Saksan suurin kysely

6 kommenttia

Luinpa Auto Strassenverkehr - lehdestä (14/05) Saksan suurimmasta auton omistajiin kohdistuneesta tyytyväisyyskyselystä, nimeltään Car Check. Kyselyssä oli mukana ÿli 65 000 autonomistajaa.

Netissä asiasta ei ole vielä muuta kuin lyhyt yhteenveto, ( http://www.motorpresse.de/basis/darstellen/pressemitteilung_darstellen.php?Artikel_ID=2150 ) joten tässä
muutamia tuloksia, kyseessä on siis omistajien kokonaistyytyväisyys autoon (huonoimmissa se huonoin on viimeisenä):

Pikkuautot
Parhaat: Honda Jazz, Toyota Yaris
Huonoimmat: Peugeot 206, Fiat Punto

Alempi keskiluokka
Parhaat: Mazda 323/Mazda3, BMW 1-sarja, Audi A2
Huonoimmat: Peugeot 307, VW Beetle, Fiat Stilo

Keskiluokka
Parhaat: Lexus IS, Subaru Legacy, Peugeot 407
Huonoimmat: VW Passat, Jaguar X-Type, Peugeot 406

Ylempi keskiluokka (yhtään japanilaista ei mukana)
Parhaat: Skoda Superb, Saab 9-5, Opel Signum
Huonoimmat: Audi Allroad, Opel Omega, Jaguar S-type

Mukana vielä mini-luokka, "Vanit", urheiluautot, maasturit, luxusautot.

[MatLog muokkasi tätä viestiä 28.06.2005 klo 08:27]
  
  • Ja tässä vapaasti babelfishillä käännettyä:

    The development of the marks OPEL and Mercedes is particularly interesting within the last five years: OPEL drivers are ever more content with their car. Particularly with the reliability the Ruesselsheimer improved strongly.

    Opel taisi olla tässäkin tutkimuksessa luotettavin saksalainen, vaikka kokonaistulos ei ollutkaan kiitettävä. Tuollakaan saitilla ei taida olla tutkimuksen täydellisiä tuloksia? Uusimmasta auto motor und sportista ne löytyvät.

    Opelilla menee hyvin uusien mallien myötä :sunglasses:

      
  • Toki pääotsikkokin kannattaa huomioida:
    "Bestwerte für japanische Marken, Besserung bei Opel und Mercedes, Absturz von Citroen, Peugeot und Renault "
    "Parhaat arvosanat japanilaismerkeille, Opelin ja Mercedeksen asema kohentunut, Citroen, Peugeot ja Renault syöksymässä alas".
    Mercedeksestä todettakoon, että E-sarja kärsi luotettavuusongelmista ja M-luokka oli maasturien huonoin.

    Mielenkiintoista on myös lukea, mitkä olivat yleisimmät auton valinnan syyt:
    - ulkonäkö oli tärkeä useissa tapauksissa (mm. Audi, BMW, Mercedes)
    - laatuvaikutelma (ei mitään tekemistä todellisen laadun kanssa) oli myös tärkeä
    - hinta oli ratkaiseva tekijä useissa tapauksissa
    - luotettavuutta korostettiin varsinkin japanilaismerkeissä.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 28.06.2005 klo 13:33]
      
  • Huvittavaahan näissä on aina se, miten paljon markkinointi näitä vastauksia ohjaa...

      
  • Lainaus:
    28.06.2005 klo 15:15 AkiK kirjoitti
    Huvittavaahan näissä on aina se, miten paljon markkinointi näitä vastauksia ohjaa...

    Nimenomaan ostopäätöksiä tehdessä markkinointi ohjaa varmasti mielipiteitä - auton muotoilunkin voidaan katsoa olevan osa markkinointia.

    Sen sijaan markkinointi ei vaikuta siihen, kun autoilijat kertovat käyttökokemuksia omista ajoneuvoistaan - tai ehkä markkinointi lisää pettymystä, jos auton ominaisuudet eivät vastaakaan sitä, mitä markkinoinnilla on annettu ymmärtää.

      
  • Saksalaiselta autokeskustelupalstalta löytyi tulokset:
    (En vastaa oikeellisuudesta kun en itse ole lehteä lukenut)

    Teknisten vikojen määrä (10 parasta)

    1. Subaru (0,40)
    2. Lexus (0,46)
    3. Honda (0,50)
    4. Toyota (0,52)
    5. Daihatsu (0,56)
    6. Mitsubishi (0,57)
    7. Hyundai (0,58)
    8. Mazda (0,69)
    9. Suzuki (0,73)
    10. Opel (0,78)

    (10 huonointa)

    1. Peugeot (1,49)
    2. Alfa Romeo (1,43)
    3. Citroen (1,27)
    4. Renault (1,18)
    5. Land Rover (1,16)
    6. Fiat (1,15)
    7. Mercedes (1,15)
    8. Chrysler (1,11)
    9. Volkswagen (1,11)
    10. Volvo (1,05)

    Autoonsa tyytyväisten omistajien osuus prosenteissa

    1. Lexus (94,9)
    2. Porsche (78,6)
    3. Subaru (71,6)
    4. BMW (71,4)
    5. Mazda (71,4)
    6. Daihatsu (70,4)
    7. Toyota (70,3)
    8. Honda (69,8)
    9. Audi (68,6)
    10. Volvo (65,9)
    11. Saab (65,4)
    12. Skoda (64,5)
    13. Mitsubishi (61,7)
    14. Mercedes (59,6)
    15. Seat (57,8)
    16. Nissan (56,0)
    17. Alfa Romeo (55,2)
    18. Mini (54,6)
    19. Jaguar (52,5)
    20. Opel (51,9)
    21. Daewoo (51,2)
    22. Ford (50,1)
    23. Volkswagen (49,0)
    24. Hyundai (47,7)
    25. Jeep (47,6)
    26. Kia (44,9)
    27. Renault (44,8)
    28. Citroen (40,0)
    29. Smart (38,7)
    30. Peugeot (37,9)
    31. Suzuki (35,4)
    32. Fiat (33,0)
    33. Chrysler (32,8)
    34. Land Rover (32,3)




    [olmi muokkasi tätä viestiä 28.06.2005 klo 22:17]
      
  • Kyllä ne oikein on. Mallikohtaisesti tulokset tietenkin heittelevät; esim. uudesta Peugeot 407:sta ei ole vielä löytynyt muotoilun mukanaan tuomien ongelmien lisäksi juuri muuta valitettavaa (3. tila luokassaan), Peugeot 406:sta taas sitäkin enemmän (saman luokan heikoin tulos).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit