GM on päättänyt luopua omistusosuudestaan Subarun omistajayhtiössä Fuji Heavy Industriesissa. Ensimmäinen erä osakkeista on jo myyty ja ostaja oli Toyota. Samalla luonnollisesti purkautuu tekninen yhteistyö (Saab 9-2x:n valmistusta lukuunottamatta).
GM:n osalta tarkoitusperät ovat selvät yhtiön taloudellisen tilan tuntien. Lisäksi bokserikoneisten Subarujen ja GM:n tuotteiden väliltä ei ole löytynyt minkäänlaisia tuotekehityksellisiä yhteneväisyyksiä.
Mitä taas on Toyotan suunnitelmissa Subarun suhteen? Aikooko se pysytellä vähemmistöosakkaana ja aloittaa teknisen yhteistyön joillain osa-alueilla vai ajautuuko Subaru Daihatsun kaltaiseksi sateliitiksi.
Entä mikä on Saabin kohtalo tämän päätöksen jälkeen? Heikosti myyvä 9-2x:n elinkaari jää todennäköisesti lyhyeksi eikä seuraajaa välttämättä tule. 9-6x taas jäi prototyyppiasteelle.
Lähteet: Tuulilasi, TCC
Huomasin uutisen osakekaupoista aamun Hesarista. Olin melkoisen yllättynyt. Voisikohon kauppa merkitä esimerkiksi nelivetoisten mallien laajempaa tarjontaa Toyotan mallistossa tai kenties Toyotan dieseleitä Subarujen keulilla?? Ihmettelen vain, miksi Toyota ei saman tien ostanut suurempaa osuutta. Olisi vaikka ostanut Saabin pois GM:lta. General Motors on käytännössä tuhonnut SAAB-brändin, joten omistajan vaihdos olisi paikallaan. Ajatelkaapa esim. Saabin keulamerkillä varustettua Subaru Imprezaa!! Uskomatonta touhua jenkeiltä! Sen sijaan, että olisi kehittänyt Saabia itsenäisenä merkkinä ja panostanut ruotsalaisten osaamiseen, GM yritti/yritää myydä "vale-Saabeja", jotka eivät millään lailla sytytä vanhoja saabisteja. Toyotalla olisi varmasti varaa/keinoja herättää henkiin ruotsalainen SAAB-osaaminen, ja hyötyä siitä samalla itse. Näin teki esim. Ford Volvon kohdalla. Ford on kyennyt pitämään Volvon riittävän kaukana konsernin muista merkeistä, vaikka esim. yhteisiä pohjalevyjä onkin käytössä. Tästä on osoituksena vankka kannattajakunta ja sen myötä hyvä kannattavuus. Toisin kuin GM:n omistamalla Saabilla.
Fuji Heavy ja Toyota ovat julkaisseet seuraavan tiedotteen yhteistyösuunnitelmistaan.
http://www.toyota.co.jp/en/news/05/1005.html
PS. Saabin maasturin peruuntuminen on aika iso uutinen.