BMW vahvistaa asemaansa luokkansa suorituskykyisempänä

10 kommenttia

Bmw on esitellyt uusia moottoreita vuodelle 2006. Joukossa on esim tämän hetken tehokkain diesel ja muuta mielenkiintoista. Tämä vaan vankistaa Bmw:n asemaa vahvassa moottorisuunnittelussa vuoden moottorikilpailun ylivoiman jälkeen (mm. paras moottori, eniten luokkavoittoja):

745d: 4 litraa, 330 Hv 750 Nm, 0-100 km/h 6,6 s

130i: 3 litraa, 265 Hv 315 Nm, 0-100 km/h 6,2 s

550i: 4,8 litraa, 367 hv, 490 Nm, 0-100 km/h 5,5 s

330d: 3 litraa, 231 hv, 500 Nm, 0-100 km/h 6,7 s, malli saatavana myös nelivetoisena, samoin kuin 330i ja 325i.

Lisäksi hiukan myöhemmin esitellään 335d, 3 litraa, 272 hv, 560 Nm ja 335i, jossa on noin 330 hv. Molemmat tulevat myös nelivetoina saataville. M3:een tulee näillä näkymin vähän yli 400 hv V8.


  
  • Minkä formaatin moottoreita nuo ovat (siis rivi/V)? (jeps, tiedän mistä infoa löytyy - sen takia en kysele, vaan alla olevan retorisen funtsimisen takia)
    Jos olen oikein ymmärtänyt moottoritekniikkaa, niin rivi-6:ta voinee pitää kunnollisena perusyksikkönä (tärinä ja teho/vääntö) ja sikäli BMW:lle nostettakoon hattua kun he ovat niitä harvoja tämän hetken perusyksikön tarjoajia.
    Voikohan bokseri-6:ta pitää myös perusyksikkönä, en osaa arvioida, mutta V6:nenhan ei ole kunnollinen perusyksikkö. Ja tämähän ei tarkoita etteikö hienoja ja tarkoituksiin sopivia moottoreita ole muitakin kuin rivi-6 ja sen kerrannaiset (siis käytännössä V12). Ja toki ymmärrän syyt rivi-6:ten vähyyteen.
    Jostakin on jäänyt mieleen että puolen litran sylinterikoko olisi optimaalinen automoottoriin: 3-litrainen rivi-6 tai sitten 6-litrainen V12!
    No meni enemmän tekniikan puolelle, mutta olkoon täällä kuitenkin.

      
  • Peksak, muistijälki on tainnut jäädä siitä, millä BMW perusteli uuden V10 koneen tekemisen entisen V8:n tilalle, tuo oli juuri yksi argumentti, että puolen litran sylinteritilavuus on täytöksen kannalta optimaalisin tjsp.

      
  • Kaikki muut ovat tietysti suoria kuutosia, paitsi 550i ja 745d, jotka ovat V8.

    Teknisesti juu optimaalinen moottori on kuulemma suora kuutonen ja sen kerrannaiset, 500 kuutioinen sylinteri ja 100 nm tai yli vääntöä bensavaparista per litra..

      
  • Lainaus:
    14.07.2005 klo 12:00 Mie Ite kirjoitti
    Peksak, muistijälki on tainnut jäädä siitä, millä BMW perusteli uuden V10 koneen tekemisen entisen V8:n tilalle, tuo oli juuri yksi argumentti, että puolen litran sylinteritilavuus on täytöksen kannalta optimaalisin tjsp.


    No ei tämä puolenlitran-muistijälkeni ole noin uudelta ajalta, vaan taitaa olla enemmänkin 70-luvulta, jolloin moottorin kestoksi (tai tarkemmin ens. remonttiin) laskettiin litra/satatuhatta kilometriä.

      
  • Tuossahan noita kun klikkaa pikkukuvat suuremmiksi, tehot ym. tiedot näkyvät kuvien alla, kuten night-vision järjestelmä myös;
    www.automotorundsport.de/d/87077

      
  • Lainaus:
    14.07.2005 klo 09:17 individual kirjoitti
    Bmw on esitellyt uusia moottoreita vuodelle 2006. Joukossa on esim tämän hetken tehokkain diesel ja muuta mielenkiintoista. Tämä vaan vankistaa Bmw:n asemaa vahvassa moottorisuunnittelussa vuoden moottorikilpailun ylivoiman jälkeen (mm. paras moottori, eniten luokkavoittoja):

    745d: 4 litraa, 330 Hv 750 Nm, 0-100 km/h 6,6 s

    130i: 3 litraa, 265 Hv 315 Nm, 0-100 km/h 6,2 s

    550i: 4,8 litraa, 367 hv, 490 Nm, 0-100 km/h 5,5 s

    330d: 3 litraa, 231 hv, 500 Nm, 0-100 km/h 6,7 s, malli saatavana myös nelivetoisena, samoin kuin 330i ja 325i.

    Lisäksi hiukan myöhemmin esitellään 335d, 3 litraa, 272 hv, 560 Nm ja 335i, jossa on noin 330 hv. Molemmat tulevat myös nelivetoina saataville. M3:een tulee näillä näkymin vähän yli 400 hv V8.




    Täähän on kuin mainoksesta paljon saat provikkaa :sunglasses:

      
  • BMW on aina tehnyt tehokkaita moottoreita.

      
  • Lainaus:
    14.07.2005 klo 09:17 individual kirjoitti
    745d: 4 litraa, 330 Hv 750 Nm, 0-100 km/h 6,6 s


    Tuolla kulutus 9.5l

    No ei tuo "ylivoima" nyt niin murkaava ole..

    Audi A8 4.2 tdi quattro 326hv, 650 Nm, 0-100 5.9s, kulutus 9.4l ja HUOM sisältäen nelivedon..

      
  • Lainaus:
    18.07.2005 klo 13:13 RX-8 kirjoitti
    Lainaus:
    14.07.2005 klo 09:17 individual kirjoitti
    745d: 4 litraa, 330 Hv 750 Nm, 0-100 km/h 6,6 s


    Tuolla kulutus 9.5l

    No ei tuo "ylivoima" nyt niin murkaava ole..

    Audi A8 4.2 tdi quattro 326hv, 650 Nm, 0-100 5.9s, kulutus 9.4l ja HUOM sisältäen nelivedon..


    Audin ilmoittama kiihtyvyys on ylioptimistinen.. Mites se hiukan tehokkaampi A8 4,2 V8 bensa kiihtyi TM:n luksustestissä vuonna 2003?
    Samaa ylioptimistisuutta löytyy myös useasta BMW:n ilmoittamasta kulutuslukemasta. Testeissä uusi BMW 530 ei ole kuluttanut vähemmän kun Mercedes E350 tai Lexus GS 300, pikemminkin päinvastoin vaikka BMW:n ilmoittama kulutus onkin alhaisin.

      
  • Koskakohan BMW:llä riittäisi mielenkiintoa linjaston alapäähän. 1-sarjan 1,6-litrainen ei ihmeemmin kilpailijoistaan eroa. Näyttäisi pikaisella vertailulla erään japanilaisen moottoriosaajan vastaavan kokoinen mylly vääntävän paremmin, kiihdyttävän nopeammin ja kuluttavan vähemmän. Tehoissa baijerilainen sentään vie.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit