Volvoonkin vihdoin sivistynyt voimanlähde

7 kommenttia

Volvollakin ollaan tajuttu, että vaativimpia ostajia ei saada houkuteltua sivistymättömillä turbokoneilla, vaan autossa täytyy olla sylintereitä.. Lisäksi tässäkin artikkelissa on viitattu Vovon surullisen kuuluisiin laatuongelmiin.

Source: USA Today; 06/14/2004

Swedish automaker Volvo, known more for sensible safety than high performance, is planning its first V-8 engine early next year as an option on the popular XC90 sport-utility vehicle.

It's part of a push by Volvo Cars North America CEO Victor Doolan to make the brand more exciting. Doolan formerly ran German automaker BMW's U.S. operations.

"Nearly 100 people out of 100 know what we stand for; only 25 of them put us on their shopping lists," Doolan says. "The Volvo brand is strong, but lacks the excitement people look for."

The 4.4-liter, 320-horsepower V-8s are to be custom-built for Volvo by high-performance specialist Yamaha in Japan and shipped to Sweden for installation in XC90s, nearly all for the U.S. market.

Doolan forecasts 10,000 to 12,000 per year, roughly 8% of Volvo's U.S sales.

The V-8 will become optional on some other Volvos 15 to 18 months after making its debut in the SUV, Doolan says.

Volvo is owned by Ford Motor and considered using a V-8 from Ford-owned Jaguar, but preferred the trimmer fit of the Yamaha-built engine because it allows more crush space to absorb crash forces.

Volvo mainly uses turbocharged five-cylinder engines, powerful but not as smooth as V-8s, especially in stop-and-go traffic.

"An appropriate, sophisticated V-8 could work very well, appealing to both the European cognoscenti and the broad American market," says Jim Hossack, analyst at industry consultant AutoPacific.

"The average American favors a V-8, and in that (price) segment, people aren't as sensitive to high gas prices, so that won't dissuade them," says Anthony Pratt, global powertrain specialist at consultant J.D. Power and Associates.

The V-8 model, probably priced in the low $40,000 range and likely to take the place of the twin-turbocharged T6 model within a year, shows that Doolan's begun to banish the torpor that has kept the conservative Swedish automaker from putting some of its most-interesting ideas into production.

The brand has dabbled with V-8s since 1970, for instance, but never developed them for production, even as the important U.S. market began demanding more and smoother power that's generally beyond the reach of turbocharged, small-displacement engines that Volvo favors.

A V-8 should do well, Doolan says, because "The only negative about XC90 is performance."

That's not quite so. The model's been hurt by niggling quality gaffes -- some as minor, but irritating, as faulty key rings -- that have kept it off the influential Consumer Reports magazine's "recommended" list.

Doolan says those problems have been fixed, and the next round of quality surveys and next year's Consumer Reports auto rankings should show great improvement.

(http://search.epnet.com/direct.asp?an=J0E108894025604&db=afh) Ei toimi, ellei ole käyttäjäoikeuksia..

  
  • Hyvin mielenkiintoinen uutinen, mutta uskon, että varsinkin euroopassa kyselyn tulokset olisivat olleet hieman toisenlaiset, meillä kun ei korkean polttoaineen hinnan takia V8 niin vain ostella... Amerikan markkinoille tuota varmaan ollaan kaivattu pitkään.

      
    1. Moottori pitkittäin +
      2. Takaveto +
      3. Paremmat automaattilaatikot (lue.enemmän vaihteita, isoimmissa koneissa vain 4-lovinen mahdollinen)

      =Parempi Volvo.

      Ei se S80 ainakaan paremmaksi muutu jos T6:n yläpuolelle heitetään vielä kasi ja vanha tilanpuutteen takia 4-lovinen loota hoitaa käskytyksen.
      
  • Suomessa ei ole varmaan kovinkaan paljon kysyntää tuollaiselle koneelle. En tarkoita sitä että kone olisi huono ja uskonkin että se on hyvä.

      
  • Lainaus:
    22.06.2004 klo 14:46 Mie Ite kirjoitti
    1. Moottori pitkittäin +
    2. Takaveto +
    3. Paremmat automaattilaatikot (lue.enemmän vaihteita, isoimmissa koneissa vain 4-lovinen mahdollinen)

    =Parempi Volvo.

    Ei se S80 ainakaan paremmaksi muutu jos T6:n yläpuolelle heitetään vielä kasi ja vanha tilanpuutteen takia 4-lovinen loota hoitaa käskytyksen.



    Mihinkä enemmän vaihteita tarvitaan? Vaihteet voidaan välittää pitemmiksi, jos koneessa vääntö piisaa. Ja tottahan se isossa kasissa piisaa !
    Millä tapaa laatikko on parempi, jos siinä on enemmän vaihteita? Siitähän aiheutuu vain enemmän vaihtamistarvetta. Eipä tuo nyt oikeastaan automaatissa mitään haittaakaan, mutta ei hyödytäkään.

      
  • Mitä enemmän vaihteita:

    a) Sitä matalampi kulutus kun kone pyörii hitaammin ja optimaalisella alueella eli suurimman momentin alueella kiihdytettäessä

    b) Mukavempi, koska vaihtopisteiden välissä ei ole suurta eroa kierrosluvuissa, kone ei pääse huutamaan ennenkuin vaihto tapahtuu

    c) Eron huomaa kyllä kun ajaa 4,5,6 ja 7 lovisella, usemapivaihteiset ovat mukavempia ja kuten sanoit, automaatissa sillä ei ole väliä. Mutta Volvon tapauksessa juuri jenkkilässä XC 90:n päämarkkinoilla 4-lovista on haukuttu sanoja säästämättä. Vaihteisto ei vastaa muuta autoa.

      
  • Olenhan minäkin täällä yrittänyt ihmisiä valistaa noista Volvon laatuongelmista, mutta se on syyttä tulkittu vain puolueelliseksi pahanilkisyydeksi. Siinä teille faktaa kuitenkin....

      
  • Lainaus:
    22.06.2004 klo 14:46 Mie Ite kirjoitti
    1. Moottori pitkittäin +
    2. Takaveto +
    3. Paremmat automaattilaatikot (lue.enemmän vaihteita, isoimmissa koneissa vain 4-lovinen mahdollinen)

    =Parempi Volvo.

    Ei se S80 ainakaan paremmaksi muutu jos T6:n yläpuolelle heitetään vielä kasi ja vanha tilanpuutteen takia 4-lovinen loota hoitaa käskytyksen.


    Juurikin näin, olen täysin samaa mieltä. Näin Volvoonkin saataisiin ketteryyttä ja ajodynamiikkaa. Ei ole ihme, ettei Volvo ole ihmisten mielikuvissa mikään ajajan auto tai suorituskykyinen, kun kaikki ratkaisut ovat ylemmässä luokassa kompromisseja ja halvalla tehtyjä, ottaisivat oppia vaikka konserni veljestä Jaggesta..

    Tuo vanha nelipykäläinen laatikko on täysin ajastaan jäljessä, se luistaa mahdottomasti, hukkaa tehoa ja syö paljon bensaa, tämän ovat Volvollakin myöntäneet, mutteivat vaan ole saaneet mahtumaan parempaa laatikkoa poikittaisen kuutosen kaveriksi. Hyvä esimerkki vaihteiden lisäyksestä on MB:n 7 pykäläinen, joka on taloudellisempi ja nopeampi myös 0-100 km/h kuin manuaalilaatikko.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit