USA ei arvosta eurooppalaisia

9 kommenttia

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=113786

JD Power tutkimuslaitoksen autojen omistajille suunnatussa kyselyssä eivät eurooppalaiset valmistajat juhlineet Jaguaria lukuunottamatta. Laadukkaimpana autona suuressa Lännessä pidettiin Lexusta. Toisen sijan nappasi Cadillac ja Jaguar hyvänä kolmosena.

Sen jälkeen paras eurooppalainen tuleekin vasta 10. sijalla. Mutta miksiköhän Tuulilasi ei julkaissut sijoituksia 4-9? Olikohan siinä liikaa sellaisia merkkejä, joista eivät pidä. Ja ikävä kyllä Volvokin oli aika hännillä.

Huvittava piirre on myös se, että Tuulilasin sedät puhuivat mielikuvista, vaikka kysely oli suunnattu nimenomaan auton omistajille. Eiköhän se auton omistaja nyt jotakin osaa sanoa omasta autostaan, tuskin siinä tarvitsee enää turvautua johonkin mielikuviin jumankauta.

Mutta onhan se tuokin keino väheksyä tutkimusta, jossa ei Pohjolan Saappi ja Volovo menestykään.... :smile:

  
  • Löytyväthän ne sijoitukset JD Powerin sivuilta:
    1. Lexus
    2. Cadillac
    3. Jaguar
    4. Honda
    5. Buick
    6. Mercury
    7. Hyundai
    8. Infiniti
    9. Toyota
    10. Mercedes-Benz
    11. Audi
    12. BMW
    13. Oldsmobile
    14. Volvo
    jne..
    Listan loppu:
    35. Porsche
    36. Volkswagen
    37. Hummer

      
  • Eikö vastaava JDPowers tutkimus Brittein saarilla ollut;

    Honda Jazz
    Skoda
    Peugeot
    Rover...tai miten ne nyt menivätkin.

    Joka maassa vedetään kotiinpäin.
    Jos USA:ssa seisoo pihalla status symbooli Lexus tai Cadillac, ei sitä ruveta morkkaamaan, sehän on oma valintani.
    Volvo tai Mersu ei enää ehkä vastaa samoja mielikuvia, niin ne sijoittuvat alemmaksi, koska ne ovat no joo-autoja. On se hyvä...mutta!

    Olisi kiva saada vaikka euroopan maiden Powers tutkimukset vierekkäin ruudulle ja verrata yleissilmäyksellä miten eri autoja arvostetaan eri maissa. Se taas voisi osoittaa miten kannattaa suhtautua eri tutkimuksiin ja tilastoihin. Näkyisi karu totuus. Ne ovat myyntiartikkeleita tänä päivänä, yhtälailla bisnestavaraa.

      
  • Ei se Britannian listä ollut mikään engelsmanniautojen voittokulun kiteytymä; kyllä sielläkin oli kymmenen joukossa vain yksi eurooppalainen, taisi olla Skoda - muut olivat japseja.

    Oikaiskaa, jos olen väärässä, mutta JD Power kysyy käsittääkseni ihmisen mielipidettä siitä autosta, jonka ihminen ITSE OMISTAA, ei siinä kysellä mielipiteitä toisten autoista, mikä älytöntä olisikin. Ne haluavat tietää kustakin automallista KÄYTTÄJIEN KÄSITYKSEN.

    Eli kyllä nämä tilastot ovat aivan jotain muuta kuin mainosmiesten juttuja. Niissä kuluttaja kertoo kokemuksiaan ostamastaan ja käyttämästään tuotteesta. Voisi siis sanoa, että nämä tutkimukset juuri ovat kaiken mainossoopan vastakohta ja mainosmiehen painajainen; mainosmies yrittää kynsin hampain pitää yllä jotakin mielikuvaa esim. että tämä auto on jotakin mystistä "premiumia", mutta kuluttaja kertookin kokemuksiinsa pohjautuen että ei se sen kummallisempi ole kuin muutkaan.... kylläpä naurattaa!

      
  • USA?
    Jenkkilässä ollaan koko ikä kahden auton verran velkaa(eli naimisissa)autoliikkeelle joka myy Am.-merkkejä.Siinä yksi syy.
    Toinen syy lienee(on)siinä,että jenkit tuntevat saksalaiset ja japanilaiset hiukan "omikseen",autettuaan heitä niin suuresti sodan jälkeen.

    Ranskalaiset ovat "ylpeätä"kansaa,eivätkä sorru jenkkien metkuihin!
    Ajatelkaapa nyt ameriikkalaista Mac:n hampurilaista istumassa leveine(suurine)takapuolineen ranskalaisessa sirossa autossa!!!!

    Jenkeillä pitää olla nojatuolin mentävä peltikasa,jotta he mieltävät sen autoksi :grin:

    Jaguaari laatuauto?
    Tutkikaapa joskus sen peltityötä!Kuinka lähellä 10mm(cm)on pakkelia jossakin kohden maalauksen alla :innocent:

      
  • No voihan tuokin jotain kertoa, mutta siinä on mukana myös tyytyväisyys myynti ja huoltopalveluihin, joka ei taas suomalaiselle kerro mitään, mitä hyötyä on vaikka Lexuksen hyvästä huollosta Jenkeissä suomalaisille? En ymmärrä miksi pitäisi katsoa jotain jenkkien listaa, kun vastaava lista on myös suomessa ja pohjoismaissa, siinähän merkkien merkki on jo toista kertaa BMW. Se kertoo moninkertaisesti enemmän kuin Jenkkien tai Afganistanin vastaava lista. Myös jenkkien automaku on täysin erilainen, ei kai nyt kukaan täysissä järjissään oleva voi kuvitella ostavansa pick upppia kaupunkiautoksi, kuten jenkki tekee. Ilmeisesti se vaan on niin, että jos se oma merkki ei täällä pärjää, pitää etsiä ihan mistä vaan maailmaa lista, jossa se oma auto on nostettu kärkeen.

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=113653

    [individual muokkasi tätä viestiä 15.06.2004 klo 23:50]
      
  • Kyllä kotiinpäin vedetään siitä huolimatta, että kyselyn kohteena on auton omistajia. On ihan älytöntä selittää, että autojen omistajatkaan nyt ovat ihan rehellisiä kun tuohon kyselyyn vastaavat. Tarkoitan sitä, että jos sama merkki on ollut pitkään ja olet vaan niin "ihastunut" siihen merkkiin niin helposti tollaisessa kyselyssä antaa paremmat pisteet, mitä se ansaitsee.

    Tuo Bemarin merkkien merkki-tittelikin on aika merkillinen, ainakin sen puolesta, että uudessa korjaamotestissähän BMW:n huollon palvelu oli #&%£$!*. Tähän varmaan vaikuttaa se, että asiakas, jolla on se kymmenes samasta talosta ostettu BMW menossa, saa vähän parempaa palvelua kuin "tuntematon" henkilö... :confused:

    TUV:n tilastoistakin voi tarkistaa, että ei ne BMW:t enää niin kestäviä ole mitä maahantuojat mainostaa ja sama koskee Mercedes Benziä. Nyt on vaan niin hankala myöntää, että elämme varsin vanhojen mielikuvien varassa.

    Ooppeli on ooppeli vaikka voissa paistaisi, Mersu ja bemu kestää ja Fiatit sekä ranskikset kestää kuin suolatikku muurarin kourassa... Maailma muuttuu, hyvät ihmiset! Merkki, joka ei tänään satu toimimaan, voi 5 vuoden päästä olla aivan eri tasolla. On tyhmää selittää, että jos jokin merkki ei toiminut vuonna 1985, ei se voi toimia tänäkään päivänä, koska ne ei vain osaa tehdä autoja... (näitä selityksiä olen kuullut vaikka kuinka monta kertaa... samoin palautepostit tukevat tätä käsitystä...)

      
  • USASSA on kovemmat verot "ulkomaisille"autoille. Ellei niitä sitten ole valmistettu USA:SSA. Tuskin tämä asia vaikuttaa kovinkaan paljon arvostukseen.
    Tottakai USALAISET tykkäävät omistaan (ja parista japanilaisesta). Jenkit tykkäävät isoista autoista ja niitä pystyy tarjoamaan saksalaisista Audi, BMW ja Mercedes-Benz ja olihan ne sijoittuneet ihan kohtalaisesti.

      
  • Lainaus:
    16.06.2004 klo 10:10 Niki Kari kirjoitti

    TUV:n tilastoistakin voi tarkistaa, että ei ne BMW:t enää niin kestäviä ole mitä maahantuojat mainostaa ja sama koskee Mercedes Benziä. Nyt on vaan niin hankala myöntää, että elämme varsin vanhojen mielikuvien varassa.


    Ei minusta BMW:tä ole ikinä markkinoitu juuri kestävyydellä, enkä ole tällaista vieläkään nähnyt. Kuten olen jo aiemmin sanonut, pelkkä Tuv testi ei anna koko kuvaa luotettavuudesta, koska siinä on mukana vain katsastuksessa huomattavat viat, se ei esim ota mukaan sitä, jos moottori hajoaa, mikä on aika tärkeä pointti. Kun tuvin listaan otetaan vielä Adacin lista mukaan, saadaan jo kohtalaisen hyvä kuva autojen luotettavuudesta. Tuollahan BMW pärjää jo hyvin ja perää pitävät lähes poikkeuksetta italialaiset ja ranskalaiset autot. Mitä MB:n kestävyyteen tulee, oli se esim Tuvin listalla parhaimmin pärjännyt eurooppalainen auto ja sillä oli eniten malleja kärkikymmenikössä Toyotan jälkeen, joten on tuolle laadulle sentään enemmän katteita kun monella muulla autolla. Ja kuten olen aiemminkin sanonut, ei MB varmaan ole ikinä ollut absoluuttisesti vähävikaisin auto, ratkaisut vaan ovat olleet aina sellaisia, että ne kestää älyttömiä kilometrejä ja mahdolliset viat on helppo korjata.

    Siinä mielessä maailma ei ole muuttunut, että paljon ajetut autot ovat pääosin vieläkin laatumerkkejä, harvalla esim Renaultilla tai Alffalla pääsee edes yli 400 tkm vaihtamatta lähes koko autoa.. Eniten ajettu Alffa, mitä olen nähnyt, oli Alffa 155, jolla oli ajettu 345 tkm ja autoon oli vaihdettu ihan älyttömästi tavaraa, mm kytkin, vaihdelaatikko, moottori kerran ja toisen kerran täydellinen koneremontti. Auto oli harrastajan ja hänellä uudesti asti ollut, mutta se näytti samalta kuin miljoonan ajettu laatuauto.

      
  • Lainaus:
    16.06.2004 klo 17:45 individual kirjoitti

    Siinä mielessä maailma ei ole muuttunut, että paljon ajetut autot ovat pääosin vieläkin laatumerkkejä, harvalla esim Renaultilla tai Alffalla pääsee edes yli 400 tkm vaihtamatta lähes koko autoa.. Eniten ajettu Alffa, mitä olen nähnyt, oli Alffa 155, jolla oli ajettu 345 tkm ja autoon oli vaihdettu ihan älyttömästi tavaraa, mm kytkin, vaihdelaatikko, moottori kerran ja toisen kerran täydellinen koneremontti. Auto oli harrastajan ja hänellä uudesti asti ollut, mutta se näytti samalta kuin miljoonan ajettu laatuauto.


    Näin minäkin aiemmin ajattelin, mutta varsinkin Alfa Romeon kohdalla ajatukseni kääntyivät päälaelleen, kun luin myyntimääristä. Esim. 155:han oli auto, joka oli pienoinen floppi, tarkoitan siis, että tuolloin Alfa Romeo oli vähän hukassa, millainen sen auton pitäisi olla.. ei ollut selvää identiteettiä. 156 on merkin pelastaja ja siinä on löydetty taas merkin selkeä linja.. Kyllä Alfallakin pääsee yli 400tkm vaihtamatta kaikkea. Itsekin tiedän joitain mm. 164:sia, joilla on tuo "maaginen" raja ylitetty. Suurimmassa osassa autoja on kuitenkin tuohon mennessä vaihdettu jotain osaa myös moottorista, mutta kyllä suurin osa Alfoista toimii tuon 400 tuhatta vaihtamatta konetta ja tekemättä 2x moottoriremontin.

    Täytyy myös muistaa, kuinka vähän noita myytiin aikoinaan. Jos kuukauden rekisteröinnit voi laskea kahden käden sormilla (parhaimmillaan) niin en yhtään ihmettele, miksi esim. vanhoja Mersuja tai Bemareita näkyy enemmän. Totuus on mielestäni kuitenkin se, että uusimmat BMW ja MB mallit tulevat olemaan vikaisempia niiden suuren sähkölaitemäärän takia. OK, moottori varmaan MB:ssä kestääkin sen 400tkm eikä tee edes kipeää, mutta kyllä siihen mennessä on sähkö- ja alustapuolella tehty nähtävästi remonttia. Tietty takaveto kestää etuvetoa paremmin, esim. laakerit eivät kulu niin nopeasti kuin etuvetoisessa, koska samojen pyörien ei tarvitse hoitaa kaikkea.

    En todellakaan tarkoittanut, että MB:ssä olisi paljon vikoja, vaan sitä, että MB:n omistajat tuntuvat olevan siinä käsityksessä, ettei vähävikaisempaa autoa ole edes olemassa..

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 17.06.2004 klo 10:27]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit