Ford Mustang ja Neuvostoliitto

15 kommenttia

Ford Mustang elää, mutta Neuvostoliitto on kuollut. Koko Neuvostoliittoko? Ei. Pieni osa Neuvostoliittoa puolustaa vieläkin olemassaoloaan vapaata maailmaa vastaan. Tuo paikka on nimeltään Suomi.

Miten määrittelemme henkisen Neuvostoliiton EU:n sisällä? Se on paikka, jonne yksittäinen ihminen ei voi tuoda uutta Ford Mustangia USA:sta.

Veljemme vapaasta maailmasta tuovat omin päin Mustangeja itselleen, kun Euroopan Ford ei niitä jostakin - TÄYSIN KÄSITTÄMÄTTÖMÄSTÄ - syystä tuo Ison Veden yli. Otamme esimerkin Britanniasta. Sielläkään ei myydä Mustangeja. Mutta ihmiset haluavat niitä ostaa, vaikka ratti onkin brittiläisittäin väärällä puolella. Kun Ford UK ei tuo autoja, ihmiset tuovat niitä itse. Tai voit ostaa sellaisen autokauppiaalta, joka tuo Mustangeja maahan, lisähinta vain 3000 euroa. Mitä hupi maksaa kokonaisuudessaan? Seuraava esimerkki hintoineen kun auton tuo ITSE Britanniaan.

Näin hinnat Britanniassa:

-Ford Mustang GT Premium V8 20 709 euroa ( New Yorkissa )

-Tuontitulli 10% 2071 euroa

-Arvolisävero 17,5% 4147 euroa

-Laivauskulut n. 1200 euroa

-Single Vehicle Approval ( yksittäisen ajoneuvon hyväksyntä ) 1200 euroa

-Rekisteröinti 372 euroa

-Warranty ( mikä lie lupa ) 750 euroa

-Auton lisävarusteita ( varashälytin, jäljityslaite ) 900 euroa

YHTEENSÄ n. 31 350 EUROA!!!!!!!!!


Britanniaan siis saa uuden Ford Mustangin noin 32 tuhannella eurolla! Eihän sillä saa täällä kuin uuden Mondeon. Vai saako sitäkään? JA HUOMATKAA, ETTÄ TUO ESIMERKKILASKELMAN MUSTANG ON LUULTAVASTI KALLEIN MUSTANG-MALLI. V-6 koneinen hinnat alkaen malli maksaa selvästi vähemmän!!!!!!!

Mutta miksi siis Suomeen, eli jäänteeseen Neuvostoliitosta ei voi tuoda yksittäinen henkilö uutta Ford Mustangia USA:sta? Koska täällä vaaditaan käsittääkseni joku tyyppihyväksyntä, mikä maksaa kuulemani mukaan KYMMENIÄ TUHANSIA euroja!!!!!!!!!!!!!! Eikä täällä Sovjet Finlandiassa kelpaa se, että auto on jo hyväksytty Britanniassa, vaikka EU:ssa muka olemmekin!!

TOINEN ASIA on taas se, että miksei ihmeessä Suomen tai Euroopan Ford tuo Mustangia? Kiinnostus on valtaisaa. Kyseessä on edullinen kulttiauto ja kaupanpäälle vielä urheiluauto. Mutta ei. Mikä helvetti Fordia vaivaa? Myynti laskee USA:ssakin koko ajan ja ne suunnittelevat jonkun Mazdaan pohjautuvan Lincolnin myymistä täällä. Varmaan ok auto, mutta ei herätä intohimoja. Mustangista tapeltaisiin. Tilauskirjat olisivat heti täynnä.

JOS BRITTI SAA KALLEIMMAN MUSTANGIN HINTAAN 32 TONNIA, NIIN KYLLÄ HALVINTA VERSIOTA VOISI SUOMESSA HIRMUVEROINEENKIN MYYDÄ VARMASTI HINTAAN 39 990:-............... TUOHON HINTAAN FORDIN MYYNTIPISTEISSÄ SYNTYISI MELLAKKA JA TAPPELU SIITÄ, KUKA SAA AUTON!!!!!!!!!

EIKÖ FORDILLE KELPAA RAHA? JA EIKÖ VALTIOLLE KELPAA RAHA, KUN ESTETÄÄN IHMISTEN OSTOSTEN TEKO? KYLLÄ NÄISTÄKIN VEROJA SAISI KANTAA KUTEN MUISTAKIN AUTOISTA ELI AIVAN SAAAAATANAN PALJON. MIKSI, VOI MIKSI EI RAHA KELPAA?

  

  • Uskon, että tässäkin törmätään pieniin markkinoihin. Elikkä se, mikä kuulostaa suurelta mielenkiinnolta, onkin sitten koko projektiin nähden aivan liian pientä.

    Ymmärtääkseni Suomessa suojellaan yhä jälleenmyyjiä, kynsin ja hampain. Suuretkin jälleenmyyjät menevät helposti polvilleen, jos kansa lähtee yhtäkkiä hakemaan autonsa itse. Lisäksi, autoista joka käänteensä rokottaminen on merkittävä osa Suomen kansantaloudessa. Jos Suomen automarkkinat olisivat kooltaan edes puolet suuremmat, tilanne saattaisi olla jo toinen. Ja muuttuuhan se pikku hiljaa. Ennen oli vain aniharvalla duunarilla varaa hankkia auto. Markkinat olivat minimaalliset ja autojen hinnat korkeat, suhteessa tuloihin. Noh, tulot ovat nousseet myös suhteessa, mutta tänä päivänä auto on jokaisen duunarin ulottuvissa ja markkinat ovat sen mukaan.

    Uusi automalli vaatii myös toimivan huoltoverkoston. Autoja saisi tulla mielellään useampia päivässä. Muussa tapauksessa ei ole mitään mieltä sijoittaa siihen, että voi ottaa hoitaakseen jonkun tietyn mallin.

    Ruotsalaisillehan aukeni paratiisi EU:n liitymisen jälkeen. He saivat yhtäkkiä hakea autonsa itse, eikä tarvitse kuin ajaa se kotiin ja katsastaa. Lisämaksut ovat minimaalliset. Mersu oli tästä alussa tukka pystyssä ja kieltäytyi tekemästä huoltoja autoihin, jotka ihmiset olivat tuoneet maahan itse. He joutuivat tosin toteamaan, että aina löytyi joku, jolle kelpasi myös tavallisen kansan raha... Nyt homma hoituu mainiosti. Mutta kysymyshän on tosin autosta, jolle on valmis myynti- ja huolto verkosto.

    En tiedä Fordin itsensä mietteitä, kun on Mustangista kysymys, mutta uskon, että he ovat laskeneet, ettei autoja voida myydä Suomessa niin paljon, että niiden maahantuonti olisi kannattavaa.

    Suomi taitaa olla muuten mallivalikoimaltaan erikoinen maa. Tarjolla on yllättävän monta erilaista merkkiä ja mallia, markkinoihin verrattuna.

      
  • "Suomi taitaa olla muuten mallivalikoimaltaan erikoinen maa. Tarjolla on yllättävän monta erilaista merkkiä ja mallia, markkinoihin verrattuna. "

    Näinhän se on. Mutta montako järkihintaista "urheiluautoa" on tarjolla? Onko Hyundai Coupe ainoa? Voisi olla suurempaakin kysyntää Mustangin kaltaiselle klassikolle; auto on suunnattoman tyylikäs ja raporttien mukaan hyvä ajaa. Varustelu on hallussa ja tehojakin löytyy sen verran, että yhdistettynä ulkonäköön voi jo puhua urheiluautosta.

    Kai sitä Hyundain Coupeakin on myyty aika paljon, vaikka kyseessä on imagoltaan 15 mittaluokkaa Mustangia vaatimattomampi peli.

    Kumman ottaisit, jos Hyundai Coupe ja Ford Mustang maksaisivat saman? Aivan. Niin minäkin.

    Jotta auton maahantuonti kannattaisi, sitä pitäisi myydä useampia kappaleita päivässä. Voi olla. Mutta esim. Lexus IS:ää ja Mitsu Coltia myydään noin joka toinen päivä yksi kappale ja silti niitä vain tuodaan. Tuskin tappiolla. Veikkaan, että Mustangin myyntimäärät eivät kovin paljoa Lexus IS:n myyntimääristä jäisi.

    Myydäänhän erästä toistakin erikoisautoa samaan tahtiin, noin joka toinen päivä yksi. Kyseessä on Mini. Mustangissa on sentään enemmän tilaa ja tehoa. Musse tietenkin on Miniä kalliimpi, mutta voisi miltei päästä sen myyntilukuihin luokkaa 100-150 kpl vuodessa. Myytiinhän aikoinaan Nissan 200 SX:kin muistaakseni joku 180 kpl huippuvuotenaan. Eikä se mikään Mustang sentään ole, vaikka nätti peli olikin.

    Eli nyt Suomen Ford, kohottakaa Fordin vanhusmaista imagoa ja tehkää palvelus niille, joilla on bensaa suonissa: Ford Mustang Suomeen ja heti. Siis heti. Elän toivossa ja alan säästää sellaiseen jo nyt. Jollen saa Mussea parin vuoden päästä niin sitten ostan Dodge Caliberin. Enkä sitä Mondeota. Kiitos.

      
  • Lainaus:
    11.05.2006 klo 14:20 Anders-Simo kirjoitti
    Näinhän se on. Mutta montako järkihintaista "urheiluautoa" on tarjolla? Onko Hyundai Coupe ainoa? Voisi olla suurempaakin kysyntää Mustangin kaltaiselle klassikolle; auto on suunnattoman tyylikäs ja raporttien mukaan hyvä ajaa. Varustelu on hallussa ja tehojakin löytyy sen verran, että yhdistettynä ulkonäköön voi jo puhua urheiluautosta.
    .
    .
    .
    Eli nyt Suomen Ford, kohottakaa Fordin vanhusmaista imagoa ja tehkää palvelus niille, joilla on bensaa suonissa: Ford Mustang Suomeen ja heti. Siis heti. Elän toivossa ja alan säästää sellaiseen jo nyt. Jollen saa Mussea parin vuoden päästä niin sitten ostan Dodge Caliberin. Enkä sitä Mondeota. Kiitos.


    Miten määritellään urheiluauto? Riittääkö ulkonäkö vai pitääkö olla ihan ominaisuuksiakin, siis muitakin kuin koneteho?

    Hyundai Coupe on ihan urheilullisen näköinen mutta suorituskyvyltään se 2-litrainen malli ei ole mikään "urheiluauto", ellei kuskin rivakkaa kiihtymistä oteta huomioon.

    Olen ollut lukevinani, ettei tuon Mustangin ajo-ominaisuudet ole kovin kaksiset. Ulkonäkö on makea minustakin. Muiltakin jenkeiltä tuuppaa retrosporttia Mustangin vanavedessä, jotka kyllä nekin kelpaisivat minulle, joten ehkä joku toinen merkki hiffaa mahdollisuutensa ja alkaa laivata näitä eurooppaan?

    Jos urheiluauton määritelmiin riittää riittävä koneteho ja hyvät ajo-ominaisuudet, niin onhan noita vaihtoehtoja mutta ne ovat viilattu perusperheautoista (Fiesta/Focus ST, Golf GTI, Turbo-astra jne).

    Saas nähdä kun Caliber rantautuu Suomeen, että millainen peli se on. Englannissa se on halpa (halvin malli 20% halvempi kuin 1.6 FSI Golf) mutta miten käy Suomessa?

      
  • En tarkoittanut sitä, miten monta niitä myydään päivässä, vaan miten usein niitä tulee huoltoon, että toiminnan ylläpito kannattaisi. Eikös Mitsubishinsä voi huoltaa vaikka missä kaupungissa? Samoin Lexus, Toyotan huoltopisteitä taitaa löytyä Suomen jokaisesta kolosta. Mutta miten Mustang? Miten suuri operaatio olisi liittää Mustangin huolto Fordin ketjuun?

    Yksi ratkaiseva asia tässä on se, mihin auto perustuu. Jos otetaan esimerkiksi vaikka uusi Volvo C70, joka on jo jonkun asteinen urheiluauto, niin siitä voi periaatteessa pitää huolta samalla tavalla kuin S40 T5:sta. Samat työkalut käyvät, vain korin muotoilu ja katto eroaa.
    Mustangista en näin yhtäkkiä tiedä, voiko sitä huoltaa ja tuoda maahan jonkun muun Fordin tuotteen siivellä, samalla tavalla? Ja tuodaanko Suomeen jo nyt näitä autoja, jotka jakavat Mustangin kanssa moottorit ym. namiskat?

    Mutta kyllä, Mustang kelpaisi myös minulle. Myös vanha sellainen:-)

      
  • Urheiluauton määritelmästä ei varmaankaan mitään sopua synny milloinkaan.... puristeille urheiluauto on varmaankin vain joku Ferrari tai vastaava, toisen mielestä Fiesta ST on urheiluauto. Kyse on määritelmästä, molemmat ovat oikeassa eikä asiasta tarvitse sen enempää kiistellä. Minun vaatimaton mielipiteeni on, ettei Fiesta ST ole urheiluauto, koska katson, että urheiluauton täytyy olla kaksiovinen coupe eikä Fiesta sitä ole. Lisäksi tehoa täytyy olla enemmän kuin rivakassa perheautossa, joten Hyundai Coupen neloskone ei täyttäne urheiluauton vaatimusta mutta V6-koneinen jo täyttää.

    En tietenkään tiedä omakohtaisesti mitään Mussen ajo-ominaisuuksista, mutta Mike Cross, Jaguarin tuotekehityskuljettaja ajoi sattumalta V8-koneisella Mussella ja sanoi, että auto on yllättävän hyvä, erityisesti ohjaus. Lisäsi myös, että vaikka esim. BMW 645i on varmaankin Mussea parempi auto, se ei tarjoa lainkaan enempää ajamisen hauskuutta!

      
  • Lainaus:
    11.05.2006 klo 15:43 Anders-Simo kirjoitti
    En tietenkään tiedä omakohtaisesti mitään Mussen ajo-ominaisuuksista, mutta Mike Cross, Jaguarin tuotekehityskuljettaja ajoi sattumalta V8-koneisella Mussella ja sanoi, että auto on yllättävän hyvä, erityisesti ohjaus. Lisäsi myös, että vaikka esim. BMW 645i on varmaankin Mussea parempi auto, se ei tarjoa lainkaan enempää ajamisen hauskuutta!


    Olen samaa mieltä, että musse pitäisi ehdottomasti saada Suomeen. Ajo-ominaisuuksista olen kyllä eri mieltä lukemani pohjalta, esim suomalaisista TL ei autoa tuolta osin kyllä ylistänyt. Toisaalta kun ajo-ominaisuudet suhteutetaan hintaan, ovat ne varmaan ihan riittävät.

    Tuo Jaguarin tuotekehitysjohtajan sanoma ei paljon kerro, maksaahan Ford hänen palkkansa ja harva oman firman tuotoksia haukkuu. Sama jos kysyt Mandatumin kaverilta Sampon tuotteista tai Erikssonin kaverilta Sonyn telkkareista.

      
  • Lainaus:
    11.05.2006 klo 16:40 individual kirjoitti
    Tuo Jaguarin tuotekehitysjohtajan sanoma ei paljon kerro, maksaahan Ford hänen palkkansa ja harva oman firman tuotoksia haukkuu. Sama jos kysyt Mandatumin kaverilta Sampon tuotteista tai Erikssonin kaverilta Sonyn telkkareista.


    Tämän kyllä allekirjoitan.
    Muistan jutun erään autonvalmistajan toimitusjohtajasta. Hänellä oli tausta tetrapakin toimitusjohtajana (?). Autonvalmistajan seuraava johtaja tuli finanssimaailmasta ja nyt sitä johtaa mies, joka tunnetaan entisenä kumitehtaan luutana. Uskon, että moni suhtautuu kunnioituksella, jos hän kehuu jonkun auton ajo-ominaisuuksia. Tämä ei tosin takaa sitä, että hän tietää mistä hän puhuu.. Nämä johtajat kun ovat normaalisti konttoristeja, joilla ei ole itse käytännön kanssa niin paljon tekemistä.

    Ja aivan oikein, jos johtaja kritisoi "omia" tuotteitaan, julkisesti, hän on luultavasti silloin istuttanut viimeisen perunansa siinä puljussa.

      
  • simo olet pelkkä pentu. miten sä et tajua. ei mustangin tuonti ole elämän kysymys, olen asunut neuvostoliitossa ja siellä oli kysymys, saako votkaa, autoista viis. ei kai kukaan odota mustangia täällä suomessa vesi kielellä. naurettava ajatus. olet miehenpuolikas joka aina haaveilee siitä, mita ei saa, ja sitten kun sais, niin ei riitä rahkeet. tuskin sullakaan on varaa vaikka se maksais vaan 20000 euroa

      
  • Ei kannata tuollaista tavallista autoa ostaa. Osta Bugatti Veyron niin ei tule joka kadunkulmassa samanlaista vastaan! :smile:
    Hinta kylläkin miljoonan ja verot päälle! :cry:

      
  • Suomi taitaa olla ainoa, joka noudattaa kirjaimellisesti Euroopan Neuvostotasavallan säädöksiä. Etelä-eurooppa pyyhkii ko. päätöksillä #&%£$!*. Suomalainen virkamies on lahjomaton, tekee kaiken pykälien mukaan.

      
  • Minulle kelpaisi heti yksi GT Mustang jos sen rekisteriin saisi. Tai saisi ainakin kohtuullisin kustannuksin. Yksi vaihtoehto olisi hakea se muuttoautona mutta vaimo ei jkostain syystä hyväksynyt ideaa :confused:

    Urheiluautojen määrityksestä: ei, ABS, ei ohjaustehostin, ei ilmastointia -> Lotus Elise. Sitäkään ei taida saada Suomeen rekisteriin kun EU-tyypitys puuttuu (tai puuttui jokin aika sitten) ja muualla se rekisteröidään piensarjana.

      
  • Nyt ymmärsitte väärin: ei tuo Jaguarin testikuljettaja Cross antanut mitään virallista julkilausumaa Mustangista. Hän vain sattumalta sai tilaisuuden ajaa Mustangia kun hänen tuttavansa, eräs autotoimittaja oli sellaisen tuonut USA:sta. Epävirallisesti Cross kertoi mielipiteensä tuttavalleen.

    Pitäisihän se tajuta, että jos kyseessä olisi joku PR-juttu, silloin EI sanota, että YLLÄTTÄVÄN hyvä - sehän tarkoittaa, että odotukset olivat alhaalla, eli Jaguarin mies ei uskonut, että jenkit osaavat tehdä auton, joka on hyvä ajaa. Ei kukaan pyllynnuolija sano, että "luulen että USA:ssa ei osata rakentaa autoja, jotka ovat hyviä ajaa". Kai tekin nyt tämän tajuatte?

    Kyseessä oli siis epävirallinen, yksityinen lausunto, joka heijasti kyseisen autoammattilaisen todellista näkemystä. Älkää olko niin pirun naiiveja, että luulette jokaisen Fordilla, Volvolla, Jaguarilla, Land Roverilla, Lincolnilla tai Aston Martinilla töissä olevan puhuvan vain ennaltamäärättyä, ohjelmoitua, kaupallista bullshittiä joka käänteessä myös yksityiselämäänsä myöden.

    Sitä paitsi jenkit ovat ajettavuuden edelläkävijöitä. Ajettavuudeltaan paras auto, mitä minä milloinkaan olen ajanut, on vuoden 1979 Oldsmobile Cutlass. Siinä kalpenevat Mersut, BMW:t, Focukset ja Mazda Kutoset. Ja muut. On nimittäin kokeiltu. Olds oli mahtavan pehmeä ja mukava. Ohjaus oli esimerkillinen: äärimmäisen kevyt mutta suoraan kulkeva ja ylellisen tunnoton, kuten laatuohjauksen tuleekin olla - ei tarvitse jokaista tiellä olevaa koppakuoriaista tuntea rystysissään kun ajelee aristokraattisesti. Ja ne V8-murinat! WAU! Niistä päivistä on auton ajettavuus vain taantunut!

      
  • Lainaus:
    14.05.2006 klo 11:12 Anders-Simo kirjoitti
    Nyt ymmärsitte väärin: ei tuo Jaguarin testikuljettaja Cross antanut mitään virallista julkilausumaa Mustangista. Hän vain sattumalta sai tilaisuuden ajaa Mustangia kun hänen tuttavansa, eräs autotoimittaja oli sellaisen tuonut USA:sta. Epävirallisesti Cross kertoi mielipiteensä tuttavalleen.


    Mitä arvelet Jaguarin testikuljettajan tietävän muiden autojen ajo-ominaisuuksista? Jaguarin testikuljettajalla saattaa olla takanaan julmasti erilaisia kilometrejä, Jaguarilla, mutta tehtaan ulkopuolella seisoo sitten vanha Morris Mini, eikä muista, kilpailijoiden autoista tietoakaan. Testikuljettajien ohjelmaan ei kuulu tutustuminen kilpailijoiden tuotteisiin, yleensä. Joidenkin aktiviteettien yhteydessä saattaa tosin päästä pällistelemään jotain uutuuksia.

    Kyseessä oli siis epävirallinen, yksityinen lausunto, joka heijasti kyseisen autoammattilaisen todellista näkemystä. Älkää olko niin pirun naiiveja, että luulette jokaisen Fordilla, Volvolla, Jaguarilla, Land Roverilla, Lincolnilla tai Aston Martinilla töissä olevan puhuvan vain ennaltamäärättyä, ohjelmoitua, kaupallista bullshittiä joka käänteessä myös yksityiselämäänsä myöden.

    Kyseisten autonvalmistajien palveluksessa olevat henkilöt ilmaisevat varmasti mielipiteensä rehellisesti, varsinkin silloin, kun on positiivisesta palautteesta kysymys. Vaikka olisikin kysymys epävirallisesta lausunnosta, he vaikenevat, jos olisi syytä negatiiviseen palautteeseen. Tällaisilla jutuilla kun on taipumus levitä ja silloin kyseisen henkilön tulevaisuus isäntänsä palveluksessa on vaakalaudalla. On luonnollista, että Jaguarin testikuljettaja kehuu Ford Mustangia - ja päinvastoin. On myös luonnollista, että Jaguarin testikuljettaja vertailee heidän omia tuotteitaan Mustangiin, jos pääsevät kokeilemaan, mutta negatiivinen palaute jää sisääpiireihin.

    Sitä paitsi jenkit ovat ajettavuuden edelläkävijöitä. Ajettavuudeltaan paras auto, mitä minä milloinkaan olen ajanut, on vuoden 1979 Oldsmobile Cutlass. Siinä kalpenevat Mersut, BMW:t, Focukset ja Mazda Kutoset. Ja muut. On nimittäin kokeiltu. Olds oli mahtavan pehmeä ja mukava. Ohjaus oli esimerkillinen: äärimmäisen kevyt mutta suoraan kulkeva ja ylellisen tunnoton, kuten laatuohjauksen tuleekin olla - ei tarvitse jokaista tiellä olevaa koppakuoriaista tuntea rystysissään kun ajelee aristokraattisesti. Ja ne V8-murinat! WAU! Niistä päivistä on auton ajettavuus vain taantunut!

    Jenkkien näkemys autoista oli ennen erilainen. Heille ei bensiinin hinta ole merkinnyt niin paljon tähän mennessä. Joten veekasi on ollut selviö. Tänään heidän tuotantonsa muistuttaa yhä enemmän japanilaisia ja eurooppalaisia.

    Myös minulla on ollut monta jenkkiä ja tottahan sinä kirjoittelet. Niillä on mukava prutkutella #&%£$!* torin ympäri, siima ulkona ikkunasta, mutta itse ajettavuudesta ei voida puhua, kun lähdetään puhumaan siitä, mikä on hauskaa ja mikä ei, kun aletaan todellakin ajamaan. Mutta kuten kirjoitit, mukava niissä on istuskella.

      
  • Tuo Jaguar-testikuljettajan lausunnon yhteydessä kannattaisi palauttaa mieleensä myös se seikka että Mustang on tehty samalle pohjalevylle kuin S-type, alkujaan Lincolnilta lainattu.

      
  • Lainaus:
    15.05.2006 klo 07:56 Major kirjoitti
    Tuo Jaguar-testikuljettajan lausunnon yhteydessä kannattaisi palauttaa mieleensä myös se seikka että Mustang on tehty samalle pohjalevylle kuin S-type, alkujaan Lincolnilta lainattu.


    Ei pidä paikkaansa. Thunderbird oli tuolla LS:n plattiksella. Mustangilla on oma jäykällä taka-akselilla varustettu halpis-pohjansa:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_D2C_platform

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit