Miksi ajamme tehottomilla autoilla?

14 kommenttia

http://www.canadiandriver.com/articles/jm/04spec-v.htm

Linkissä esiintyvä, Pohjois-Amerikassa myytävä Nissan Almeran sisarauto Nissan Sentra, joka maksaa vähän yli 10 000 € (!), on hinnat alkaen mallina varustettu 126-HEPPAISELLA koneella ja vielä enemmän tehoa löytyy kun otetaan vähän fiinimpi malli.

Mitäs tämä nyt on? Euroopassa Almeran lähtömallissa on varmaan tehoa ehkä 70-80 hevosvoimaa. Miksi amerikkalaiset ja kanadalaiset saavat heti kättelyssä 50 hevosvoimaa enemmän, vaikka siellä saa ajaa vielä hitaammin kuin Euroopassa? Ja kaikki tämä vielä liki puoleen hintaan Suomen hintoihin nähden.

Täällä köyhässä Suomessahan niitä tehoja tarvittaisiin kun ei ole mitään SUV:eja, vaan viisi ihmistä istuu Almera-parassa ja sitten pitäisi mutkaisella ja huonolla tiellä päästä vielä nopeasti ohi ohitettavasta. Jenkeissä on muutenkin kuusi kaistaa yhteen suuntaan ja Almera on niillä kakkos- tai kolmosauto.

PS: Huomatkaa, kuinka hiton ruma tuo kanadalaisten ja jenkkien Almera on; yleensähän USA:n versiot ovat kauniimpia kuin Euroopassa myytävät, mutta nyt on Nissan tehnyt päinvastaisen tempun!

No, joka tapauksessa, vaadimme asialliset tehot myös Eurooppaan, jumanperkuta!! Ja heti!! Miksei hallitus tee mitään??

  
  • Lainaus:
    08.07.2004 klo 16:33 Anders-Simo kirjoitti
    No, joka tapauksessa, vaadimme asialliset tehot myös Eurooppaan, jumanperkuta!! Ja heti!! Miksei hallitus tee mitään??


    Osta isommalla koneella jos 'hinnat alkaen' ei riitä. Ei se sen ihmeellisempää vaadi hyvä ihminen.

      
  • Neuvosi on sinänsä järkeenkäypä, mutta ei ole oikein, että jenkit saavat jo hinnat alkaen mallista lähtien nauttia hevosvoimista ja me eurooppalaiset maksamme melkein tulpahinnan vauvamoottoreista.

      
  • Luulenpa että syy näihin tehoeroihin on puhtaasti polttoaineen hinnoissa. Kalliin bensan Euroopassa kaupaksi käyvät pieniruokaiset autot, kun taas jenkkilässä on normaalia että auto kuluttaa 15-20 litraa satasella jolloin siellä on luonnollisesti tarjolla suuremmalla (ja tehokkaammalla) moottorilla varustettuja malleja.

      
  • Jos autot olisivat halvempia ja vähemmän kuluttavampia. Ja eihän Suomessa ole edes kiva ajaa kovaa... Ei täällä tarvitse tehoja...

      
  • Lainaus:
    11.07.2004 klo 19:49 Tuomas kirjoitti
    Jos autot olisivat halvempia ja vähemmän kuluttavampia. Ja eihän Suomessa ole edes kiva ajaa kovaa... Ei täällä tarvitse tehoja...


    Kyllä tehoista on hyötyä ohitustilanteissa ja kyllä Suomessakin on kiva ajaa kovaa kun on hyvä auto alla ja uutta tietä (esim. Turku-Muurla-moottoritiepätkä). On tottakai myönnettävä, että haljennut kuoppainen ja urautunut tie, jota maassamme eniten on, ei innosta urheilulliseen ajotapaan ja koska tehoja ei tarvita, ostetaan auto usein pienellä moottorilla (ja siinä samassa enimmäkseen huonolla varustelutasolla). Oman lisänsä tuo tietty se, että autot on törkeän kalliita ainakin Suomessa ja bensalitra lähentelee jo 7 vanhaa markkaa. Joitain vuosia sitten nämä hinnat saivat rekkakuskit osoittamaan mieltä yms. mutta nyt kun eurot tuntuvat niin pieniltä, kukaan ei välitä, vaikka hinta olisi yli 1.20 euroa/litra.

      
  • Mitä enemmän tehoa sen enemmän ohituksia... :confused:

      
  • Lainaus:
    11.07.2004 klo 19:49 Tuomas kirjoitti
    Jos autot olisivat halvempia ja vähemmän kuluttavampia. Ja eihän Suomessa ole edes kiva ajaa kovaa... Ei täällä tarvitse tehoja...


    Voimaa tarvitaankin siihen, ettei tarvitse moottoritielläkään kiljuttaa pientä konetta korkeilla kierroksilla. Mukavammin etenee ihan rajoitusten puitteissakin, kun on tehoreserviä riittävästi.

      
  • Lainaus:
    12.07.2004 klo 13:31 Tuomas kirjoitti
    Mitä enemmän tehoa sen enemmän ohituksia... :confused:


    Mielestäni yhtälö ei ole näin yksinkertainen. Tehokkaammalla koneella pääsee nopeammin kyllä ohi ja se lisää turvallisuutta ja kuten yllä sanottiin, on muutenkin kivempi ajaa kun ei tarvitse kaasu pohjassa painaa naama punaisena moottoritiellä ja tämä taas säästää polttoainetta. Kyllä tehoa saa ja täytyykin olla reservissä tarvittaessa, mutta sitä pitää käyttää oikein... Yleisesti suurempi kone myös kestää enemmän kilometrejä, koska moottoria ei tule rasitettua niin paljoa. Uskon, että 1.4:nen on yleisesti ottaen koneremontin tarpeessa nopeammin kuin 2.0 :confused:

      
  • Mutta mikään ei riitä! Ekaksi 2,0litrainen, ei sekään aina riitä ohituksiin, niin ostetaan 2,5-kone ja sitten aina vaan parempi ja nopeampi. 1,4-litranen kuluttaa vähemmän ja riittää aivan hyvin.

      
  • Lainaus:
    14.07.2004 klo 16:48 Tuomas kirjoitti
    Mutta mikään ei riitä! Ekaksi 2,0litrainen, ei sekään aina riitä ohituksiin, niin ostetaan 2,5-kone ja sitten aina vaan parempi ja nopeampi. 1,4-litranen kuluttaa vähemmän ja riittää aivan hyvin.


    Mitä sitten?

      
  • Niin, lisäksi jenkeissä on pilvenpiirtäjiä, ravintoloissa saa suurempia kyljyksiä, ihmisiä on enemmän ja he ovat painavampia, ruoka on halvempaa ja myrskyt ovat kovempia, valtateistä nyt puhumattakaan. Aijaijai kun meitä pieniä suomalaisia taas sorretaan :cry:

    Jos liikennesääntöjen mukaan ajetaan niin Tuomaksen mainitsema 1.4 kone riittää varsin hyvin ohituksiin. Ja matka-ajosta sen verran että ainkin itse pärjäsin varsin hyvin 1.6 litraisella Meganellakin.

    Ja vähäpätöisin asia ei taida todellakaan olla tuo jenkkilän bensan hinta :wink: Jos pelkästään ohittamista varten tarvitsee sen helvetinmoisen myllyn ja on valmis hyväksymään kustannukset niin mikäpäs siinä sitten, tilaa vaikka Saksasta auto jos ei täältä löydy...

      
  • Sitten kun on isot koneet uskaltaa ohitella... kaverillani on nyt diesel isuzu eikä hän enää ohittele. Ennen hän ohitteli vaikka kuinka paljon.

      
  • Ohittaminen ei ole mikään itsetarkoitus liikenteessä. Tietysti jos on tehoreserviä ja tiellä näkyvyyttä, niin mikäs siinä. Tehoreservin puuttuessa pitää vaan odottaa että avautuu riittävän pitkä ja vapaa suora ohitukseen.
    Se taas että automallistojen pienimmät koneet on ameriikan ihmemaassa suurempia kuin meillä johtuu verotuksesta.
    Pitää ottaa huomioon että verokarhu käy autoilijan kukkarolla niin kulkupeliä hankittaessa kuin sitä tankattaessa. Polttoaineessa on 75% veroa ja jos bensa maksaisi 30-50 senttiä sekä autojen hinta ei olisi niin paljon riippuvainen mootorin koosta. Silloin en varmaankaan ostaisi alle parin litran koneella varustettua autoa

      
  • Isäni VOISI ostaa EHKÄ tehokkaamman auton mutta bensa maksaa samoin monet muutkin ajattelevat. Kuinka jotkut viitsi ajella jenkkiautoilla (tottakai ne ovat hienonnäköisiä mutta...)?
    Itse en aja kovinkaan paljon niin että katso ihan niin tarkasti bensan kulutusta...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit