http://www.canadiandriver.com/articles/ly/redline.htm
Katsokaas, miten nami peli on USA:ssa myytävä Saturn! Heti tämmöinen Suomeen. Siinä on muuten hitunen Saabinkin tekniikkaa GM:n kautta. Oviratkaisu on samanlainen kuin Mazda RX-8:ssa. Jutun mukaan on erityisen hyvä ajaakin.
Ajelin pari kesää sitten yhdellä Saturnilla 3500km parin viikon aikana pitkin Kaliforniaa. Autossa oli sama 2.2 litrainen kone kuin esim. nyky Vectrassa ja koriltaan se muistutti B mallin Vectraa. Tietääkseni Saturn on jostain autotallipajasta lähtenyt yritys joka teki/tekee lisenssillä GM sukuisia vehkeitä. Ihan hyvä peli ja voisi sopia Suomenkin GM palettiin - paremmin kuin joku Daewoo...
Jos olisin itse päättävässä asemassa Suomen päässä Opel Autossa, olisin harkinnut Daewoo merkkisen auton tuotepalettiin ottamisesta, ja harkinnan tulos olisi ollut kielteinen, Opel tekniikasta huolimatta.
Maantieteellinen sijainti olisi ollut painavin argumentti.
Miksi ottaa automerkki tuotevalikoimaan, joka ei saanut omassa luokassaan ainuttakaan tähteä TM talvitestissä, maininnalla, että "menettelee varauksin, kunhan se käytetään jossain aivan muualla kuin Suomen talvessa"!
GM on tehnyt tod.näk. globaalisen päätöksen kun se markkinoi ja myös omistaa Daewoota.
Silti, tuote joka himmentää muita merkkejä sen rinnalla, ei voi olla kuin huonoa mainosta automyyjälle Suomen olosuhteissa. Sieltä ylösrämpiminen on sitten aivan eri juttu. Muut myynnissä autot joutuvat "loistamaan" ominaisuuksilla aivan eri tavalla kuin olisi tarvis.
Ei Rellun Dacia halpa-autoa oteta myyntiin Eurooppaan, vaan itä-eurooppaan ja lähi-Aasiaan, imago on tärkeä osa markkinoinita.
En voisi olla Canadian Driverin toimittajan kanssa enempää samaa mieltä, muotoilu on todellakin "kind of amateurish".
Saturnit yleensä on aika hienoja autoja. Ainoastaan Saturn Vue on ikävän näköinen se muistuttaa liikaa Pontiac Aztekkiä.
Saturn ION Coupe ON HIENO!