommalla koneella varustettu versio saapuu, sen hinta nousee jo tästäkin ja kai liikkuu jo 17 tonnin vaiheilla. Aika kova hinta pikkuautoluokan kulkineesta. Ainoastaan Volkswagen kehtaa hinnoitella pikkuautojaan tuohon haarukkaan, vaikka Swift onkin Poloa selvästi kiinnostavampi malli.
Swift on jo ehditty ajaa esteeseen rusinaksi ja tulokseksi on saatu 4 tähteä. Ihan hyvä, mutta kyllä uuden mallin olisi suonut viisikin saada.
Jos tämä subjektiivinen vuodatus halutaan tiivistää, on tulos seuraava:
-Ohjauspyörän etäisyyssäätö puuttuu -Veivi-ikkunat takana -Auton alustan kyvyt ja muotoilun vahvuus vaatisivat lisää moottoritehoa -Äänet vaihteensiirrosta -Hinta saisi olla maltillisempi -Halvat muovit ovissa
Kaikenkaikkiaan auto on oiva valinta persoonallista pikkuautoa, teknistä luotettavuutta ja hyvää ajettavuutta arvostavalle.
Swiftin 13500 euron arvoiseksi hinnoiteltu perusmalli herätti mielenkiinnon, mutta se laantui pian GA-perusmallin todella karuun varustetasoon. Suuriksi puutteiksi kirjasin ainakin:
-rattia ei voi säätää mihinkään suuntaan -ei penkinlämmittimiä -tavaratilan avaus vain avaimella ulkoa -kaikki "normaalit" sähkövarusteet (ikkunat, peilit ja niiden lämmitys) puuttuvat -kierroslukumittari puuttuu -ei peilejä häikäisysuojissa -takapenki taittuu vain yhdessä osassa
Eli käytännössä on pakko päätyä 15900 hintaiseen GL-malliin, mutta siihen hintaan on tarjolla jo muitakin hyviä vaihtoehtoja.
2400 eur on tuossa hintaluokassa paljon rahaa. Toki rahalla saakin aika paljon, mm.: - kaksi ovea lisää - ilmastointilaitteen - radion - erilaisia säätöjä ja varusteita lisää yms.
Ehkä maahantuojan kannattaisi harkita jonkinlaista "välimallia", jossa olisi Minin tapaan 2 ovea kuten GA-mallissa, mutta varusteita sen verran, ettei auto tuntuisi kovin riisutulta.
[quote title="09.06.2005 klo 20:50 Lefa kirjoitti"]
"Ehkä maahantuojan kannattaisi harkita jonkinlaista "välimallia", jossa olisi Minin tapaan 2 ovea kuten GA-mallissa, mutta varusteita sen verran, ettei auto tuntuisi kovin riisutulta."
Samanlainen tilanne Kia:n Ceraton kanssa. Harkitsin puolivakavasti ko. autoa vaihdon ollessa ajankohtainen. Perusmalli todella edullinen, mutta jos haluaa nykyaikana normaalin varustetason, hinta pompsahtaa 2500 euroa! Siihen tyssäsi minun kohdallani viimeistään ( ei autokaan ihan täydellinen ole).
Kun pari vuotta sitten katselin tuon luokan autoa, törmäsin juuri tuohon varustelu- ja ominaisuusasiaan. Totesin, että pienen keskiluokan auto tulee perusversiona halvemmaksi: 18 - 20.000 eurolla saa paremman, tilavamman ja turvallisemman auton kohtuuvarusteilla. Jos laitat saman koneen ja samat varusteet noihin pikkukirppuhin, niin maksat melkein yhtä paljon, ja käytettynä niistä lisävarusteista ei saa yhtään mitään. Tuon pikkuautoluokan autot ovat edullisia vain, jos tyytyy karvalakkimalliin.
Vihdoin tuli vastaus siihen, miksi kaikki Suomessa myydyt autot ovat karvalakkimalleja. Niin miksi ostaa pieni auto, kun tonnin parin kalliimmalla saa karvalakki version perheluokasta. "Kyllä se 75hv riittää 1300kg autoon" " Ei minulla ole mihinkään kiire".
Tilaa ei tarvita, mutta silti ei haluta vaikkapa tuota Swiftin hienointa mallia, vaan valitaan se farmari 1.4 koneella, ilman ilmastointia tai sähkövarusteita. "Ei niistä vaihdossa mitään hyvitetä", sanoo AkiK ja hikoilee koko kesän. Ostatko AkiK auton itseäsi vai vaihtoautokauppiasta varten?
-Ohjauspyörän etäisyyssäätö puuttuu -Veivi-ikkunat takana -Auton alustan kyvyt ja muotoilun vahvuus vaatisivat lisää moottoritehoa -Äänet vaihteensiirrosta -Hinta saisi olla maltillisempi -Halvat muovit ovissa
Kaikenkaikkiaan auto on oiva valinta persoonallista pikkuautoa, teknistä luotettavuutta ja hyvää ajettavuutta arvostavalle.
Ohoh, kerrankin asiallinen kirjoitus Anders-Simolta, johon voi yhtyä.. Itse tuossa "konsultoin" muutamalle henkilölle pikkuauton ostossa ja olen itse täysin samaa mieltä tuosta Swiftistä. Ainut lisäys on miinus puolelle heikko imago, Suzuki Swiftistä tulee mieleen ne aiemmat järkyttävät kiikuttimet, mitä ei autoiksi oikein voi kutsua ja millä ei ole nykyisen mallin kanssa mitään tekemistä..
Itse pidän kuitenkin luokkansa järkevimpänä ostoksena Toyota Yarista, vaikka kyseessä alkaakin olemaan aika vanha malli. Tuon ainut suurempi miinuspuoli (ainakin nyt kun tarjouksena saa ilmastoinnin kaupan päälle) on mielestäni ongelmat vaihdelaatikoissa, niitä on hajonnut yllättävän monia, vaikka muuten auto on erittäin laadukas..
Tilaa ei tarvita, mutta silti ei haluta vaikkapa tuota Swiftin hienointa mallia, vaan valitaan se farmari 1.4 koneella, ilman ilmastointia tai sähkövarusteita. "Ei niistä vaihdossa mitään hyvitetä", sanoo AkiK ja hikoilee koko kesän. Ostatko AkiK auton itseäsi vai vaihtoautokauppiasta varten?
Olen yleensä ostanut autoni ajoa varten, mutta olen myös huomannut mitä lisävarusteista hyvitetään, eli ei oikeastaan mitään.
2400 euroa tuon luokan auton varusteista on käsittämätön pyyntö. Koska tuon luokan vehkeillä ajetaan yleensä aika vähän ja lähinnä hyvin lyhyttä ajoa, ymmärrän hyvin että moni ei ole valmis maksamaan lisähintaa varusteista joita loppujen lopuksi tarvitsee vähäisessä käytössä vain hyvin pieniä hetkiä.
Ilmastointi on nykyään vakiovaruste useimmissa pienen keskiluokan autoissa, tiedoksi vain SKP. Pienet farmarit 1.6 koneella ovat myös se autoluokka, joka pitää ylivoimaisesti parhaiten hintansa jos niillä ei aja liikaa.
Samaa turvallisuutta, ajo-ominaisuuksia ja esim. äänieristystä kuin pykälää isompaan autoluokkaan et saa tuohon Suzukiin lisävarustelistalta, siksipä moni valitsee tuon parjaamasi 1.4 tai 1.6 litraisen isomman auton. Tuskinpa kummankaan näiden autojen ostaja kuitenkaan ajattelee ensisijaisesti sen kulkua ja ylivertaista varustelua, muutenhan he katsoisivat aivan erilaisia autoja.
Jos haluaa edullisen, kulkevan, hyvännäköisen, turvallisen ja hyvin varustellun auton, niin kannattaa katsastaa Citroen C4 VTR-Coupe. Käteisellä lähtee alle 22.000 eurolla ja löytyy 136 hv, automaatti-ilmastointi, ESP, vakionopeudensäädin, audiosysteemit jne. Sillä on jo oikeasti kiva ajaa, eikä vain jäähdytellä halvasti toteutetun manuaali-ilmastoinnin vaihtelevissa huuruissa Prisman parkkipaikalla sillä välin kun parempi puolisko käy kaupassa
2400 euroa tuon luokan auton varusteista on käsittämätön pyyntö. ... Jos haluaa edullisen, kulkevan, hyvännäköisen, turvallisen ja hyvin varustellun auton, niin kannattaa katsastaa Citroen C4 VTR-Coupe. Käteisellä lähtee alle 22.000 eurolla ja löytyy 136 hv, automaatti-ilmastointi, ESP, vakionopeudensäädin, audiosysteemit jne. Sillä on jo oikeasti kiva ajaa, eikä vain jäähdytellä halvasti toteutetun manuaali-ilmastoinnin vaihtelevissa huuruissa Prisman parkkipaikalla sillä välin kun parempi puolisko käy kaupassa
2400 eur on paljon rahaa, mutta 8000 eur on vielä enemmän rahaa - se on varustellumman Swiftin ja C4 VTR:n ero. 22 000 eur hintaluokassa taas löytyy jo muitakin vaihtoehtoja.
2400 eur on paljon rahaa, mutta 8000 eur on vielä enemmän rahaa - se on varustellumman Swiftin ja C4 VTR:n ero. 22 000 eur hintaluokassa taas löytyy jo muitakin vaihtoehtoja.
No tuo VTR oli nyt vaan tuollainen heitto, ei se hintaero vastaavilla varusteilla hivenen isompaan montaa tonnia ole. Pari vuotta sitten katsoimme toiseksi autoksi VW-Poloa, jonka olisimme halunneet sillä pirteämmällä 1.4 koneella. Kun siihen olisi ostanut ilmastoinnin, paremman varustelupaketin jne (niissähän ei ollut vakiona suunnilleen kuin ratti ja penkit) niin hinta olisi noussut 17.000 - 18.000 euroon. Samaan aikaan sai mm. kampanjahintaista 1.6-litraista Focusta Trend-varusteltuna lisättynä metallivärillä, aluvanteilla ja luistonestolla hintaan 19.900, Citroen Xsaran sai tuohon hintaan jo 2-litraisena täysin varusteltuna farmarina. Jokainenhan toki valitsee miten parhaaksi näkee, mutta noilla tuolloisilla hinnoilla varusteltu pikkuauto ei jäänyt järkeväksi vaihtoehdoksi.
Katsoin tuota VTR-sitikkaa ihan mielenkiinnosta (ostamassa en ole), koska minusta tuossa 22.000 euron hintaluokassa sille ei tällä hetkellä nimenomaan ole juurikaan vastaavia kilpailijoita, ottaen huomioon sitikan "sporttisuuden", 2-litraisen koneen, ESP:n, automaatti-ilmastoinnin ja muut varusteet.
No tuo VTR oli nyt vaan tuollainen heitto, ei se hintaero vastaavilla varusteilla hivenen isompaan montaa tonnia ole. Pari vuotta sitten katsoimme toiseksi autoksi VW-Poloa, jonka olisimme halunneet sillä pirteämmällä 1.4 koneella. Kun siihen olisi ostanut ilmastoinnin, paremman varustelupaketin jne (niissähän ei ollut vakiona suunnilleen kuin ratti ja penkit) niin hinta olisi noussut 17.000 - 18.000 euroon. Samaan aikaan sai mm. kampanjahintaista 1.6-litraista Focusta Trend-varusteltuna lisättynä metallivärillä, aluvanteilla ja luistonestolla hintaan 19.900, Citroen Xsaran sai tuohon hintaan jo 2-litraisena täysin varusteltuna farmarina. Jokainenhan toki valitsee miten parhaaksi näkee, mutta noilla tuolloisilla hinnoilla varusteltu pikkuauto ei jäänyt järkeväksi vaihtoehdoksi.
Katsoin tuota VTR-sitikkaa ihan mielenkiinnosta (ostamassa en ole), koska minusta tuossa 22.000 euron hintaluokassa sille ei tällä hetkellä nimenomaan ole juurikaan vastaavia kilpailijoita, ottaen huomioon sitikan "sporttisuuden", 2-litraisen koneen, ESP:n, automaatti-ilmastoinnin ja muut varusteet.
Eipä ole järkevä kauppa tuo sitikka. Muutaman vuoden päästä ko. kärryn vaihtoarvo selkeästi on huonompi kuin esim. tuon pikkuvolkkarin. Fordikin, vaikkakin on minusta hyvä auto, hukkaa arvonsa kohtuutehokkaasti.
Polosta on omakohtaista kokemusta, kun olen sellaiseen päätynyt. Polo on suht arvokas, niin kuin volkkarit yleensäkin. Esim. vastaavasti varusteltu Tojo Yaris olisi maksanut muistaakseni vajaat 1000 euroa vähemmän. Pykälää isompiin autoihin, Corollaa lukuunottamatta, hintaeroa tuli parisen vuotta sitten 3-4 tonnia, joten ne jäi pois laskuista.
Eipä ole järkevä kauppa tuo sitikka. Muutaman vuoden päästä ko. kärryn vaihtoarvo selkeästi on huonompi kuin esim. tuon pikkuvolkkarin. Fordikin, vaikkakin on minusta hyvä auto, hukkaa arvonsa kohtuutehokkaasti.
No jaa, se vaihtoarvo riippuu vähän mihin sen vaihtaa, mutta epäilen ettei tuon Suzukin vaihtoarvossakaan hurraamista ole, jos ei tuon hintaisessa autossa juuri mitään menetäkään. Sitikan vaihtoarvo ei ole parhaasta päästä, mutta yleensäkin tuollaisten isommalla koneella ja reilulla varustelulla olevien pikkuautojen (kuten tuo mainittu VTR) vaihtoarvo on surkea, isompi kone menee vaihdossa lähes samaan hintaan kuin 1.6 litrainenkin.
Farmari-focus piti minusta arvonsa hyvin, muuten en Fordeista tiedä. Mondeon kokoisissa autoissa menettää rahassa joka tapauksessa jo paljon enemmän, oli merkki mikä hyvänsä.
Kävin koeajamassa Swiftin ja se on kyllä Tuulilasilehden artikkelin veroinen. Tilat ovat sisällä uskomattoman väljät tuon kokoiseksi autoksi. GA ja Gl varustetasojen ero on kyllä mielestäni huikea. GA mallin pitäisi olla vielä edullisempi kuin se on.
2400 eurolla saa enemmän: -takaovet -ilmastointi (manuaalisen) -kierroslukumittari -korkeussäädettävä penkki kuskille -penkinlämmittimet edessä -ohjauspyörän korkeussäätö -keskuslukitus -sähköööä avattava takaluukku -sähkötoimiset ikkunat -cd-soitin -6 kaiutinta -infonäyttö: digitaalikellon lisäksi ulkolämpötila ja hetkellinen kulutus -valo- ja avainmuistutin -avoimen oven varoitusvalon -tavaratilan valon -ehostuspeilit häikäisysuojissa -kahdessa osassa taittuvan takapenkin -2 takki koukkua -kangasverhoilu -lehtitasku etumatkustajan selkänojassa -vetolaatikko etumatkustajan penkin alla -kassikoukku tavaratilassa -sähkötoimiset peilit -korinväriset tautapeilit ja ovenkahvat -säädettävä tihkukytkin
johan sitä siinä on varusteita tuohon lisähintaan.
Mielestäni Swift oli hiljainen ja vakaa ajettava. Hiljaisempi kuin minulla aiemmin ollut Focus.
Erittäin positiivinen kuva jäi uudesta swiftistä. SUOSITTELEN!
Viimeisimmässä Tuulilasi-lehdessä (Kesäkuu 05) oli lyhyt koeajoselostus uudesta Swiftistä. Arviot olivat positiivisia: sisustus, sisätilat ja ajotuntumat saivat kiitosta.
Swiftin 13500 euron arvoiseksi hinnoiteltu perusmalli herätti mielenkiinnon, mutta se laantui pian GA-perusmallin todella karuun varustetasoon. Suuriksi puutteiksi kirjasin ainakin:
-rattia ei voi säätää mihinkään suuntaan
-ei penkinlämmittimiä
-tavaratilan avaus vain avaimella ulkoa
-kaikki "normaalit" sähkövarusteet (ikkunat, peilit ja niiden lämmitys) puuttuvat
-kierroslukumittari puuttuu
-ei peilejä häikäisysuojissa
-takapenki taittuu vain yhdessä osassa
Eli käytännössä on pakko päätyä 15900 hintaiseen GL-malliin, mutta siihen hintaan on tarjolla jo muitakin hyviä vaihtoehtoja.
JAPANIN MINI KOEAJETTU
Mikä Japanin Mini? No, siten on luonnehdittu Suzukin uutta, vakavaa ponnistusta pikkuautoluokkaan. Uutuus kantaa nimeä Swift edeltäjänsä tapaan, vaikka auto on uudistunut niin radikaalisti, että nimenvaihdoskin olisi ollut paikallaan - varsinkin, kun väistyvä Swift ei ollut valmistajalleen kunniaksi muuten kuin polttoainetaloudessa ja kestävyydessä; muutoin tuote oli vanhentunut jo 90-luvulla.
Uutuus ei ole mikään kehitysmaa-auto tai "hinnat alkaen" - malli. Jo muotoilu kertoo, että koko filosofia on muuttunut. Ulkoasu ei ehkä voita kauneuskilpailuja, mutta on persoonallinen, pirteä ja dynaaminen.
Etutilat ovat hyvän arvosanan ansaitsevat, leveyttä riittää, joskin istuimet ovat niin voimakkaasti sivuilta tukevat, että riskimmät ukot saattavat tuntea pientä kiristystä pakaroissaan ja selässään. Takatilat ovat auton luokka huomioiden asialliset. Aikuinenkin sinne mahtuu, mutta heidän kyyditsemisekseen on rakennettu tilavimpiakin pelejä. Tavaratila näyttää hupaisan pieneltä, vaikka tilavuutta pitäisi olla luokassaan komeat yli 200 litraa.
Koko sisusta on seksikkään musta ja urheilullisesti muotoiltu. Kokonaisuus on merkittävästi parempi kuin mitä kuvista voi päätellä. Liki ainoa poikkeus mustasta ovat ovien hopeanharmaat listat, jotka äkkiseltään näyttävät komeilta, mutta lähemmin tarkastellessa paljastuu, että ne ovat halpaa muovia, joka vielä painuu sisään listaa painettaessa. Etupilarit antavat paremman näkyvyyden kuin moni kilpailija, mutta B-pilari on sitten hyvinkin paksu ja peittää näkyvyyttä.
Ajettavuus on sanalla sanoen onnistunut. Auto on jämäkkä ja suuntavakaa. Ohjaus kertoo, missä mennään mutta ei ole kuitenkaan liian kevyt tai raskas. Ohjauspyörä on tukevan paksu ja sekin urheilullinen. Alusta on tukeva, muttei liian kova. Edeltäjään verrattuna kokonaisuus on kuin toiselta planeetalta. Uusi Swift vaikuttaa pikatyyppien perusteella ajettavuutensa puolesta etevämmältä kuin vaikkapa yllekirjoittaneen Citroen C2.
Suorituskykyä voisi luonnehtia kohtuulliseksi ainakin kaupunkikiihdyttelyihin. Tehoa on noin 91 hv, mutta lisääkin pippuria saisi olla, joskin näilläkin eväillä Suzuki pesee miltei koko luokkansa kiihtyen 11s. sataseen, kun hitaimmat raahustavat sinne jopa 17 sekunnin pintaan. Tosin ollakseen "Japanin Mini" saisi kiihtyvyydestä ottaa vielä pari sekuntia pois... Ajettu kone oli 1,3, joka on aluksi ainoa vaihtoehto. Luvassa on vielä 1,5 bensakone, joka tosin tarjoaa vain kymmenkunta lisähepoa sekä diesel, omaa sukua Fiat.
Varustelu tässä nk. paremmassa versiossa ei ole sen paremmin hyvä kuin huonokaan. Ilmastointi löytyy ja tavanomaiset turvavarusteet luonnollisesti, kauko-ohjattu keskuslukko ja edessä sähköikkunat - muun muassa integroidun CD-soittimen ohella.
Halvimman version, joka on kolmiovinen ja köyhemmin varusteltu, perushinta on 13 500 ja ajettu 5-ovinen ja runsaammin varusteltu kustantaa sitten jo 15 900, mitä ei järin halvaksikaan voine sanoa, vaikka itse tuote onkin onnistunut. Kun isommalla koneella varustettu versio saapuu, sen hinta nousee jo tästäkin ja kai liikkuu jo 17 tonnin vaiheilla. Aika kova hinta pikkuautoluokan kulkineesta. Ainoastaan Volkswagen kehtaa hinnoitella pikkuautojaan tuohon haarukkaan, vaikka Swift onkin Poloa selvästi kiinnostavampi malli.
Swift on jo ehditty ajaa esteeseen rusinaksi ja tulokseksi on saatu 4 tähteä. Ihan hyvä, mutta kyllä uuden mallin olisi suonut viisikin saada.
Jos tämä subjektiivinen vuodatus halutaan tiivistää, on tulos seuraava:
Suzuki Swift 1,3 5-d
HYVÄT PUOLET
-Persoonallinen ja dynaaminen muotoilu
-Hyvä ajettavuus
-Miellyttävät istuimet
-Sujuva vaihteensiirto
-Onnistunut ohjaus
HUONOT PUOLET
-Ohjauspyörän etäisyyssäätö puuttuu
-Veivi-ikkunat takana
-Auton alustan kyvyt ja muotoilun vahvuus vaatisivat lisää moottoritehoa
-Äänet vaihteensiirrosta
-Hinta saisi olla maltillisempi
-Halvat muovit ovissa
Kaikenkaikkiaan auto on oiva valinta persoonallista pikkuautoa, teknistä luotettavuutta ja hyvää ajettavuutta arvostavalle.
-rattia ei voi säätää mihinkään suuntaan
-ei penkinlämmittimiä
-tavaratilan avaus vain avaimella ulkoa
-kaikki "normaalit" sähkövarusteet (ikkunat, peilit ja niiden lämmitys) puuttuvat
-kierroslukumittari puuttuu
-ei peilejä häikäisysuojissa
-takapenki taittuu vain yhdessä osassa
Eli käytännössä on pakko päätyä 15900 hintaiseen GL-malliin, mutta siihen hintaan on tarjolla jo muitakin hyviä vaihtoehtoja.
2400 eur on tuossa hintaluokassa paljon rahaa. Toki rahalla saakin aika paljon, mm.:
- kaksi ovea lisää
- ilmastointilaitteen
- radion
- erilaisia säätöjä ja varusteita lisää yms.
http://www.swift.fi/varustelu.html
Ehkä maahantuojan kannattaisi harkita jonkinlaista "välimallia", jossa olisi Minin tapaan 2 ovea kuten GA-mallissa, mutta varusteita sen verran, ettei auto tuntuisi kovin riisutulta.
"Ehkä maahantuojan kannattaisi harkita jonkinlaista "välimallia", jossa olisi Minin tapaan 2 ovea kuten GA-mallissa, mutta varusteita sen verran, ettei auto tuntuisi kovin riisutulta."
Samanlainen tilanne Kia:n Ceraton kanssa. Harkitsin puolivakavasti ko. autoa vaihdon ollessa ajankohtainen. Perusmalli todella edullinen, mutta jos haluaa nykyaikana normaalin varustetason, hinta pompsahtaa 2500 euroa! Siihen tyssäsi minun kohdallani viimeistään ( ei autokaan ihan täydellinen ole).
.
Kun pari vuotta sitten katselin tuon luokan autoa, törmäsin juuri tuohon varustelu- ja ominaisuusasiaan. Totesin, että pienen keskiluokan auto tulee perusversiona halvemmaksi: 18 - 20.000 eurolla saa paremman, tilavamman ja turvallisemman auton kohtuuvarusteilla. Jos laitat saman koneen ja samat varusteet noihin pikkukirppuhin, niin maksat melkein yhtä paljon, ja käytettynä niistä lisävarusteista ei saa yhtään mitään. Tuon pikkuautoluokan autot ovat edullisia vain, jos tyytyy karvalakkimalliin.
Vihdoin tuli vastaus siihen, miksi kaikki Suomessa myydyt autot ovat karvalakkimalleja. Niin miksi ostaa pieni auto, kun tonnin parin kalliimmalla saa karvalakki version perheluokasta. "Kyllä se 75hv riittää 1300kg autoon" " Ei minulla ole mihinkään kiire".
Tilaa ei tarvita, mutta silti ei haluta vaikkapa tuota Swiftin hienointa mallia, vaan valitaan se farmari 1.4 koneella, ilman ilmastointia tai sähkövarusteita. "Ei niistä vaihdossa mitään hyvitetä", sanoo AkiK ja hikoilee koko kesän. Ostatko AkiK auton itseäsi vai vaihtoautokauppiasta varten?
Jos tämä subjektiivinen vuodatus halutaan tiivistää, on tulos seuraava:
Suzuki Swift 1,3 5-d
HYVÄT PUOLET
-Persoonallinen ja dynaaminen muotoilu
-Hyvä ajettavuus
-Miellyttävät istuimet
-Sujuva vaihteensiirto
-Onnistunut ohjaus
HUONOT PUOLET
-Ohjauspyörän etäisyyssäätö puuttuu
-Veivi-ikkunat takana
-Auton alustan kyvyt ja muotoilun vahvuus vaatisivat lisää moottoritehoa
-Äänet vaihteensiirrosta
-Hinta saisi olla maltillisempi
-Halvat muovit ovissa
Kaikenkaikkiaan auto on oiva valinta persoonallista pikkuautoa, teknistä luotettavuutta ja hyvää ajettavuutta arvostavalle.
Ohoh, kerrankin asiallinen kirjoitus Anders-Simolta, johon voi yhtyä.. Itse tuossa "konsultoin" muutamalle henkilölle pikkuauton ostossa ja olen itse täysin samaa mieltä tuosta Swiftistä. Ainut lisäys on miinus puolelle heikko imago, Suzuki Swiftistä tulee mieleen ne aiemmat järkyttävät kiikuttimet, mitä ei autoiksi oikein voi kutsua ja millä ei ole nykyisen mallin kanssa mitään tekemistä..
Itse pidän kuitenkin luokkansa järkevimpänä ostoksena Toyota Yarista, vaikka kyseessä alkaakin olemaan aika vanha malli. Tuon ainut suurempi miinuspuoli (ainakin nyt kun tarjouksena saa ilmastoinnin kaupan päälle) on mielestäni ongelmat vaihdelaatikoissa, niitä on hajonnut yllättävän monia, vaikka muuten auto on erittäin laadukas..
Tilaa ei tarvita, mutta silti ei haluta vaikkapa tuota Swiftin hienointa mallia, vaan valitaan se farmari 1.4 koneella, ilman ilmastointia tai sähkövarusteita. "Ei niistä vaihdossa mitään hyvitetä", sanoo AkiK ja hikoilee koko kesän. Ostatko AkiK auton itseäsi vai vaihtoautokauppiasta varten?
Olen yleensä ostanut autoni ajoa varten, mutta olen myös huomannut mitä lisävarusteista hyvitetään, eli ei oikeastaan mitään.
2400 euroa tuon luokan auton varusteista on käsittämätön pyyntö. Koska tuon luokan vehkeillä ajetaan yleensä aika vähän ja lähinnä hyvin lyhyttä ajoa, ymmärrän hyvin että moni ei ole valmis maksamaan lisähintaa varusteista joita loppujen lopuksi tarvitsee vähäisessä käytössä vain hyvin pieniä hetkiä.
Ilmastointi on nykyään vakiovaruste useimmissa pienen keskiluokan autoissa, tiedoksi vain SKP. Pienet farmarit 1.6 koneella ovat myös se autoluokka, joka pitää ylivoimaisesti parhaiten hintansa jos niillä ei aja liikaa.
Samaa turvallisuutta, ajo-ominaisuuksia ja esim. äänieristystä kuin pykälää isompaan autoluokkaan et saa tuohon Suzukiin lisävarustelistalta, siksipä moni valitsee tuon parjaamasi 1.4 tai 1.6 litraisen isomman auton. Tuskinpa kummankaan näiden autojen ostaja kuitenkaan ajattelee ensisijaisesti sen kulkua ja ylivertaista varustelua, muutenhan he katsoisivat aivan erilaisia autoja.
Jos haluaa edullisen, kulkevan, hyvännäköisen, turvallisen ja hyvin varustellun auton, niin kannattaa katsastaa Citroen C4 VTR-Coupe. Käteisellä lähtee alle 22.000 eurolla ja löytyy 136 hv, automaatti-ilmastointi, ESP, vakionopeudensäädin, audiosysteemit jne. Sillä on jo oikeasti kiva ajaa, eikä vain jäähdytellä halvasti toteutetun manuaali-ilmastoinnin vaihtelevissa huuruissa Prisman parkkipaikalla sillä välin kun parempi puolisko käy kaupassa
...
Jos haluaa edullisen, kulkevan, hyvännäköisen, turvallisen ja hyvin varustellun auton, niin kannattaa katsastaa Citroen C4 VTR-Coupe. Käteisellä lähtee alle 22.000 eurolla ja löytyy 136 hv, automaatti-ilmastointi, ESP, vakionopeudensäädin, audiosysteemit jne. Sillä on jo oikeasti kiva ajaa, eikä vain jäähdytellä halvasti toteutetun manuaali-ilmastoinnin vaihtelevissa huuruissa Prisman parkkipaikalla sillä välin kun parempi puolisko käy kaupassa
2400 eur on paljon rahaa, mutta 8000 eur on vielä enemmän rahaa - se on varustellumman Swiftin ja C4 VTR:n ero. 22 000 eur hintaluokassa taas löytyy jo muitakin vaihtoehtoja.
No tuo VTR oli nyt vaan tuollainen heitto, ei se hintaero vastaavilla varusteilla hivenen isompaan montaa tonnia ole. Pari vuotta sitten katsoimme toiseksi autoksi VW-Poloa, jonka olisimme halunneet sillä pirteämmällä 1.4 koneella. Kun siihen olisi ostanut ilmastoinnin, paremman varustelupaketin jne (niissähän ei ollut vakiona suunnilleen kuin ratti ja penkit) niin hinta olisi noussut 17.000 - 18.000 euroon. Samaan aikaan sai mm. kampanjahintaista 1.6-litraista Focusta Trend-varusteltuna lisättynä metallivärillä, aluvanteilla ja luistonestolla hintaan 19.900, Citroen Xsaran sai tuohon hintaan jo 2-litraisena täysin varusteltuna farmarina. Jokainenhan toki valitsee miten parhaaksi näkee, mutta noilla tuolloisilla hinnoilla varusteltu pikkuauto ei jäänyt järkeväksi vaihtoehdoksi.
Katsoin tuota VTR-sitikkaa ihan mielenkiinnosta (ostamassa en ole), koska minusta tuossa 22.000 euron hintaluokassa sille ei tällä hetkellä nimenomaan ole juurikaan vastaavia kilpailijoita, ottaen huomioon sitikan "sporttisuuden", 2-litraisen koneen, ESP:n, automaatti-ilmastoinnin ja muut varusteet.
Katsoin tuota VTR-sitikkaa ihan mielenkiinnosta (ostamassa en ole), koska minusta tuossa 22.000 euron hintaluokassa sille ei tällä hetkellä nimenomaan ole juurikaan vastaavia kilpailijoita, ottaen huomioon sitikan "sporttisuuden", 2-litraisen koneen, ESP:n, automaatti-ilmastoinnin ja muut varusteet.
Eipä ole järkevä kauppa tuo sitikka. Muutaman vuoden päästä ko. kärryn vaihtoarvo selkeästi on huonompi kuin esim. tuon pikkuvolkkarin. Fordikin, vaikkakin on minusta hyvä auto, hukkaa arvonsa kohtuutehokkaasti.
Polosta on omakohtaista kokemusta, kun olen sellaiseen päätynyt. Polo on suht arvokas, niin kuin volkkarit yleensäkin. Esim. vastaavasti varusteltu Tojo Yaris olisi maksanut muistaakseni vajaat 1000 euroa vähemmän. Pykälää isompiin autoihin, Corollaa lukuunottamatta, hintaeroa tuli parisen vuotta sitten 3-4 tonnia, joten ne jäi pois laskuista.
Eipä ole järkevä kauppa tuo sitikka. Muutaman vuoden päästä ko. kärryn vaihtoarvo selkeästi on huonompi kuin esim. tuon pikkuvolkkarin. Fordikin, vaikkakin on minusta hyvä auto, hukkaa arvonsa kohtuutehokkaasti.
No jaa, se vaihtoarvo riippuu vähän mihin sen vaihtaa, mutta epäilen ettei tuon Suzukin vaihtoarvossakaan hurraamista ole, jos ei tuon hintaisessa autossa juuri mitään menetäkään. Sitikan vaihtoarvo ei ole parhaasta päästä, mutta yleensäkin tuollaisten isommalla koneella ja reilulla varustelulla olevien pikkuautojen (kuten tuo mainittu VTR) vaihtoarvo on surkea, isompi kone menee vaihdossa lähes samaan hintaan kuin 1.6 litrainenkin.
Farmari-focus piti minusta arvonsa hyvin, muuten en Fordeista tiedä. Mondeon kokoisissa autoissa menettää rahassa joka tapauksessa jo paljon enemmän, oli merkki mikä hyvänsä.
Kävin koeajamassa Swiftin ja se on kyllä Tuulilasilehden artikkelin veroinen. Tilat ovat sisällä uskomattoman väljät tuon kokoiseksi autoksi. GA ja Gl varustetasojen ero on kyllä mielestäni huikea. GA mallin pitäisi olla vielä edullisempi kuin se on.
2400 eurolla saa enemmän:
-takaovet
-ilmastointi (manuaalisen)
-kierroslukumittari
-korkeussäädettävä penkki kuskille
-penkinlämmittimet edessä
-ohjauspyörän korkeussäätö
-keskuslukitus
-sähköööä avattava takaluukku
-sähkötoimiset ikkunat
-cd-soitin
-6 kaiutinta
-infonäyttö: digitaalikellon lisäksi ulkolämpötila ja hetkellinen kulutus
-valo- ja avainmuistutin
-avoimen oven varoitusvalon
-tavaratilan valon
-ehostuspeilit häikäisysuojissa
-kahdessa osassa taittuvan takapenkin
-2 takki koukkua
-kangasverhoilu
-lehtitasku etumatkustajan selkänojassa
-vetolaatikko etumatkustajan penkin alla
-kassikoukku tavaratilassa
-sähkötoimiset peilit
-korinväriset tautapeilit ja ovenkahvat
-säädettävä tihkukytkin
johan sitä siinä on varusteita tuohon lisähintaan.
Mielestäni Swift oli hiljainen ja vakaa ajettava. Hiljaisempi kuin minulla aiemmin ollut Focus.
Erittäin positiivinen kuva jäi uudesta swiftistä.
SUOSITTELEN!