MTU:lta tulossa SuperDiesel V6 malli 890, 59 cm kork, 70 cm leveä ja 76 pitkä ilman jäähdytintä. Teho 750 hv! Henkilöautoon.
MTU:n dieselit kattavat tehovälit 500-1500 hv. V6-V8-V12 Diesel.
Maybach taisi omistaa MTU:sta jotakin. Tätä historiaa en tunne kovin hyvin. www.automotorundsport.de/news/wirtschaft/mtu_maybach_verkauft_an_daimler_chrysler.90750.htm
Yksi kysymys vain : mitä järkeä on tuommoisilla tehoilla henkilöautossa ? Ei yhtään mitään.
Henk.kohtainen mielipiteeni on, ei mitään.
Ilmeisesti tässä koko dieselasiassa on EU:n sisällä jokin muu asia etusijalla. Esim. helpompi valmistaa oma polttoaine, ja suuret Audit, BMW:t, MB:t, Maybachit ym. omistajat haluavat yhä silti ajaa ajoenuvoillaan tuli sitten minkälainen kriisi mailmassa tahansa, niin autot käy sitten biodieselillä, rypsiöljyllä tms. Hiilidioksiidimäärä on pienempi, koska diesel yksinkertaisesti kuluttaa vähemmän kuin vast. bensamoottori.
Silti, suuria tehokkaita dieseleitä käytetään junissa, kuorma-autoissa, maamoottoreina, työmaakoneissa, proomuissa, laivoissa jne. vaikka nykytekniikalla on helppo kutistaa niiden koko ja paino ha-sopiviksi. Tuskin pelkästään moottorit henkilöautoihin pitävät tehtaat elinvoimaisina.