Mielyttävä auto?

7 kommenttia

Mikä tekee autosta mielyttävän sen omistajalle?
Jokainen uusi auto on nykyään lähes yhtä luotettava/epäluotettava,joten mistään erityisestä merkistä ei varmaan kannata puhua!

Mielestäni auto on omistajalleen mielyttävä kun se on niissä olosuhteissa,joihin se on hankittu,helppokäyttöinen ja vieläpä tyylikäs(omistajan silmissä).Ajettavuus niissä olosuhteissa,kiihtyvyys niissä olosuhteissa ja turvallisuuden tunne niissä olosuhteissa.
Kaikki "lisäherkut"auttavat vielä asiaa.Kuten auom.ilmastointi,vakionopeussäädin ja äänettömyys ajettaessa.Istuinmukavuus on myös ehdoton edellytys jotta auto tuntuisi"omalle".Samoin kuskin ja apukuskin käytettävissä oleva tila.

  
  • Minusta autoon on silloin tyytyväinen, kun siihen ei juuri kiinnitä huomiota - ajaa ja tankkaa.

    Silloin, kun on suuri tarve perustella tyytyväisyyttä omaan autoonsa - vaikka sitä ei kukaan kysyisikään - on syytä tarkkailla sisintään: kenelle ne perustelut onkaan osoitettu, muille vaiko oman autovalintansa epäonnistumisen tunteen tukahduttamiseen.

      
  • Lainaus:
    26.06.2004 klo 20:33 Isaskar kirjoitti
    Mikä tekee autosta mielyttävän sen omistajalle?
    Jokainen uusi auto on nykyään lähes yhtä luotettava/epäluotettava,joten mistään erityisestä merkistä ei varmaan kannata puhua!

    Mielestäni auto on omistajalleen mielyttävä kun se on niissä olosuhteissa,joihin se on hankittu,helppokäyttöinen ja vieläpä tyylikäs(omistajan silmissä).Ajettavuus niissä olosuhteissa,kiihtyvyys niissä olosuhteissa ja turvallisuuden tunne niissä olosuhteissa.
    Kaikki "lisäherkut"auttavat vielä asiaa.Kuten auom.ilmastointi,vakionopeussäädin ja äänettömyys ajettaessa.Istuinmukavuus on myös ehdoton edellytys jotta auto tuntuisi"omalle".Samoin kuskin ja apukuskin käytettävissä oleva tila.


    Lähes tulkoon kaikki autot ovat mielyttäviä kesällä jos niissä vain on ilmastointi. Erot tulee talvella, rengasmelu kasvaa, käynnistysvaikeudet lisääntyy, ongelmat elektroniikassa, nykimistä jne ja jossain malleissa jopa öljyb lentämistä tuulialsiin kun huohottimet jäätyvät. Jos ostaisin miellyttävän auton Suomeen niin autossa pitäisi olla webasto/lohko ja sisätilalämppäri, lämmitettävä tuuli- ja takalasi, hyvät säädettävät penkinlämmittimet, ei pahvilappuja keulalle, hyvät penkit ja hiljainen alusta. Kesällä riittää ilmastointi ja sileät asfaltit, joita ei Suomessa juurikaan ole.

    Omasta Golfistani uupuu lähes nuo kaikki, mutta jatkossa meinaan hankkia kyseiset lisukkeet.

      

  • Silloin, kun on suuri tarve perustella tyytyväisyyttä omaan autoonsa - vaikka sitä ei kukaan kysyisikään - on syytä tarkkailla sisintään: kenelle ne perustelut onkaan osoitettu, muille vaiko oman autovalintansa epäonnistumisen tunteen tukahduttamiseen.



    Minä taidan nyt jo olla "rakastunut"autooni?
    Joten en perustele kellekään tyytyväisyyttäni.Olisin varmaan tyytyväinen luokkaa suurempaan ja kaliinpaan autoon mutta silloin se olisi kirpaissut enemmän niitä 10 000 km/vuosi jotka nyt ajan.

    Kuten tarkkaavainen "lukija"huomaa puhuin niistä olosuhteista joihin auto on hankittu!

    Tuo autom.ilmastointi on mainio peli myös talvella.Huohotinputken jäätyminen oli aikoinaan Pösöön riesana,sitä aiemmin Volkkarin.Joten se ei vaikuta tyytyväisyyteen.Toyotat ovat oikutelleet eniten kylmässä ja silloin tällöin kosteassa tallissa(työsuhde ja kiire).
    Sisälämmitin on myös minulla!

    Hain ainoastaan vastauksia erillaisiin mieltymyksiin autossa.Kuten esin V8-moottori joka on joillekin välttämättömyys.

    Tuon Megane-rumban jälkeen tunnutte luulevan,että puolustelen ainoastaan valintaani!Niin ei kuitenkaan ole.Niitä "ritsoja" on ollut niin paljon.Työsuhdeautoina jouduin käyttämään Toyotoja jonkun verran,joten niihin olen kyllästynyt!!!Muusta kielteisyyteni mainittuun merkkin ei johdu.Sen sijaan Japanilais-merkkejä on Suomessa riittävästi muissakin tuotteissa kuin autoissa,jopa niitä on liikaa!!!
      
  • Näin vanhenmiten on alkanut arvostamaan ajamisen vaivattomuutta ja yleistä mukavuutta, jolloin auton täytyy kulkea kuin kiskoilla, lisäherkuista nautin eniten ilmastoinnista, vakionopeussäätimestä ja ennen kaikkea automaattivaihteistosta. Toivelistalla olisi lähinnä pienempi rengasmelu, jota on kaikissa viimeksi omistamissa saksalaismerkeissä vähintäänkin riittävästi.

      
  • "Junamainen"ajokäytös tässä iässä on todella arvokas piirre autossa :smile: .Muutamat merkit kääntyvät "itsekseen" jos satut katsomaan hiukankin pidempään sivulle,esim.hirveä tai Heh! karhua!
    Tosi on kitenkin se,että jotkut autut kääntyvät juuri sinne mihin niskaasi väännät,jotkut eivät.Viimemainittu on hyvä piirre :sunglasses:

      
  • Minulla on miellyttävä auto. Tavallisennäköinen Nissan Primera, mutta ei mikään aivan "pakasta nostettu". Hankin siihen nimittäin lisäominaisuuksia (nimeltään T-Spec -paketti luulisin).

    Peruutustutka auttaa aamulla tallista lähtöä, sillä taloyhtiö on ahneuksissaan kaavoittanut lisäautopaikkoja turhan lähelle tallinovea. CVT-vaihteisto D-asentoon ja menoksi. Jos matka kohdistuu vaikkapa Helsinkiin (Tampereelta), moottoritietä on kiva lasketella, vakionopeus vain 120:een ja vain kevyt kosketus rattiiin riittää. Jos on jonoa ja haitariliikettä, etäisyystutka pitää etäisyyden automaattisesti säädetyn mittaisena, ominaisuus jota erityisesti arvostan. Sateen sattuessa sadetunnistin käynnistää tuulilasinpyyhkijät. Jos sattuu olemaan liukasta, ajonvakausjärjestelmä varoittelee, ja tarvittaessa korjaa ajolinjoja. Pimeällä Xenon-valot auttavat näkemään paremmin, eikä takanatulijankaan valot häiritse, sillä taustapeili tummuu automaattisesti. Korvatkaan eivät halkea Haagan liikennevaloissa, sillä radio/CD hiljenee/voimistuu nopeuden mukaan. Jos joku soittaa Nokialaiseeni, näen näyttöruudulla, kuka soittaa ja voin vastata kojelaudan luuripainikkeella.

    Mitä sitten voisi puuttua: No navigointijärjestelmää ei hankintahetkellä (syksy 2002) ollut saatavilla. Toisaalta muistilla varustetut sähköpenkit voisivat olla kivat, mutta ajelen yleensä aina itse, joten säädöt ovat muutoinkin kohdallaan.

    Maksoin autostani kovan veron aikana rehdit 40 000 egeä, mikä on aika paljon "perusautosta". Toisaalta maksamiaan ominaisuuksia arvostaa, kun samana päivänä "poikkeaa" vaikkapa Kuopiossa tekemässä täysmittaisen työpäivän.

    Tämä "lievästi" provosoiva kirjoitus tulee nimimerkin mukaan henkilöltä, joka vain ajaa (ja joskus pesee) autoa. En hallitse tuulilasinpesunesteen lisäyksen ohella mitään huoltotoimenpiteitä. Tekninen toimivuus on autossa ykkösasia ja siinä suhteessa en ole valintaani pettynyt.

      
  • Automaatti-ilmastoiniti pakollinen, se on upea varuste. Muuta ei tarvitse... :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit