Tarkalleen mistä täällä nyt oikein riidellään? Eikö se riitä että: - isokokoiset ostavat auton johon mahtuvat - normaali- ja pienikokoiset ostavat minkä tahansa haluamansa auton
Mikäs pätemisen tarve isokokoisilla on kertoa "miesten autoista"? Ei minua ainakaan naurattaisi, jos joutuisin ostamaan auton kokoani ajatellen. Se jättää monta varteenotettavaa (mm. tämä Corolla) vaihtoehtoa valinnan ulkopuolelle. Ottaisi päähän jättää sellainen auto kauppaan, joka muuten olisi mahtava ajettava, mutta sinne ei vain sopisi. Eräs tällainen auto on mm. Audi A4. Itselleni (180 cm / 88 kg) se on juuri passeli kuskin paikalta, mutta 5-10 senttiä pidemmät alkavat jo kiroilemaan.
No mikäs pätemisen tarve on näillä "normaali- ja pienikokoisilla" ihmisillä alkaa haukkua pitempikasvuisia kanssaeläjiä? Sitähän tässäkin threadissa jo esiintyy, kun pitää kynsin ja hampain puolustaa t-uskontoaan. Ja jos ko. "keskusteluun" antaa vastakommentin, niin se on sitten ilmeisesti riitelyä?
Se on autonsuunnittelun huonoutta, jos ajopeli tehdään vain tietyn mittaisille (esim. alle 175 cm) ihmisille. Vaikka itse en kinderi-korollaan "mahdu" niin parhaillaan ajan kait sitten mikro-kinderillä (VW Polo), jonka kuskin paikalle "mahdun" ilman pienintäkään ongelmaa, ja pidemmällekin henkilölle jää vielä säärövaraa. Lienee kohtuuhyvän suunnittelun ansiota?
Pikainen googlettaminen kertoi, että suomalaisten miesten keskipituus vuonna 2003 oli 174,5. Armeijaikäisten miesten keskipituus oli vähän enemmän.
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 10.06.2004 klo 09:01]
Se on autonsuunnittelun huonoutta, jos ajopeli tehdään vain tietyn mittaisille (esim. alle 175 cm) ihmisille.
Ei ole. Itse en tosiaan ole vielä löytänyt autoa, joka olisi liian pieni kokoiselleni. Säätövaraakin on yleensä vielä sen verran jäänyt, että 185 senttinen sopinee vaivatta 95% kaikista myytävistä autoista. En tiedä kuinka suuri osa maailman ihmisistä on alle 185 senttisiä, mutta veikkaisin että selkeästi suurin osa. Tilanne nyt kuitenkin on sellainen, että penkkiä ei voi muotoilla siten että se olisi passeli yli 190 senttiselle, sillä silloin se ei olisi enää sopiva keskimittaisille ihmisille. Ja SE olisi suunnittelun huonoutta. Sellainen penkki joka on sopiva yli 190 senttiselle, on auttamatta liian leveä ja liian pitkä (polvitaipeet eivät ylety penkin yli) suurimmalle osalle ihmisistä.
Yli satakahdeskytviis ( 185 cm ) pitäis laittaa katkaisuhoitoon. Ja yli 85 kiloiset ( yhteiskunnan sairaina jäseninä ) painonvartijoihin. ( Liian suuri riski kuormittamaan yhteiskunnan ylläpitämää terveydenhuoltoa. )
Jos yleensä autoilla ajavat, suosittelen erikoisistuimen ostamista. Ei ainakaan sarjatuotantoautoa voi tuolla perusteella moittia.
P.S. Ylipaino ( = epäterveelliset ruokailutottumukset ) on kuten keuhkosyöpä ( = tupakointi ); itsehankittu sairaus. => kuuluu mielestäni yksityispraktiikan piiriin.
[il Diavolo muokkasi tätä viestiä 10.06.2004 klo 11:11]
Myin eilen -97 A6 Tdi:n, joten tänään olen veivannut miedän Jetalla -86. Mahdun Jettaan oikein hyvin, 184 cm ja 95 kg, perhana (ylipainoa). Jetassa ei ole ohjaustehostinta joten hauikset kasvaa silmissä!
Mahtaisiko Jetalla veivaaminen auttaa tuohon ylipainoon ?
Kuskin"työskentelytilat"ovat Corollassa hiukan ahtaan tuntuiset! En tiedä missä syy,mutta silloin kun tuli tuo "reijitetyllä"maskilla varustettu Corolla,niin istuintoppaukset tulivat paksummiksi ja istuintila pieneni huomattavasti!!! Muutoin en ota kantaa isoihin ja pieniin!Kukin ostaa auton joka mielyttää ja joka ei liikaa kirpaise kukkaroa.Sillä autohan se vain on . Se täytynee sanoa,että Corollalla ajaminen on samankaltaista kuin suomalaisten pukeutuminen.Käytännöllisen hiirenharmaata
No ei kai nyt Volvo niin erikoinen kokemus ole että sitä kehdataan oikein taksiin soittaessa kysellä. Varmaan antaa Avensis tasaisemmat kyydit kuin joku Volvo. Mutta jos Bentley Continental GT olisi taksissa niin sitä voisi jo kysellä...
Siis kysehän on mielikuvista pääasiassa. Kyllä V70 volvon penkit on kuitenkin Avea mukavemmat (no nämä on vähän mielipiteitä...)
Heitin ton ihan esimerkkinä. Moni tuttava, ketä käyttää taksia, on sanonut, että Avessa/Passatissa tms. tulee muutenkin istuttua, taksissa pitäisi istua "vähän hienommin" koska kyydistä joutuu niin paljon maksamaan. Alfasta Volvoon tarkoitin sitä, että kaikkea premiumia siltä väliltä ja sinnehän mahtuu Jaggea, Lexusta, Mercedestä, Saabia yms...
Bentley olisi kyllä aika mahtava laitos, olisihan se hienoa olla GT:n tai vaikka Arnagen kyydissä... no, mutta nyt menee jo aika offtopic.
Tämä menee vähän sivuun, mutta kun nuo taksitkin otettiin mukaan, niin otettakoon autokouluautokin. Keskimmäinen tytär on autokoulussa. Arvatkaa millä ajaa Maken autokoulussa, Espoossa.
Se on autonsuunnittelun huonoutta, jos ajopeli tehdään vain tietyn mittaisille (esim. alle 175 cm) ihmisille.
Ei ole. Itse en tosiaan ole vielä löytänyt autoa, joka olisi liian pieni kokoiselleni. Säätövaraakin on yleensä vielä sen verran jäänyt, että 185 senttinen sopinee vaivatta 95% kaikista myytävistä autoista. En tiedä kuinka suuri osa maailman ihmisistä on alle 185 senttisiä, mutta veikkaisin että selkeästi suurin osa. Tilanne nyt kuitenkin on sellainen, että penkkiä ei voi muotoilla siten että se olisi passeli yli 190 senttiselle, sillä silloin se ei olisi enää sopiva keskimittaisille ihmisille. Ja SE olisi suunnittelun huonoutta. Sellainen penkki joka on sopiva yli 190 senttiselle, on auttamatta liian leveä ja liian pitkä (polvitaipeet eivät ylety penkin yli) suurimmalle osalle ihmisistä.
Täytyy tarkentaa, että tarkoitin tiloilla lähinnä ajoasentoa, joka esim. corollassa on mielestäni suunniteltu alle 175 cm mittaisille tyypeille. Itselleni ratti jää liian kauas ja jos haluan saada sen sopivalle etäisyydelle, minun on joko siirrettävä penkkiä tai nostettava selkänoja pystyyn. Huonosti mahtuu tuolloin. Eikä korolla ole ainoa auto, jonka kuskinpaikalle on vaikea kotiutua. Yleensä kyseessä on ollut kaukoidästä tuleva ajopeli.
Hyvällä suunnittelulla saadaan aikaiseksi kokonaisuus, joka kelpaa helpommin erimittaisille ihmisille. Eurooppalaiset autovalmistajat ovat tässä pärjänneet hyvin.
Corollassa on pienemmät takatilat kilpailijoihin verrattuna, eikä tavaratilakaan kovin iso ole. Mutta esimerkiksi Citroen Xsarakin on Corollaa pienempi, mutta Xsara onkin pahasti vanhentunut malli.
Eikö se riitä että:
- isokokoiset ostavat auton johon mahtuvat
- normaali- ja pienikokoiset ostavat minkä tahansa haluamansa auton
Mikäs pätemisen tarve isokokoisilla on kertoa "miesten autoista"? Ei minua ainakaan naurattaisi, jos joutuisin ostamaan auton kokoani ajatellen. Se jättää monta varteenotettavaa (mm. tämä Corolla) vaihtoehtoa valinnan ulkopuolelle. Ottaisi päähän jättää sellainen auto kauppaan, joka muuten olisi mahtava ajettava, mutta sinne ei vain sopisi. Eräs tällainen auto on mm. Audi A4. Itselleni (180 cm / 88 kg) se on juuri passeli kuskin paikalta, mutta 5-10 senttiä pidemmät alkavat jo kiroilemaan.
No mikäs pätemisen tarve on näillä "normaali- ja pienikokoisilla" ihmisillä alkaa haukkua pitempikasvuisia kanssaeläjiä? Sitähän tässäkin threadissa jo esiintyy, kun pitää kynsin ja hampain puolustaa t-uskontoaan. Ja jos ko. "keskusteluun" antaa vastakommentin, niin se on sitten ilmeisesti riitelyä?
Se on autonsuunnittelun huonoutta, jos ajopeli tehdään vain tietyn mittaisille (esim. alle 175 cm) ihmisille. Vaikka itse en kinderi-korollaan "mahdu" niin parhaillaan ajan kait sitten mikro-kinderillä (VW Polo), jonka kuskin paikalle "mahdun" ilman pienintäkään ongelmaa, ja pidemmällekin henkilölle jää vielä säärövaraa. Lienee kohtuuhyvän suunnittelun ansiota?
Pikainen googlettaminen kertoi, että suomalaisten miesten keskipituus vuonna 2003 oli 174,5. Armeijaikäisten miesten keskipituus oli vähän enemmän.
Se on autonsuunnittelun huonoutta, jos ajopeli tehdään vain tietyn mittaisille (esim. alle 175 cm) ihmisille.
Ei ole. Itse en tosiaan ole vielä löytänyt autoa, joka olisi liian pieni kokoiselleni. Säätövaraakin on yleensä vielä sen verran jäänyt, että 185 senttinen sopinee vaivatta 95% kaikista myytävistä autoista. En tiedä kuinka suuri osa maailman ihmisistä on alle 185 senttisiä, mutta veikkaisin että selkeästi suurin osa. Tilanne nyt kuitenkin on sellainen, että penkkiä ei voi muotoilla siten että se olisi passeli yli 190 senttiselle, sillä silloin se ei olisi enää sopiva keskimittaisille ihmisille. Ja SE olisi suunnittelun huonoutta. Sellainen penkki joka on sopiva yli 190 senttiselle, on auttamatta liian leveä ja liian pitkä (polvitaipeet eivät ylety penkin yli) suurimmalle osalle ihmisistä.
Yli satakahdeskytviis ( 185 cm ) pitäis laittaa katkaisuhoitoon.
Ja yli 85 kiloiset ( yhteiskunnan sairaina jäseninä ) painonvartijoihin.
( Liian suuri riski kuormittamaan yhteiskunnan ylläpitämää terveydenhuoltoa. )
Jos yleensä autoilla ajavat, suosittelen erikoisistuimen ostamista.
Ei ainakaan sarjatuotantoautoa voi tuolla perusteella moittia.
P.S. Ylipaino ( = epäterveelliset ruokailutottumukset ) on kuten keuhkosyöpä ( = tupakointi ); itsehankittu sairaus.
=> kuuluu mielestäni yksityispraktiikan piiriin.
Jetassa ei ole ohjaustehostinta joten hauikset kasvaa silmissä!
Mahtaisiko Jetalla veivaaminen auttaa tuohon ylipainoon ?
Kuskin"työskentelytilat"ovat Corollassa hiukan ahtaan tuntuiset!
En tiedä missä syy,mutta silloin kun tuli tuo "reijitetyllä"maskilla varustettu Corolla,niin istuintoppaukset tulivat paksummiksi ja istuintila pieneni huomattavasti!!!
Muutoin en ota kantaa isoihin ja pieniin!Kukin ostaa auton joka mielyttää ja joka ei liikaa kirpaise kukkaroa.Sillä autohan se vain on
.
Se täytynee sanoa,että Corollalla ajaminen on samankaltaista kuin suomalaisten pukeutuminen.Käytännöllisen hiirenharmaata
Siis kysehän on mielikuvista pääasiassa. Kyllä V70 volvon penkit on kuitenkin Avea mukavemmat (no nämä on vähän mielipiteitä...)
Heitin ton ihan esimerkkinä. Moni tuttava, ketä käyttää taksia, on sanonut, että Avessa/Passatissa tms. tulee muutenkin istuttua, taksissa pitäisi istua "vähän hienommin" koska kyydistä joutuu niin paljon maksamaan. Alfasta Volvoon tarkoitin sitä, että kaikkea premiumia siltä väliltä ja sinnehän mahtuu Jaggea, Lexusta, Mercedestä, Saabia yms...
Bentley olisi kyllä aika mahtava laitos, olisihan se hienoa olla GT:n tai vaikka Arnagen kyydissä... no, mutta nyt menee jo aika offtopic.
Tämä menee vähän sivuun, mutta kun nuo taksitkin otettiin mukaan, niin otettakoon autokouluautokin. Keskimmäinen tytär on autokoulussa. Arvatkaa millä ajaa Maken autokoulussa, Espoossa.
Lexus RX 300 maasturilla !
Kaverin autokoulun auto oli avobemari 3-sarja, hieno auto ei sentään yhtä hieno kuin Lexus.
Se on autonsuunnittelun huonoutta, jos ajopeli tehdään vain tietyn mittaisille (esim. alle 175 cm) ihmisille.
Täytyy tarkentaa, että tarkoitin tiloilla lähinnä ajoasentoa, joka esim. corollassa on mielestäni suunniteltu alle 175 cm mittaisille tyypeille. Itselleni ratti jää liian kauas ja jos haluan saada sen sopivalle etäisyydelle, minun on joko siirrettävä penkkiä tai nostettava selkänoja pystyyn. Huonosti mahtuu tuolloin. Eikä korolla ole ainoa auto, jonka kuskinpaikalle on vaikea kotiutua. Yleensä kyseessä on ollut kaukoidästä tuleva ajopeli.
Hyvällä suunnittelulla saadaan aikaiseksi kokonaisuus, joka kelpaa helpommin erimittaisille ihmisille. Eurooppalaiset autovalmistajat ovat tässä pärjänneet hyvin.
Corolla painaa:1200kg sedan-malli
Corsa painaa (1,4-litraisella): 1110kg
Almerta painaa:1250kiloa
Pituus/leveys:
Corolla 4,385/1,710
Corsa 3,82/1,65
Almera 4,44/1,695
Focus 4,382/1,702
Corollassa on pienemmät takatilat kilpailijoihin verrattuna, eikä tavaratilakaan kovin iso ole. Mutta esimerkiksi Citroen Xsarakin on Corollaa pienempi, mutta Xsara onkin pahasti vanhentunut malli.