Katselin tuossa vuonna 2004 Porschen esittelemää GT Copue 4-ovista mallia 989. Muistuttaa hieman MB:n CLS:ää. Takana kaappariovet. Moottori Cayennesta tutut 340 ja 450 hp, mutta siihen tulee myös Porschen V10 612 hv.
Porschen suunnittelema valmistus on 20 000kpl kutakin mallia. Miten lienee Uudenkaupungin tehtaat Boxterin suhteen?Tämä uutuus joka on täysin valmiin näköinen tulee kauppoihin vasta 2008.
Mielenkiintoista, kuinkahan pitkälle Porsche meinaa mennä? Joskus aikoinaan Porsche harkitsi jotakin hanketta Kiinaan, jossa se sitten valmistaisi jotain halppis pikkuperheauto Porschea.
Minä pidän Cayennesta, alussa kun kuulin että Porsche alkaa valmsitamaan maasturia, olin hieman epäluuloinen, mutta nyt en enää. Toivottavais tästä 4-ovisesta tulee muiden Porschejen veroinen.
989-nimellähän tunnettiin 90-luvun alun Proschen neliovinen projektiauto, joka ei koskaan tullut tuotantoon.
Automaailman julkisia salaisuuksiahan on, että Porsche suunnittelee neliovista mallia, jossa hyödynnettäisiin Cayennen tekniikkaa. Porsce on kuitenkin toistaiseksi luonnollisesti kiistänyt huhut tästä projektista. Viime vuonna Porsche ei ole esitellyt neliovista mallia, vaan kaikki netissä ja autolehdistössä liikkuvat kuvat ovat taiteilijoiden näkemyksiä tulevasta.
Tämä oli kyllä aivan oikea auto, ei piirretty kuva tms. Liikenteessä Saksassa. No, vaikka tämä tuleekin myyntiin vasta 2008, on juju siinä, että näitä on rakennettu 3 kpl joilla liikennöidään, testataan ja mitataan hieman kuluttajien näkemyksiä asiaan, joten...?
Vaikuttaa todella siis siltä että se olisi tulossa tuotantoon, jos noin paljon on nähty vaivaa. Porschella on tiedossa huima nousukausi. Mutta Porschen maine saattaa laskea hieman...
Onko sinulla jotain lähdeviitettä?
Autonvalmistajat tosiaan usein esittelevät ennen messuesittelyjä vain parhaille asiakkailleen ja jällenmyyjilleen mahdollisia uusia malleja haistellakseen kuulumisia. Testaus (myös yleisessä liikenteessä) autoilla kyllä tehdään vahvasti naamioituna auton esittelyyn saakka.
Toisaalta maailmalla on runsaasti koriräätäleitä, jotka muuttavat minkä tahansa auton nelioviseksi.
Mallinumero on myös hieman hämäävä. 989 proto vuodelta 1991 näytti tältä. Porschen en usko käyttävän samaa projektinumeroa uudelleen.
Tuomas
Porschella on tiedossa huima nousukausi. Mutta Porschen maine saattaa laskea hieman...
Miten niin tiedossa? Porschella jo viimeiset kymmenen vuotta ovat olleet jatkuvaa huimaa nousukautta.
Mitä taas maineeseen tulee, niin urheilullinen nelipaikkainen henkilöauto (kuten esim. Quattroporte) ei varmasti enää Cayennen jälkeen devalvoi mielikuvaa yhtiöstä.
PPi. Juu kyllä minä tiesin että Porsche on noussut ja noussut. Olen jo täällä TMnetissä jo aikaisemminkin maininnut siitä. Luin tuossa artikkelinkin siitä miten Porsche oli surkeassa jamassa ja nousi siitä hienosti ylös. Porsche muuten tehosti n.10 vuotta sitten toimintaan japanilaisella avulla! Neliovisen Porschen avulla se tekee sitten superhuiman nousun.
Pitkään huhuttu Porsche neljäs (viides mikäli Boxster ja Cayman lasketaan eri mallisarjoiksi) mallisarja Näyttää olevan jälleen yhtä askelta lähempänä toteutumista. Mallille on jo rekisteröity nimi "Panamera". Konsepti esitellään mahdollisesti jo syksyllä Frankfurtissa.
Taiteilijan arvaus auton ulkonäöstä: http://www.auto-motor-und-sport.de/d/77599
Taiteilijan arvaus auton ulkonäöstä: http://www.auto-motor-und-sport.de/d/77599
Uskomattoman kaunis, kuuluisi samaan sarjaan kuin Maserati Quattroporte. Maseratikin on todella kaunis mutta tuollainen Porsche vieläkin kauniimpi. Vau!
http://www.vakkamedia.fi/050224b.htm
http://www.dancewithshadows.com/auto/porsche-cayman-photo.asp
Uudessakaupungissa alkaa uuden mallin tuotanto. Ohessa voitte vilkuilla "salakuvaa"
http://www.dancewithshadows.com/auto/porsche-cayman-photo.asp
Uudessakaupungissa alkaa uuden mallin tuotanto. Ohessa voitte vilkuilla "salakuvaa"
Kivannäköinen peli. se tulee ilmeisesti Boxterin ja 911:n väliin.
Cayman on pitkään huhuttu Boxsterin kovakattoinen versio. Yleinen käsitys on ollut, että mallista tulee "hinnat alkaen" Porsche täyttäen paikan, joka aikanaan oli 914/6, 924, 944 ja 968 malleilla. Ensimmäisenä esitelty S-malli tulee kuitenkin hinnallaan sijoittumaan Boxster S:n ja Carreran välimaastoon. Jäädään mielenkiinnolla odottamaan perusversiota...
Taitelijoiden arvioita Caymanin lopullisesta ulkonäöstä: http://www.carspyshots.net/zerothread?id=12315
Cayman perusmallista tulee siis halvin Porsche? Kun halvinkin maksaa vain 69 900 euroa! Minusta aika halpa.
Jotenkin vannoutuneen 911-miehen korvaan kalskahtaa oudolta ajatukselta 4-ovinen sportti Porsche...
Eikä se edes näytä hyvältä!
Maasturi Cayenne on varsin ok, mutta mielestäni Porschen ei kannata lähteä kilpailemaan Mercedeksen tyyliin joka ainoassa autoluokassa! Kohta on Porscheja MB:n tavoin pikkuruisesta "A-luokan Porschesta" ihan täysveriseen sporttiin eli 911-sarjaan... Ei hyvältä näytä.
Ei Porschea ole tarkoitettu perheautoksi, paitsi ehkä Cayenne. Seuraavana kehityslinjalla on farmari! Silloin viimeistään kuolee aito Porsche ja uskottavuus murenee silmissä...
Joskus vain on parempi pitäytyä perinteissä eikä edes haikailla uutta (todennäköisesti) marginaalista kohdeyleisöä.
Itse en viitsisi 4-oviseen rahojani sijoittaa...
Joskus 90-luvulla, Porsche suunniteli oman merkkinsä alle Kiinaan jotain 4-ovista pikkuautoa, onneksi hanke kaatui...
Tältä se 4-ovinen Porsche näyttää www.automotorundsport.de/d/77671 hyvin samanlaiselta kuten noissa aikaisemmissa suunnitelmissa.
Kuten jo tuolla aikaisemmin mainitsin, ovat nämä kuvat vain taiteilijoiden arvauksia ulkonäöstä. Tuo takakuvahan on lisäksi erittäin suttuinen phoshoppaus.
Toivotaan ainakin että siitä tulisi tuollainen.
Neliovisen Porschen suunnittelu on eilen (27.7.05) saanut Porschen johtoryhmältä hyväksynnän. Auto tulee markkinoille vuonna 2009.
Lähde: Porschen lehdistötiedote