Avensiksen ajettavuutta ja ohjausta on erilaisissa testeissä ja keskustelupalstoilla arvosteltu huonoksi. Olen kuitenkin miettinyt lähinnä luotettavuuden ja hinta-laatusuhteen vuoksi avensista yhtenä vaihtoehtona, kun uusi menopeli pitäisi ostaa alle. Onko kenelläkään kokemuksia avensiksen sähköisen tehostuksen ja isoimmissa moottorimalleisissa olevan hydraulisen tehostuksen eroista? Onko hydraulinen parempi kuin haukuttu sähköinen?
Kaksi kertaa kuitenkin ollut TM testissä kakkosena tämä nykyinen Avensis.
Suomestakin varmaan löytyy paljon keskustelupalstoja. Suhtaudun suurella varauksella niihin koska tiedän että yhdessä firmassa jossa itse olen mukana omistajana on yksi työntekijä joka firman puolesta kirjoittelee tietyille palstoille (ei tosin liity autoihin).
Itsellä on hydraulisella tehostimella varustettu Avensis 2,4. Auto ei missään nimessä ole mikään "sporttinen" ajettava, mutta kuten olen aikaisemminkin todennut ajan mielummin sillä kuin vaimon BMW:llä, ainakin taajamaliikenteessä.
Avensiksethan voi ajoltaan jakaa kolmeen luokkaan. 1,6 ja 1,8 litraisissa on sähköinen tehostus, 2,0 , 2,4 ja 2,0 D-4D ovat hydraulisella tehostimella. Uusimmat mallit eli 2,2 litraiset dieselit eroavat ohjauksen, jousituksen ja äänieristyksen osalta muista. Kannattaa siis nimenomaan kokeilla sitä mallia jota itse on ostamassa.
Kävin tuossa noin viikko takaperin määräaikaishuollossa ja juttelin tutun myyjän kanssa. Avensikseen on kuulemma tulossa facelift ja ensimmäiset uudistetut mallit tulevat liikkeeseen heti kesäkuun alussa. Myyjän mukaan myös ohjaus ja jousitus on uusittu ja kysyi "pistetäänkö tilaukseen" joten taitaa olla jo hiljaisesti myynnissä.
Toyotan luotettavuuden voin ainakin omalta kohdaltani vahvistaa. Vähintään yksi Toyota on ollut perheessä vuodesta -81 saakka ja tasan kerran on joutunut käymään ylimääräisessä huollossa. Tuo "petturi" oli Avensis -01.
Yleisesti ottaen avensiksen 1.6 ja 1.8 litraisten koneiden yhteydessä olevaa sähkökäyttöistä ohjaustehostusta on moitittu tunnottomaksi ja alustaa moitittu suuntavakavuuden puutteesta (mm. Tuulilasin kestotesti). 2.0 / 2.4 litraista sekä dieseleitä ei ole haukuttu. Muistaakseni TM:n testissä 2.0 aven ohjausta sekä ajo-ominaisuuksia kiiteltiin. Eli eroa on ainakin ollut mutta onko enää tuon tulevan face-liftin myötä.
Mutta käy ajelemassa nuo mallit, sillä makuasioita nuo ovat. Äläkä tyydy pelkkään korttelin ympäriajoon vaan ota kärry pidemmäksi aikaa ja aja reilu lenkki vaihtelevissa olosuhteissa. Itsellä lopahti mielenkiinto nykyiseen corollaan, kun ajoin sellaisella tuulisessa säässä moottoritiellä, kitkarenkaat alla. Eurooppalaisiin ajo-ominaisuuksiin tottuneena en muistanutkaan, kuinka hermostunut auto voi olla.
Koeajamallahan tuo asia selviää.
Itse en Avesta pitänyt. Jousitus ei ole aivan eurooppalaista tasoa, ja ohjauksessa on paljonkin parantamisen varaa, myös tuossa hydraulisessa. 2.2 dieseliä en ole ajanut. Muutakin moitittavaa löytyi: keskimääräistä epämukavammat penkit ja heikompi ergonomia, äänettömyys korkeintaan keskitasoa. Polkimet jotenkin hankalat käyttää isompijalkaiselle. Sisustat muutenkin aika ankeat verrattuna moneen samanhintaiseen tai jopa halvempaan autoon.
Toyon hintaa pidän kovana ominaisuuksiin nähden. Esim. tällä hetkellä 2-litran Aven bensafarmari säädyllisillä varusteilla n. 33.000 euroa. Mazda6 juhlamallin farmarin saat vastaavilla varusteilla 29.000 eurolla, ja siinä on ajo-ominaisuudet selkeästi eri tasolla. Luotettavuus tuskin häpeää Toyolle. Accord Tourer Sport-varusteilla on sekin vähän Toyon 2-litraista halvempi. Ominaisuuksiltaan selvästi edellä, ja tässäkään tuskin tarvitsee luotettavuudesta tinkiä. Tosin tuo farmarimallin Accord ei minusta mikään kaunotar ole, mutta porrasperä sen sijaan on hyvän näköinen.
Ja jos ei halua maksaa liikaa, niin kannattaa tsekata Kia ja Hyundai. Niistä saa hyvän ja luotettavan perusauton täysin Toyoa vastaavilla ominaisuuksilla selkeästi halvemmalla. (koon puoleen paremmillakin ominaisuuksilla, ja voittihan se Hyundai talvitestinkin mitä Toyo ei kait ikinä ole tehnyt)
Ja jos ei halua maksaa liikaa, niin kannattaa tsekata Kia ja Hyundai.
Kuutonen ja Accord hävisivät molemmat Avensikselle TM:n farmarivertailussa.
Korealaisista Hyundai on varteenotettava vaihtoehto. Kia Magentis ei sitä ainakaan päällisin puolin ole. Lähinnä vaihtoehto käytetylle autolle.
Kuutonen ja Accord hävisivät molemmat Avensikselle TM:n farmarivertailussa.
Korealaisista Hyundai on varteenotettava vaihtoehto. Kia Magentis ei sitä ainakaan päällisin puolin ole. Lähinnä vaihtoehto käytetylle autolle.
Kuten sanoin, makuasiat ovat makuasioita. TM:n vertailut ovat painotuksineen vain yksi mielipide asiasta. Ja lehdessä pitää tietysti muistaa, että iso joukko suomalaisia ajaa Toyotalla...ei sitä vuodesta toiseen voi viimeiseksi jättää kun noin suuri joukko potentiaalisia tilaajia vaatii valinnalleen hyviä arvosteluja. Tietääkseeni juuri missään muussa maassa Avensis ei ole kovin hyvin pärjännyt esim verrattuna Accordiin. Mazda on Suomessakin muistaakseni voittanut aika monta testiä...Toyota ei kait ole testiä voittanut viime aikoina ainakaan?
Omilla painotuksillani Honda ajaa selvästi Toyotan edelle. Kumpikaan ei tosin tarjoa mitään ihmeellistä ja tusina-autojahan nämä ovat kaikki, paitsi Honda joidenkin koneidensa osalta. Hyundai Sonataa pidän hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisena verrattuna Avensikseen, jos haluaa ison porrasperäisen bensa-auton. Magentiksen kohdalla voi miettiä, miten paljon kukin arvoa laittaa tuollaiselle 5.000-7.000 euroa halvemmalle hinnalle. Kummassakaan ei saa mitään ihmeellistä kuitenkaan, joten miksi maksaa liikaa? Ja mitä saa, jos laittaa tuon Avensiksen hintaan samaisen 7000 euroa lisää?
Tietääkseeni juuri missään muussa maassa Avensis ei ole kovin hyvin pärjännyt esim verrattuna Accordiin.
Tämä menee nyt hiukan asian vierestä, mutta tässä tullaan mielestäni aika oleelliseen kysymykseen. Mitä maita tarkoitetaan kun kerrotaan laveasti menestyksestä tai menestymättömyydestä ulkomaisissa testeissä? Suomessa saksalaisista vertailuista on tullut synonyymi ulkomaisille testeille (jotkut meistä ruotsinkielisistä ehkä lukevat ruotsalaisia lehtiä). Kyllähän Euroopassa on muitakin maita kun Saksa. Nyt on tilanne kärjistetysti se että jos auto jää Auto Motor und Sportin vertailussa hännille se leimataan täällä Suomessa "muualla" huonosti menestyneeksi vaikka olisikin voittanut vastaavat vertailut Norjassa, Puolassa, Itävallassa, Irlannissa jne..
Ja jos haettaisiin ihan uutispimennosta joku asiantuntija arvioimaan minkämaalaisia testejä kannattaa uskoa niin tämä asiantuntija oletettavasti haluaisi nähdä listan eri maiden autoteollisuudesta ja sen jälkeen suosittelisi välttämään saksalaisia ja ranskalaisia testejä. Noissa maissahan niitä eturistiriitoja ja hyvä veli-sopimuksia luulisi riittävän. Karu totuushan paljastui Mercedeksen S-sarjan Pre-Safe esittelyn yhteydessä kun epäonnistuneessa kokeessa autoa ajoi "puolueeton" Auto Bildin toimittaja. Toimittaja sai potkut, mutta uskooko kukaan jatkossa Auto Bildin testeihin?
Mitä maita tarkoitetaan kun kerrotaan laveasti menestyksestä tai menestymättömyydestä ulkomaisissa testeissä? Suomessa saksalaisista vertailuista on tullut synonyymi ulkomaisille testeille (jotkut meistä ruotsinkielisistä ehkä lukevat ruotsalaisia lehtiä). Kyllähän Euroopassa on muitakin maita kun Saksa. Nyt on tilanne kärjistetysti se että jos auto jää Auto Motor und Sportin vertailussa hännille se leimataan täällä Suomessa "muualla" huonosti menestyneeksi vaikka olisikin voittanut vastaavat vertailut Norjassa, Puolassa, Itävallassa, Irlannissa jne..
Ja jos haettaisiin ihan uutispimennosta joku asiantuntija arvioimaan minkämaalaisia testejä kannattaa uskoa niin tämä asiantuntija oletettavasti haluaisi nähdä listan eri maiden autoteollisuudesta ja sen jälkeen suosittelisi välttämään saksalaisia ja ranskalaisia testejä. Noissa maissahan niitä eturistiriitoja ja hyvä veli-sopimuksia luulisi riittävän. Karu totuushan paljastui Mercedeksen S-sarjan Pre-Safe esittelyn yhteydessä kun epäonnistuneessa kokeessa autoa ajoi "puolueeton" Auto Bildin toimittaja. Toimittaja sai potkut, mutta uskooko kukaan jatkossa Auto Bildin testeihin?
Minä en maininnut Saksaa missään. Toki on luonnollista, että Suomessakin esikuvaksi otetaan Euroopan suurin markkina, jossa on parhaat tiet ja käytännössä pisin laajamittainen autokulttuuri. Siksihän kaikki autotehtaatkin kehittävät autojaan toiminaan noissa olosuhteissa, ei siellä paljon Euroopan Japanina tunnetun autoilun ruostevyöhykkeen 100.000 auton vuosimyynnit paina.
En usko, että autoteollisuusmaissa on enempää eturistiriitoja kuin muuallakaan. Olisi lapsellista olettaa, ettei meidän tai joidenkin muiden maiden testaajilla olisi ennakkoasenteita ja kytköksiä autoteollisuuteen tai sen oman maan edustukseen / myyntiin saati sitten markkinointiin ja sen vaikutuksiin. Ihan samat talouden seikat sitä täälläkin mediaa ohjaavat, tuskin sillä paljon väliä on missä se tehdas sijaitsee. Toki autoteollisuusmailla on oma vahva perinteensä autojen tekemisessä, se vaikuttaa käsityksiin siitä, millainen auto on hyvä. Ja kyllä esimerkiksi Saksassa (kun sen nyt kerran esimerkiksi otit) harrastetaan aika paljon itseruoskintaa omien tuotteiden suhteen.
Jos oletat, että esim Saksassa on hyvä-veli tyyppisiä ratkaisuja oman autoteollisuuden suhteen, niin luuletko että japskipojat olisivat niin tyhmiä / nuhteettomia etteivät olisi vastaavia ehtineet tekemään? Onhan Kölnissä Toyon tehtaatkin.
Mitä Auto-Bildiin tulee, niin ei kait kukaan nyt Auto-Bildiä ole täysin vakavasti otettavana lehtenä pitänytkään? Minusta se on automaailman seiska-lehti. Vähän samanlainen taktiikkakin, viedään mäkihyppääjä etelään, tarjotaan viinaa ja aletaan kuvata, niin eiköhän siitä juttu synny.
Ainoa testi, jossa euroopanlaajuisesti on testattu autoja, löytyy tästä http://www.auto-motor-und-sport.de/test_technik/vergleichstests/mastertest_elf_mittelklaessler_im_vergleich.94990.htm . Ota huomioon, että testin ovat tehneet yhdessä 18 eri maiden autolehteä, ei pelkästään AutoMotorundSport.
Minä en maininnut Saksaa missään.
En usko, että autoteollisuusmaissa on enempää eturistiriitoja kuin muuallakaan. Olisi lapsellista olettaa, ettei meidän tai joidenkin muiden maiden testaajilla olisi ennakkoasenteita ja kytköksiä autoteollisuuteen tai sen oman maan edustukseen / myyntiin saati sitten markkinointiin ja sen vaikutuksiin. Ihan samat talouden seikat sitä täälläkin mediaa ohjaavat, tuskin sillä paljon väliä on missä se tehdas sijaitsee.
Mitä Auto-Bildiin tulee, niin ei kait kukaan nyt Auto-Bildiä ole täysin vakavasti otettavana lehtenä pitänytkään?
Et toki maininnut Saksaa. Kirjoitin täysin yleisellä tasolla. Eihän Lehtipisteissä juuri ole tarjollakaan muita ulkomaisia autolehtiä kun saksalaisia. Ulkomaisista vertailuista puhuttaessa viitataan mielestäni lähes aina saksalaisiin vertailuihin, mutta en toki voi tietää mihin sinä viittasit kun et sitä kertonut.
Kirjoitit tuolla ylempänä että Toyotaa ei haluta Suomessa jättää vertailussa viimeiseksi koska merkillä on korkea markkinaosuus (15%). Kuitenkin näytät olevan sitä mieltä ettei Saksassa ole vastaavaa ilmiötä vaikka kotimaisten merkkien markkinaosuus on siellä 70% ja autoteollisuutta voidaan pitää Saksan talouden selkärankana vaikka sen merkitys onkin laskussa?
Eikös se Auto Bild kuitenkin ole levikiltään laajin saksalainen autolehti? Loogisesti ajateltuna lehden tilanneiden uskoisi luottavan (tai luottaneen) lehden sisältöön koska kyseessä ei kuitenkaan ole mikään viihdelehti.
AutoBild ei saa arvostusta minultakaan, tilasin lehden kertaalleen mutta peruutin sen muutaman numeron luettuani. Todellakin, "Automaailman 7 Päivää" on äärimmäisen osuva vertaus.
Mitä tulee autotesteihin, en juuri lue Suomen ulkopuolella tehtyjä testejä. Olosuhteet tässä maassa kuitenkin poikkeavat esim. keskieurooppalaisesta siinä määrin, etteivät tulokset kuitenkaan ole täysin vertailukelpoisia.
Ehkäpä kaikkein mielenkiintoisimpia testejä ovat kestotestit, jotka kertovat auton käytännön käyttöominaisuuksista sekalaisilla käyttäjillä. Luotettavuudesta ei kuitenkaan saa kattavaa otosta, kun n=1.
Ja lopuksi: mitäs väliä testisijoituksella on, jos auto miellyttää? Minä ostan autoni itselle, en TM:n, AMS:in, TL:n, AB:n jne. testiryhmälle.
Kirjoitit tuolla ylempänä että Toyotaa ei haluta Suomessa jättää vertailussa viimeiseksi koska merkillä on korkea markkinaosuus (15%). Kuitenkin näytät olevan sitä mieltä ettei Saksassa ole vastaavaa ilmiötä vaikka kotimaisten merkkien markkinaosuus on siellä 70% ja autoteollisuutta voidaan pitää Saksan talouden selkärankana vaikka sen merkitys onkin laskussa?
Eikös se Auto Bild kuitenkin ole levikiltään laajin saksalainen autolehti? Loogisesti ajateltuna lehden tilanneiden uskoisi luottavan (tai luottaneen) lehden sisältöön koska kyseessä ei kuitenkaan ole mikään viihdelehti.
En ole missään väittänyt, että pitäisin Saksalaisia tässä suhteessa luotettavampina testaajina. Minähän nimenomaan totesin, että meillä vaikuttaa ihan samat talouden tekijät kuin sielläkin - kytköksiä, asenteita jne löytyy.
Lehden levikki ei kylläkään kerro mitään sen laadusta. Kansa tarvitsee leipää ja sirkushuveja...
Ja lopuksi: mitäs väliä testisijoituksella on, jos auto miellyttää? Minä ostan autoni itselle, en TM:n, AMS:in, TL:n, AB:n jne. testiryhmälle.
Jep. Koeajollahan se asia selviää.
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen sähköisen ja hydraulisen tehostuksen erosta, sanoisin että Toyotan sähköinen sellainen on tähän mennessä ollut jokseenkin epäonnistunut totetutus. Toivottavasti tuleva face-lift korjaa ainakin jossain määrin niitä puutteita, mitä tulee ohjauksen tunnokkuuteen. Itselläni on ollut 1.8 Avensis sähköisellä tehostimella ja vaihdettuani Corolla Versoon, ohjaustunto parani oleellisesti vaikkei se ihan "saksalaistasolle" ylläkään.
Minulla on ollut Avensis rek 8/03 ja nykyinen rek 10/04 molemmat 1,6. Tässä uudemassa on mielestäni ajettavuus parantunut, vaikka ei se huono ollut edellisessäkään, sähköiseen tehostimeen on totuttava enään en 80tkm jälkeen huomaa mitään erikoista ja varmasti tehtaalla kehitetään ohjausta jatkuvasti. Talvella käytän nastarenkaita. Sähköinen ohjaustehostaja on tulevaisuutta.
Uudistettu Avensis
http://fotos.ya.com/pepeypunto/ph11444348720151.jpg
Vertailun vuoksi nykyinen
http://www.toyota-europe.com/Images/ave_05_gal_04_800x600_tcm280-179382.jpg
Uusi keula saattaa sopia paremmin yhteen tummempien värien kanssa jotka eivät nykyiseen oikein sovi. Muutenkin ilme on positiivisempi, nykyinen on vähän alakuloinen juuri tummissa väreissä.
Alkuiperäisillä, Bridgestonen tekemillä kesärenkailla ei ajettavuus ole kovin hyvä. Ajettavuus (suuntavakavuus ja ohjauksen keskitys) paranee selvästi, kun laittaa alle vaikkapa Continentaliin kesärenkaat.
Olen ajanut ensin esittelyautolla lenkin ja sen jälkeen saman lenkin kaverini autolla, johon laitettiin heti uutena alle Continentalit. Ero ajettavuudessa oli selvä ja parempaan suuntaan.