Itsekin tutkimuksia tehneenä ajattelin kommentoida eri luotettavuus/ laatututkimuksien hyviä ja huonoja puolia.
Katsastustutkimukset (Bilprovning, Dekra, Tüv)
+Laaja otos (Lähes koko populaatio)
+Kuluttajien odotukset ja tunteet eivät pääse vaikuttamaan
-Ei mittaa oikeita vikoja. Kuka vie uudehkon auton katsastukseen vaikka tietää siinä olevasta viasta? Voiko katsastusmiehen huomaamaa epäkohtaa josta omistaja ei ole tietoinen ja joka ei vaikuta päivittäiseen käyttöön kutsua viaksi?
-Eri autotyypit epätasa-arvoisessa asemassa. Tila-autoja hylätään usein kun omistaja on unohtanut pari takimmaista istuinta autotallin perälle
JD Power Initial Quality
+Kysymykset lähetetään sattumanvaraisesti valituille omistajille (iso plussa)
+Laaja otos
-Kolme kuukautta auton ostosta tehtävä tutkimus mittaa lähinnä ennakko-odotusten täyttymistä
-Tyytyväisyys perustuu pitkälti aikaisempiin kokemuksiin (Pienikin parannus huonolta lähtötasolta luo tyytyväisyyttä ja vastaavasti täydellisyyden jälkeen pienikin ongelma tuntuu isolta)
-Kysymysten asettelu (Onko hankalasti toimiva mukinpidin laatuongelma?)
JD Power Vehicle Dependability
+Kysymykset lähetetään sattumanvaraisesti valituille omistajille (iso plussa)
+Laaja otos
-Ei tule heti mieleen mitään negatiivista
Consumer Reports
+Laaja otos
+Kysymykset koskevat "aitoja" ongelmia
-Hiukan vääristynyt otos (Kysymykset lähetetään lehden tilaajille, tämä ei vastaa sattumanvaraista otosta)
Tuulilasi Merkkien Merkki
+Eipä tule heti mieleen mitään positiivista
-Jos tutkimus tosiaan tehdään lehden nettisivujen kautta on otos niin vääristynyt ettei "tutkimuksella" ole mitään arvoa.
Jonkinlaiseksi esimerkiksi voidaan ottaa iltapäivälehden nettisivuillaan järjestämä presidentti-gallup. Gallupin mukaan Tarja Halosen kannatus olisi ollut alle 10%. Oikeissa vaaleissa luku oli 45%. Tuulilasin kohdalla tilanne ei ole tietenkään yhtä paha koska osallistujan on todella omistettava auto mutta autolehden internetsivua lukeva omistajajoukko ei mitenkään anna edustavaa kuvaa koko omistajapopulaatiosta.
Lisäyksiä? Eriäviä mielipiteitä?
On! Kyllä tuo Huulilasin kysely kattaa aika hyvin meidät autoilijat, siis jos tulosta vertaa omiin kokemuksiin! Haluakko Halosta?
Hyvä aihe ja hyvä kirjoitus. Tuulilasin merkkien merkki on lähinnä vitsi, siinähän kuka tahansa voi vastailla minkä merkin omistajana tahansa. Duunissa sellainen 10 hengen porukka vastali tuossa, että jokainen heistä omistaa Bemun ja vastailivat piruuttaan niin, että auto on ollut surkea eikä todellakaan hankkisi enää vastaavaa jne. Itse luotan noihin tutkimuksiin Huulilasin merkkien merkkiä lukuunottamatta suht paljon ja pidän niitä jopa noin 20 prosentin painolla oman ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä.
Olen olmin kanssa täysin samoilla linjoilla, varsinkin katsastustilastojen suhteen.