Uusi Lexus LS

50 kommenttia
«1

Esiteltiin juuri Detroitissa. Teknisistä ratkaisuista ollaan lehdistötiedotteessa vielä hyvin vaitonaisia, lehdistötilaisuudessa kerrottiin enemmän. Ainakin automaattinen pysäköinti on tarjolla eli painetaan vain yhtä nappia ja auto pysäköi itse itsensä. Ensimmäistä kertaa sarjatuotantoautoilun historiassa lienee periaatteessa mahdollista irrottaa ote ohjauspyörästä ja nauttia automaattisesta etenemisestä maantieajossa (toimii tietenkin vain kesäkeleillä jolloin kamera/tutka-järjestelmä pystyy lukemaan tien ääriviivoja). Matkustajien keholämpötiloja ja kuljettajan pään liikkeitä tarkkaillaan ja hätäjärjestelmät aktivoituvat tarvittaessa.


http://pressroom.toyota.com/Releases/View?id=TYT2006010801796

http://pressroom.toyota.com/Images?p=3&criteria=07LS460

[olmi muokkasi tätä viestiä 08.01.2006 klo 21:14]
  
  • Pressroom tietoissa ei ollut mainintaa automaattisesta pysäköintijärjestelmästä, eikä kädettömästä etenemisestä. Ehkä nämä mainittiin jossain muualla? VDIM-järjestelmä sisältää nipun laitteita jotka ovat lähes joka kalliimmassa autossa eri nimikkeillä.

    Preerioilla tämä olisi varmaan gutaa. Jenkeissä oli vanha mies kuollut sydänkohtaukseen Fordinsa rattiin -60 luvulla ja ajanut kuolleena cruise päällä n. 4 h. Suora tie, maantien kallistukset, olematon liikenne, olivat osittain auttaneet oikeassa kursissa, ennenkuin suistui ulos.

    Miten lie Lexuksen järjestelmä (jota en löytänyt) toimisi Heinola-Vaajakoski osuudella kesäkelillä, ilman käsiä? Tai periaatteessa millä tahansa Suomen valtatiellä? Uskoisin sellaisen Suomessa kiellettävän lailla.

      
  • Ymmärrettävistä syistä lehdistötiedote uusien ja ennennäkemättömien varusteiden osalta julkistetaan vasta myöhemmin (Geneven autonäyttely).
    Katsoin ensiesittelyn suorana lähetyksenä internetin kautta joten tiedän hiukan enemmän kuin mitä lehdistötiedotteessa kerrotaan.

    Automaattinen pysäköintijärjestelmä ei sinäänsä ole mikään uutuus, se on ollut saatavilla Toyota Priukseen Japanissa vuodesta 2003. Nyt uskalletaan näköjään lähteä myös ulkomaanmarkkinoille.
    Kuljettajan vireystilaa valvovan järjestelmän osalta on aikaisemmin julkaistu seuraava tiedote.

    http://www.toyota.co.jp/en/news/05/0906.html

      
  • Lainaus:
    08.01.2006 klo 23:04 olmi kirjoitti

    Automaattinen pysäköintijärjestelmä ei sinäänsä ole mikään uutuus, se on ollut saatavilla Toyota Priukseen Japanissa vuodesta 2003.

    Ei todella olekaan, park-assistance lienee BMW:n ensin ottama. Citroenilla on kaistavahdit 1-2 v. sitten, eli täristää kuljettajan istuinta hienoisesti, mikäli eksyy kaistoilta, MB ja BMW monitorit jotka tarkkailevat kuljettajan vireystilaa kallimmissa malleissa, jne. Näitä on loppujen lopuksi mahdotonta tietää kenen ensin kehittämät järjestelmät ovat, yleensä kylläkin Euroopalla esitetyt, mutta aina eivät ole otettu tuotantoon asti.

    Lexus voi pahimmillaan tuoda vision siitä, kuinka tylsää voi tulevaisuudessa ajamisesta tulla mikäli kaikkiin autoihin tulisi samanlaiset varusteet. :ashamed:

      
  • Lainaus:
    08.01.2006 klo 22:29 SixPack kirjoitti

    Preerioilla tämä olisi varmaan gutaa. Jenkeissä oli vanha mies kuollut sydänkohtaukseen Fordinsa rattiin -60 luvulla ja ajanut kuolleena cruise päällä n. 4 h. Suora tie, maantien kallistukset, olematon liikenne, olivat osittain auttaneet oikeassa kursissa, ennenkuin suistui ulos.


    -Urbaanilegenda, vaikka preerialla sattunutkin.

      
  • Lainaus:
    08.01.2006 klo 21:14 olmi kirjoitti
    Esiteltiin juuri Detroitissa. Teknisistä ratkaisuista ollaan lehdistötiedotteessa vielä hyvin vaitonaisia, lehdistötilaisuudessa kerrottiin enemmän. Ainakin automaattinen pysäköinti on tarjolla eli painetaan vain yhtä nappia ja auto pysäköi itse itsensä. Ensimmäistä kertaa sarjatuotantoautoilun historiassa lienee periaatteessa mahdollista irrottaa ote ohjauspyörästä ja nauttia automaattisesta etenemisestä maantieajossa (toimii tietenkin vain kesäkeleillä jolloin kamera/tutka-järjestelmä pystyy lukemaan tien ääriviivoja). Matkustajien keholämpötiloja ja kuljettajan pään liikkeitä tarkkaillaan ja hätäjärjestelmät aktivoituvat tarvittaessa.



    Onko siinä mitään ominaisuuksia joista olisi jotain käytännön hyötyä?

      
  • Lainaus:
    09.01.2006 klo 11:06 AkiK kirjoitti

    Onko siinä mitään ominaisuuksia joista olisi jotain käytännön hyötyä?


    On. 4,6litre V8, 380hv.

      
  • Lainaus:
    09.01.2006 klo 09:12 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    08.01.2006 klo 23:04 olmi kirjoitti

    Automaattinen pysäköintijärjestelmä ei sinäänsä ole mikään uutuus, se on ollut saatavilla Toyota Priukseen Japanissa vuodesta 2003.
    Ei todella olekaan, park-assistance lienee BMW:n ensin ottama. Citroenilla on kaistavahdit 1-2 v. sitten, eli täristää kuljettajan istuinta hienoisesti, mikäli eksyy kaistoilta, MB ja BMW monitorit jotka tarkkailevat kuljettajan vireystilaa kallimmissa malleissa, jne. Näitä on loppujen lopuksi mahdotonta tietää kenen ensin kehittämät järjestelmät ovat, yleensä kylläkin Euroopalla esitetyt, mutta aina eivät ole otettu tuotantoon asti.


    :smile:

    Jaahas, kerropas missä BMW:ssä on systeemi joka nappia painamalla ottaa ohjauksen/kaasun/jarrut hallintaansa ja peruuttaa auton itsenäisesti parkkiruutuun?
    Voin vastata itsekin: Sellaista ei ole.

    Ja missä BMW:ssä tai Mersussa on järjestelmä joka tarkkailisi kuljettajan pään liikkeitä?
    Sellaistakaan ei ole.

    Eikö ole SixPack ajan tuhlausta väittää että BMW:llä on automaattinen pysäköintijärjestelmä, kun me kaikki tiedämme ettei sellaista ole?
    Auto Motor und Sportin mukaan Bosch saa oman järjestelmänsä tuotantoon vuonna 2009.

    Niin ja vaikkei se asiaan kuulukkaan niin kunnia ensimmäisestä kaistavahdista menee hiukan yllättäen Nissanille. Nissan Cima vm. 2000.

      
  • Aika mielenkiintoinen uutuus, kuten Lexukset ovat viime aikoina olleet. Teknisiltä varusteiltaan tuo on todella kehittynyt, mutta minusta muotoilu on pettymys, tuo tosin on täysin mielipidekysymys. Uusi IS ja GS ovat mielestäni todella paljon paremmin onnistuneita, edestä tuo näyttää mielestäni Phaetonilta, mikä on myös mitäänsanomattoman näköinen. Ainut pienikään persoonallinen vivahdus ovat nuo puskurin sisällä olevat pakoputket takana.

    Kone on kerrankin riittävä tuohon luokkaan, aika vastaavat arvot kuin S500:ssa, vääntöä vaan paljon vähemmän. Tosin kyllä tuossakin luokassa pitäisi olla enemmän kuin yksi konevaihtoehto, joka ilmeisesti korjaantuu mainiolla hybridillä jossain vaiheessa.

    Sisältä tuo näyttää ihan yhtä muoviselta ja ankealta kuin muutkin Lexukset, muovimaista puuta ja hiiren harmaa kojelauta. Taitaapa tuossa olla jäljellä myös se 80-luvun Corollan digitaalikello, tosin ei enää vihreällä pohjalla niinkuin GS:ssä, vaan sinisellä. Tosin on ehkä väärin tuomita tuota pelkkien kuvien perusteella, pitäisi päästä itse sisälle istumaan, kuitenkin ilme vastaa kuvien perusteella aika vahvasti GS:sää. Tuossa on nimittäin huima ero vaikkapa uuden S-sarjan sisustaan, mihin ollaan todellakin panostettu, se on kehittynyt huimasti edeltäjästään, joka sekin oli tuossa asiassa mielestäni Lexusta edellä. Mutta ehkä tuo puree jenkkimakuun, onhan niiden omatkin autot saman tyylisiä sisältä. Bling Bling ja neon valoa, niin jenkki on myyty..

    Mielenkiintoinen olisi saada noista kunnon vertailu, jossa olisi ainakin uusi Lexus, MB S500, Bmw 750ia, Audi A8 4.2 ja Jaguar XJ 4.2..

      
  • Lainaus:
    09.01.2006 klo 12:48 olmi kirjoitti
    Jaahas, kerropas missä BMW:ssä on systeemi joka nappia painamalla ottaa ohjauksen/kaasun/jarrut hallintaansa ja peruuttaa auton itsenäisesti parkkiruutuun?
    Voin vastata itsekin: Sellaista ei ole.

    Ja missä BMW:ssä tai Mersussa on järjestelmä joka tarkkailisi kuljettajan pään liikkeitä?
    Sellaistakaan ei ole.


    Ei varmastikaan ole tuotannossa, koska kummallakaan järjestelmällä ei tee mitään. Kuka BMW:n omistaja oikeasti haluaisi järjestelmän, joka pysäköi autosi tai ajaa sitä tai kyttää sinua kun ajelet pitkin Baijerin vuoristoteitä? Mitä ajamisen iloa siinä nyt on, jos robotti ajelee autoasi? Junahan on sitä varten. Johan se sotii merkin viime vuosien mainos-sloganiakin vastaan.

    Tietysti ymmärrän, että Japanilaiset kehittävät tällaista, nehän ovat niin innoissaan kaikista roboteista muutenkin. Kun porukka vanhenee, niin robotit korvaavat ne. Ehkä se on ihan hyväkin, keskimääräinen 80-vuotias kun ei ole kovin hyvä taskupysäköinneissä. Sopii siis kohta Suomeenkin.

    Ja amerikkalaiseen "elämäntapaan" tällainen sopii tietysti hyvin. Toivottavasti Lexus osaa ajaa robotilla myös McDonaldsin autokaistoilla, ehkä tuo pään liikkeitä monitoroiva laite voitaisiin USA:n terveysviraston toimesta laittaa myös ehkäisemään ahmimisliikkeitä? Tauluun ilmestyisi tuolloin varoitus: Danger! Unhealthy nutrition can seriously harm your blood-vessels! U.S. Department of Health and Human Services (HHS). Ja vielä parempaa: järjestelmän voisi laittaa tässä tapauksessa myös soittamaan suoraan henkilökohtaiselle lääkärillesi ja asianajajallesi!!! :grin:

      
  • Katsokaa muuten miten yhtenevä sivuprofiili Lexuksella on 7-sarjan kanssa. Ovet, kattolinja sekä takakontti on veistetty miltei samasta puusta!

    http://www.km77.com/marcas/bmw/2005/serie7/gama/gra/19.asp

    http://www.km77.com/marcas/lexus/2007/ls/gama/gra/02.asp

      
  • Joo onpa samannäköisiä! Ensin iso Lexus oli kuin ilmetty mersu. Nyt sitten bemari. Seuraava malli lienee sitten Audi?

    Kamoon, miksi japsit jotka osaavat tehdä laatua eivät keskity oman muotokielen luomiseen, vai onko kopioiminen sitten sitä muotokieltä?

    Tai jos valitsee yhden mallin kopioitavaksi niin miksei sitä voida pitää jatkuvana muotokielenä, vaan näemmä pitää sitten vaihtaa muotokieltä merkistä toiseen...

      
  • Lainaus:
    09.01.2006 klo 12:48 olmi kirjoitti
    Jaahas, kerropas missä BMW:ssä on systeemi joka nappia painamalla ottaa ohjauksen/kaasun/jarrut hallintaansa ja peruuttaa auton itsenäisesti parkkiruutuun?
    Voin vastata itsekin: Sellaista ei ole.

    Ja missä BMW:ssä tai Mersussa on järjestelmä joka tarkkailisi kuljettajan pään liikkeitä?
    Sellaistakaan ei ole.

    Eikö ole SixPack ajan tuhlausta väittää että BMW:llä on automaattinen pysäköintijärjestelmä, kun me kaikki tiedämme ettei sellaista ole?

    Onhan se ajanhaaskausta. Nimittäin minun. Tuossa nyt käytetty 645 vuodelta 2004 jossa park assistance ja muita hiluja. AMS kyllä kertoi oliko -03 BMW:n järjestelmästä. Aihe ei niin sinänsä kiinnostanut, mutta muistin tällaisen olleen, ja tuossa kuvan BMW:ssä varusteiden mukaan näin on. MB:llä on -05 nämä kuljettajan liikkeitä asentoja mitä lie. Nekään eivät minua kiinnosta. Eiköhän nekin tupsahda esiin jostain. Muuten todella paremman näköinen tuo Bemari kuin Lexus kopio. http://classyauto.com/39150

      
  • On kyllä todella komean näköinen pirssi. Ihan eri näköinen kuin nykyinen LS 430. Nykyään on vaikea suunnitella autoa niin, että siinä ei olisi yhtään samaa näköä kuin jossain toisessa merkissä. En kyllä rupeaisi Lexuksen suunnittelijoita kopioinnista syyttelemään.

    Hieno juttu että uutta LS:ää saa nyt myös pidennettynä versiona niin kuin kilpailijoita. On meinaan mukavan näköiset takatilat. Melkein kuin Maybachissa. Kyllä kelpaa matkustaa pidemmänkin matkan. Toivottavasti Lang-versio tulee myös Eurooppaan, eikä vain jenkkimarkkinoille.

    8-vaihteinen automaatti on ensimmäinen maailmassa, vähän mietityttää, että mihin noin paljon vaihteita tarvitaan.Luulisi vähemmänkin riittävän.

    Tehojakin on nyt riittävästi, 380hv, nykyisessä mallissa "vain" 282hv.

    Tämä uusi LS pistää varmasti S-Mersunkin koville.

      
  • Lainaus:
    09.01.2006 klo 15:39 SixPack kirjoitti
    [Onhan se ajanhaaskausta. Nimittäin minun. Tuossa nyt käytetty 645 vuodelta 2004 jossa park assistance ja muita hiluja. AMS kyllä kertoi oliko -03 BMW:n järjestelmästä. Aihe ei niin sinänsä kiinnostanut, mutta muistin tällaisen olleen, ja tuossa kuvan BMW:ssä varusteiden mukaan näin on. MB:llä on -05 nämä kuljettajan liikkeitä asentoja mitä lie. Nekään eivät minua kiinnosta. Eiköhän nekin tupsahda esiin jostain. Muuten todella paremman näköinen tuo Bemari kuin Lexus kopio. http://classyauto.com/39150


    SixPackin kanssa olemme väitelleet monta kertaa eri asioista ja usein lopulta löytäneet yhteisen sävelen.

    Yritän nyt ihan lyhesti selittää mikä BMW:n Park Assistance on. Se on pelkkä tavallinen pysäköintitutka, joka IDrivellä varustetuissa malleissa näyttää ruudulta missäpäin tila on loppumassa.
    Siinä ei ole minkäänlaista automaattista toimintoa joka pysäköisi auton itsenäisesti.
    Uuden Lexuksen voi ajaa parkkipaikan viereen ja painaa yhtä nappia jolloin auto ottaa ohjauksen/kaasun/jarrut hallintaansa ja pysäköi itse itsensä parkkiruutuun.

    Nyt on helppo nauraa ja todeta ettei tällaiselle varusteelle ole tarvetta. Minusta asia ei ole noin mustavalkoinen. Itse ainakin jouduin viime talvena auttamaan naapurin rouvaa joka ei uskaltanut peruuttaa S80:stään talonsa pihasta kapeasta raosta koska pelkäsi juuttuvansa lumikinoksiin. Hyvä ystäväni osti 18v täyttäneelle tyttärelleen asunnon Helsingin keskustasta ja uuden VW Golfin. Nyt Golf seisoo monen kilometrin päässä koska tytär ei osaa pysäköidä ahtaille kadunvarsipaikoille talon eteen.
    Näiden kokemusten valossa väittäisin peruuttamisen ja pysäköinnin olevan monille vaikeita asioita ja kaikille apuvälineille on varmasti kysyntää.

    Uudesta Lexuksesta vielä sen verran että olen lukevinani hiukan väheksyntää teidän kirjoituksista. Kannattaisi muistaa että jo nykyinen malli on useissa maissa tämän luokan markkinajohtaja ja siitä on saatavilla vain yksi versio. Nyt uudesta tulee lyhyt ja pitkä malli ja vielä huipulle nelivetoinen hybridi. Jos katsotaan teknisiä ratkaisuja niin voidaan hyvin puhua maailman teknisesti kehittyneimmästä autosta. Kaikkien uusien turvajärjestelmien ja muiden vempeleiden lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota moottoriin ja vaihteistoon. Moottorissa käytetään sekä polttoaineen suoraa että epäsuoraa suihkutusta (ensimmäisenä maailmassa), yli 500 NM vääntö 4,6 litran iskutilavuudesta on erittäin hyvä arvo, 8 vaihteinen automaatti on maailman ensimmäinen.
    Näillä eväillä tämä auto saattaa hyvinkin nousta luokan myydyimmäksi autoksi maailmanlaajuisesti.

      
  • Lainaus:
    09.01.2006 klo 21:27 olmi kirjoitti
    Näillä eväillä tämä auto saattaa hyvinkin nousta luokan myydyimmäksi autoksi maailmanlaajuisesti.

    Sitä päivää ei euroopassa tule, että Lexus ottaisi markkinat haltuunsa. Jenkkipoikia on helpompi johdattaa, mutta konservatiivisia ja merkkiuskollisia eurolaisia ei tuosta vaan muuteta.

      
  • Sinäpä Kalle sen sanoit: eurooppalaiset ovat MERKKIUSKOLLISIA, eivät LAATU-USKOLLISIA. Toisinsanoen he ostavat apaattisesti ja kyseenalaistamatta aina saman tuubin, missä lukee Mersu. Ei heitä laatu kiinnosta. Mutta sellainen olento ihminen on: tukehtuu kaavoihinsa. Saa niistä turvaa. Muodostaa niistä identiteetin itselleen. Pitää siitä kiinni. Pelkää uutta. Ivaa uutta. Eikä avaa silmiään. Näin sitä hautaan mennään poijjaat että trallatellaan vain! Siinäkö se elämä oli? Osaanottoni!

    Ja sama laulu taas: kun Lexuksesta ei löydetä vikaa vaikka seipäällä uhattaisiin hakata niin hyökätään siihen ainoaan seikkaan, jota ei voida todistaa tai kiistää: ulkonäköön... ja mitä siihen ulkonäköön tulee, niin ensinnäkin on niin, että uusi LS on selkeästi luokkansa parhaimman näköinen auto. Miten se siis voi olla kopioitu? Tietenkin yleisilmeessä on jotakin germaanista, mutta sulavalla japanilaisella designillä höystettynä niin, että tulos on komeampi kuin Phaeton, A8 tai 7-sarja, joista varsinkin jälkimmäinen on pyörille nostettu katastrofi.

    Täytyy myös muistaa, että nykyään on yhä vaikeampi ja vaikeampi muotoilla autoa, joka ei jostain kulmasta olisi hieman jonkun toisen mallin näköinen. Tietysti voihan sellaisen tehdä, mutta myykö se? Kuluttajahan viime kädessä painostaa autotehtaita tekemään tiettyjen kauneusihanteiden mukaisia tuotteita. On myös olemassa nk. sisäistä matkimista. Siinä valmistajan eri mallit apinoivat toisiaan. Joissakin autoissa saa katsoa kahdesti ennenkuin selviää, mikä malli on kyseessä. Volvoakin valmistetaan vain yhtä mallia, mutta kolmea kokoa. Se se on tylsää. Skodallakin keulat ovat niin samankaltaisia, ettei tiedä, tuleeko vastaan Octavia vai Superb..

    Itse pidän IS:ää ja GS:ää onnistuneempana kuin LS:ää, mutta kyllä viimeksi mainittukin on todella hieno. Ehkä Mersumiesten nurina johtuu siitä, että uusi Ässämersu on kuin kirveellä veistetty. Ja vielä Maybachin kopio. Lisäksi Ässän kojelauta on suoraan sanoen ruma kuin vompatin ahteri. Joku hyppyrikin siinä on keskellä kojelautaa vai onko se kirjoituspöytä? Lokasuojat uudessa Ässässä ovat kömpelöt ja valtavat kuin jostain maatalouskoneesta varastetut. Ei kovin hienostunutta.. valitettavasti.

    Itsekään on täyttä kymppiä anna LS:n kabiinille, mutta on se sentään arvokkaan näköinen verrattuna Ässämersuun. LS:n kojelauta on jotenkin pikkuautomainen. Siitä puuttuu - samoin kuin Ässästä - Rolls-Roycemainen arvokkuus. Vähän Bentleytä sekaan niin hyvä tulee. Hyvä on, Bentley ON saksalainen, mutta ne ovat KOPIOINEET brittiläisyyden siihen. Koska se on arvokasta - ei joku ruumisarkku integroituna kojelaudan päälle kuten Ässässä.

    Mikähän parku sitten tulee myöhemmin tänä vuonna kun LS tukistaa Ässämersua parivertailussa? Onko Lexuksen ulkonäkö silloinkin syypää Ässän häviöön?

    No, makuasioitahan nämä. Mutta on tietysti ämmämäistä lyödä vyön alle ja kitistä ulkonäöstä kun mitään kelvollista argumenttia ei löydy. Hyvä autohan se uusi Ässä on, en minä sitä. Taitaapa jopa olla erinomainen, varmaan lähellä uuden LS:n tasoa monilla osa-alueilla. Paitsi tietenkin dinosaurusmainen muotoilu nyt karkottaa tyylitajuiset ostajat - mutta kuitenkin.

      
  • Sanoit:
    No, makuasioitahan nämä. Mutta on tietysti ämmämäistä lyödä vyön alle ja kitistä ulkonäöstä kun mitään kelvollista argumenttia ei löydy. Hyvä autohan se uusi Ässä on, en minä sitä. Taitaapa jopa olla erinomainen, varmaan lähellä uuden LS:n tasoa monilla osa-alueilla. Paitsi tietenkin dinosaurusmainen muotoilu nyt karkottaa tyylitajuiset ostajat - mutta kuitenkin.

    Noh, jos muuta ei autosta tiedä kuin ulkonäönsivulta joka osuu kilpailijan mallin kanssa niin paljon yhteen että merkkiä ei siitä voi päätellä lexukseksi vaan 7-sarjan baijerilaiseksi niin miksei sitä saisi haukkua?

    Haukuthan itsekin asioita joista et pidä.

    Eli olet äskeisen puolesta sitä mieltä että jos jossain tuotteessa on vain yksi vika, niin sitä ei saisi sanoa. PAH! Totta kai saa sanoa.
    Olen 100% varma että tuo lexus on hyvä auto. Varmasti yksi parhaista luokassaan. Silti se ei onnistu olemaan "lexuksen" näköinen. Sitä ei tunnista silmäkulmasta lexukseksi kuten esim mersun tunnistaa mersuksi ja bemarin bemariksi.
    Sen ongelma on se että se lexus on välillä mersun näköinen ja välillä bemarin. Ensi kerralla ties minkä näköinen.
    Siksi en pidä siitä, muista sen ominaisuuksista en tiedä, joten en niitä hauku.

      
  • Olipa muuten eri hassu tuo nimimerkki ysiviiden laittamat linkit, 7-sarjan Bemari toisessa ja uusi LS toisessa. Olivat kuulemma NIIIIIIIIN samannäköiset profiililtaan.

    Oikein tuli hymy huulille; eihän autoissa ollut niin mitään samaa! Ikkunalinja oli toinen, takavalot olivat tyystin erilaiset... ainoa, missä jotakin samaa oli, olivat etulamput sivusta. Mutta nekin ovat TÄYSIN erilaiset mistä muusta kulmasta tahansa katsottuina!

    On tosin vaikea tietää, oliko tuo ysiviiden kirjoitus provo, ironiaa vai mitä... jos tyyppi oli tosissaan niin en kyllä LAINKAAN ihmettele, että ihmiset ovat näkevinään "kopiointia" siellä ja täällä, vähän niinkuin pultsari näkee joka paikassa pikku-ukkoja!

    Jos erotuskyky on tuota luokkaa niin varmaan sitä ihminen voi jopa vahingossa laittaa vaimonsa sijasta kätensä anoppinsa pyllylle...

      
  • Hyvä A-S:

    Ei tuo minun huomioni mikään provo ollut eikä mollaamismielessä esiin otettu.
    Mielestäni Lexus LS on yksi kiinnostavimmista autouutuuksista vähän aikaan enkä lainkaan epäile sen pätevyyttä omassa luokassaan.

    Ihmiset tietysti näkevät mitä haluavat mutta ainakin minulla oli välitön ensireaktio todeta, että SIVUPROFIILISSA on erittäin paljon samaa kuin nykyisessä 7 - sarjalaisessa. Tämän jälkeen löysin onnekseni samantyyppisen otoksen myös Bemarista, mikä ennestäänkin vahvisti epäilyjäni.
    Katso A-S tarkkaan autojen siluetteja.
    Konepelti, a- pilari, katon muoto, takakontin pituus ja kulma sekä integroitu spoileri kontissa. Ei mitään yhteistä muotoilulinjaa?
    Myös c-pilarin kohdalla, baijerilaisen tunnusmerkin, pikkuikkunan kaaren muotokieli on sattunut Lexuksen mukaan ihan sattumalta?

    Niinkuin sanoit, ei auto muualta katsottuna näytäkään muulta kuin omalta itseltään. Sivuprofiilissa on vaan omasta mielestäni todella paljon samaa kuin bemarissa vaikka kylkipokkaus puuttuukin ja takalamput ovat erilaiset.
    Oletko myös sitä mieltä, ettei edellisessä LS:ssä ollut lainkaan vaikutteita W140 -mersusta? Jos et niissäkään näe mitään yhteistä niin en ihmettele, että et niitä näe tässä uudessakaan.

    Tosin katsomme asiaa todennäköisesti eri asetelmista, sinulla vahvasti puolueellinen näkökulma ja leijonaemon tavoin puolustat lempilastasi Lexusta, mallista riippumatta fanaattisesti kaikessa.

    Itsellä ei näihin loistoautoihin ole oikeastaan minkäänlaisia puoluekantoja. Jos näistä joku pitäisi valita niin ehkä kallistuisin Quattroporten suuntaan vaikka se ei mikään suunnannäyttäjä laadun tai muiden ominaisuuksien puolesta olekaan.

      
  • Minulle tuo Lexus on aika samanlainen (ei siis ulkonäöltään) ilmestys kuin VW:n Phaeton. Varmasti hyvä ominaisuuksiltaan, mutta ei herätä mitään erityisiä tuntoja. Jaahas, Phaeton tuli vastaan. Jaahas, Lexus (jos satuin sen huomaamaan). Sen sijaan, kyllä MB S:ssä tai Jaguarissa on kuitenkin klassista tyyliä, joka säilyy vuodesta toiseen.

    Lexus tulee toki myymään hyvin, ei siinä mitään. Mutta sille en vain voi mitään, ettei siitä koskaan tule tyyliltään samantasoista autoa kuin Mersusta. Nykyään voidaan keksiä ja tehdä mitä vain ja millä tahansa nimellä, mikään ei ole enää aitoa ja alkuperäistä. Kun ostat villapaidan, voit valita Made in China paidoista ihan minkä merkkisen vain, kaikki ovat kuitenkin sitä samaa. Lexus kuuluu minusta tähän joukkoon. Hyvä tuote, mutta pelkkä keksimällä keksitty tuotemerkki (ja sinänsä minusta vielä aika typerä sellainen, Lexus kuulostaa Eurooppalaisittain aika tyhmältä), ei mitään perinteitä, ei juurikaan yhtenäistä linjaa, ei omaa tyyliä. Sopii hyvin nykyaikaan ja monille "nousukkaille". Tehdään markkinatutkimus ja muokataan vehjettä aina sen mukaan. Ja tunnetusti se, mikä sopii vähän varakkaammille massoille Amerikassa ja Venäjällä, ei välttämättä ole kovin tyylikästä... En yhtään ihmettele, että myy päämarkkinaalueillaan.

    Sinällään tietysti mukava nähdä, miten näiden luxuspirssien ylipäänsä käy, jos Kioto II toteutuu...enkä jää kyllä kaipaamaan, en S-mersua enkä Lexusta. Ja ministereille ja muille riittää kyllä ihan hyvin musta maakaasu Volvokin, voivat käyttää jäljelle jääneet rahat vaikka teiden asfaltoimiseen niin ei tarvita ilmajousitettua luxusautoakaan :kiss:

      
  • Lainaus:
    09.01.2006 klo 21:27 olmi kirjoitti
    SixPackin kanssa olemme väitelleet monta kertaa eri asioista ja usein lopulta löytäneet yhteisen sävelen

    Eiköhän nytkin.
    Ihmisen muisti on tunnetusti lyhyt.
    Tiedän, että luin Bemarin järjestelmästä, pari-kolme vuotta sitten, joko Suomen Auto Bild lehdestä tai TM:sta, koska suomeksi tämä kerrottiin. Tien päältä on "kytkeytyneenä" hieman hankala tarkistaa kaikki, joten osin olen muistin varassa juuri nyt. Kuvin myös esiteltiin BMW:n peruutusjärjestelmää nappia painaten, ainoana poikkeuksena mahdollisena Lexukseen on se, että silloin BMW jätti kaasunannostelun ja jarrutustoiminnon kuljettajalle. Täysin automaattisesti muutoin. Tämä esitettiin kuvin ja sanoin. Ehkä jokin muukin muistaa tämän?

    Lexus on varmasti teknisesti hieno, toimiva, muttei säväytä minua.
    Toinhan aikaisemmin pikku-Lexuksesta asian esille, varsinkin dieselversiona, tulee olemaan kova sana tavallisen kansan suosiossa. Mutta Lexukselle yritetään antaa liian sädehtivä kehä liian aikaisin. Se on vasta nousukkaiden auto, kuteen AkiK ? mainitsi. Sopii varmasti USA:n ja Venäjän markkinoille. Jos minulla olisi toisenlainen rahallisuus, ja saapastelisin autoliikkeeseen kunnon statusta hankkimaan, se ei ole Lexus. Se ei ole vielä hankkinut historiansa. En ole vielä nähnyt valtionpäämiehien autona tätä, en liion ministereiden tms. Ei suuren yritysten johtoautona. Tämä kielii jostain ainakin vielä. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    10.01.2006 klo 11:47 SixPack kirjoitti

    Lexus on varmasti teknisesti hieno, toimiva, muttei säväytä minua.
    Toinhan aikaisemmin pikku-Lexuksesta asian esille, varsinkin dieselversiona, tulee olemaan kova sana tavallisen kansan suosiossa. Mutta Lexukselle yritetään antaa liian sädehtivä kehä liian aikaisin. Se on vasta nousukkaiden auto, kuteen AkiK ? mainitsi. Sopii varmasti USA:n ja Venäjän markkinoille. Jos minulla olisi toisenlainen rahallisuus, ja saapastelisin autoliikkeeseen kunnon statusta hankkimaan, se ei ole Lexus. Se ei ole vielä hankkinut historiansa. En ole vielä nähnyt valtionpäämiehien autona tätä, en liion ministereiden tms. Ei suuren yritysten johtoautona. Tämä kielii jostain ainakin vielä. :sunglasses:


    "Nousukkaiden autoja" Suomessa ovat nämä Saksasta käytettynä (eli halvemmalla) tuodut Mersut, BMW:t ja Audit.

    Toyota olisi tietenkin voinut toimia samoin kuin VW-konserni: ottaa "premiumiinsa" jonkun vanhan, jo kuolleen automerkin nimen.
    VW otti Audi-nimen uudelleen käyttöönsä.
    Yhdysvalloissa Lexus on kuitenkin jo "vanha", vakiintunut nimike.

    Mielenkiintoista on, että BMW ei ole suostunut myymään hallussaan olevan Triumph -automerkin oikeuksia kiinnostuneille. Aikooko BMW itse ruveta tekemään autoja Triumph-merkillä??
    http://newswheel.com/newswheel/stories/bmw-to-resurrect-triumph-possibly.htm



    [MatLog muokkasi tätä viestiä 10.01.2006 klo 12:09]
      
  • Maailmalla huhutaan, että BMW tekisi seuraavan sukupolven Minin pohjalevylle 2 paikkaisen roadsterin, jota myytäisiin Minin jäälleenmyyjien kautta. Ja merkki olisi Triumph...

      
  • Mukavaa seurata keskustelua täällä. Makuasioitahan nämä.
    Itse pidän saksalaisesta tyylistä ja jämäkkyydestä.
    Omassa listassani tyylikkäin on audin A8, sitten bmw jas mercedes.
    Lexuksen jätän hännille. Hyviä autoja kaikki.
    Audi on muuten markkinajohtaja euroopassa kun lasketaan mukaan
    8-12 sylinteriset autot. Eli se luokka millä johtajat ym. virkamiehet ajelee. Esim Angela Merkelin ( Saksan liittokansleri ) uudeksi virka-
    autoksi tuli "panssari-audi", tietenkin 12-sylinterisenä. :sunglasses:

      
  • Mieltymys ja asenne kysymyksiä nämä ovat.
    Mä taas en näe pikku-Audeissa mitään mikä erottaisi ne isommasta Toyotasta selvästi edukseen. (Itsellä on/ollut kummatkin). Tietysti nuo A8:t ym. ovat eri pelejä mutta jotenkin värittömiä - harmaita möhköjä. Omasta mielestäni jotenkin Audi ja BMW ovat "duunareitten" autoja Toyotan ja VW:n tapaan (niitä on jokaisella lippisnuorella tai paperitehtaan parkit pullollaan) kun taas MB ja Lexus ovat oikeasti edustusautoja.

    Lexuksen etuna on, että ne eivät ainakaan toistaiseksi ole myyneet "halpisautoja" ja niillä on hyvä maine. Kun esim. vanhoiden Bemujen tai Audien laadusta voidaan olla montaakin mieltä.

    Uskon, että Lexus haastaa esikuvansa joka kiistämättä on MB. Sen sijaan että Lexuksella kopioitaisiin esikuvaansa niin enempikin tunnutaan panostavan esikuvaansa parempaan laatuun ja teknologisiin innovaatioihin. Tähden puuttuminen keulalta on ollut ainoa rasite mutta eiköhän arvostus ja laatu ala korvata tuota imagovajetta lähivuosina. Ulkonäöltään tuo Lexus muistuttaa hiukan IS, vanhaa LS:ää. Keulasta ehkä Mersua ja perästä Bemaria... noh sama kai tuo. Tuulitunnelissahan ne kaikki on muotoiltu. Lexuksella taitaa vaan olla pienin ilmanvastus?

    Joku kyseenalaisti tuolla ylempänä "ilmajousitetut edustusautot" ja niiden tulevaisuuden mutta ei huomioinut, että Lexuksella on jo vastaus "ympäristöongelmiin". Nimittäin hybriditeknologia. Siinä riittääkin Saksassa aihetta teollisuusvakoiluun...

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 10.01.2006 klo 13:11]
      
  • Lainaus:
    10.01.2006 klo 12:49 jr66 kirjoitti
    Mukavaa seurata keskustelua täällä. Makuasioitahan nämä.
    Itse pidän saksalaisesta tyylistä ja jämäkkyydestä.
    Omassa listassani tyylikkäin on audin A8, sitten bmw jas mercedes.
    Lexuksen jätän hännille. Hyviä autoja kaikki.
    Audi on muuten markkinajohtaja euroopassa kun lasketaan mukaan
    8-12 sylinteriset autot. Eli se luokka millä johtajat ym. virkamiehet ajelee. Esim Angela Merkelin ( Saksan liittokansleri ) uudeksi virka-
    autoksi tuli "panssari-audi", tietenkin 12-sylinterisenä. :sunglasses:

    Olen itse samoilla linjoilla. Itse muokkaisin tuota listaa sen verran, että Audi A8, MB-S, VW Phaeton,Jaguar XJ, BMW 7 ja viimeisenä Lexus LS. Audilla menee hyvin ja en ihmettele. Hienompaa sisustaa ja kojelautaa ei mistään autosta löydy ja neliveto+hienot moottorit kruunaa paketin. Phaeton pääsee lähelle sitä tasoa. Vaikka Top Gear ohjelma onkin lähinnä komediasarja niin mieleen jäi testaajan hehkutus miten uskomattoman hieno auto Phaeton on erityisesti 12 mukisella moottorilla varustettuna. Harmi vaan kun imago ei riitä myymään ja ilmeisesti malli tulee poistumaan tämän ainoan sukupolven jälkeen. Sama imago-ongelma koskee myös Lexusta euroopassa. Vaikka Lexus LS on varmasti kova kilpakumppani luokassaan, niin en pysty kuvittelemaan maksavani miljoonaa mummon markkaa japanilaisesta pulkasta, mitä varmasti moni muukin eurooppalainen tuumailee.

      
  • Sinänsä tämä on ajankohtainen aihe, että olin juuri mukana valitsemassa firmalle uutta edustusautoa, joka on kuitenkin myös hpj:n omassa käytössä. Lexus oli mukana GS-mallilla, koska vanha epäonnistunut LS ei tullut kysymykseenkään, eikä uutta ollut vielä tullut. Joka kohdassa tietysti vertailu ei siis ole reilu. Lisäksi mukana oli MB, Bemari, Audi ja Cadillac, mutta keskityn Lexukseen.

    Tuossa luokassa nuo kaikki autot ovat erinomaisia, joten muutkin kuin pelkät auton mitattavissa olevat ominaisuudet painavat aika paljon. Kaikissa noissa on jopa liikaa varusteita, joten niitä on hankala käyttää. Ne seikat, miksi ei edes mietitty jäädä odottamaan Lexusta ovat varmaan tulleetkin jo esille kirjoituksissani, tuossa vielä yhteenveto:

    1) Kaikkien valintaan osallistuneiden mukaan Lexuksen sisätilat eivät ole laadullisesti lähelläkään sitä mitä tuossa luokassa pitäisi olla. Esim E-mersu on huomattavasti laadukkaamman oloinen sisältä ja S-sarja on huimasti E:tä edellä. Ainakaan kuvien perusteella tuo ei mennyt metsään myöskään uuden LS:n kanssa, päinvastoin arvailut toteutu liiankin hyvin, Corollan 80-luvun digikello, hiirenharmaa kojelauta ja muovilta näyttävä puu on vahvasti kuvioissa mukana, höystettynä sinisellä neon valolla. Hyvä esimerkki on vaikka kaukosäädin. Uudessa LS:ssä se on kuin suoraan Philipsin halvimmasta mallista, kun se muissa on tyylitelty.

    2) Käyttölogiikka. Lexuksen kaikki nappulat ja nippelit on hajasijoiteltu ympäri autoa ja esim pimeässä älyttömän vaikeakäyttöisiä. Esim joudut irrottamaan katseesi pitkäksi aikaa tiestä. Ergonomia on huomattavasti jäljessä. Uuden S-sarjan hallintalaitteet ovat erittäin helppokäyttöiset ja loogiset, vaikka tavaraa on mahdottomasti.

    3) Lexuksen aiempi menestyminen testeissä. Lexus ei ole varmaan ikinä voittanut testeissä pahimpia kilpakumppaneitaan, joten miksi tyytyä vähempään tai miksi asiat oisivatkin nyt sitten yhdessä yössä muuttuneet? Ennenkuin Lexus voittaa Euroopassa muutaman merkittävämmän testin tai tulee edes kärkeen, en pidä tuota kiinnostavimpien joukossa tuossa luokassa, vaikkei testimenestys todellakaan kerro kaikkea.

    4) Jälleenmyyntiarvo. Tunnen monia suurempien autokauppojen henkilökuntaan kuuluvaa ja kaikilla on suunnilleen sama viesti, ihan hyvä auto, mutta sen eteenpäin myyminen on erittäin vaikeaa ja tämän takia hyvityshinta naurettavan pieni.

    5) Auton varustelu. Tuleva auto haluttiin sinisenä tumman beigellä sisustalla, jossa kojelauta on samaa sävyä. Tällaista ei ainakaan GS:ään saa, vaan valitset kolmesta eri sisustan väristä ja se on siinä. Otat joko mustan tai harmaan sisustan mustalla kojetaululla tai beigen hiirenharmaalla. Tuon luokan ostaja on tottunut valitsemaan ja saamaan haluamansa, mikä onnnistuu kaikissa muissa tuon luokan autoissa.

    Luotettavuus on Lexuksen vahvin puoli, mutta tuttavapiirissä yhteen vanhempaan LS:ään on vaihdettu koko moottori maahantuojalla ja koeajossa olleessa GS:ssä automaatti-ilmastoinnissa oli vikaa, myyjä vielä vahvisti tuon. Tämä vaan kertoo sen, että samalla lailla Lexukseen voi vikoja tulla, vaikka niissä onkin ehkä pienempi todennäköisyys.

    Summa Summarum, uusi auto on tilauksessa ja tulee maaliskuussa, uusi S 320 CDI, enimmäinen diesel edustusauto firmassa.. Nyt kun näki Lexuksen kuvat ja tiedot, ei yhtään kyllä harmita, ettei tuota jääty odottamaan. Luulempa, että aika moni muukin tuon luokan auton ostaja miettii noita samoja asioita.

    [individual muokkasi tätä viestiä 10.01.2006 klo 14:55]
      
  • Jokainen - niin yksityinen kuin yrityskin - ostaa tietenkin juuri sellaisen auton kuin haluaa. Mielenkiintoista kuitenkin, että Lexuksen GS-sarja on laitettu samalle viivalle Mersun S-sarjan kanssa. Linja hukassa firmallanne, ei kai noita kannata edes vertailla?? Entä Audi A8 tai BMW 7-sarja???

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 10.01.2006 klo 15:52]
      
  • Lainaus:
    Lexus oli mukana GS-mallilla, koska vanha epäonnistunut LS ei tullut kysymykseenkään, eikä uutta ollut vielä tullut. Joka kohdassa tietysti vertailu ei siis ole reilu.


    Syy tuossa?

      
  • "Lexuksen aiempi menestyminen testeissä. Lexus ei ole varmaan ikinä voittanut testeissä pahimpia kilpakumppaneitaan"

    Hmm... luen lähinnä suomalaisia autolehtiä ja hyvin harvoin Lexus LS on osallistunut vertailuihin. Itseasiassa en muista kuin yhden vertailun, jossa ensimmäisen mallin Lexus LS oli mukana vertailussa. Jonka ko. malli muuten voitti muistaakseni BMW:n kanssa. Tuo tosin oli muistaakseni TM:ssa vuonna 1990, joten onhan tuosta aikaa. Ulkomailla Lexus on voittanut kuuleman mukaan lukuisia vertailuja. Eihän siitä kauaa ole kun joku laittoi tuloksetkin tänne keskusteluun. Kuka muuten ostaa autonsa vertailujen perusteella?

    Minua kiinnostaa paljon enempi se, millainen auto on ympärivuotisessa käytössä! Laatumittauksissahan Lexus on lähes vuosittain valittu maailman parhaaksi autoksi. Onkohan nuo arviot kovin vääriä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit