Kannattaako uutta mallia ostaa?

31 kommenttia
«1

Juteltiin tässä Kansalliset Eläkeläiset kokouksen yhteydessä olevan ukkokerhon kanssa tuosta uuden automallin ostamisesta.
Näiden viimeaikaisten juttujen perusteella(uusien viat ja nykyinen asenne likenteessä) tultiin siihen tulokseen,että kannattaisi siirtyä Volvoon ja vaikka hiukan käytettyynkin.Sekä jos 70:senä vielä kortin saa niin sitten järeämpi avolava,sillä eihän meidän perheissä ole enää kuin pari vanhaa rääpyskää ja koira!
Ne liikkuvat mukavasti avolavalla! Turvallisella sellaisella.

  
  • Mikä ettei !
    Meikäläistä harmittaa, että tuli myytyä Buick Electra STW, johon vaihdoin 6.2 dieselin ! Rek 3+3, pakuverolla, pieni vakuutus, jäykistin jouset ja iskarit jolloin ajettavuuttakin tuli, ilmastointi, aut+sähöt jne. Eikä ollut kiire minnekään, silti kerkesin aina joka paikkaan! Auto oli 6 vuotta meillä...

    Tenolle kalaan, eiku patja sisään, konepeltiä siinä 2 m, meinasin maalata siihen helikopterilaskeutumistunnukset, Buickin logo tähtäimeen, kone kehräsi kuin kissa ja söi maantieviivaa, ja vaimea jytinää takana kertoi että vääntö puhuu, 8,5 l / 100 km maantie. Paljon on autoja ollut, tässä oli sitä fiilistä

    Eräpussit ja nylkypuukko oli matkassa, jos vaikka hirvi tupsahtaisi nokalle. Mukavaa jos tuliaisia olisi tuonut matkassa!

      
  • Vanha Lada "luotettava" (jollakin tapaa) :wink: ja helppo korjata.

      
  • Pakkohan olisi jenkillä ajaa kun Lada kuluttaa niin paljon!
    TM:n vanha testi 12,7 sekalaisessa ajossa ja kone vielä kuin käynnistinmoottori 1.2 L .

      
  • Lada vie paljon se on totta, olen myös kuullut että kuplakin veisi aika paljonkin bensaa... jotain 10 litraa luulisin... onko jollakin "oikeaa tietoa" kuplan kulutuksesta? :smile:

      
  • Jep!Kupla vei paljon :open_mouth:
    Neljä henkeä ja kattotelineellä retkeilyvarustu(soputeltta ja makuupussit).niin kulutus oli 20l/100km!
    Eikä paljoa heitä.
    Tosin en tiedä uusimpien kuplien kulutuksia koska itselläni viimeinen oli vm70(jos oikein muistan)ensimmäinen vm 53,eli Musti :sunglasses:

      
  • Joillekin avolava on paikallaan. Harrastukset voi olla yksi, ja mikäs siinä vanhempana, kun eukon kanssa kaksistaan. Saa nähdä miten käy jos tai kun sama lavapaku-buumi tulee Eurooppaan laimeampana kuin nyt jenkeissä.

    Saahan pakun lavalle katteen ja vaikka pikku retkikämpän ainakin tilapäistä yöpymistä varten. Niissä on se kiva juttu, että on keula vielä.

      
  • Uusi malli on nykyään iso riski, koska autonvalmistajille on järkevämpää ja edullisempaa testata uusi malli kentällä = meillä kuluttajilla kuin omissa pitkissä ja perusteellisissa testeissä, jotka ovat liikaa aikaa vieviä. Uusi malli on saatava markkinoille nopeasti, jotta sen uutuudenviehätyksestä ja uutuusmyynnistä saadaan maksimaalinen hyöty.

    Kääntöpuolena ovat usein pahat tekniset ongelmat ja lastentaudit. Tälläkin hetkellä eräs kovalla mainosrumballa markkinoille tuotu uutuusmalli on osoittatunut todelliseksi pommiksi. Autoja on korjaamoilla jonoksi asti ja merkin jälkimarkkinointiosasto on todella nesteessä. Ja ongelmat tietysti vaietaan kuoliaaksi.

    Pari-kolme vuotta vanha malli on huomattavasti varmempi valinta.

      
  • Ostin 2002 Citroen C5:n kun kuvittelin, että esimallin ( 2001 ) viat on korjattu jo 2002-mallissa.
    Vikatikki,
    tästä alkoi korjaamiokierre ja korjaamollekutsujen putki, ensin korjattiin kolinoita ja taka-akseliasennusta, sitteen huohotinta ( ensiapu ) ja ilmaläppää toistamiseen, sitten vaihdettiin koko imurasja ja huohotinputket kokonaisuudessaan, sitten vanteet. Lisäksi autoa on korjailtu useaan otteeseen tyhjäkäyntivian vuoksi.
    Muutamia vikarekisterin nollauksia ja ohjelmiston parametrien uudelleenasetuksia.
    Noin kymmnenen minulle turhaa käyntiä korjaamolla ( a 33 km sivu, + työaikamenetykset, bussiliput yms. )
    Korjailut ovat olleet "ilmisia", mutta kyllä minullekin on tullut n 100 - 150 € lisäkulut.
    Tilanteen tässävalossa en missääntapauksessa enää tätämerkkiä ostaisi, vaikka auto viimekuukausina on toiminut suhteellisen moitteettomasti. ( viikonloppuna taas tuuletin autoa ( lasit raollaan ) ja sateen sattuessa lasit eivät sulkeutuneetkaan, vaikka pitäisi. )
    Ei noihin "himmeleihin" voi luottaa, vaikka ne kuinka mukavia toimiessaan olisikin, ts. monet "hienot" elektroniikkaominaisuudet menettävät arvonsa, koska niiden toimintaan ei voi luottaa. )
    Paremppi olisi ilman, kuin epavarmuus.
    Jos tää on tulevaisuutta, ostan käyttöautoksi 80-luvun dieseli Pickupin.
    "Harrasteluautona" nää uudet ehkä menisi.

      
  • Olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua toisaalla Citroen C5:sta.
    Jossakin TM.ssa oli juttu siitä kuinka paljon vikoja uusissa autoissa on, verrattuna autoihin jotka valmistettiin v. 2000 ja 2001.

    Suuri elektroniikan määrä mietityttää, sen toimivuus ja luotettavuus vaikka kovalla pakkasella. Eri maissa on paljon vierasperäistä työvoimaa, kuten sivuilla todettiin. Onko algerialaiset, afrikkalaiset (ranska) sitten huonompia kuin vaikka turkkilaiset kokoonpanotyöntekijöinä (saksa). En yleistä mitään, enkä ketään. Heitän ajatuksena, josko vaikka vielä käy niin, että laatuautot haluavatkin yhtäkkiä valmistuksen Uutenkaupunkiin suuremmassa mittakaavassa kuin nyt.

      
  • En sanoisi. että varsinaisesti kokoonpanolinjan henkilöstöllä tai syntyperällä on vaikutusta linjan laadukkuuteen.
    Osien laatuluokituksella ja vallankin hylkäysrajan määrityksellä sitäkin enemmän.

    Elektoroniikan liittimet on vaikea autossa tehdä luotettaviksi. Suuret kosteus- ja lämpoerot + pöly.
    Samoin inhimillinen kosketus ( esim puheroiskeet ) liitospintoihin. ( toimii jonkinaikaa, mutta vanhetessaan alkaa "pätkiin".
    ( Sanoin kuin esim digitaalirannekellon yms paristoliitospinnat )
    Virrat ovat nano- - milliamppereja, jolloin pienikin ylimenovastus muuttaa lukemaarvoa ( jännite ) dramaattisesti.

    mm Citroeneissa on paljon liitos- ja kaapelointiongelmia ( turvatyynyjen vikavaroitukset, antureiden lukuvirheet. Yleensä auttaa kuan aukaisee liitoksen ja työntää takas, kunnes taas ajan päästä vika uusiutuu)
    Kun aikaa kuluu muutama vuosi, tästä saattaa tulla ylipääsemätön ongelma. ( ainoa keino sulataa koko auto )
    Liitoksia on satoja, millä ihmeellä löytää kulloinkin ongelmaa aiheuttavan liitoksen. ( Väyläohjaus ja yhteissähkönsyöttö )
    Kuka maksaa etsimiseen käytetyn ajan ?

    Tämäntyyppisiä vikoja ei löydetä diaknostiikkatietokoneella, tästä seuraa, että korjaamohenkilökunnan ammattitaito loppuu just silloin.

    Meidänkin citikassa tuo elektroniikka on aiheuttanut eniten ongelmia ja huolta, lisäksi omistajan "tunne" on, että mihinkään auototoi-imintoon ei voi luottaa. ( Radio, keskuslukitus, ikkunoiden sulut, tihkukytkin jne ). Lisäksi valot vilkuu kun korkeussäädön sähkötoiminen hydrauliikkapumppu käynnistelee. ( Ehkäpä tuo hetkellinen jännitteenaleneminen juuri sotkee pääprosessorin toimintaa ( tuollahetkellä tapahtuva anturiarvonluku epäonnistuu ? ) )
    Tulevaisuun näyttää kuinka tuo katasasuksen auton oman diaknostiikan lukujen ja arvojen kontrollointimääräykset muodostuu.
    ( Nyt eletään jatketulla siirtymäkaudella ) OBD ?

    Itsellä on sellainen "tunne"*, että polttoaineenkulutuksen suurehkot eroavaisuudet samanlaisissa olosuhteissa johtuu ( ainakin osittain ) antureiden lukuvirheistä ? * Aikaisemmissa autoissa en ole asiaa huomannut.
    Mainitsin asiasta korjaamolla, jolloin sain osakseni "vienoa hymyilyä"
    Oliko tuo tunnustuksen merkki vai osaaotto "fossiilille"
    Tiedä häntä.

      
  • Lainaus:
    03.06.2004 klo 13:44 il Diavolo kirjoitti
    En sanoisi. että varsinaisesti kokoonpanolinjan henkilöstöllä tai syntyperällä on vaikutusta linjan laadukkuuteen.
    Osien laatuluokituksella ja vallankin hylkäysrajan määrityksellä sitäkin enemmän.


    Tämä ajatus on tullut mieleeni ihan omista käytännön kokemuksista. Omassa VW Polossani (vm 03) on ollut tällaista kokoonpanolinjan (joko komponenttitoimittajan tai sitten varsinaisen kokoonpanolinjan) huolimattomuutta. Toki sitten on myös "ratkaisemattomia" asioita, joista ei tiedä pitäisikö syyttää kokoonpanolinjan duunaria vai komponentteja (esim. haljennut kojelaudan paneeli, muoviosiin itsekseen ilmestyneitä muovin väsymisjälkiä, kuskin oven lasin sovitus pielessä jne).

    Minun pirssin varsinainen kokoonpano on tapahtunut Bratislavassa ja viimeistely kait jossain Saksan maalla. Komponentit tulevat mistä tulevat. Toisaalta ihan sama mistä / kenestä nuo viat johtuvat, se harmittaa ja ärsyttää jokatapauksessa.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 03.06.2004 klo 14:46]
      
  • Mr. Il Diavolo jaksaa jokaisessa keskustelussa, jos se vain on mitenkään mahdollista, haukkua ranskalaiset autot, erityisesti C5:sen.
    Henk.koht. en voi allekirjoittaa vikoja ranskalaisissa autoissa, on kokemusta aika monesta yksilöstä ja kyseisestä C5:sta on kahden yksilön kokemus, kummassakaan ei ole ollut moitittavaa (vm 2001 ja vm 2003). Jokunen maahantuojan tarpeelliseksi katsoma korjaus on tehty (määräaikaishuoltojen yhteydessä), mitään vikaa noissa korjatuissa kohteissa en kuitenkaan ole huomannut, ne on korjattu varmuudeksi, samapa tuo minulle.

    Ranskalaiset autot ovat ihan kelpo pelejä, toki huonoja yksilöitä mahtuu sekaan mutta niin mahtuu jokaiseen merkkiin.

    Huonoimmat autot joita minulla on ollut, ovat Made in USA, sähkövikaa löytyy joka lähtöön.

      
  • Paljon osaan itse korjata, ja viitsinkin kun on oma talli.
    Mutta elektroniikkakomponenttien edessä olen voimaton. Ne on mitä omituimmissa paikoissa, ovipilareiden sisällä, ties missä. Onneksi on -97 auto ja dieseli.
    Siinäpä ongelma kun käyn eri vuodenaikoina paljon pohjoislapissa.
    Jospa uudessa autossa elektroniikka ei toimi.
    Nämä askarruttavat.
    Oli tuossa bensa VW Passat. Heti kun pohjoiseen pääsin, ei käynnistynyt enää millään. Bensaa heitti niin paljon, että öljyn sekaan valui männänrenkaiden välistä. Onneksi tapahtui perillä. 2 pv siinä mietittiin kaikkea. Korjaamoon kun soitin, tilaa hinuri ja tuo Rovaniemelle. Angelista siinä 500 km!
    Hoksittiin, että lämpäanturissahan se vika on. Piuhat irti siitä käynnistyksen yhteydessä, kiinni takaisin kun käy, jolloin huijaa ohjausboksin ja suihkunsyötön, ja menoks. Osa maksoi Motonetissä € 9,50, ja vaihdoin alle 10 sek.

    USA autoissa ei koskaan ole ollut ongelmia.
    Riisikippo: Kerro piruuttas tähän pieni tarina.

      
  • Lainaus:
    03.06.2004 klo 15:44 SixPack kirjoitti
    USA autoissa ei koskaan ole ollut ongelmia.
    Riisikippo: Kerro piruuttas tähän pieni tarina.


    Tässä pieni tarina nimeltään TransAm ja vuosimalli 1984;
    Autolla oli ajettu 40 tkm kun ostin, omistin sen reilun vuoden, tässä lyhyt kooste siinä ilmenneistä vioista;
    Perän sähkölukko
    Virranjakaja (2 kertaa)
    Ilmastoinnin katkaisija (onneksi vain katkaisija)
    Pakoputki (kuluvaa osaa mutta ei noilla kilometreillä pitäisi)
    Keskuslukitus toimi silloin kun sitä itseään huvitti
    Lamput jäätyivät jo pienellä pakkasella, eivätkä nousseet kuin tallissa
    Sähköantenni
    Tyhjäkäynti vaelteli, säädettiin moneen kertaan
    Öljyvuotoja moottorista sekä laatikosta
    ym ym

    Mukava peli kesällä (silloin kun toimi), targa-palat pois ja baanalle, se oli siinä parasta.

      
  • Trans Amin pitäminen kesät-talvet ajossa on...no joo, voihan sitä, jos epätoivoinen on.
    Menee enemmän harrastepuolen autoksi.

    Mitä erikoisen hyvää ja varmasti toimivaa on sitten Ranskalaisissa autoissa? Jos olet seurannut keskusteluja, olet lukenut, että nimim. SixPack mahdollisesti vaihtaisi syyskuussa uuteen Peugeot 407 SW Tdi:n.
    Citroen C5:a on kovasti moitittu, tuskin se koko Ranskaa edustaa.
    Tuttavallani on Laguna farmari ja siitä ei ole kuin takarekisterikilpi irronnut!? Autokin on -96 mallinen, joten vähävikainen on ollut.

      
  • Lainaus:
    03.06.2004 klo 16:42 SixPack kirjoitti
    Mitä erikoisen hyvää ja varmasti toimivaa on sitten Ranskalaisissa autoissa?


    Ei niissä mitään erikoisen hyvää olekaan mutta eivät ne ole läheskään niin huonoja kuin jotkut yrittävät väittää.

      
  • Mäkin olen seurannut tätä C5 eipäs juupas keskustelua tuolla toisen otsikon alla ja tuntuu tämä Riisikipon Citikan puolustelu vähän epätoivoiselta. Monella tuntuu olleen auton kanssa ongelmia ja samaa sanoi Vehon asentaja, jonka kanssa juttelin autoa huollattaessani. Sanoi, ettei muista yhtä vikaista yksittäistä mallia ikinä Vehon kautta myydyn, joten ei tuo nyt varmaan ihan ainakaan hyvän laadun kukkanenkaan ole.

    Itse tiedän kaksi C5:n omistajaa ja ovat kyllä kironneet auton alimpaan suohon. Teimme tuttava pariskunnan kanssa viime kesänä yhden reissun tuollaisella, ja senkin aikana autosta hajosi cruise ja auto jäi itsekseen nostelemaan ja laskemaan alustaansa. Ensinmäisen kerran huomasimme tuon, mutta toisena yönä se oli sitten ilmeisesti vetänyt tuosta syystä akun loppuun.

    Jos arvon riisikipolla on ollut kaksi yksilöä, mitä niitäkin on maahantuojan toimesta jo korjattu ja kaikkien muiden yksilöissä tuntuu olevan vaikka mitä vikaa, niin ihmeelliseltä tuo puolustelu vaikuttaa. Muutenkin vain kahden yksilön perusteella auton luotettavuudesta ei vielä saa ihan täyttä kuvaa. Mutta sitikka on sellainen merkki, että jotkin siihen rakastuneet puolustavat sitä hamaan loppuun asti ja tulevat täysin sokeiksi auton kaikille vioille ja puutteille. Onhan niissä ollut aina paljon vikoja, mutta ei todellista fania haittaa ilmeisesti yhtään. Yksikin hullu oli muuttanut sukunimensäkkin Sitroeniksi, telkkarissa oli tuon haastattelu.

    Toikin kertoo jotain, englannissa tehdyn kuluttajatyytyväisyystutkimuksen jumbo sijoilta löytyy lähes pelkästään ranskalaisia tai italialaisia merkkejä:

    http://www.whatcar.co.uk/News_SpecialReport.asp?NA_ID=207800&EL_ID=3061020

    Tosin täytyy muistaa, että tuossa otetaan huomioon auton kokonaistyytyväisyys, eli esim korjaamopalveluiden taso. Aika hyvää suuntaa tuo kuitenkin antaa.

    [individual muokkasi tätä viestiä 03.06.2004 klo 21:43]
      
  • En todellakaan tiedä C5:stä mitään kun ei ole ollut kuin BX!
    Siinä ei pahemmin vikoja esiintynyt.
    Elektr.-vikoja näyttäisi esiintyvän eniten Volvoissa ja Saabeissa!Itselläni oli tuo anti-Volvo V40 vm.99 ennen kuin ostin tämän fransmannin Meganen.
    Volvoa huollettaessa ja muuten kaupassa poiketessani oli aina joku joka kirosi mainitun V40:sen alipaan ..........!
    Itselläni ei ollut kyseisessä autossa yhtäkään vikaa,siis ei yhtään!
    Ostin tuon auton käytettynä,sillä oli ajettu silloin n.20tkm.
    Vastaavasti Opelin muututtua hihnan katkeamisen vuoksi kahvebränareksi ostin hätäpäissäni Volvoa edeltävän Toyota Avensiksen myös n.20tkm ajettuna.
    Jumaliste että riitti vikoja Avessa!Vaihdoin sen Volvoon vuoden sisällä.Molemmat joutuivat seisomaan keväisin ja syksyisin kosteassa kylmässä tallissa,Ave ei sitä kestänyt.

    Kait se todella on kiini yksilöstä,ei niinkään merkistä!!!
    Joka merkin linjalta tulee huonoja yksilöitä,jotka sitten leimaavat yksittäisen ihmisen milessä ko. merkin sudeksi!
    Minulla esim.Opel on merkki jota en osta,koska se jätti minut todella pahaan paikkaan ja vielä pahaan aikaan :sleepy:

      
  • ¤Riisikippo:
    Huonoimmat autot joita minulla on ollut, ovat Made in USA, sähkövikaa löytyy joka lähtöön.¤

    %SixBack
    USA autoissa ei koskaan ole ollut ongelmia.
    Riisikippo: Kerro piruuttas tähän pieni tarina.%

    Ja Vastaus.

    ¤Riisikippo
    tässä lyhyt kooste siinä ilmenneistä vioista;
    Perän sähkölukko
    Virranjakaja (2 kertaa)
    Ilmastoinnin katkaisija (onneksi vain katkaisija)
    Pakoputki (kuluvaa osaa mutta ei noilla kilometreillä pitäisi)
    Keskuslukitus toimi silloin kun sitä itseään huvitti
    Lamput jäätyivät jo pienellä pakkasella, eivätkä nousseet kuin tallissa
    Sähköantenni
    Tyhjäkäynti vaelteli, säädettiin moneen kertaan
    Öljyvuotoja moottorista sekä laatikosta
    ym ym¤

    Kuule Riisikuppi: pualet noista vioista ei ole sähkövikoja.
    No ei ainakaan pakoputki, ja moottorin öljyvuarot.

    Ootko "ranskanpulla" ollenkas järjissäs ?
    Sinulla on kyllä tuo ns ranskantauti ja paha!
    Et edes saumee ymmärrä.
    Etkä tiärä mikä toimii sähköllä ja mikä on öljypurkki?

    Minun C5 vaan satuu olemann monivikainen, en väitä että välttämättä ( vaikka olenkin kuullut että tosi usea olisi ) kaikki olisi yhtä huonoja.
    En kaihda kertoa kokemuskistani C5 parissa. En kait ole tyypillinen "paskeripää"

      
  • Lainaus:
    03.06.2004 klo 21:33 individual kirjoitti
    Monella tuntuu olleen ... Sanoi, ettei muista yhtä....varmaan ihan ainakaan hyvän laadun kukkanenkaan ole...

    Itse tiedän kaksi C5:n omistajaa...tuttava pariskunnan kanssa ... ilmeisesti vetänyt tuosta syystä akun loppuun.

    .. kaikkien muiden yksilöissä tuntuu olevan..

    Muutenkin vain kahden yksilön perusteella auton luotettavuudesta ei vielä saa ihan täyttä kuvaa.

    Onhan niissä ollut aina paljon vikoja, mutta ei todellista fania haittaa ilmeisesti yhtään. Yksikin hullu oli muuttanut sukunimensäkkin Sitroeniksi, telkkarissa oli tuon haastattelu.

    ... englannissa tehdyn kuluttajatyytyväisyystutkimuksen jumbo sijoilta löytyy lähes pelkästään ranskalaisia tai italialaisia merkkejä:


    Eli sinulla ei ole kokemusta yhdestäkään Citroenista tai Peugeotista jotka ovat siis saman yrityksen merkkejä.

    Minulla on C5:sta kahden yksilön kokemus, muita Citroen ja Peugeot malleja on ollut muutama. Milloinkaan ranskalainen auto ei ole ollut meillä se ainoa auto, toinen automme (välillä kolme kpl) on ollut valmistusmaan osalta jokin toinen, joten omakohtaista vertailupohjaa löytyy, toisin kuin esim sinulta.

    Lisäksi sinulla näyttää olevan pahanlaatuinen asennevamma ranskalaisia autoja kohtaan, suurin osa kuitenkin on tyytyväisiä.

    [url]http://www.tuulilasi.fi/tutkii/?subarea=merkkien&article=105668[url]

      
  • Lainaus:
    04.06.2004 klo 08:15 il Diavolo kirjoitti
    Ootko "ranskanpulla" ollenkas järjissäs ?
    Sinulla on kyllä tuo ns ranskantauti ja paha!

    Minun C5 vaan satuu olemann monivikainen, en väitä että välttämättä ( vaikka olenkin kuullut että tosi usea olisi ) kaikki olisi yhtä huonoja.


    Olen paljon enemmän järjissäni kuin monet muut tällä palstalla.

    Mikä on ranskantauti ?
    onko se pakonomainen tunne valittaa kuinka paljon C5:ssa on vikoja ?

    Et väitä vai? sellainen käsitys jutuistasi kuitenkin jää

      
  • Riisikupposelle:

    ranskantauti menee suunnilleen näin:
    Mutta sitikka on sellainen merkki, että jotkin siihen rakastuneet puolustavat sitä hamaan loppuun asti ja tulevat täysin sokeiksi auton kaikille vioille ja puutteille. Onhan niissä ollut aina paljon vikoja, mutta ei todellista fania haittaa ilmeisesti yhtään. Yksikin hullu oli muuttanut sukunimensäkkin Sitroeniksi, telkkarissa oli tuon haastattelu.

    Ranskalaisille ei ole tärkeää perillepääsy, ei itse ajaminen vaan matkaan lähteminen. ( mm ranskalaisisa elokuvissa näytetään aina kun henkilöt nousevat autoon, kun taas saksalaisissa ( esim Der Alte), näytetää tyypillisesti ajamista ja nousemista pois autosta kohteessa, Amerikkalaiset taas ajaa takaa ( rosvo&poliisi) )
    Seuraappa vaan.

    Auto on vain väline liikkua paikasta toiseen ei suinkaan tunne-esine, saati sitten "tyttöystävä" ( käyttävät lempinimeä "ranskatar" nuo citikkafanit) ( ainakin minua "sattuu" korvaan ja toivon, että kukaan ei minua koskaan tuohon joukkoon samaistaisi.)

    ( minulla on perheessä siis ranskis, usa-auto ja japksi, kirjoitan vain rankisksesta, koska siinä on ylimääräisiä ongelmia, en käy hyvyydellä retostelemaan, jos(ko) aihetta olisikaan ? )

    [il Diavolo muokkasi tätä viestiä 04.06.2004 klo 10:57]
      
  • Lainaus:
    04.06.2004 klo 08:31 Riisikippo kirjoitti

    Eli sinulla ei ole kokemusta yhdestäkään Citroenista tai Peugeotista jotka ovat siis saman yrityksen merkkejä.



    Ei ole Citikasta, eikä todennäköisesti tulekkaan, kun varsinkin C5 mallin luotettavuus tuntuu olevan yleinen vitsi. Peugeotista on firmasta kahden yksilön kokemus, ne eivät ole olleet ihan viattomia, mutteivät mahdottoman vikaisiakaan. Miksi itse ostaisin auton, josta olen kuullut kaikilta omistajilta pelkkää negatiivista ja he katuvat suuresti hankintaansa, ehkä sinua lukuunottamatta, jos todella omistat C5:n. Sekin vähän mietityttää, koska ensin sanoit keskusteluissa, että C5:ssasi ei ole ollut mitään vikaa, mutta kun jokaista vm 2001 ja 2002 C5:sta on korjattu, joten kaikissa yksilöissä on vikaa!! Jo myöskin se, että talvella joutuu käyttämään jotain ihme rumia suojuksia, että auto edes jollain lailla toimisi, on iso vika!! Muita tällaisia autoja eivät ole kuin vanhat romut.

    Itse arvostan töissäni ja omissa auto hankinnoissani suuresti muiden käyttäjien mielipiteitä, vaikkei auton kokonaislaadusta saisikaan tehdä päätelmiä muutaman yksilön perusteella. Mutta se on huolestuttavaa, kuten C5:n tapauksessa, että löytyy vain se muutama toimiva yksilö ja muut ovat täynnä vikoja. Kyllä tuon mallin huonoudesta kertoo myös jotain tuo Vehon asentajan kommentti, se kertoo paljon. Tälläista merkkiä ei ole kohdalle sattunut, vaikka esim Volvon monista vioista on viiden yksilön kokemus. Töissäkin olemme tehneet periaatepäätöksen, että firman autoiksi ei hankita Citikkaa, italialaisia, eikä enää mielellään myöskään Volvoja. Jopa parjatut Opelit ovat toimineet firman autoista hyvin, verrattuna esim Volvoon.

    [individual muokkasi tätä viestiä 04.06.2004 klo 10:47]
      
  • Henk.kohtaisesti jos muotoja katselee, niin C5 on rumimpia autoja jota olen nähnyt. Ranskalaiset onnistuvat yleensä joko/tai. Omituinen tai todella tyylikäs.

    Mitkä ne C5:n pääsääntöiesesti olevat viat on?

    - moottori ?
    - sähköpuoli ?
    - hydrauliikka ?

    Jos sähköpuoli, niin silloin on suunnittelussa, komponenttien valmistuksessa (lue alihankkijat) ja tuotantolinjalla mokattu.

    Tämä lisääntyvä elektroniikan käyttö minua juuri mietityttääkin. Kuten parissa aikasemmassa kannanotossa olen kertonut, olen autolla paikoissa jossa pakkasta voi olla hyvinkin paljon. Mistä eri elektronikkan komponentin tulevat autoihin? Thaimaasta, Koreasta, Taiwanista ? Asettaako autonvalmistaja varmasti korkeat laatuvaatimukset näille? Kuumissa ja myös hyvin kylmissä olosuhteissa!

    Pari talvea sitten kun kovat pakkaset koettelivat Etelä-Suomea, hinureilla vietiin niin Mersua kuin Pösöäkin ja kaikkea siltä väliltä, lämpimiin tiloihin sulamaan. Onko ongelma uusissa ja vielä uudemmissa kohta elektroniikkapuoli? Halvalla "pitäis" aina saada tehytä. Jos Mersussa ja Daewoossa käytetään kohta samoja mikropiirejä ja ohjauselektroniikkaa, niin miten käy laatukriteereiden?

      
  • Itsellä nyt yli 2 vuoden/80 tkm:n kokemus Volvon S40:stä ja täytyy olla tyytyväinen. Mitään vikoja tai ylimääräisiä korjaamokäyntejä ei ole ollut. Ja kyllähän näin pitää ollakin, jos samaa automallia (face-liftattuna) on valmistettu vuodesta -96. En välttättä suosittele uuden mallin ostamista ensimmäisenä toimitusvuotena, kuten mainittu 'beta-testaus' asiakkaiden toimesta. Saas nähdä miten Volvon uudet 40/50-sarja tästä vaativasta vuodesta tuleekaan selviytymään.

      
  • Lainaus: SixBack
    "Mitkä ne C5:n pääsääntöiesesti olevat viat on?

    - moottori ?
    - sähköpuoli ?
    - hydrauliikka ?"

    Minun kokemani ongelmat C5:ssa rajoittuvat paljolti tuon keskimmäiseen, elikkä sähköpuoli.

    Korin kolinat ( takajousitus ? ja sisäverhoilut menee kokoonpanolinjan piikkiin.
    Huohottinen ja imusarjan + ilmamääräläpän sähkölänmmitys lisättiin kamppanjakorjauksina ( ei varsinasesti sähkövika vaan "muuvika" korjattiin kepulinkonsteilla lisäämällä sähkölämmittimiä.
    ( Ko sähkölämmittimet lämmittävät myös kesällä joten ??? )
    Itse otin kyllä liittimet auki kesäksi ( ja viimasuojan pois )

    Hydrauliikka toimii kunhan vaihtelee muutaman vuoden välein putkia yms. Ennen hydrauliikkapumppu toimi ( Xantia jne. ) kiilahinnalta ?, mutta C5 on sähkömoorttori ( joka käynnistyessään syö niin paljon virtaa, että ajovalot ehtivät himmetä, siitä tuo tyypillinen valojen vilkkuminen, ( mielesstäni tuokin on jonkianasteinen moka ) )

    Moottoripuolen "bios" on vaihdettu ainakin kerran ( tai kaks)
    Silti vahteleva polttoaineenkulutus ei ole tasaantunut.
    "Pollution Fault" ei ole enää uusiutunut yhtä tiheään.

    Mukavuuspuolen ( convinience ) biossin parametrointi oli tapauksessani "tehtaanjäljiltä" joten en ole päässyt vaikuttamaan mikä "fiitseri" on päällä ja mikä ei. 20 000 km huollon yhteydessä asiaa korjatiin, mutta asentaja ei tiennyt mikä parametri vastaa mitäkin, ja homma jäi puoleen.

    Yksi nykyisistä huoltopuolen ongelmista juuri mielestäni onkin tuo, että korjaamopuolen kaverit ei tunnu tietävän / osaavan muuta kuin vikakoodien lukemiset.
    ( USA:ssa ollessani korjaamopuolen osaaminen oli paljon parempaa ja asiantuntevampaa ( ainakin vaikutti ), nimenomaan täällä elektroniikkapuolella.)
    Heti kun tultiin Suomeen, niin osaaminen loppui ( Saab ( muuttoauto )) ja alettiin vaihtaan mekaniikkaa. )

    Chevyä olen huollattanut "pikkupajassa" ( joka on siviilissä HotRod-harrastaja ) joten osaaminen on ollut mielestäni hyvää.
    ( korjattavat asiat ovat korjaantuneet kerrasta ja nopeasti )


      
  • Lainaus:
    07.06.2004 klo 08:33 il Diavolo kirjoitti
    Hydrauliikka toimii kunhan vaihtelee muutaman vuoden välein putkia yms. Ennen hydrauliikkapumppu toimi ( Xantia jne. ) kiilahinnalta ?,


    Olen kuullut tästä Citikan hydraulipuolen ongelmasta. Kuitenkin se tuntuu omituiselta, jos vertaa sitä vaikka tavalliseen jarrujärjestelmään. Jarruputket kestävät auton alla vaikka kuinka pitkään. Citikan hydrauliputket ovat jotakin seosta joka ei ruostu, ja hydrauliöljy on varmasti lisäaineistettu, ettei tule korroosiota eikä kiehu. Itselläni ei ole ollut Citikkaa, kuitenkin jousitusjärjestelmä joka perustuu hydraulitekniikkaan ja kaasupalloihin, ei uskoisi tulevan vikoja kovin herkästi. Eikö jarru ja kytkin ole samassa piirissa myös? Miten se vaikuttaa niihin siinä tapauksessa?

    Onhan tavallisen auton iskunvaimentimet kaasu-öljytäytteiset, ei se ole outoa teknikkaa ollenkaan.

      
  • Toivottavasti en pilaa kaikkien C5 fanien päivää. Tässä linkissä kuva ja tiedot uudesta C6 autosta, tulee joskus keväällä 2005 markkinoille:

    http://carspyshots.proboards2.com/index.cgi?board=spy&action=display&num=1069342390

      
  • miccox: osuit asian ytimeen tuon beta-testauksen suhteen. Perhessämme tuli suoritettua tuon s40:n ja v70:n edellisen mallisarjan beta-testaukset ja ei todellakaan ollut kivaa kellään... Nykyään on menossa itsellä uuden A3:sen testaus ja jää varmasti viimeiseksi kerraksi! Jatkossa ainoastaan poistumassa olevia malleja... Nykyinen ollut kymmenestä kuukaudesta reilut kolme kuukautta huollossa ja on jälleen huollossa. Tällä kertaa reissu on kestänyt 'vain pari viikkoa', kun odotellaan ohjeita saksan päästä! Kysymykseen kannattaako uutta mallia ostaa voi vain sanoa, ettei kannata jossei ole aivan pakko. :frowning:

      
  • Lainaus:
    08.06.2004 klo 16:52 jcf kirjoitti
    ... Nykyään on menossa itsellä uuden A3:sen testaus


    A3 on hieno peli, mutta vag:n tuotteita ovat kyllä ennenkin
    lastentaudit piinanneet.
    Voitko vähän valaista vikojen laatua.
    Onko autosi TDI, FSI vai vanhalla 1.6 bensakoneella
    varustettu?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit