A6 ja Passat Kiinassa

2 kommenttia

KOlmisen viikkoa olen istunut erilaisten keskikokoisten autojen takapenkillä Kiinassa.
Kiinassa tehdyt autot on isompia kuin eurooppalaiset veljensä. Eilen istuin Passatin (päällepäin sama kuin Suomessa) takapenkillä ja vaikka kuskin penkki ei ollut edes ihan edessä, polvitilaa oli n. 40-50 cm.
Kaverini joka asuu täällä on miettinyt auton ostoa. Hän kertoi, että esim. kiinalaisen A6:n pohjalevy on 22cm pidempi kuin euroopassa.
Kun monia autoja haukutaan ahtaiksi niin mikä siinä on, ettei autoa voi pidentää tällä tavalla ja saada kunnon tilat taakse?? En usko että valmistuskustannukset merkittävästi nousisivat. Pidennys tulisi kuitenkin ns. suoraan osaan, eli pohjalevy pidempi, ehkä katto vähän pidempi jne. Kiinassa on kova autojen piilovero, mutta ko. Passat 2.0 (ilmastoinnit yms. on pakollisia vakiovarusteita) maksaa noin 22 kEUR uutena, joka on tietysti paljon keskimäärin 200 EUR/kk ansaitsevalle Pekingiläiselle. Olen täällä nähnyt toistakymmentä uusinta MB600S mallia (en ole koskaan nähnyt Suomessa, kavereilla ei ainakaan ole) ja A6 vilistää liikenteessä koko ajan. Toista on Suomessa. Ehkä siinä Suomen sosiaalipolitiikassa on tosiaan tasapäistämisen tarkoitus.

  
  • Ko. pidempää Passatia saa ostaa Suomessa nimellä Skoda Superb. Vieläpä lyhyttä edullisemmin.

      
  • Edellisen korimallin A6 sedania valmistetaan Kiinassa 4.886 mm pitkänä paikallisena versiona ja Kiinaan myös viedään Saksasta 4.796 pitkää versiota. Pituusero on akselien välissä.

    Vastaavalla tavalla pidennettyä Passatia valmistetaan Kiinassa, ja Skoda Superb on ymmärtääkseni tämän perusteella kehitetty.

    Nouseva suurvalta tarvitsee komeampia versioita näistä autoista, muu maailma - taantuva Eurooppa etunenässä - saa pärjätä pikkuautoilla ;-)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit