Toyotalalla malleja riittää

32 kommenttia
2»
  • Niki Kari, kaverisi isä valittiin vuoden teknilliseksi vaikuttajaksi monta vuotta sitten. Hän on kehittänyt Sisuun jarrut ym. :smile:

      
  • Seuraava sivulla 2 oleva kommentti kiinnitti huomioni:

    "MB on tuonut varmasti eniten innovaatioita autoihin lähiaikoina ja tuo niitä edelleen, jotka sitten löytyvät aika nopeasti matkittuina myös muista autoista, esim vaikka sähköhydrauliset jarrut, avaimeton käynnistys joka muistaa eri kuljettajat, aktiivinen cruise, linguatronic, ABC-aktiivialusta, joka ei kallistele lainkaan, PRE-safe systeemi, Airscraft lämmitys avo-autoon sekä mutkien mukaan säätyvät hierovat ja ilmastoidut penkit vain muutamia mainitakseni."

    MB on ollut tärkeä tekijä autoteollisuudessa mutta totuus on että noista edelläluetelluista "innovaatioista" vain harvat ovat MB:n

    Maailman ensimmäinen auto jossa on sähköhydrauliset jarrut oli Toyota Estima Hybrid
    Maailman ensimmäinen auto jossa on "aktiivinen cruise" oli Toyota Progres (MB:stä poiketen Toyota käyttää Laser-sädettä)
    Hierovat penkit löytyivät Toyota Centurysta jo 1980-luvulla, mutta ehkä ne olivat jossain muussa autossa jo ennen sitä?
    Ilmastoidut penkit tais olla ensimmäisenä Saab 9-5:ssä
    Linguatronicia ja Airscraftiä en pitäisi innovaatioina.
    ABC-jousituksessa käytetään Citroen Xantia Activasta kopioitua ideaa, toteutus on tosin erillainen.
    Avaimeton käynnistys ja Pre-safe lienevät Mersun keksintöjä, pidän tosin itse japanilaisten (Nissan ja Toyota) tutkavalvontaan perustuvaa Pre-crash järjestelmää parempana kuin MB:n järjestelmää joka perustuu korin heilahteluihin ja jarrupolkimen asentoon. Eräässä testissä S-sarjan turvavöidenkiristimet laukesivat kesken väistökokeen, kun järjestelmä sekosi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit