Dieselin kannattavuus Saksassa

2 kommenttia

Saksassa maksaa dieselpolttoaine noin € 1,12 / l ja bensa € 1,27 / l. Hinnat ovat tietenkin nousussa maailmalla koko ajan. Saksan vuotuinen dieselvero on siinä € 150,- hyvin karkeasti laskettuna. Vrt. Suomen n. € 450,- + käyttömaksu. Saksassa verotus perustuu pääsääntöisesti moottorin tilavuuteen, ei kokonaispainoon kuten Suomessa, jossa tyhjillä autoilla ajetaan ja maksetaan kokonaispainon mukaan veroa jatkuvasti, oli tavaraa, joku kyydissä tai ei. Saksassa bensa-autosta maksetaan myös moottorin tilavuuteen perustuva vuotuinen vero. Sinänsä oikein, mitä suurempi moottori, sitä suuremmat päästöt, kulut, ym. Muualla Euroopassa on ymmärretty oikeudenmukaisuus ja pidetty järki mukana päätettäessä asioista.

Kuluja ei tietenkään voi verrata Suomeen, mutta ohessa pdf-tiedosto jossa AMS on vertailun tehnyt.

www.auto-motor-und-sport.de/sixcms/media.php/139/0516053.pdf

  
  • Samoilla perusteilla, kuin mitä Auto Motor und Sport on tutkinut aihetta tein vertailun Suomessa pari vuotta sitten.

    Noin ulkomuistista voin heittää, että Vokswagen Passat meni tuohon "immer"-luokkaan eli aina kannattaa ottaa diesel vaikka ei metriäkään ajaisi. Hintaero 1.8T ja dieselin välillä oli niin pieni ja taas toisaalta bensaturbo on ahne menovedelle verrattuna nakuun - ja lisäksi diesel pitää jälleemnyyntiarvonsa paremmin.

    Volvo V70 tarvi 48'000 km joka vuosi ajoa kolmen vuoden ajan, jotta dieselillä pääsisi tienaamaan -tosin vertasin silloin sitä 163hv dieseliä ja 170 hv bensakonetta.

    Tekniikan Maailman miehet kun eivät osta omalla rahalla uusia autoja, niin eivät ymmärrä tuota "Vertverlustia" eli auton arvonalennusta. Tämä on iso tekijä myös tässä bensa/diesel -keskustelussa.

    Sanoisin, että Suomen oloissa kertokaa kahdella nuo AMS:n taulukon vuosittaiset kilometrimäärät niin olette oikealla tasolla: vasta sen jälkeen kannattaa miettiä sotkeako kätensä naftapumpulla!

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    17.08.2005 klo 09:08 SixPack kirjoitti
    Saksan vuotuinen dieselvero on siinä € 150,- hyvin karkeasti laskettuna. Vrt. Suomen n. € 450,- + käyttömaksu. Saksassa verotus perustuu pääsääntöisesti moottorin tilavuuteen, ei kokonaispainoon kuten Suomessa, jossa tyhjillä autoilla ajetaan ja maksetaan kokonaispainon mukaan veroa jatkuvasti, oli tavaraa, joku kyydissä tai ei. Saksassa bensa-autosta maksetaan myös moottorin tilavuuteen perustuva vuotuinen vero.

    Jep, näin on, mutta tarkennuksena vielä, että Saksassa vero perustuu paitsi moottorin kuutiotilavuuteen, myös auton päästöluokkaan.
    Tässä bensakoneiden verotustaulukot:
    http://www.pkw-steuer.de/kfz-steuer_benziner.html
    ja dieselien:
    http://www.pkw-steuer.de/kfz-steuer_diesel.html

    Kaasukäyttöisille ja museoautoille on vielä omat veroluokkansa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit