Uusi Volvo S80

17 kommenttia

Mitäs tykkäätte uudesta S80:stä?

Ensimmäinen reaktio on tietenkin, että kysymys on kumimatosta kuskin puolella ja tuhkakupista takana istujille, mutta tässä autossa ei ole kysymys mistään tavallisesta kauneusleikkauksesta. Autossa ei ole paljon samaa, kuin vanhassa S80:ssä. Onko mitään...?

http://clabedan.typepad.com/photos/uncategorized/volvos80.jpg

Uudet, hieman fiilatut linjat saavat vanhan tuntumaan todella vanhalta. Kyllä autot vanhevat nykyään nopeasti...

Täytyy myöntää, pidän tästä autosta kovasti. Siinä istuu Volvomaisen hienosti ja uusi sisustakin tuntuu modernilta. Henkilökohtaisesti vierastan tosin kömpelön paksua kojelautaa.

http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00388/Volvo_S80_Volvo007__388646h.jpg

Keskikonsoli on apinoitu S/40:stä ja on luultavasti ensiaskel siihen, että koko pakettia voi pian säädellä. Volvohan on esitellyt ennenkin tekniikkaa, jossa penkkien ja ratin lisäksi voi säädellä myös polkimia ja vaihdekeppiä.

http://www.bilnorge.no/export/bb_40734.jpeg

Mittarit ovat yksinkertaiset ja selvät. Minusta hieman, tylsät...

http://www.bilnorge.no/export/bb_40738.jpeg

Veekasi on aina juhlava ja tehot antavat lisää arvokkuuden tunnetta. Auto tuntuu, suuresta moottorista huolimatta kevyeltä.

Auton strereot saavat musiikin harrastajan kuskamaan CD:t autoon. Soundit ovat kunnossa!

Nappula käynnistystä varten, eikä ikinä avaimia kädessä. Noh, ei mikään uusi keksintö, mutta paikallaan tämän(kin) luokan autossa. Mutta ihmettelen hieman, miksi näihin ei saada aikaan mitään standardeja? Jokaisen auton käynnistys on kohta erilainen, vanhasta avaimesta, aina lompakkoon sopivaan luottorttiin. S80:ssä se käy kätevästi, auto käynnistyy nappulaa hipaisemalla, ei tarvitse edes painaa yhtäjaksoisesti. Uskon tosin, että moni unohtaa painaa jarrua alussa... auto ei nimittäin käynnisty, ellei sitä paina samalla.

Itse kaukosäädin alkaa olla todellakin kaukosäädin.

http://www.bilnorge.no/export/bb_40733.jpeg

Se paljastaa käyttäjälle, jos auto aiotaan varastaa ja hälytin tallettaa rosmon sydämenlyönnit. Enää ei siis tarvitse heristellä korviaan, jos jonkun hälytin alkaa soimaan parkkipaikalla. Avain muistaa myös, tuliko pantua ovet lukkoon...

Autossa on myös kamerat kuolleisiin kulmiin, järjestelmä, jota kutsutaan nimellä Blis:

http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00388/Volvo_S80_Volvo012__388651h.jpg

.. ja uusi kolarinvaroitusjärjestelmä, etäisyydenpitäjä jne. Ohjaustehostimestakin löytyy kolme eri vaihtoehtoa.

Auto bongattiin ensimmäisen kerran Australiassa. Silloin se oli naamioitu näin:

http://www.autorevue.cz/Obrazky/2005/28srpen/s80/01.jpg

Volvo on esitellyt monta eri mallia, joista lehdistö on julkaissut kuvia.

Itse muistan hyvin Volvo Vesc:n, josta tuli sitten myöhemmin se rehti 240:n. Näitä kuvia kun katselee, niin tekee mieli kysyä, saiko muotolija pitää työpaikkansa...

http://www.ultimatecarpage.com/images/large/1892-1.jpg

  
  • Onhan siinä kaikkea kivaa mutta itse kiinnitin eniten huomioata koeajajien kehuihin ohjauksen tunnokkuudesta. Olisi aika parannus nykyiseen jenkki-fiiikseen jos pitää paikkansa.

      
  • Huomattavalle parannukselle edeljtäjäänsä verrattuna vaikuttaa. Ulkonäkö on muuten ihan OK mutta keula on jotenkin outo eritoten lamppujen ympärillä.

      
  • Onhan tuo aika erinäköinen, kuin mitä Volvot ennen olleet. Kelpaisi minullekin tuollainen. Erittäin mieltäylentävää on se, että veekaseja saa nykyään jo muihinkin kuin ässä-mersuihin ja Cadillaciin.

    Sulavalinjainen auto, ei varsinaisesti mitään "muotovikaa". Ainoa mikä ehkä hiukan häiritsee, ja tosin vaivaa monia muitakin autoja, on se, että muotoilu jotenkin häivyttää auton koon. Se näyttää pienemmältä kuin onkaan. Kyllä ison auton pitää näyttää vieläkin isommalta.

    Mutta mitä muotoihin ja sisätiloihin muuten tulee, niin yksinkertainen on kaunista !

    [pkj muokkasi tätä viestiä 10.05.2006 klo 20:37]
      
  • Onhan siinä uutta mielenkiintoista tekniikkaa saatavilla, kuten se ACC (mukautuva cruise), CW (törmäysvaroitin), BLIS (sokean kulman kamerat), PCC (avaimeton, ynnä sydämenlyöntitunnistin).

    Sinänsä mitään mullistavaa uutta ennennäkemätöntä teknisiä vempaimia siinä ei esiinny (paitsi sydämenlyöntitunnistin), mutta hyvältä pakkaukselta kaikenkaikkiaan vaikuttaa.

    Saapa nähdä koska pääsee koeistumaan/ajamaan.

      
  • Mitähän tuolla sydämenlyöntitunnistimella on virkaa ? Jos kuskin pulssi kiihtyy liikaa, niin auto lyö jarrua päälle ?! :smile:

      
  • Lainaus:
    11.05.2006 klo 11:51 pkj kirjoitti
    Mitähän tuolla sydämenlyöntitunnistimella on virkaa ? Jos kuskin pulssi kiihtyy liikaa, niin auto lyö jarrua päälle ?! :smile:


    Auton omistaja itse voi saada kaukosäätimensä kautta tietoonsa, jos autossa on joku. Joissakin maissahan tämä on joillekin ongelma, he ovat kiitollisia siitä tiedosta, ettei autossa ole kutsumattomia vieraita.

    Tekniikka on myös ensi askelia jatkolle. Tulevaisuudessa auton tietokone oppii tuntemaan kuljettajan ja voi laskea sydämenlyönneistä päätellen, jos kuljettaja on väsynyt. Järjestelmä voi myös hälyttää ambulanssin, jos kuljettaja saa sairaskohtauksen.

    Auto voi todellakin hälyttää, tulevaisuudessa, jos kuskin pulssi muuttuu. Jos kysymys on väsymyksestä, se tietenkin varoittaa, varoitusvalolla, tai äänellä kovaäänisestä. On vain suunnittelijoiden mielikuvituksesta kiinni, miten he jalostavat ja hyödyntävät tätä tekniikkaa.

      
  • Lainaus:
    11.05.2006 klo 12:27 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    11.05.2006 klo 11:51 pkj kirjoitti
    Mitähän tuolla sydämenlyöntitunnistimella on virkaa ? Jos kuskin pulssi kiihtyy liikaa, niin auto lyö jarrua päälle ?! :)


    Auton omistaja itse voi saada kaukosäätimensä kautta tietoonsa, jos autossa on joku. Joissakin maissahan tämä on joillekin ongelma, he ovat kiitollisia siitä tiedosta, ettei autossa ole kutsumattomia vieraita.

    Tekniikka on myös ensi askelia jatkolle. Tulevaisuudessa auton tietokone oppii tuntemaan kuljettajan ja voi laskea sydämenlyönneistä päätellen, jos kuljettaja on väsynyt. Järjestelmä voi myös hälyttää ambulanssin, jos kuljettaja saa sairaskohtauksen.

    Auto voi todellakin hälyttää, tulevaisuudessa, jos kuskin pulssi muuttuu. Jos kysymys on väsymyksestä, se tietenkin varoittaa, varoitusvalolla, tai äänellä kovaäänisestä. On vain suunnittelijoiden mielikuvituksesta kiinni, miten he jalostavat ja hyödyntävät tätä tekniikkaa.


    Hälytin olisi vähän yksinkertaisempi keksintö kutsumattomien vieraiden huomaamiseen..

    Tuo jatko on varmasti tulevaisuutta.

      
  • Lainaus:
    11.05.2006 klo 13:21 pkj kirjoitti

    Hälytin olisi vähän yksinkertaisempi keksintö kutsumattomien vieraiden huomaamiseen..



    Autossa on luonnollisesti myös hälytin. Mutta tutkimattomat ovat herran tiet.. Uusi sukupolvi hakkaa itsensä jo nyt autoon, ilman että hälytin inahtaakaan.

    Varsinkin naiset kaipaavat järjestelmää, joka varoittaa tunkeilijasta, jo ennen kuin he panevat tämä itse merkille pimeässä parkkitalossa.
    Kysymys on kilpajuoksusta ja rosmot tulevat aina perässä, teki mitä teki. Mutta en usko, että autonvalmistajat antavat periksi tässä kilpailussa.

    Meillä on ehkä vaikea ymmärtää tälläisten juttujen taustoja, mutta autoja viedään moneen eri maahan. On maita, joissa autoilija ei nouse edes autosta ulos, jos se jättää tielle, vaan soittaa apua. Moni autonvalmistaja pyrkiikin kehittelemään auton passiivisesta turvallisuudesta myös aktiivisen.

      
  • 3,2 litraisessa moottorissa on liian vähän tehoa jotta auto voisi menestyä USA:n markkinoilla. Auto lienee kokoluokkansa hitain mikä ei ole hyvä lähtöasetelma ihan uudella moottorilla varustetetulle autolle.
    Euroopassa mahdollisuudet ovat varmasti ihan hyvät.

      
  • Lainaus:
    11.05.2006 klo 17:33 olmi kirjoitti
    3,2 litraisessa moottorissa on liian vähän tehoa jotta auto voisi menestyä USA:n markkinoilla. Auto lienee kokoluokkansa hitain mikä ei ole hyvä lähtöasetelma ihan uudella moottorilla varustetetulle autolle.
    Euroopassa mahdollisuudet ovat varmasti ihan hyvät.


    Volvo vie tuotannostaan n. 35% USA:n. Tehtaan tietojen mukaan auto on saanut loistavan vastaanoton USA:ssa ja kaikki sinne vietävät, tänä vuonna valmistettavat autot on myyty loppuun.

      
  • Lainaus:
    11.05.2006 klo 12:27 EsaZX12R kirjoitti

    Auton omistaja itse voi saada kaukosäätimensä kautta tietoonsa, jos autossa on joku. Joissakin maissahan tämä on joillekin ongelma, he ovat kiitollisia siitä tiedosta, ettei autossa ole kutsumattomia vieraita.


    Ja olemmehan me elokuvissa nähneet miten rosmo helposti takapenkille voi piiloutua ja yllättää sitten kuljettajan.

    Sitä vaan, että millähän tekniikalla se käytännössä on toteutettu ? Täytyy olla kyllä erittäin herkkä tunnistin, kun sydämen äänet rekisteröi. Vai tuleeko runkoon jokin värähdys, kun ihmisen sydän lyö, jonka herkkä tunnistin sitten rekisteröi ?

      
  • Lainaus:
    12.05.2006 klo 08:00 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    11.05.2006 klo 17:33 olmi kirjoitti
    3,2 litraisessa moottorissa on liian vähän tehoa jotta auto voisi menestyä USA:n markkinoilla. Auto lienee kokoluokkansa hitain mikä ei ole hyvä lähtöasetelma ihan uudella moottorilla varustetetulle autolle.
    Euroopassa mahdollisuudet ovat varmasti ihan hyvät.


    Volvo vie tuotannostaan n. 35% USA:n. Tehtaan tietojen mukaan auto on saanut loistavan vastaanoton USA:ssa ja kaikki sinne vietävät, tänä vuonna valmistettavat autot on myyty loppuun.


    Ei ensimmäisen vuoden tuotannon myymisen kanssa varmaankaan ole ongelmia.
    USA:ssa taitaa olla sellainen systeemi että uudesta autosta kiinnostunut maksaa sellaisen noin tuhannen dollarin varausmaksun. Kun autot saapuvat liikkeeseen on sitten koeajon jälkeen mahdollisuus päättää ostaako auton vai pyytäkö varausmaksun takaisin. Tästä lienee S80:n osalta kyse.

    Olen edelleen sitä mieltä että moottorin tehottomuus suhteessa kilpailijoihin tulee vaikeuttamaan asiakkaiden kaappamista heiltä. Ajatellaan vaikka 255 heppaisen Audi A6:sen tai 290 hevosvoimaisen Infiniti M35:sen omistajia. Kuinka moni heistä kiinnostuu samaan hintaan tarjottavasta 238 hv Volvosta?

    En tarkoita etteikö 238 hv ole riittävä teholukema, järkevästi ajateltuna, mutta ihmisillä on paha tapa haluta aina parempaa kuin mitä entisessä oli. Olipa sitten kyse autosta, veneestä tai vaimosta :sunglasses: .

      
  • Lainaus:
    12.05.2006 klo 09:32 olmi kirjoitti
    Lainaus:
    12.05.2006 klo 08:00 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    11.05.2006 klo 17:33 olmi kirjoitti
    3,2 litraisessa moottorissa on liian vähän tehoa jotta auto voisi menestyä USA:n markkinoilla. Auto lienee kokoluokkansa hitain mikä ei ole hyvä lähtöasetelma ihan uudella moottorilla varustetetulle autolle.
    Euroopassa mahdollisuudet ovat varmasti ihan hyvät.



    Volvo vie tuotannostaan n. 35% USA:n. Tehtaan tietojen mukaan auto on saanut loistavan vastaanoton USA:ssa ja kaikki sinne vietävät, tänä vuonna valmistettavat autot on myyty loppuun.


    Ei ensimmäisen vuoden tuotannon myymisen kanssa varmaankaan ole ongelmia.

    Olen edelleen sitä mieltä että moottorin tehottomuus suhteessa kilpailijoihin tulee vaikeuttamaan asiakkaiden kaappamista heiltä. Ajatellaan vaikka 255 heppaisen Audi A6:sen tai 290 hevosvoimaisen Infiniti M35:sen omistajia. Kuinka moni heistä kiinnostuu samaan hintaan tarjottavasta 238 hv Volvosta?

    En tarkoita etteikö 238 hv ole riittävä teholukema, järkevästi ajateltuna, mutta ihmisillä on paha tapa haluta aina parempaa kuin mitä entisessä oli. Olipa sitten kyse autosta, veneestä tai vaimosta :sunglasses: .


    Kuten varmasti tiedät, S80:stä kuutoskoneella on viety monta vuotta USA:n, joten moottorin tehot eivät ole olleet este myynnille ja nythän sen saa sitten myös veekasilla. Ja onhan S80:stä viety USA:n myös viitosella.

    Faktaa muuten on, että XC90 kasin koneella ei ole ollut mikään suksee Volvolle USA:ssa.

    Lisäksi, Volvo ei ole Audi, eikä Audi ole Volvo. Molemmilla merkeillä on kannattajansa, jotka arvostavat eri asioita. Moottorin teho ei ole tässä(kään) se ratkaiseva, kummankaan eduksi, tai tappioksi.

    Amerikkalainen asiakas on kranttu, mutta teho ei merkitse hänelle aina yhtä paljon, kuin meille. Volvon uusi kuutonen puhuttelee heitä myös entistä enemmän matalalla bensiinin kulutuksella, sillä kyytivesi alkaa olla kallista myös USA:ssa, heidän mittapuunsa mukaan.

    Totta kai, isoille kaseille ja julmille tehoille on aina oma asiakaskuntansa, mutta katukuvaa dominoivat myös pienemmät, taloudellisemmat autot tänä päivänä.

    USA:ssa taitaa olla sellainen systeemi että uudesta autosta kiinnostunut maksaa sellaisen noin tuhannen dollarin varausmaksun. Kun autot saapuvat liikkeeseen on sitten koeajon jälkeen mahdollisuus päättää ostaako auton vai pyytäkö varausmaksun takaisin. Tästä lienee S80:n osalta kyse.

    - Tämä oli uutta minulle ja saattaahan se varmasti ollakin näin joissakin tapauksissa, varsinkin kun aletaan tilaamaan erikoisautoja. Amerikkalainen ei tosin osta yleensä autoa samalla tavalla kuin me, elikkä tilaamalla, vaan hän valitsee sen suoraan hallissa ja lähtee köröttelemään. Joitakin malleja joutuu tietenkin joskus odottamaan, esim. XC90:stä, jonka kysyntä on ollut suurempi, kuin valmistajan kapasiteetti.

    Yleensä eurooppalainen autonvalmistaja laskee USA-myyntiään siten, miten monta autoa hän voi myydä ja missäkin ja jakaa ne sitten sen mukaan diilereille. Diilerit sitten puolestaan vaihtelevat autoja keskenään, jos sattuu, ettei asiakkaalle kelpaakaan se sininen, mutta sellainen löytyy naapurista.
    Auton osoite tuotantolinjalla siis voi vaihdella. Osoite voi olla Osmo Olmi, Suomi, toimitus viikkolla 22, tai sitten USA, Martin Motor Sales, Inc. New York.

    Se miten autot myyvät ensimmäisen mallivuoden jälkeen on aina arvoitus. Riittää yksi hirmumyrsky Katrina ja jotkut mallit myyvät huonommin, kuin mitä laskettiin. Ja päinvastoin, esim. Irakin sota nosti öljynhintaa ja moni autonvalmistaja pääsi nauttimaan suuremmista myyntiluvuista, kun on pienemmistä autoista kysymys.

    Yleensä uusi malli pitää lasketun myyntinsä ja autonvalmistajilla on yllättävän hyvä kuva siitä, milloin on aika esitellä uusi malli.

      
  • Lainaus:
    12.05.2006 klo 09:24 turbo-kiisseli kirjoitti
    Lainaus:
    11.05.2006 klo 12:27 EsaZX12R kirjoitti

    Auton omistaja itse voi saada kaukosäätimensä kautta tietoonsa, jos autossa on joku. Joissakin maissahan tämä on joillekin ongelma, he ovat kiitollisia siitä tiedosta, ettei autossa ole kutsumattomia vieraita.


    Ja olemmehan me elokuvissa nähneet miten rosmo helposti takapenkille voi piiloutua ja yllättää sitten kuljettajan.


    Niin. Mutta USA:ssa tämä on myös osa todellisuutta. Me puhumme täällä Euroopassa turvallisuudesta. Amerikkalaisille se sama termi on Safety & Security. Tämä jälkimmäinen ilmenee juuri tällaisissa jutuissa. Ikkunat ovat paksumpia, koska yleisin tapa ryöstää autolla liikkeellä oleva USA:ssa on lyömällä ikkuna rikki. Viime vuosien mallit on sitten varustettu myös - esim. Volvon tapauksessa - peileihin asennetuilla lampuilla, jotka voi sytyttää kaukosäätimellä. Näin auton omistaja pystyy valaisemaan pimeällä auton lähiympäristön. Tämä tapa on se toiseksi yleisin tapa ryöstää autoileva ihminen. Kolmanneksi suurin tapa ryöstää autoilija on murtautua autoon ja käydä sitten käsiksi autoon palaavaan omistajaan. Tämän, sydämenlyönnit tunnistavan tunnistimen tarkoitus on se, että omistaja voi varmistaa jo ennen autoonsa tuloa, että se on todellakin tyhjä tunkeilijoista.

    Sitä vaan, että millähän tekniikalla se käytännössä on toteutettu ? Täytyy olla kyllä erittäin herkkä tunnistin, kun sydämen äänet rekisteröi. Vai tuleeko runkoon jokin värähdys, kun ihmisen sydän lyö, jonka herkkä tunnistin sitten rekisteröi ?

    Volvo tuumaili tätä tekniikka jo SCC:ä kanssa muutama vuosi sitten:
    http://www.familycar.com/Future/VolvoSCC/VolvoSCC.htm

    Ideana silloin oli turvavyössä oleva tunnistin, joka piti huolta kuljettajan sydämenlyönneistä. Uudessa S80:ä käytetään tunnistinta, joka tunnistaa juuri korin värähtelyt. Tunnistin on todellakin niin herkkä, että se tunnistaa sydämenlyönnit ja tietokone pystyy päättelemään värähtelyiden rytmistä, onko kysymyksessä sydän, vai seinän takana jammaileva jatsibändi. Järjestelmä tunnistaa jopa koiran sydämenlyönnit.

      
  • Lainaus:
    12.05.2006 klo 13:17 EsaZX12R kirjoitti
    USA:ssa taitaa olla sellainen systeemi että uudesta autosta kiinnostunut maksaa sellaisen noin tuhannen dollarin varausmaksun. Kun autot saapuvat liikkeeseen on sitten koeajon jälkeen mahdollisuus päättää ostaako auton vai pyytäkö varausmaksun takaisin. Tästä lienee S80:n osalta kyse.

    - Tämä oli uutta minulle ja saattaahan se varmasti ollakin näin joissakin tapauksissa, varsinkin kun aletaan tilaamaan erikoisautoja. Amerikkalainen ei tosin osta yleensä autoa samalla tavalla kuin me, elikkä tilaamalla, vaan hän valitsee sen suoraan hallissa ja lähtee köröttelemään. Joitakin malleja joutuu tietenkin joskus odottamaan, esim. XC90:stä, jonka kysyntä on ollut suurempi, kuin valmistajan kapasiteetti.


    Juuri näin. Tarkoitin nimenomaan täysin uusia malleja kuten esim tätä uutta Volvoa. Ensimmäisten uusien mallien saavuttua asiakkaat pääsevät varausmaksun maksamiseen perustuvassa järjestyksessä valikoimaan itselleen auton niistä yksilöistä jotka diilerille on jaettu (dealer allocation).
    Auton tilaaminen tehdastilauksena taitaa tosiaan olla siellä melko harvinaista. Taitavat olla liian kärsimätöntä kansaa ne amerikkalaiset, kaikki pitää saada heti.

      
  • Lainaus:
    12.05.2006 klo 13:50 EsaZX12R kirjoitti
    Niin. Mutta USA:ssa tämä on myös osa todellisuutta. Me puhumme täällä Euroopassa turvallisuudesta. Amerikkalaisille se sama termi on Safety & Security. Tämä jälkimmäinen ilmenee juuri tällaisissa jutuissa. Ikkunat ovat paksumpia, koska yleisin tapa ryöstää autolla liikkeellä oleva USA:ssa on lyömällä ikkuna rikki.

    Tunnistin on todellakin niin herkkä, että se tunnistaa sydämenlyönnit ja tietokone pystyy päättelemään värähtelyiden rytmistä, onko kysymyksessä sydän, vai seinän takana jammaileva jatsibändi. Järjestelmä tunnistaa jopa koiran sydämenlyönnit.


    Tuohon Safe & Securityyn liittyy varmasti myös automaattinen ovienlukitus liikkeelle lähdössä, joka estää jalkakäytävältä loikkaamisen auton takapenkille. Sen verrran vainoharjainen itsekin olen, että omaaninkin olen ottanut sellaisen softapäivityksellä.

    Mitenköhän lie, jos roisto vaatettaa itsensä riittävän suurin pehmustein, onnistuukohan laitteen huijaaminen...tai sitten istuu jonkin värähtelyä vaimentavan materian päällä (bitumi)...

      
  • Lainaus:
    12.05.2006 klo 14:11 turbo-kiisseli kirjoitti

    Tuohon Safe & Securityyn liittyy varmasti myös automaattinen ovienlukitus liikkeelle lähdössä, joka estää jalkakäytävältä loikkaamisen auton takapenkille. Sen verrran vainoharjainen itsekin olen, että omaaninkin olen ottanut sellaisen softapäivityksellä.



    Kyllä. Amerikkaan vietävissä malleissa on kaikissa tämä toiminto. Siellähän oli yhteen aikaa muotia nykäistä valoissa auton ovi auki ja riuhtaista vaimon käsilaukku etupenkiltä. Samaan syssyyn äkkäsivät sitten, että joillakin alueilla on paras, että kaikki ovet lukkiutuvat automaattisesti, kun nopeus nousee yli 40 km/h.
    Eräs ystäväni kertoi muuten viime käynnistään Los Angelissä. Poliisi pysäytti hänet ja kyseli minne matka. Ystäni kertoi tietenkin. Poliisi antoi hänelle meille epätavallisen neuvon: "Kun ajat tämän alueen läpi, älä pysähdy punaisissa valoissa". Ystäväni ymmärsi tämän hyvin, kun katseli kadun varsilla norkoilevia ihmisiä. Ei tehnyt mieli pysähtyä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit