Peugeotkin päässyt Signum-luokkaan

13 kommenttia

Kävinpä tuossa hieman tutkailemassa Peugeot 407 SW:tä. Kovin ahtaalta vaikutti tavaratila luokkaa pienempään 307 Wagoniin verrattuna. Varsinkin ns. hattuhyllyn ja katon välinen tila on hyvinkin matala, jonka ahtautta "väärinpäin" viistot leveät takapilarit vielä korostavat. Myös takaluukun aukon yläosa vaikutti kovin kapealta ja viisto takalasikin vie oman osansa tilasta.

Sitten mieleen iski outo ajatus kuin salama kirkkaalta taivaalta: 407 SW:hän on ilmiselvä kilpailija Opel Signumille! Tosin aidosti viisipaikkainen ja tavaratilaa muutama kymmenen litraa enemmän, mutta auton olemus on silti selvästi lähempänä isoa, hieman venytettyä monikäyttöautoa kuin "oikeaa" farmaria. Jos haluaa PSA:lta ison farmarin, onkin mentävä naapuriliikkeeseen ja valittava Citroen C5.

Tämä oli siis minun hyvin henkilökohtainen ajatukseni. Kaikki tuskin ovat samaa mieltä, veikkaan....

  
  • Tavaratila ja tavaratila.... pöh, onko teillä asuntoa ollenkaan kun kuljetatte omaisuuttanne jätesäkeissä autossanne? Minä olen viimeksi tarvinnut auton tavaratilaa vuonna 2001 kun hain huonekaluja Ikeasta. Siihenkin olisin saanut lainaksi auton eli ei olisi haitannut lainkaan vaikkei koko tavaratilaa olisi ollut. Autoissa on persuksissa luukku vain siksi, että saataisiin se perässäoleva hukkatila jotenkin "käytettyä". Niinpä insinööri laittoi siihen luukun että jos joltakin kuolee joskus anoppi niin pystyy sinne luukkuun laittamaan sen anopin huonekasvit kun vainajan kämppää tyhjennetään....

      
  • Tavaratila on tärkeä seikka meikäläisille, käymme 4-5 kertaa viikossa pidemmillä autoreissuilla ja se on siinä ja siinää mahtuuko tavarat mukaan. Mökilläkin perheemme käy n.12krt/viikossa ja kun otamme telkkarin mukaan ja ruoat ja joitakin muita juttuja mukaan niin tila-loppuu kesken. Minä olen muuttanut yksin 3 kertaa ja iso-veljeni 3krt+sitten hän on välillä asunut kotoa niin siinäkin on kaksi takaisinmuutto kertaa eli yhteensä hänellä on ollut muuttoja 3 kertaa.
    Sitten on vielä jotain muitakin pikkukuljetusoperaatioita. Kyllä tavaratila on tärkeä! :smile:

      
  • Toki ymmärrän sen, että tavaratilaa tulee olla kun vieraillaan veljeskansan maassa noutamassa tulilientä parin vuoden annos kerralla. Mutta silloinkin on pakettiauto kätevämpi - tai kuorma-auto jos hakijoita on kaksi tai useampia.

      
  • Minulla on suurempia kuljetuksia, ainakin 8krt vuodessa, eikä aina viitsisi mennä hakemaan jostain kaukaa pakettiautoa ja sitten se pitäisi vielä vuokrata. Enkä pakettiautoa viitsi hankkia, kun en sitä niin usein tarvitse...

      
  • Jos kuljetustarve on tuota luokkaa niin ei siihen voi enää mitään Skodaa tai vastaava käyttää, vaan on parasta siirtyä järeämpään kalustoon, esim. Toyota Land Cruiser tai Lexus :wink:

      
  • Lainaus:
    22.10.2004 klo 12:40 peitsi kirjoitti
    Jos kuljetustarve on tuota luokkaa niin ei siihen voi enää mitään Skodaa tai vastaava käyttää, vaan on parasta siirtyä järeämpään kalustoon, esim. Toyota Land Cruiser tai Lexus :wink:

    Käytän Audia, Astraa tai tuttuja. :smile: Kyllä Lexus tai Lanta Cruiseri kelpaisi. Kyllä Audil ja Astral saa yli puolet isoista kuljetuksista suoritettua. Mutta joskus täytyy mennä useampaan kertaan edes takaisin tai pari kertaa vuodessa pyytää pakettiauto tuttujamme auttamaan. :smile:

      
  • Lainaus:
    22.10.2004 klo 00:30 Anders-Simo kirjoitti
    Tavaratila ja tavaratila.... pöh, onko teillä asuntoa ollenkaan kun kuljetatte omaisuuttanne jätesäkeissä autossanne? Minä olen viimeksi tarvinnut auton tavaratilaa vuonna 2001 kun hain huonekaluja Ikeasta. Siihenkin olisin saanut lainaksi auton eli ei olisi haitannut lainkaan vaikkei koko tavaratilaa olisi ollut. Autoissa on persuksissa luukku vain siksi, että saataisiin se perässäoleva hukkatila jotenkin "käytettyä".



    [quote title="22.10.2004 klo 11:54 Tuomas kirjoitti"]
    Tavaratila on tärkeä seikka meikäläisille, käymme 4-5 kertaa viikossa pidemmillä autoreissuilla ja se on siinä ja siinää mahtuuko tavarat mukaan. Mökilläkin perheemme käy n.12krt/viikossa ja kun otamme telkkarin mukaan ja ruoat ja joitakin muita juttuja mukaan niin tila-loppuu kesken. Minä olen muuttanut yksin 3 kertaa ja iso-veljeni 3krt+sitten hän on välillä asunut kotoa niin siinäkin on kaksi takaisinmuutto kertaa eli yhteensä hänellä on ollut muuttoja 3 kertaa.
    Sitten on vielä jotain muitakin pikkukuljetusoperaatioita. Kyllä tavaratila on tärkeä! :smile:

    Kylläpä saivat Anders-Simo ja Tuomas taas keskustelun käännettyä ihan eri urille kuin mitä itse kirjoituksellani hain. Minua eivät kiinosta tavaratilan ja pakettiauton tarpeet tahi vuosittaiset kuljetuskertojen määrät eri merkkisillä omilla ja tuttujen autoilla. Tarkoitukseni oli saada aikaiseksi keskustelua nimenomaan siitä, onko Peugeot tehnyt ovelan astumisen Signum-luokkaan takavasemmalta autolla, jota on markkinoitu farmarina. Eli onko 407 SW "oikeasti" farmari vaiko ei?

    [Jube muokkasi tätä viestiä 22.10.2004 klo 14:58]
      
  • Myönnä pois, Jube, että yksinomainen tarkoituksesi oli saattaa Peugeot naurunalaiseksi! Eikö sinulla ole lainkaan sydäntä? Eikö mieleesi tullut, että näitä sivuja saattaa lukea joku, jolla on itsellään Peugeot?

      
  • Relatkaa perjantain kunniaksi :wink:

    Olen kyllä samaa mieltä juben kanssa tuosta 407SW vs. Signum ajatelmista.

    Mutta täytyy kyllä sanoa että varmaan noillekin autoille markkinarakoakin löytyy. Signum tosin on ehkä hiukan kallis. Mutta kyllä 407SW:n suunnittelussa tuollaisia Signum-tyyppisiä hajatelmia on haettu: lasikattoa ja takaluukkua jne...

    Mutta kai autojen suunnittelijat on noita markkinoita miettineet ennen SOP:ia ja päättäneet ottaa riskin...

    PS. Itse kyllä arvostan t i l a a ja sitä helppoutta - ei tartte pakata takapaksia, riittää kun heittää kamat kyytiin ja (farmarin) luukku kiinni !!!

    [vok muokkasi tätä viestiä 22.10.2004 klo 21:15]
      
  • Niin, näissä pohdinnoissa lienee aina syytä muistaa, ettei noita autoja tehdä suomalaisten tarpeiden mukaan, eiköhän ne päämarkkinat liene muualla. Voimme täällä kyllä pohtia asiaa suomalaisesta näkökulmasta, mutta laajempaa merkitystä sillä ei ole. Tilakysymyskin on hieman jännä juttu nykyään: täällä painotetaan edelleen suurta tavaratilaa yhtenä auton tärkeimmistä ominaisuuksista valintaa tehtäessä, trendi (siis sanan oikeassa merkityksessä) näyttäisi kuitenkin olevan menossa johonkin muuhun suuntaan. Tottakai tila on monelle tärkeä asia, mutta läheskään kaikki eivät sitä tarvitse. Toinen vakiomitta meillä Suomessa on edelleen se, että mahtuuko takapenkille kolme isoa urosta rinnakkain ja kuinka hyvin. Onko tuollakaan seikalla enää kovin suurta merkitystä? Kuinka moni ihan oikeasti yrittää tunkea kolmea aikuista Lapin reissulle nykyauton takapenkille?

    [Vinnes muokkasi tätä viestiä 22.10.2004 klo 22:14]
      
  • 407 on lifestyle farmari, jos sedan ei riitä niin hankkii SW:n. :smile:

      
  • Lainaus:
    22.10.2004 klo 18:41 Anders-Simo kirjoitti
    Myönnä pois, Jube, että yksinomainen tarkoituksesi oli saattaa Peugeot naurunalaiseksi! Eikö sinulla ole lainkaan sydäntä? Eikö mieleesi tullut, että näitä sivuja saattaa lukea joku, jolla on itsellään Peugeot?


    Valitettavasti meni Anders-Simon arvaus nyt metsään. Ajan itse jo kolmannella Peugeotilla. Ei 407 SW:ssä ole mitään naurettavaa, on nykyaikaisen oloinen ja tyylikäs. Tilat nyt eivät vain ole useimpien muiden samanhintaisten farmarien (esim. Avensis, Mondeo, C5) luokkaa ja auton olemus on enemmän signummainen kuin farmarimainen. Jos on tottunut esim. 406 Grand Wagonin tavaratiloihin, on 407 SW:n tavaratila kiistämättä pienehkö! Monille se varmasti kuitenkin riittää, mutta eri käyttäjillä on erilaisia tarpeita.

    Muistaakseni tehdaskin profiloi 407:n käyttäjiksi keski-ikäiset pariskunnat, joiden lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa. Tällöin taka- ja tavaratilojen tarve on ehkä hieman toisenlainen kuin lapsiperheessä. Kukin saa puolestani valita sellaisen auton kuin haluaa. Yksikään normaali-ihmisen hankittavissa oleva auto kun ei ole absoluuttisen täydellinen, väittäkööt merkkifanaatikot mitä muuta tahansa!

      
  • Tavaratila on pienentynyt edellisestä mallista 82 litraa! Ennätys, vai?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit