Megane ja tuotevastuulaki

13 kommenttia

Niin,kun pääsisi tässä iässä "sisään"joka puolelle yhtä helposti,kuin tänne -:smile:)

Meganen ABS-ongelma ja autokaupaan liittyvä tuotevastuulaki alkaa kiinnostamaan.Ennen kuin käyn keskusteluja autoliikkeen kanssa,joka myi minulle tuon Megane Sedanin 29.3,haluaisin hiukan tietoja kokemuksista ja käytännöistä.
En ole ennen joutunut vastaavaan tilanteeseen.Tähän astiset "töppäykset"ovat olleet omia mokia mutta nyt minulle väitettiin autokaupan taholta,että kyseine ABS-vika on päivitetty ja uusissa sitä ei esiinny.
Toisaalta,onko vika myös Sedan ja Breik malleissa?
TM:llä tietoa??? :cry:

[Isaskar muokkasi tätä viestiä 02.06.2004 klo 10:50]
  
  • Eihän se mikään vika ole. Meganen jarrujärjestelmästä käsittääkseni vain puuttuu EBD. Se on siis ominaisuus, ei vika.
    EBD = Electronic Brake Pressure Distributor = elektroninen jarruvoiman jako.

      
  • TM:ssa kuitenkin mainittiin,että "vika on edelleen olemassa"!
    Noh' jos tuo on ranskalaisille ominaisuus,niin pienempi paha tuo on kuin käsistä pois leijuva Avensis.Toyotassa on jämäkästi tuo FWD-laite asennettuna!FWD=flying wheel device.

    Miksihän minulle sattuu aina nuo keskentekoiset? :open_mouth:

      
  • Lainaus:
    14.05.2004 klo 10:19 Thorgen kirjoitti
    Eihän se mikään vika ole. Meganen jarrujärjestelmästä käsittääkseni vain puuttuu EBD. Se on siis ominaisuus, ei vika.
    EBD = Electronic Brake Pressure Distributor = elektroninen jarruvoiman jako.


    Käytännössä se on vika ja hengenvaarallinen sellainen. Veikkaan, että auton hätäjarrutustehostin (samalla jarruvoiman jako?) toimii väärin / puutteellisesti (=liian innokkaasti?). Jokatapauksessa, ABS-jarrujen ei pitäisi mennä lukkoon missään tilanteessa, on autossa elektroninen jarruvoiman jako tai ei.

      
  • Lainaus:
    14.05.2004 klo 14:15 jalkkis kirjoitti

    Käytännössä se on vika ja hengenvaarallinen sellainen. Veikkaan, että auton hätäjarrutustehostin (samalla jarruvoiman jako?) toimii väärin / puutteellisesti (=liian innokkaasti?).

    Miten hätäjarrutehostin liittyy asiaan mitenkään? Miten hätäjarrutehostin liittyy edes ABS:ään? Ei mitenkään.

    Alkuperäinen kirjoittaja:
    Jokatapauksessa, ABS-jarrujen ei pitäisi mennä lukkoon missään tilanteessa, on autossa elektroninen jarruvoiman jako tai ei.

    Missään ei kyllä ole mainittu että Meganen jarrut lukittuisivat...


    edit: voi hyvän tähden... saisitteko te TM:n väkin edes perusjutut toimimaan tällä boardille?

    [Thorgen muokkasi tätä viestiä 15.05.2004 klo 01:55]
      
  • Meganesta en tiedä mutta Ranskalaisista ei oo mitään hyvää sanottavaa kuluneen 3- Xsara Picasso vuoden jälkeen. Siinä autossa ei oo ollu kuin ongelmia. Kerran kaasu jäi pohjaan kehällä ja auton käynnistys talvella on helvettiä. Auto on käynyt korjaamolla yli 5kertaa (!) . En suosittele ainakaan sitä ranskalaista kenellekään ja aion itse loppuelämäni boikotoida kyseisen maan autoja.

      
  • Jos ranskalaisissa on vikoja niin ne eivät haittaa, koska auto on mukava ajaa. Se kuulemma merkitsee enemmän kuin luotettavuus... Toisaalta kun ostaa ranskiksen, niin tietää, että ei välttämättä pääse viattomasti. Siltikin niitä ostetaan, vaikka tämä on tiedossa. Sitten vähän pohdittavaa: Miksi ranskikset eivät pärjää ADACin ja TÜVin tilastoissa?

      
  • Mikähän auto pitäisi ostaa, että tietäisi välttämättä pääsevänsä viattomasti? Kas kun niiden tilastojen mukaan parhaissakin on joskus jotain vikaa.

    Muistaakseni olet ollut hiukan käärmeissäsi liikenneturvallisuutta koskevien tilastotietojen esilletuomisesta keskustelussa, vaikka niin mielelläsi lainaatkin vikatilastoja.

      
  • Perheellämme on käytössä Megane II 5-ov. Hatchback 1.5 dCi vm. 2003, otettu käyttöön 4/2003. Jarruongelmainen siis (jos ihan uudetkin ovat?). Saatuani tietää viime keväänä jarrujen vaarallisista taipumuksista olin yhteydessä myyjäliikkeen (Käyttöauto Seinäjoki) tekniseen palveluun. Siellä ei asiasta tiedetty mitään mutta olivat varmoja että takaisinkutsu jonkun jarruboksin vaihtoon tulee melko pian jos jarruissa todella on TM-koeajossa paljastunut vaarantava vika. Nyt on melkein vuosi mennyt eikä mitään ole tapahtunut.

    Sama vaiva on TM:n kokeiluissa havaittu kolmeen eri otteeseen, viimeksi nyt viime viikolla tulleen lehden vertailussa. Olen itsekin kokeillut jarruja sopivissa olosuhteissa ja kyllä vian vaikutus on helppo todeta itsekin. Kamala ominaisuus.

    Tarkoitukseni on ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen ja tarvittaessa maahantuojaan saadakseni tietoa asiasta. Periaatteessa vaadin "tehtaan paperia" eli mustaa valkoisella siitä että vika on tehtaalla todettu ja korvaavat (korjaavat) osat eli joku ohjausboksi tms. ovat saatavissa. Muuten lähden esittämään kaupan purkua. Kuluttajaviraston sivulta löytyvät luettavaksi niin vanha tuotevastuulaki kuin uusi laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta (75/2004). Niihin on helppo vedota.

      
  • Tuotevastuulakiin voi vedota vasta kun vahinko on tapahtunut... Meganen jarruvikatapauksessa purevat siis em. laki tuotteiden turvallisuudesta sekä kuluttajansuojalaki.

      
  • Noh'.Johan pääsin :smile:
    Sain Renault Finland OY:ltä tälläisen viestin viime Perjantaina!


    >Hyvä asiakkaamme,
    Kiitos yhteydenotostanne.


    Tekniikan Maailma 9/04 kritisoi 5-ovista Méganea (Hatchback) auton jarrutuskäyttäytymisestä; sinänsä harvinaisessa hätäjarrutustilanteessa, jossa pyöräparit ovat erikitkaisilla pinnoilla. Myöhemmin esitellyt muut Mégane -korimallit (Sedan, Break, Coupé-Cabriolet) samoin kuin Renault Scénic ovat puolestaan käyttäytyneet testitilanteissa ilman vastaavia havaintoja. Autot eroavat Hatchbackistä mm. akselivälin ja painonjakauman osalta.


    Ystävällisin terveisin ,
    Volvo Auto Oy Ab
    Renault<

    Isaskar jatkaa:
    Autoni on 29.04.04 ostettu 1,6 Sedan.
    Tänään Sunnuntaina kävin kokeilemassa jarrutuksia suunnileen samankaltaisissa olosuhteissa kuin olivat kuvat TM:ssa.
    Siis irtohiekkaa ja kuivaa asfalttia.

    Ensimmäisellä kerralla auton perä heilahti hiukan mutta väärään suuntaan,elikää ojaa kohden.(normaalia siinä tilanteessa?)
    Yritin monta kertaa uudelleen,niin mutkassa kuin suoralla mutta en saanut autoa edes yrittämään perän irtoamista tai muuta ihmeellistä!!

    Onkohan niin,että tuo Renaultin ilmoitus Sedanista ja Breikistä pitää paikkansa?(3/5-ovisen alusta?)
    Nyt kuitenkin on koko Renault-tuoteperhe leimattu TM:n taholta :innocent:
    Minunkin Rellusta on TM:n ilmestyttyä kadonnut hinnasta parin taulun (3-4000€)verran ylimääräistä hintaa,jos riittääkään!!

    Tämä kaikki vain siksi,että joku "kodinkonetestaaja"on luokitellut kaikki Rellutit samaksi tuotteeksi! :blush:
    Ymmärrettävää kyllä,jos on tähän saakka testannut kodinkoneita,ihokarvanpoistolaitteita,hiustekuivaajia ja pesukoneita :innocent: !!!!

      
  • Joo, TM tietää kaiken.

    On se kumma ettei mikään autotehdas (riittävän laadukas) ole älynnyt palkata TM:n remmiä tuotekehitysosastolleen töihin.
    Ai että tulisi priimaa toisesta päästä ulos!

    Tämä rellumarei on varmaan samaa luokkaa kuin taannoinen Vectra ventiilikohu.
    Rellussa tuskin on muuta vikaa kuin ulkönäkö! :smile: :smile: :smile:

      
  • Lainaus:
    15.05.2004 klo 20:15 nimim Erkki kirjoitti
    Mikähän auto pitäisi ostaa, että tietäisi välttämättä pääsevänsä viattomasti?

    HONDA. Viihtyvät harvimmin Vehon korjaamoilla

      
  • Lainaus:
    14.05.2004 klo 10:19 Thorgen kirjoitti
    Eihän se mikään vika ole. Meganen jarrujärjestelmästä käsittääkseni vain puuttuu EBD. Se on siis ominaisuus, ei vika.
    EBD = Electronic Brake Pressure Distributor = elektroninen jarruvoiman jako.


    Täytyi "ihan"palata tähän vanhaan juttuu,jossa Thorgen väittää edellämainittua :open_mouth:

    Minulle ainkin :tongue: myytiin EBV-systeemi Meganen ABS:n mukana!
    EBV=Electronic Brake Variation,jota fransmannit kutsuvat elekroniseksi jarruvoiman jaoksi :innocent:
    Toimiiko se?Seo sitten eri asia :tongue:

    [Isaskar muokkasi tätä viestiä 02.06.2004 klo 21:32]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit