http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=2&article_id=3346&page_number=2
Linkissä on juttua ja video Lexus LF-A:sta, konseptiautosta, josta on kesällä 2007 kuoriutuva kaksipaikkainen Lexus GT500 tai GT450.
Autossa on 500-hevosvoimainen V10-moottori. Kierroslukumittari menee punaiselle vasta 9000 kierroksen paikkeilla. Todistajan mukaan auton ääni oli kuin formulasta sen kiihdyttäessä.
GT500:sta tulee ilmeisesti myös avomalli. Etu- ja takapää muotoillaan vielä uusiksi tuotantomalliin ja hyvä niin. Nyt GT500 näyttää hieman liikaa perheautolta valojen ja maskin puitteissa.
Muuten peli näyttää hyvältä ja omaperäiseltä. Myös sisusta on melko kiva, joskin ehkä liian askeettinen. No, kyseessä ei ole tuotantomalli vielä..
Hintaa autolla ennakoidaan olevan 100 000 - 150 000 dollaria, joten Suomessa sen saanee aikanaan 150 000 - 200 000 eurolla... eipä tuo haittaa; ensi lauantaina on lotossa 3,5 miltsiä. Se on mun.
ketä tämä kiinnostaa.
Mua
Eiköhän se kiinnosta hyvinkin monia, koska tuollainen auto kalliisti suunnitellaan. Tietysti eihän se Lada- ja Skodamiehille ole tarkoitettukaan.
Kirjoita anders-simo välillä vaikka sähkövatkaimista ennemmin kuin noista konsepteista joita on lehdet täynnä.
Eihän tuon laitoksen ajettavuudesta paljoa voi sanoa, mutta paperilla näyttää siltä että Toyota panee eurooppalaista autoteollisuutta...no sanotaan vaikka halvalla ettei mene sensuurin puolelle.
Tuohon hintaan ei taida muita lähellekään vastaavia laitoksia olla tarjolla. Hauska yksityiskohta on tuo lanseeraus Toyotan ensimmäisen F1-voiton aikaan.
Vihdoinkin kunnon urheiluauto järkibudjetilla.
BMW M6 ja Mercedes SL AMG ovat samassa hintaluokassa. Tosin ne ovat halvempien mallisarjojen huippuversioita, eivätkä siten yhtä eksklusiivisia. Tai kuten tällä palstalla on tapana ilmaista asia: Ne ovat PERSOONATTOMIA. Kehottaisin tuon sanan ystäviä ottamaan sanakirjan esiin ja tutustumaan termin sisältöön.
Myös Audilta on tulossa mielenkiintoinen superauto.
Taitaa formuloissa kaudella 2007 kilpailla Williams-Lexus niminen tiimi.
Jos lanseeraus on ensimmäisen toyotan f1 voiton aikaan niin saattaa jäädä haaveeksi. Ovat ilman tulosta vieläkin vaikka monta vuotta ovat olleet mukana suurimmalla butjetilla. Epäonnistuminen on japanissa niin kovapala että saattapi lopettaa kokotallin. Rallipuolella se nähtiin. Hondan pärjääminen viellä kääntää veistä haavassa.
Teknisesti Lexus on varmasti erittäin etevä mutta persoonalliseksi tuotteita ei ole voinut kehua. Sekin alkaa varmasti kehittyä, jos ko. merkki tajuaa noudattaa omaa linjaansa. Alkuaikoina tuosta omasta linjasta ei ollut tietoakaan mutta ehkä nyt vähitellen alkaa sekin löytyä.
Minusta Mersulla ja Bemarilla on enemmän persoonaa myös siksi, että molemmilla merkeillä on paljon pidempi historia kuin vasta parikymppisellä Lexuksella.
Jos vertaa merkkejä esim Lexus, Mersedes ja Bmw niin minun mielestä suurin ero autojen arvostuksessa on se että Lexus on tehty, Mersedes ja Bmw ovat syntyneet. Siitä johtuu paljolti esim jenkeissä lexuksen menestys kun ne ei yleensä tiedä historiasta eikä muusta maailmasta yhtään mitään. Äkkirikastuneet räppärit elää vain tätä päivää ja ja luulee olevansa in. Euroopassa on Toyotan oma merkki arvostetumpi kuin Lexus, japanista puhumattakaan. Itse tuotteet ovat varmasti joka merkillä aivan huippua. Itselläni jos olisi varaa/tarvetta super tai loisto autoon niin kyllä ostaisin merkin jossa on semmoista arvostusta jota ei voi rahalla valmistaa. Kyllä se arvostus alkaa näihin "tehtyihinkin" merkkeihinkin nousemaan mutta se vaatii semmoisen sukupolven joka ei muista merkin alkutaivalta, vaan sen että merkki on aina ollut ja sitä on arvostettu. Itse muistan Lexuksen esittelyn aikoinaan tähän tyyliin "Tässä tää nyt sitte olis uusi Luxus Lexus etupäässä jenkkimarkkinoille koska siellä toyota on köyhien ja nuukien auto.
Juu kyllä valitettavasti joudun toteamaan että tämä auto tulee jäämään erittäin harvinaiseksi. Eikä pelkästään hinnan takia vaan sen takia että se on Lexus. Käy vähän samalla lailla kuin esim Honda NSX:lle. Kyseisessä hintaluokassa imago, mielikuvat, brändi ja perinteet merkitsevät kaikkea. Samassa hintaluokassa painii sellaisia merkkejä kuin Aston Martin, Maserati, Mercedes, Porsche, sekä Jaguar omilla urheiluautoillaan. Lexus voi olla vaikka kuinka paljon parempi kuin mikään näistä, mutta silti en sitä ostaisi jos kyseinen kasa rahaa olisi autoon käytössä. Pelkästään se, että voisin sanoa omistavani Porchen tai Aston Martinin riittäisi valitsemaan jomman kumman niistä. Ja mietippä sitä jos ostaisit Lexuksen niin joutuisit selittelemään miksi ostit juuri Lexuksen, mutta jos ostat Porschen se ei selittelyjä kaipaa... Ehkäpä Lexus joskus pääsee näiden samojen arvostettujen merkkien joukkoon, mutta siihen menee ainakin 20 vuotta.
Tietysti vie aikaa luoda kuluttajien silmissä vaikuttava maine superauton valmistajana silloin kun taustalla on niinkin tavallinen brändi kuin Toyota on.
Mikäli tuollaisen auton hinta asettuu jenkeissä lähemmäs sataatuhatta taalaa, aletaan olla jo sillä rajalla että palkansaajillakin on varaa ostaa moinen laitos jolla ei ole mitään hyötykäyttöä. Sitä Lexus varmaan ajaakin takaa: eihän se ole profiloinut itseään minnekään Rolls-Roycen tasolle luksusmalleissaankaan.
Lexuksen teknisiä tietoja kun katsoo (500hv, kuivasumppu V10) niin tulee enemmänkin mieleen Lamborghini Gallardo kuin joku M6 tai 911. Tuollaisesta autosta tajuaa tyhmempikin että nyt ollaan liikkeellä sellaisella laitteella jolla ei ole mitään järjellistä hyötykäyttöä. Siis toisin kuin noilla äsken mainituilla saksalaisilla jotka ovat vielä ihan käteviä kulkupelejä.
Ja jos Lexus jatkaa suoltaa tällaisia malleja pihalle tehtaistaan ja ne vielä saavat autolehdistön arvostuksen ja yltävät Lamborghinin tasolle radallakin, ei kukaan seuraavan parinkymmenen vuoden päästä enää päivittele miten "tavallisia" Lexukset ovat.
Erään arvion mukaan maailmassa on noin 300 000 ihmistä joilla on likviidiä (huom! likviidiä) varallisuutta yli 100 000 000 US dollaria.
Tuon luvun perusteella huippukalliille autoille luulisi löytyvän ostajia.
Kuitenkin viime aikoina on kuulunut yllättäviä uutisia, Porsche Carrera GT:n valmistus lopetettiin eikä tavoiteltua valmistusmäärää saavutettu, Mercedes SLR ja Maybach myyvät heikosti, uusimman Rolls-Roycen myynti jäänyt alle puoleen odotetusta.
Ehkä onkin niin että kun näyttämisen tarvetta ei enää ole jäävät SLR ja Maybach kauppaan ja kaupat tehdään SL AMG:stä ja S-sarjasta...
No ainakin minua
Ei sitten rumempaa viritystä saaneet tehtyä
Tuon luvun perusteella huippukalliille autoille luulisi löytyvän ostajia.
Kuitenkin viime aikoina on kuulunut yllättäviä uutisia, Porsche Carrera GT:n valmistus lopetettiin eikä tavoiteltua valmistusmäärää saavutettu, Mercedes SLR ja Maybach myyvät heikosti, uusimman Rolls-Roycen myynti jäänyt alle puoleen odotetusta.
Ei se välttämättä mitenkään yllättävää ole. Tutkimusten mukaanhan todella rikkaat ostavat useimmiten hyvinkin tavallisia autoja. Autoja kun on jo kaikilla, eikä liikenteessä enää juuri missään pääse ajamaan kunnolla kun autoja on niin paljon. Ja mitä tuollaisella Lexuksella rikaskaan tekisi? Toisaalta, jos jollain on varaa laittaa 100.000 taalaa turhanpäiväiseen laitteeseen, hänellä todennäköisesti on myös 200.000 taalaa löysää rahaa. Harva sellainen kuitenkaan päätyy ostamaan mitään tällaista. Lähinnä jäljelle jäävät jotkut arabisheikit, ja niille tuon hintainen peli on aivan liian kansanomainen ja halpa...
100000 autot nyt eivät vielä ole mitään öljysheikkien etuoikeuksia. Ainakaan USA:ssa jonne Lexuskin varmaan etupäässä tähtää.
Kyllähän täällä Suomessakin on satamat täynnä vähintään tuon hintaisia kesäleluja. Sellaiseen on varaa jo hyvätuloisella palkansaajallakin.
Ymmärrän toki ihmistä, joka valitsee Aston Martinin tai Porschen Lexus GT500:n sijaan; ovathan ne merkkejä, joilla on pitkä historia ja jotka tunnetaan.
Tässä on toisaalta kuitenkin Lexuksen mahdollisuus. Löytyy nimittäin niitäkin, joita viehättää auton eksoottisuus ja harvinaisuus. Porsche tms. voi olla ennalta-arvattava, mielikuvitukseton, varovainen ja jopa tylsä hankinta.
Lexuksen valinta saattaa kertoa ihmisen luovuudesta, pelottomuudesta, kyvystä nähdä uusia ratkaisuja ja halusta varoa liian tallattuja polkuja. Eipä monikaan enää viitsi kääntää päätä, jos kadulla menee Porsche. Mutta kyllä jokainen autot rekisteröivä pysähtyy katsomaan Lexus GT:tä: "hei, mikä TOI on??!!"
Lisäksi monet saattavat arvostaa Lexuksen laatua, joka ilmenee myös ylivoimaisena teknisenä varmuutena. Olen kuullut, että Porschet ovat varsinaisia pommeja. Niitä ei kannata ainakaan käytettynä ostaa - rikki tämän tästä.
"Epäonnistuminen on japanissa niin kovapala että saattapi lopettaa kokotallin. Rallipuolella se nähtiin"
Mikä nähtiin? Toyota voitti merkkimestaruuden jälleen viimeisenä vuonnaan MM-sarjassa. Uskon, että F1 voitto ei ole enää kovin kaukana. Hidasteena on ollut, että tiimi lähti tyhjästä eikä ostanut jo valmista tiimiä kuten Honda tai Renault.
Lexukset ovat kyllä persoonallisia. Ne huomaa liikenteessä kun Mersut ovat arkipäivää ja Auditkin näyttää samalta kuin Corollat ja Jetat. Sitten Lexukset ovat vielä oikeasti laadukkaita. Ts. On ne Lexukset edustavia, jopa liiankin... Audilla peittyy sopivasti harmaaseen massaan.
Tuo GT500 on erittäin kaunis ja hieno mutta aivan kuten Ferrarit yms. turha kapistus käytännöllisyyden, hinnana jne. takia. Eittämättä kuitenkin taas näyte siitä, että Japanissa osataan maailman paras tekniikka laittaa kauniisiin kuoriin tehokkaimmin ja laadukkaimmin. Samahan se on muussakin tekniikassa. Esim. Nokian puhelimet ja 3G ovat jo antiikkia tuolla teknologian huippumaassa. Hävettää kuulua Saksan, Ranskan ja Brittien luotsaamaan Eurooppaan, vaikka jotain täälläkin tietty osataan.
Lexuksen kestävyyttä ja moottorin harvinaisuutta ylistetään vaikka auton kehittely on viellä vaiheessa ja esittelyyn pitkälti yli vuosi aikaa. Jotka ei jaksa odottaa niin Bmw: llä löytyy esim M5 V10 koneella, tosin enemmän heppoja kuin lexuksessa esitelty muistaakseni 2004. Silloin todella F1 teknologiaa, nythän F1 käyttää V8 koneita ja lexus tulee olemaan valmistuttuaan vuosia myöhässä. Kiilamainen ulkomuoto oli päivän sana n40 vuotta sitten. Bmw:llä kin joskus kymmeniä vuosia sitten M1. Kuivasumppu koneita oli 70 luvulla vanhoissa ralli escorteissakin. Että mitä edistyksellisyytä "UUTUUDESSA" mahtaa olla ?
No M5 onkin perhepirssi sellaiselle jolla on rahaa muttei munaa hankkia mitään todella huomiotaherättävän seksikästä, täysin tarpeetonta ja äärimmäisen näyttävää autoa. Kuten tuo Lexus. Tai joku Lamborghini tai Aston Martin. Mutta siinähän se juttu onkin, että nyt puhutaan aivan eri hintaluokan autosta vaikka periaatteessa kyseessä on ihan yhtä eksoottinen kulkupeli kuin nuo edellämainitutkin.
Kuivasumppuvoitelusta ei ole mitään iloa normaaliajossa. Ei kerrassaan mitään. Sen takia sitä ei sovelletakaan kuin todellisissa urheiluautoissa joissa voitelun on toimittava silloinkin kun G-voimat painavat öljypohjassa lainehtivat litkut lohkon seinämille.
Toisaalta aina löytyy näitä tyyppejä jotka eivät ymmärrä mitä eroa on sportti-mazdalla ja Boxsterilla, Breitlingillä ja Swatchilla, Axella ja Aqua Di Parmalla...Lexuksen tapauksessa edistyksellistä ei ole muu kuin superauton tuominen keskituloisten ulottuville.
Jos lexus on keskitulosen ostettavissa niin bemarin saa sitten kait pienituloinen. Miksi keskituloinen ostaisi uuden superauton kun pienituloisella naapurilla on tehokkaampi "perheauto" ollut jo vuosia ?
Löytyypä jopa tyyppejä, joiden mielestä viidenkympin Citizen ana-digi on Zenith El Primeroa parempi kello, koska Citizen näyttää ajan tarkemmin ja siinä on enemmän toimintoja. Heille tuskin tulee mieleenkään, että Zenithin kantaja nauttii elämässään ihan muista asioista kuin siitä, että digitaalinäyttö vaihtuu 59:stä nollaan juuri samalla hetkellä kuin radiosta kuuluu pitkä piip.