Nissan muuttui Renaultiksi

16 kommenttia

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=114136

Nissanin ja Renaultin yhteistyö näköjään jatkuu: Nissan 350 Z on ilmeisesti antanut perustan Renaultin urheiluautolle, ainakin kone on sama... Renu on tosin merkittävästi isompi. Hieno homma, urheiluautoja ei ole koskaan liikaa. Toivottavasti hinta on alempi kuin Nissanin 55 000 €.

  
  • Omistajan jälki näkyy.
    Kuten DaimlerChrysler. Crossfiressä on mersun tekniikka.
    Uusi C 300 tulee myös dieselinä, joten jollain MB-koneella.

      
  • Niinkauan menee hyvin kuin Renault ottaa oppia Nissanilta.
    Jos toisinpäin, meikä laittaa koko klaanin "mustallelistalle"
    ( = hankintakieltoon )
    No Renault Alpine on sentäs kyllä AUTO.

      

  • Laita vaan se Nissan mustalle listalle....siteeraan lehteä.

    "Ensi vuoden huhtikuussa Carlos Ghosn, Nissanin pelastajaksi kehuttu mies, siirtyy Nissanilta takaisin Renaultille. Menestyksekkään Nissan-saneeraajan julkituoma tavoite...jne..

    Tässä globaalisessa markkinoinnissa ei pärjätä ilman kumppaneita.
    Toyota tekee tiivistä yhteistyötä PSA-yhtymän kanssa, sekä VW:n kanssa, ja jakaa hybriiditekniikan Fordin kanssa. Nyt kun automalli perustuu johonkin mitä me kuluttajat emme näe, siihen pohjalevyyn, niin on helppo säästää kustannuksia ja valmistaa eri koriratkaisuja. Esimerkin voi taas hakea USA:sta, 30-40 vuotta sitten jo monet korimallit yhtymän sisällä, jakoivat samat rungot ja pohjalevyt keskenään. Eurooppa ja Japani tuovat monia ratkaisuja markkinoille, kuin omina keksintöinä, unohtaen samalla, että näin on tehty jo 40 vuotta.

    Audi on kehittänyt valonvaihtajan. Cadillacissa tämä automatiikka oli sarjatuotannossa jo 50-luvulla.

    Mersun sivupeilivilkut. Ne kopsattiin Los Angelesin messuilta, jossa innovatiiviset ratkaisut ovat esillä. Tämän tosi TM myös kirjoitti jossain lehdessä. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta miten Il Diavolo sitten suhtautuu Nissaniin on eri asia?

      
  • Kuinka monta RENAULT ALPINEA on suomessa ? Näin yhden jokin aikaa sitten. Sataseen menee 7 sekuntia ja huiputkin 243km/h! Kova peli!

      
  • Eiköhän tämä Renault ole sentään merkki joka pärjää F1:ssäkin!Miten on tuon Nissanin laita?
    Renaul oli kait ensimmäisiä autoja maailmassa,miten on Datsonin laita!?

    Datson oli Nissanin merkki ennen Datsunia!

    Miten on?
    Ovatko kaikki ranskalaiset ja eurooppalaiset yleensä väärässä,ostaessaan Renaultteja?
    Suomalaiset sen sijaan oikeassa ostaessaan Toyotoja ja Nisanneja!?!?
    :open_mouth:

      
  • Lainaus:
    10.06.2004 klo 11:57 Isaskar kirjoitti
    Eiköhän tämä Renault ole sentään merkki joka pärjää F1:ssäkin!Miten on tuon Nissanin laita?
    Renaul oli kait ensimmäisiä autoja maailmassa,miten on Datsonin laita!?

    Datson oli Nissanin merkki ennen Datsunia!

    Miten on?
    Ovatko kaikki ranskalaiset ja eurooppalaiset yleensä väärässä,ostaessaan Renaultteja?
    Suomalaiset sen sijaan oikeassa ostaessaan Toyotoja ja Nisanneja!?!?
    :open_mouth:


    Miten on, Isaskar: johtuisiko Nissanin "menestymättömyys" F1-ajoissa siitä, että se ei niihin osallistu?? Nissan käyttää nekin rahat arkiautojen kehittämiseen - ei olisi pahitteeksi Renaultillekaan.

    Nissanin esi-isä oli Dat, ei "datson":
    http://www.kjaer.com/Products/Nissan/History

    Renault-omistajien on turha synkistellä Nissanille - tulevaisuudessa yritysten allianssi tuottaa parhaassa tapauksessa ajoneuvoja, joissa yhdistyvät Renaultin (Volvolta opittu) kolariturvallisuus ja jousitus- yms. mukavuus sekä Nissanin laatu. Pahinta tapausta en halua edes ajatella..

      
  • Lainaus:
    10.06.2004 klo 11:57 Isaskar kirjoitti
    Eiköhän tämä Renault ole sentään merkki joka pärjää F1:ssäkin!Miten on tuon Nissanin laita?
    Renaul oli kait ensimmäisiä autoja maailmassa,miten on Datsonin laita!?

    Datson oli Nissanin merkki ennen Datsunia!

    Miten on?
    Ovatko kaikki ranskalaiset ja eurooppalaiset yleensä väärässä,ostaessaan Renaultteja?
    Suomalaiset sen sijaan oikeassa ostaessaan Toyotoja ja Nisanneja!?!?
    :open_mouth:


    Toivotaan, että Nissanin parempi laaduntarkkailu ja laadukkaampi suunnittelu parantaisi Rellujen laatua. Rellu olisi tehnyt viime vuonna käytännössä nollatulosta ilman sitä omistamaansa Nissanosaa eli oli yksi maailman heikoimmin menestyvistä autofirmoista (Nissan omistaa ristiin Renua). Euroopassa riittää hulluja, jotka ostavat Relluja ja toisaalta Rellu on muualla halpismerkki, joten perheen kolmosautoksi voi hyvinkin ostaa kylmyyttä kammoksuvan Rönöön.

    Nissan yrittää todennäköisesti päästä Renusta eroon, sillä miksi parantaa ilmaiseksi toisen merkin laatua vai miksi se mahtoi hankkia palan Renusta, varmaan välttääkseen valtausyrityksen.

    Jenkeissä Renut eivät kelpaa edes lasten leikkiautoiksi ; )

      
  • Lainaus:
    07.06.2004 klo 11:27 SixPack kirjoitti

    "Ensi vuoden huhtikuussa Carlos Ghosn, Nissanin pelastajaksi kehuttu mies, siirtyy Nissanilta takaisin Renaultille. Menestyksekkään Nissan-saneeraajan julkituoma tavoite...jne..


    Miten pitäisi suhtautua tähän Carlos Ghosn:in johtajuuteen.
    Mikäli oikein ymmärsin oli Nissan huonossa jamassa taloudellisesti, ja yhtiestyö Renaultin kanssa sai Nissanin uuteen kukoistukseen.

    Oli miten oli, niin syy miksi Relluja ei USA:ssa näy, on että Nissan ja Rellu ovat sopineet markkinat, eivätkä kilpaile samoilla markkinoilla samoilla pohjalevyratkaisuilla, Micra-Clio, Almera-Megane, Primera-Laguna. Rellulla on tulossa uusi Talisman joka pohjautuu Espacen/Lagunan pohjalle, jos siitä tehdään takavetoinen, tulee Infiniti M45 kyseeseen. Nissanin tehomylly V8:lla USA:n lähinnä.

    Spy-sivuilla kun katsoo niin Rellulta tulee halpamalli L90 Dacia, J77, X44, X85, X16 on näillä nimetkin, mutten ole mikään Ranskan-friikki, silti näyttää Rellulla menevän hyvin. Kaikkien näiden ja nykyisten smurffiautojen rinnalle tulee tottakai se pakollinen SUV myös!

    Yhdellä naistuttavallani on -96 Laguna, edelleen ainoa "vika" on farkun takaovientiivisteiden jäätyminen, jolloin nostokahvarekisterikilpiyhdestelmä irtosi.

      
  • Ranskalaisilla autoilla yleensä on erikoinen maantieteellinen laatumaineen jakauma: mitä eteläisempi maa, sitä laadukkaammaksi ranskis mielletään. Afrikan maissa esimerkiksi Peugeotia pidetään selvästi Mersua laadukkaampana ja "hienompana" autona, Renaultiakin arvostetaan kovasti. Myös Etelä-Euroopassa ranskalaisilla autoilla on hyvä maine. Mutta mitä pohjoisemmaksi tullaan, sitä vähemmän ranskalaisautojen laatua arvostetaan. Myöskään Pohjois-Amerikassa eivät ranskalais- ja italialaismerkit myy; kovasti ovat yrittäneet, mutta maitojunalla ovat takaisin tulleet. Sen sijaan Etelä-Amerikassa tilanne on täysin toinen.

    Peugeotin osalta on yritetty tehdä tutkimuksiakin siitä, miksi esim. Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa pösöä ei arvosteta niin paljon kuin etelämpänä.Minulle syy on selvä: ao. autojen päämarkkina-alueet ovat etelässä; siksipä niiden talviominaisuuksiin ei pohjoismaiden muutaman kymmenen tuhannen auton vuosimyynnin takia kannata kiinnittää huomiota. Talviominaisuuksilla tarkoitan muutakin kuin ajo-ominaisuuksia.

      
  • Niin se taitaa olla.
    Kilpailu on kova niillä hyvin myyvillä suurilla markkinoilla, eikä jonkun pienen pohjoismaiden automarkkinoille oikein kannata rahallisesti satsata talviominaisuuksille. Niisät saatu mainoshyöty kun ei paina muualla mitään.
    Seurattaessa TM:n talvitestejä monen vuoden varrelta, niin saksalaiset autot ovat aina joko voittaneet sen, tai ovat kärkipäässä monen eri valmistajan autolla. Keski-Euroopassa talvi saattaa yllättää, ja onhan Sveitis sekä muut vuoristot lähellä.

    Käyttöautona on oikeastaan aina ollut saksalainen auto, MB tai Audi, 1,6 miljoonaa kilometriä kaiken kaikkiaan takana ongelmitta. Kerran oli Pösö 405 leasingautona, olikohan -88 kun malli tuli, kuitenkin se toimi ongelmitta, siitä kai jäänyt fiilis, että josko nyt hankkis sen 407:n syyskuussa. Jos, niin erillisen Eberin hankin jokatapauksessa.

      
  • Jep'Dat oli ensimmäinen sitten vasta tuli Datson.Luin suomen Datsun-harrastajien sivua,joten anteeksi virheeni!

    Katselin juuri äsken Netherlands,The Hague,A'damse Veerkade live kameraa.
    En todellakaan 10;n minuutin aikana nähnyt(tunnistanut)yhtään Toyotaa puhumattakaan Nissania(sen tunnistaa helposti).
    Autot olivat pääosin Volkkareita,Audeja,Fiateja,Renaultteja,Opeleita,Mersuja,Fordeja ja Bemareita.Muutama Honda HRV.
    Määrältään eniten oli Golfeja ja Meganeita ehkä myös Vectroja!!!!!!

    Mitä tarkoitetaan talviominaisuuksilla muuta kuin ajoominaisuuksia?
    Lämmityslaite
    Lukkojen toiminta
    Elektroniikka
    ?
    Meganessa on ainakin lämmityslaite TODELLA hyvä kuskille ja apukuskille,muille sen ei tarvitsekkaan olla.(Ajoin laina-Meganella talvella pari viikkoa).
    Käynnistyvyyttä en vielä tiedä,koska en ole päässyt kokeilemaan sitä omassani,laina-auto kumminkin toimi hyvin pakkasilla.

    En oikein ymmärrä mitä vielä pitäisi olla jotta olisi Suomessa hyvä!?

    Sama kuin naapurilla on ainoa arvaukseni,siis erllaisuus on Suomessa ollut aina synti.
    Vertaa Ruotsi!!!!!

    Mitä tulee F1:siin niin ei Nissanin rahkeet taida riittää?
    Toyota on kokeilemassa ja sai mm.TM:ssa suuren jutun ja paljon kuvia autostaan tänä vuonna.Ei vain pärjää niin kuin jutussa lupailtiin!
    Jotta autoja ne vain ovat!


    :o

    [Isaskar muokkasi tätä viestiä 10.06.2004 klo 21:33]
      
  • Lainaus:
    10.06.2004 klo 21:29 Isaskar kirjoitti


    Mitä tulee F1:siin niin ei Nissanin rahkeet taida riittää?
    Toyota on kokeilemassa ja sai mm.TM:ssa suuren jutun ja paljon kuvia autostaan tänä vuonna.Ei vain pärjää niin kuin jutussa lupailtiin!
    Jotta autoja ne vain ovat!


    Itse asiassa sanoppa yksikin uusi talli, joka on parin vuoden aikana saanut noin loistavat moottorit kuin Tojo sai aikaiseksi? Niissä on eniten tehoa ja luotettavuus huipussaan, auto on muuten ihan täysi susi, mutta nythän sinne meni Benettonilta suunnittelija Casgoine, joka nostaa tallin kohti kärkeä. Nissan ja Tojo molemmat ovat kuitenkin tainneet voittaa esim jenkkien autosarjoissa enemmän pyttyjä kuin Renu tulee koskaan voittamaan, joten ei pelkkä parin vuoden F1-kokemus kerro vielä mitään. F1-menestys vaatii monen vuoden työn, ei Renukaan siellä tuosta vaan ole menestynyt ja aina piilee se pelko, että Briatore kusettaa kaikessa mahdollisessa ja on vain ajan kysymys kun talli taas jää kiinni jostain vilipillisestä, vaikka Nissanin pojan suunnittelemasta starttijärjestelmästä.


      
  • Lainaus:
    10.06.2004 klo 21:29 Isaskar kirjoitti
    Jep'Dat oli ensimmäinen sitten vasta tuli Datson.Luin suomen Datsun-harrastajien sivua,joten anteeksi virheeni!

    Katselin juuri äsken Netherlands,The Hague,A'damse Veerkade live kameraa.
    En todellakaan 10;n minuutin aikana nähnyt(tunnistanut)yhtään Toyotaa puhumattakaan Nissania(sen tunnistaa helposti).
    Autot olivat pääosin Volkkareita,Audeja,Fiateja,Renaultteja,Opeleita,Mersuja,Fordeja ja Bemareita.Muutama Honda HRV.
    Määrältään eniten oli Golfeja ja Meganeita ehkä myös Vectroja!!!!!!

    Mitä tarkoitetaan talviominaisuuksilla muuta kuin ajoominaisuuksia?
    Lämmityslaite
    Lukkojen toiminta
    Elektroniikka
    ?
    Meganessa on ainakin lämmityslaite TODELLA hyvä kuskille ja apukuskille,muille sen ei tarvitsekkaan olla.(Ajoin laina-Meganella talvella pari viikkoa).
    Käynnistyvyyttä en vielä tiedä,koska en ole päässyt kokeilemaan sitä omassani,laina-auto kumminkin toimi hyvin pakkasilla.

    En oikein ymmärrä mitä vielä pitäisi olla jotta olisi Suomessa hyvä!?

    Sama kuin naapurilla on ainoa arvaukseni,siis erllaisuus on Suomessa ollut aina synti.
    Vertaa Ruotsi!!!!!

    Mitä tulee F1:siin niin ei Nissanin rahkeet taida riittää?
    Toyota on kokeilemassa ja sai mm.TM:ssa suuren jutun ja paljon kuvia autostaan tänä vuonna.Ei vain pärjää niin kuin jutussa lupailtiin!
    Jotta autoja ne vain ovat!


    :o


    Kiinnostuksemme aiheet ovat erilaisia, arvoisa Isaskar. Minua ei juurikaan kiinnosta, millä autolla hollantilaiset, ranskalaiset tai espanjalaiset ajavat - enkä myöskään ymmärrä, mitä merkitystä F1-autojen menestyksellä on arkiautojen ominaisuuksia Suomen olosuhteissa arvioidessa. Miten F1-auto käynnistyy 25 asteen pakkasessa? Millainen lämmityslaite siinä on? Entä kuljetuskyky tai kulutus? Miten se käyttäytyy talvirenkain??

    Esimerkiksi TM 3/03 kirjoitti Meganen parannusta kaipaavista kohteista talvivertailussaan ".. ja muutamat varusteyksityiskohdat, jotka paljastavat suunnittelijoiden tulevan enimmäkseen lämpimästä ilmanalasta." Avaapa vaikka konepelti tai laita hinaussilmukka paikoilleen tai vaihda ajovalopolttimo talvipakkasilla.Tuulilasin Peugeot 307 -kestotesti kertoi myös omaa kieltään ao. auton talviongelmista. Tehdas lienee niitä myöhemmissä valmistussarjoissa korjaillut. Esimerkiksi keulapeite on kuitenkin välttämätön varuste, se edes jotenkin suojaa tuulettimen siipiä lumelta ja jäältä, ja suojaa osaltaan myös moottorin huohotusputkea jäätymiseltä.
    Tämän tyyppisiä talvisia riskitekijöitä ranskalaisiin tuppaa tulemaan, kun autojen perussuunnittelussa ei ollenkaan huomioida pohjoisen olosuhteita. Myös elektroniikkaongelmat pohjautuvat osin siihen, että huurtumisilmiötä ei ole huomioitu suunnittelussa.Kesäisissä olosuhteissa ranskalaisautot sen sijaan saattavat olla todella huolettomia ajopelejä.





      
  • Huomenta!
    Herkkä kohta?

    Miksi pitää laittaa hinaussilmukka?Eihän sitä enää mihinkään kuljeteta!Sillä ajetaan vaan.
    Onko Meganessa avattava konepeltikin

    Noh' asiaan!
    Tuo hukkaputken jäätyminen on kerran sattunut kohdalleni ja se sattui Kupla Volkkarissa vuonna 1961.
    Muissa yli 25:ssa omistamassani eri merkkisessä autossa niin ei ole koskaan käynnyt.Renujakin on ollut joukossa.Niin ja kilometrejä on takana,liekkö edessä?

      
  • Lainaus:
    10.06.2004 klo 18:10 Warcraft kirjoitti
    Toivotaan, että Nissanin parempi laaduntarkkailu ja laadukkaampi suunnittelu parantaisi Rellujen laatua. Rellu olisi tehnyt viime vuonna käytännössä nollatulosta ilman sitä omistamaansa Nissanosaa eli oli yksi maailman heikoimmin menestyvistä autofirmoista (Nissan omistaa ristiin Renua). Euroopassa riittää hulluja, jotka ostavat Relluja ja toisaalta Rellu on muualla halpismerkki, joten perheen kolmosautoksi voi hyvinkin ostaa kylmyyttä kammoksuvan Rönöön.

    Nissan yrittää todennäköisesti päästä Renusta eroon, sillä miksi parantaa ilmaiseksi toisen merkin laatua vai miksi se mahtoi hankkia palan Renusta, varmaan välttääkseen valtausyrityksen.

    Jenkeissä Renut eivät kelpaa edes lasten leikkiautoiksi ; )


    Olet harvinaisen disinformoitu Renault-Nissan -yhteistyökuviosta. Renault oli ennen fuusiota hyvässä kunnossa valtiolliseksi autonvalmistajaksi, mutta halusi jalansijaa Aasiassa ja Amerikassa. Renault päätti ottaa valtavan riskin ja hankki reilun siivun Nissania saadakseen jalan oven väliin mainituille markkinoille. Nissan oli tuolloin hyvin lähellä konkurssia ja ehdoksi ostolle asetettiin, että Renault'n Carlos Ghosn tulee Nissanin johtoon ja saa vapaat kädet tarvittaviin tervehdyttämistoimenpiteisiin.

    Ghosnin kirves heilui ankarasti ja Nissanilta lähti kymmeniätuhansia työntekijöitä. Nissanilla oli perinteiseen japanilaiseen tapaan hillitön määrä vanhoja työntekijöitä, joilla ei enää oikeasti ollut mitään tekemistä. Samoin tytäryhtiöitä oli tuhansia, koska tapana oli ollut antaa riittävästi ansioituneelle työntekijöille oma yhtiö, joista jotkut olivat alihankkijoita, jotkut pelkkiä palkanmaksun välikappaleita.

    Jos ihailee Nissania, kannattaa myös osoittaa suurta kunnioitusta Renaultille, jota ilman Nissania ei todennäköisesti enää olisi. Ja jos olisikin, mallisto ei olisi yhtä nuorekasta kuin tänä päivänä.

      
  • Itse asiassa Carlos Ghosn on "Michelinin miehiä", palveli Michelin -yhtiötä 1979 -1996. Sen jälkeen reilut 2 vuotta Renaultilla, ja sieltä Nissanille v. 1999.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit