Automaatit - HuHuu!

90 kommenttia
13»
  • Lainaus:
    01.06.2006 klo 00:09 alarjak kirjoitti

    Tiedän että olen pilkunnussija, mutta en mahda sille mitään, en voi hyväksyä sitä että automaatti ei pysty välittömästi päättämään haluanko pienemmän vaihteen vai en. Sen ymmärrän jos nopeasti kaasua painaessa vaihteisto vaihtaa heti pienemmälle, mutta sitä en hyväksy että jos painan kolmanneksen kaasua rauhallisesti, ainoa asia mitä tapahtuu on se että momentin muunnin alkaa pyörimään? Ja tämä tuli erityisen voimakkaasti esiin Passatissa sekä myös omassani mutta lievemmin. Minkä takia automaatit ohjelmoidaan niin herkästi pyörittämään momentin muunninta? Miksi ne eivät käyttäydy rauhallisessa kiihdytyksessä normaalin vaihteiston tavoin, kuka vaihtaa joka hetki pienemmälle, jos siihen ei ole todellista tarvetta?

    Hyvää kesää.


    Ihminen on siitä kurja että kun automaatti on rauhallinen niin siiloin ihmetellään ettei se vaihda pienemmälle ja taas kun vaihtaa herkästi niin sitten valitetaan että automaatti nykii :sunglasses: Itse ajan loota koko ajan sport-asennolla jolloin vaihdot tarvittaessa tapahtuu nopeasti. Kaasulla sitten voi hieman säätää kuinka terhakkaasti vaihtaa. Harvoin menee laatikko sekasin, oikeastaan vain kun ensin painaa kaasua nopsasti ja heti perään nostaa sen, esim ohitusyrityksessä ei lähdekkään ohittamaan. Silloin kick down on jo vaihtamassa alas mutta kaasun nosto saa aikaan ylöspäin vaihdon ja laatikko jää miettimään pariksi sekunniksi. Kyseessä Fordin 5-lovinen.

      
  • Lainaus:
    02.06.2006 klo 18:20 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    02.06.2006 klo 15:26 Ammattilainen kirjoitti
    Lopettakaa jo tuo joutava löpinä. Minulle ainakin riittää että tiedän paljonko autossa on heppoja, paljonko on suurin vääntömomentti ja ennen kaikkea, miten hyvin se käytännössä toimii ja liikkuu. Ei voisi vähempää kiinnostaa tuo muu jorina. Ihan yhtä kiinnostavaa kuin jos joku rupeaisi kesken leffan katsomisen esitelmöimään television teknisistä ominaisuuksista. Sori vaan.



    Jos ei kiinnosta, niin onko pakko lukea? Alarjak on niin monessa aikaisemmassa keskustelussa ollut aina pätemässä ja tuomassa faktoja pöytään, niin tätä kämmäystä en noin vain sivuuta.


    Kuinka lujaa hieman päälle 0 hevosvoimaa liikuttaa autoa?

    Korjaus

    [alarjak muokkasi tätä viestiä 02.06.2006 klo 22:48]
      
  • Lainaus:
    01.06.2006 klo 23:19 Fabio kirjoitti
    Lue Alarjak tuo viestini tuosta ylempää, jos se vaikka aukaisisi silmäsi vääntömomentin olemuksen suhteen. Tuossa kuvailemassasi tilanteessa on mitattavissa myös teho, koska auto ei liiku ilman työtä milliäkään.


    Aivan, se on jotain alle yhden hevosvoiman mutta pyöristin sen nollaan, selkeyden vuoksi.

      
  • Lakatkaa nyt hyvät ihmiset kinaamasta turhista asioista. Moottorista tulee ulos voimaa, ja sillä selvä. Pääasia, että sitä voimaa on sen verran tarpeeksi, että riittää varmasti.

    Automaatti puolestaan huolehtii siitä, että aina on oikea pykälä silmässä, eikä tarvitse poljeskella ylimääräistä poljinta, sohlata keppiä väärälle vaihteelle, ja hikeentyä risteyksissä.

      
  • Lainaus:
    02.06.2006 klo 18:17 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    01.06.2006 klo 22:14 alarjak kirjoitti

    Syntyykö tehoa ilman vääntömomenttia?


    Ei synny. Mutta auto ei liiku pelkällä vääntömomentilla yhtään mihinkään.


    Esimerkkini auto oli liikkeessä ja tuotti tehoa alle hevosvoiman, tästä huolimatta eteenpäin työntävä voima vastaa 5 litraisen V-8:n maksimi voimaa, miksi näin?

      
  • Lainaus:
    02.06.2006 klo 22:12 pkj kirjoitti
    Lakatkaa nyt hyvät ihmiset kinaamasta turhista asioista. Moottorista tulee ulos voimaa, ja sillä selvä. Pääasia, että sitä voimaa on sen verran tarpeeksi, että riittää varmasti.

    Automaatti puolestaan huolehtii siitä, että aina on oikea pykälä silmässä, eikä tarvitse poljeskella ylimääräistä poljinta, sohlata keppiä väärälle vaihteelle, ja hikeentyä risteyksissä.


    Älä hermostu, ne oppilaat joita ei kiinnosta voivat mennä välitunnille.

      
  • For example, lets say you have a waterwheel capable of producing 32,000 Ft/Lbs of torque at one RPM. Now, this number looks absolutely astonishing, but in reality, a ride along lawn mower has more than twice the power. How can that be?

      
  • En suinkaan hermostu, eli ihan voitte kinastella tätä teoriahöpinää vaikka maailman tappiin. Onneksi on muitakin juttuja luettavana....

      
  • Alarjak, kannattaisi avata ja lukaista ne kouluajan fysiikan kirjat uudelleen.

    Vääntömomentti on VOIMA. TEHO on VOIMAN ja NOPEUDEN tulo. TYÖ on VOIMAN ja MATKAN tulo.

    Eli jos auto liikkuu millinkään vääntömomentin eli voiman ansiosta on tehty työtä ja silloin liikkuumiseen kulutetun ajan perusteella saadaan myös TEHO. TEHO voi tässä tapauksessa olla vaikka 1mW, mutta jos sitä ei ole niin auto ei ole liikkunut mihinkään! Auto ei toki liiku mihinkään, jos vääntömonentti eli VOIMA on 0 Nm, koska silloin myös TYÖ on 0 J ja TEHOKIN on 0 W.

    Vääntömomentti eli VOIMA voi pysyä samana, mutta kierrosnopeuden kasvaessa kasvaa myös TEHO, minkä ansiosta auto saadaan kiihtymään tai kulkemaan kovempaa.

    Eli mitään ei tapahdu ilman TYÖTÄ ja jos tehdään TYÖTÄ, niin silloin sitä tehdään myös jossain ajassa, jolloin sitä TYÖTÄ tehdään jollain TEHOLLA.

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 11:43 Opelixi kirjoitti


    Eli jos auto liikkuu millinkään vääntömomentin eli voiman ansiosta on tehty työtä ja silloin liikkuumiseen kulutetun ajan perusteella saadaan myös TEHO. TEHO voi tässä tapauksessa olla vaikka 1mW, mutta jos sitä ei ole niin auto ei ole liikkunut mihinkään! Auto ei toki liiku mihinkään, jos vääntömonentti eli VOIMA on 0 Nm, koska silloin myös TYÖ on 0 J ja TEHOKIN on 0 W.

    Vääntömomentti eli VOIMA voi pysyä samana, mutta kierrosnopeuden kasvaessa kasvaa myös TEHO, minkä ansiosta auto saadaan kiihtymään tai kulkemaan kovempaa.

    Eli mitään ei tapahdu ilman TYÖTÄ ja jos tehdään TYÖTÄ, niin silloin sitä tehdään myös jossain ajassa, jolloin sitä TYÖTÄ tehdään jollain TEHOLLA.


    Tämä ei kyllä ollut vastaus kysymykseeni.

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 11:32 Ammattilainen kirjoitti
    En suinkaan hermostu, eli ihan voitte kinastella tätä teoriahöpinää vaikka maailman tappiin. Onneksi on muitakin juttuja luettavana....


    Aivan oikein, lukekaa niitä muita jos tämä ei kiinnosta, sitäpaitsi tuntuu olevan ylivoimaisen vaikea aihe useimmille.

      
  • Lainaus:
    02.06.2006 klo 22:18 alarjak kirjoitti
    Lainaus:
    02.06.2006 klo 18:17 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    01.06.2006 klo 22:14 alarjak kirjoitti

    Syntyykö tehoa ilman vääntömomenttia?



    Ei synny. Mutta auto ei liiku pelkällä vääntömomentilla yhtään mihinkään.


    Esimerkkini auto oli liikkeessä ja tuotti tehoa alle hevosvoiman, tästä huolimatta eteenpäin työntävä voima vastaa 5 litraisen V-8:n maksimi voimaa, miksi näin?


    Tähänkö kysymykseen minun pitäisi vastata? Mitäs vastaamista tässä on, kun kerroin sinulle VOIMASTA, TYÖSTÄ JA TEHOSTA mielestäni aika selvästi ja kuten itse jo kerroit, että tehoa se auton liikkuminen tarvitsi.

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 12:03 alarjak kirjoitti
    Lainaus:
    03.06.2006 klo 11:43 Opelixi kirjoitti


    Eli jos auto liikkuu millinkään vääntömomentin eli voiman ansiosta on tehty työtä ja silloin liikkuumiseen kulutetun ajan perusteella saadaan myös TEHO. TEHO voi tässä tapauksessa olla vaikka 1mW, mutta jos sitä ei ole niin auto ei ole liikkunut mihinkään! Auto ei toki liiku mihinkään, jos vääntömonentti eli VOIMA on 0 Nm, koska silloin myös TYÖ on 0 J ja TEHOKIN on 0 W.

    Vääntömomentti eli VOIMA voi pysyä samana, mutta kierrosnopeuden kasvaessa kasvaa myös TEHO, minkä ansiosta auto saadaan kiihtymään tai kulkemaan kovempaa.

    Eli mitään ei tapahdu ilman TYÖTÄ ja jos tehdään TYÖTÄ, niin silloin sitä tehdään myös jossain ajassa, jolloin sitä TYÖTÄ tehdään jollain TEHOLLA.


    Tämä ei kyllä ollut vastaus kysymykseeni.


    Mielestäni vastasin varsin selvästi. Oletko kanssani asiasta samaa mieltä? Jos et ole niin miltäosin?

      
  • Yritetään vielä kerran, sen jälkeen luovutan.

    Oletetaan että on kaksi täsmälleen saman painoista ja samoin välitettyä Toyota Priusta. Ainoa ero näissä kahdessa on se että toinen on täysin alkuperäinen joka tuottaa noin 110hv, toisessa on 300hv tuottava 5.0 V-8.

    Autot kiihdyttävät paikaltaan 20km/h nopeuteen, miksi 110hv tuottava auto on nopeampi kuin 300hv tuottava?

    Oletetaan myös että pito on optimaalinen, kumpikaan auto ei sudi.

    [alarjak muokkasi tätä viestiä 03.06.2006 klo 16:28]
      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 16:25 alarjak kirjoitti
    Yritetään vielä kerran, sen jälkeen luovutan.

    Oletetaan että on kaksi täsmälleen saman painoista ja samoin välitettyä Toyota Priusta. Ainoa ero näissä kahdessa on se että toinen on täysin alkuperäinen joka tuottaa noin 110hv, toisessa on 300hv tuottava 5.0 V-8.

    Autot kiihdyttävät paikaltaan 20km/h nopeuteen, miksi 110hv tuottava auto on nopeampi kuin 300hv tuottava?

    Oletetaan myös että pito on optimaalinen, kumpikaan auto ei sudi.


    En tiedä mistä olet saanut päähäsi, että prius voittaisi kiihdytyskisassa tässä tapauksessa. Voit olla aivan varma, että tuo 5.0 litrainen V8 on täysin ylivoimainen, jos autot muuten ovat täysin samanlaisia, eikä sutimista tapahdu. Kun aiemmin esitit tämän Prius esimerkin, niin kysyn tiedätkö mikä on impulssi? Tuo mainitsemasi 480 Nm vääntömomentti vaikuttaa niin käsittämättömän lyhyen ajan, että se ei merkittävästi muuta auton liiketilaa. Menet täysin metsään näissä vääntömomenttipohdinnoissasi, kun sinulta puuttuu kyky ymmärtää kokonaisuutta, joka sisältää myös aikamuuttujan. Ymmärrätkö ollenkaan työn käsitettä, jota minä ja Opelixi sinulle aiemmin toitottivat? Yritä edes. Se saattaisi helpottaa kokonaisuuden hahmottamista. Haluan muutenkin painottaa sinulle näitä fysiikan peruskäsitteitä. Vääntömomentti on eri asia kuin voima. Vääntömomentti aiheuttaa liiketilan muutosta pyörimisakselin suhteen. Renkaan kokokin esimerkiksi vaikuttaa voimaan, joka autoa kiihdyttää. Vääntömomentti ei siis kiihdytä autoa.

    Yksi syy siihen miksi saatat olla ymmärtänyt koko asian väärin on se, että jos ajetaan tietyllä vaihteella, niin suurin kiihtyvyys saavutetaan sillä hetkellä kun käytettävissä on suurin vääntömomentti, eikä silloin kun käytettävissä on suurin teho. Tämä on kuitenkin teoreettinen tilanne, sillä jos ajetaan tiettyä nopeutta ja painetan pedaali pohjaan, saavutetaan sitä parempi kiihtyvyys, mitä enemmän tehoa on käytössä. Vääntömomentilla ei tässä vaiheessa ole mitään merkitystä.

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 17:10 Fabio kirjoitti
    Lainaus:
    03.06.2006 klo 16:25 alarjak kirjoitti
    Yritetään vielä kerran, sen jälkeen luovutan.

    Oletetaan että on kaksi täsmälleen saman painoista ja samoin välitettyä Toyota Priusta. Ainoa ero näissä kahdessa on se että toinen on täysin alkuperäinen joka tuottaa noin 110hv, toisessa on 300hv tuottava 5.0 V-8.

    Autot kiihdyttävät paikaltaan 20km/h nopeuteen, miksi 110hv tuottava auto on nopeampi kuin 300hv tuottava?

    Oletetaan myös että pito on optimaalinen, kumpikaan auto ei sudi.


    En tiedä mistä olet saanut päähäsi, että prius voittaisi kiihdytyskisassa tässä tapauksessa. Voit olla aivan varma, että tuo 5.0 litrainen V8 on täysin ylivoimainen, jos autot muuten ovat täysin samanlaisia, eikä sutimista tapahdu. Kun aiemmin esitit tämän Prius esimerkin, niin kysyn tiedätkö mikä on impulssi? Tuo mainitsemasi 480 Nm vääntömomentti vaikuttaa niin käsittämättömän lyhyen ajan, että se ei merkittävästi muuta auton liiketilaa. Vääntömomentilla ei tässä vaiheessa ole mitään merkitystä.


    Kyllä sillä vähän on merkitystä, Toyota Prius nimittäin tuottaa 480nm vääntömomenttia välillä 0-23km/h, tämän jälkeen vääntö kääntyy jyrkkään laskuun, mutta sillä ei ole välillä 0-20km/h mitään merkitystä, vääntömomentin suuruus määrä g-voimien suuruuden, se V-8 muuten ei tuota yhtä paljon vääntöä vielä tässä vaiheessa.

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 17:39 alarjak kirjoitti
    Lainaus:
    03.06.2006 klo 17:10 Fabio kirjoitti
    Lainaus:
    03.06.2006 klo 16:25 alarjak kirjoitti
    Yritetään vielä kerran, sen jälkeen luovutan.

    Oletetaan että on kaksi täsmälleen saman painoista ja samoin välitettyä Toyota Priusta. Ainoa ero näissä kahdessa on se että toinen on täysin alkuperäinen joka tuottaa noin 110hv, toisessa on 300hv tuottava 5.0 V-8.

    Autot kiihdyttävät paikaltaan 20km/h nopeuteen, miksi 110hv tuottava auto on nopeampi kuin 300hv tuottava?

    Oletetaan myös että pito on optimaalinen, kumpikaan auto ei sudi.



    En tiedä mistä olet saanut päähäsi, että prius voittaisi kiihdytyskisassa tässä tapauksessa. Voit olla aivan varma, että tuo 5.0 litrainen V8 on täysin ylivoimainen, jos autot muuten ovat täysin samanlaisia, eikä sutimista tapahdu. Kun aiemmin esitit tämän Prius esimerkin, niin kysyn tiedätkö mikä on impulssi? Tuo mainitsemasi 480 Nm vääntömomentti vaikuttaa niin käsittämättömän lyhyen ajan, että se ei merkittävästi muuta auton liiketilaa. Vääntömomentilla ei tässä vaiheessa ole mitään merkitystä.


    Kyllä sillä vähän on merkitystä, Toyota Prius nimittäin tuottaa 480nm vääntömomenttia välillä 0-23km/h, tämän jälkeen vääntö kääntyy jyrkkään laskuun, mutta sillä ei ole välillä 0-20km/h mitään merkitystä, vääntömomentin suuruus määrä g-voimien suuruuden, se V-8 muuten ei tuota yhtä paljon vääntöä vielä tässä vaiheessa.


    Eli meinaatko, että jos toyotan vaihteisto välitettäisiin siten, että vääntömomentti olisi tuo 480 Nm esimerkiksi välillä 0-200 km/h. Toyota pätkisi mennen tullen esimerkiksi Bmw M3 tms. autot?

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 18:52 Fabio kirjoitti
    Lainaus:
    03.06.2006 klo 17:39 alarjak kirjoitti
    Lainaus:
    03.06.2006 klo 17:10 Fabio kirjoitti
    Lainaus:
    03.06.2006 klo 16:25 alarjak kirjoitti
    Yritetään vielä kerran, sen jälkeen luovutan.

    Oletetaan että on kaksi täsmälleen saman painoista ja samoin välitettyä Toyota Priusta. Ainoa ero näissä kahdessa on se että toinen on täysin alkuperäinen joka tuottaa noin 110hv, toisessa on 300hv tuottava 5.0 V-8.

    Autot kiihdyttävät paikaltaan 20km/h nopeuteen, miksi 110hv tuottava auto on nopeampi kuin 300hv tuottava?

    Oletetaan myös että pito on optimaalinen, kumpikaan auto ei sudi.



    En tiedä mistä olet saanut päähäsi, että prius voittaisi kiihdytyskisassa tässä tapauksessa. Voit olla aivan varma, että tuo 5.0 litrainen V8 on täysin ylivoimainen, jos autot muuten ovat täysin samanlaisia, eikä sutimista tapahdu. Kun aiemmin esitit tämän Prius esimerkin, niin kysyn tiedätkö mikä on impulssi? Tuo mainitsemasi 480 Nm vääntömomentti vaikuttaa niin käsittämättömän lyhyen ajan, että se ei merkittävästi muuta auton liiketilaa. Vääntömomentilla ei tässä vaiheessa ole mitään merkitystä.



    Kyllä sillä vähän on merkitystä, Toyota Prius nimittäin tuottaa 480nm vääntömomenttia välillä 0-23km/h, tämän jälkeen vääntö kääntyy jyrkkään laskuun, mutta sillä ei ole välillä 0-20km/h mitään merkitystä, vääntömomentin suuruus määrä g-voimien suuruuden, se V-8 muuten ei tuota yhtä paljon vääntöä vielä tässä vaiheessa.


    Eli meinaatko, että jos toyotan vaihteisto välitettäisiin siten, että vääntömomentti olisi tuo 480 Nm esimerkiksi välillä 0-200 km/h. Toyota pätkisi mennen tullen esimerkiksi Bmw M3 tms. autot?


    Tuonne 23km/h nopeuteen saakka Priuksessa ei ole vaihteistoa koska se lähtee liikkeelle sähkömoottorin turvin joka on suoraan kiinni vetoakselissa mikäli olen oikein ymmärtänyt, jotta tuo 200km/h nopeus saavutettaisiin pelkällä sähkömoottorilla tarvittaisiin väliin vaihdelaatikko ja välitys-suhde luokkaa 10:1, plus sähkömoottorin täytyisi tuottaa 5000nm vääntömomenttia kulkeakseen 200km/h joten ihan pelkillä välitysmuutoksilla ei tästä selvittäisi. Onhan Priuksessa polttomoottorikin mutta jätin sen tarkoituksella esimerkistä pois vaikkakin se nostaa kokonaistehon mainittuun 110hv:n.

      
  • Koska nyt palattiin puhumaan pelkistä autoista, niin minä toin jo aikaisemmin esille nämä VW Golffit. Dieseleissä on huomattavasti enemmän vääntöä kuin bensoissa, mutta bensamoottoreista saa enemmän tehoa ulos. Tuloksena on se, että bensamoottorit kiihtyy nopeammin ja huippunopeus on suurempi enkä usko, että autojen painoista löytyy syytä tähän. Esimerkkejä toki löytyy rutosti muitakin.

    Sitä ei kukaan kiellä etteikö alakierroksilla vääntämä moottori olisi mukavampi ajaa.

    Tämä ei myöskään suoraan kerro fysiikan totuuksia, koska vaihteistolla muutetaan voimasuhteita, mutta alunperin puhe olikin autoista ja niiden moottoreista.

    Joka tapauksessa fysiikassa on selvät lait ja ne Alarjakinkin kannattaisi hyväksyä. On olemassa VOIMA, TYÖ, AIKA ja TEHO.

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 19:42 Opelixi kirjoitti
    Koska nyt palattiin puhumaan pelkistä autoista, niin minä toin jo aikaisemmin esille nämä VW Golffit. Dieseleissä on huomattavasti enemmän vääntöä kuin bensoissa, mutta bensamoottoreista saa enemmän tehoa ulos. Tuloksena on se, että bensamoottorit kiihtyy nopeammin ja huippunopeus on suurempi enkä usko, että autojen painoista löytyy syytä tähän. Esimerkkejä toki löytyy rutosti muitakin.

    Sitä ei kukaan kiellä etteikö alakierroksilla vääntämä moottori olisi mukavampi ajaa.

    Tämä ei myöskään suoraan kerro fysiikan totuuksia, koska vaihteistolla muutetaan voimasuhteita, mutta alunperin puhe olikin autoista ja niiden moottoreista.

    Joka tapauksessa fysiikassa on selvät lait ja ne Alarjakinkin kannattaisi hyväksyä. On olemassa VOIMA, TYÖ, AIKA ja TEHO.



    Se laite missä on eniten hevosvoimia voittaa jos mitataan ääriarvoja, maksimi kiihdytys tai huippunopeus, ja tämä perustuu siihen että tehon voi muuttaa vaihdelaatikolla väännöksi, hyvin yksinkertaista.

    Kun painat kaasun pohjaan et tunne selässäsi hevosvoimia vaan vääntömomentin voiman, tätä olen kovasti yrittänyt selvittää.

    Itse ihailen suuresti TurboDieseleitä koska olen itse äärimmäisen laiska kuljettaja ja ajatus siitä että vaihtaisin 90km/h nopeudesta 3 vaihteelle ohittaessani on vastenmielinen ja juuri tämän takia? insinöörit on suuressa viisaudessaan kehittäneet minulle? TurboDieselin (vielä kun saisin sellaisen) se olisi aika ihana ei tarvi vaihdella vääntöä löytyy vaihteella kun vaihteella.

    Missä vaiheessa nimimerkkiini on tullut iso A? :wink:

    [alarjak muokkasi tätä viestiä 03.06.2006 klo 19:59]
      
  • Erisnimet kirjoitetaan isolla vai miten se olikaan... :wink:

    Nyt ei Alarjak puhuttu siitä, mikä on miellyttävää. Muistat varmasti sen, että itse olen ollut kanssasi samaa mieltä siitä, että alhaalta vääntävä moottori on kiva.

    Muistat varmasti myös fysiikasta tällaisen lauseen: "Mikä voimassa voitetaan se matkassa hävitään" tai jotain tämmöistä kuitenkin :grin:

    Alkaa nämä vodkapaukut vähän tekemään näistä kirjoituksista hieman arveluttavia... :kiss: Jokatapauksessa tämä siis tarkoittaa sitä, että vaikka auton moottori antaisi puolta pienemmän vääntömomentin, niin asia voidaan korjata kasvattamalla kierrosluku kaksinkertaiseksi. Tämä jo kertoo sen, että sama TYÖ voidaan tehdä vähemmälläkin voimalla.

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 20:36 Opelixi kirjoitti
    Erisnimet kirjoitetaan isolla vai miten se olikaan... :wink:

    Nyt ei Alarjak puhuttu siitä, mikä on miellyttävää. Muistat varmasti sen, että itse olen ollut kanssasi samaa mieltä siitä, että alhaalta vääntävä moottori on kiva.

    Muistat varmasti myös fysiikasta tällaisen lauseen: "Mikä voimassa voitetaan se matkassa hävitään" tai jotain tämmöistä kuitenkin :grin:

    Alkaa nämä vodkapaukut vähän tekemään näistä kirjoituksista hieman arveluttavia... :kiss: Jokatapauksessa tämä siis tarkoittaa sitä, että vaikka auton moottori antaisi puolta pienemmän vääntömomentin, niin asia voidaan korjata kasvattamalla kierrosluku kaksinkertaiseksi. Tämä jo kertoo sen, että sama TYÖ voidaan tehdä vähemmälläkin voimalla.


    No johan on #&%£$!*, nyt ollaan samalla aaltopituudella...

      
  • Lainaus:
    02.06.2006 klo 15:17 RX-8 kirjoitti
    Lainaus:
    30.05.2006 klo 22:56 alarjak kirjoitti
    Lainaus:
    30.05.2006 klo 22:48 RX-8 kirjoitti


    Eli vääntöä voi olla olemassa ilman tehoa (RPM = 0) mutta tehoa ei ilman vääntöä.



    Missä kohtaa kiistän tämän?


    No kyllähän tämän tapaiset kommentit antaa ymmärtää, että vääntö olisi mielestäsi ratkaiseva kiihtyvyydellä eikä teho:

    "Vääntömomentti liikuttaa autoa. Teho koostuu vääntömomentista, siitä ei päästä yli eikä ympäri."

    Minkä takia polkupyörä ei siis kiihdy vaikka siihen kohdistuisi 500 Nm:n vääntö, jos vääntö on ratkaiseva kiihtyvyyden kannalta??


    Siellä on laakeri jumissa.

      
  • Nykyään kait: Mikä tehossa voitetaan, se rahassa hävitään? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 19:19 alarjak kirjoitti

    Tuonne 23km/h nopeuteen saakka Priuksessa ei ole vaihteistoa koska se lähtee liikkeelle sähkömoottorin turvin joka on suoraan kiinni vetoakselissa mikäli olen oikein ymmärtänyt, jotta tuo 200km/h nopeus saavutettaisiin pelkällä sähkömoottorilla tarvittaisiin väliin vaihdelaatikko ja välitys-suhde luokkaa 10:1, plus sähkömoottorin täytyisi tuottaa 5000nm vääntömomenttia kulkeakseen 200km/h joten ihan pelkillä välitysmuutoksilla ei tästä selvittäisi. Onhan Priuksessa polttomoottorikin mutta jätin sen tarkoituksella esimerkistä pois vaikkakin se nostaa kokonaistehon mainittuun 110hv:n.


    Huoh, Miksi puhut vääntömomentista autoa kiihdyttävänä voimana kun tämä lause itsessään on aivan absurdi. VÄÄNTÖMOMENTTI ON ERI ASIA KUIN VOIMA. VÄÄNTÖMOMENTTI EI KIIHDYTÄ AUTOA AUTON LIIKESUUNTAAN. Voima kiihdyttää autoa, tarkemmin sanottuna auton renkaan ja tukipinnan välinen kitkavoima. Voima aiheuttaa vääntömomentin, eikä toisin päin. Vääntömomentti aiheuttaa kulmakiihtyvyyttä, mitä autolla ei käytännössä ole kohtisuorassa liikeuuntaa vastaan. Koita saada nyt viimein hyvä mies nämä peruskäsitteet sisäistettyä. Sitten lisää. Energiaa ei synny koskaan tyhjästä, joten vääntömomentinkin on tehtävä työtä autoa kiihdyttääkseen. Mutta tässäkin tapauksessa kannattaa tarkistella sitä mikä on syy ja mikä on seuraus. Vääntömomentti on vain ja ainoastaan seuraus siitä palamisprosessista joka moottorissa tapahtuu. Moottori tekee työn ja tietyllä hyötysuhteella tämä työ siirtyy auton liike-energiaksi. Siksi juuri kukaan joka ymmärtää asioista jotain ei tarkastelekkaan auton liiketilan muutosta vääntömomenttien avulla, vaan voimien ja sitä kautta tehdyn työn avulla.

    Ok, jos haluat, voidaan myös ajatella, että palokaasut laajetessaan aiheuttavat voiman sylinterissä, joka puolestaan aiheuttaa vääntömomenttia kampiakselin suhteen. Kuitenkaan vääntömomentin arvo jonain differentiaalisen pienenä ajan hetkenä, ei aiheuta liiketilan muutosta kappaleessa, eikä toisaalta muuta kappaleen kineettistä energiaa.Kun moottori pyörii, vääntömomentti tekee työn joka on vääntömomentin integraali kiertokulman suhteen. Jos vääntömomentti on vakio, niin tämä tarkoittaa, että

    työ(W)=Vääntömomentti(M)kulman muutos(dq)

    Oletetaan, että moottori on nyt pyörinyt joitain kierroksia.tämä tarkoittaa sitä, että nyt tehty työ on muuttanut auton liiketilaa. Se ei kuitenkaan kerro yhtään mitään siitä missä ajassa se on tapahtunut. Se on voinut tapahtua sekunnissa tai minuutissa tai mitä tahansa. Se kuitenkin voidaan jo tämän lauseen perusteella sanoa, kuinka paljon nopeus on muuttunut, jos lähtönopeus tiedetään.Kiihtyvyyshän on tunnetusti nopeuden muutos aikayksikössä. Siksi tarvitaan aika käsite mukaan.

    Teho(P)=W/aika(t)=M dq/t

    Yllä oleva teho aiheuttaa kiihtyvyyden, joka on

    kiihtyvyys(a)=P/(massa(m)
    nopeus(v))=P/(mv)

    Jos massa ja nopeus ovat vakioita, niin moottorin kulmanopeus ja vääntömomentin suuruus vaikuttavat kiihtyvyyteen yhtäläisesti. Miten Alarjak voit silloin sanoa vääntömomentin aiheuttavan kiihtyvyyden, kun selvästi voidaan nähdä että kiihtyvyyteen vaikuttaa aivan yhtä paljon moottorin kierrosnopeus?

    Toinen kysymys: Kun tiedetään, että palokaasujen paine aiheuttaa voiman moottorin mäntään, joka aiheuttaa vääntömomenti kampiakselin suhteen, joka voiman siirron välityksellä aiheuttaa autoa eteenpäin kiihdyttävän renkaan ja tienpinnan välisen kitkavoiman, niin millä perusteella juuri vääntömomentti aiheuttaa kiihtyvyyden?

    Eli jos voima -> momentti -> voima, niin miksi juuri haluat nimenomaan puhua voiman siirrossa vaikuttavasta momentista, etkä autoa todellisuudessa eteenpäin vievistä voimista? Miten voit sanoa, että nimenomaan momentti kiihdyttää autoa?

    Itse väitän että kitkavoima kiihdyttää autoa, mutta teho on se elementti jolla tätä voiman tuottoa kannattaa mitata, koska moottori tekee ensikädessä työtä, ja tuottaa sitä kautta tehoa. Moottorin kyky tuottaa nettotehoa rajoittaa myös nettovoiman tuottoa. Vääntömomentti, joka on jo edellä todettu vain seuraukseksi palokaasujen laajenemisen tekemästä työstä, ei pysty yksinään selittämään liiketilan muutosta(myös moottorin kulmanopeus vaikuttaa kiihtyvyyteen!), mikä on myös perusteltu edellä.

    Palataan vielä tuohon Prius juttuun. Olisi mielenkiintoista tietää nuo kierrosvälit ja välityssuhde millä sähkömoottori toimii. Tällöin voisi laskea moottorin tuottamia teholukemia. Noista laittamistani kaavoista voi nähdä sen, että V8 voi pärjätä priukselle, jos sen välitykset ovat selvästi lyhyemmät eli että se ottaa paremmin kierroksia. Todennäköisesti molemmat kuitenkin suttaavat tuon välin kunnon kiihdytyksessä, joten tämä kysymys on siinä mielessä merkityksetön. Kerro vielä mihin perustat väitteen vaaditusta 5000Nm, jos prius kulkisi pelkällä sähkömoottorilla 200 km/h.

    [Fabio muokkasi tätä viestiä 05.06.2006 klo 01:56]
      
  • Ei hyvää päivää, vieläkö ne jaksaa jauhaa sitä yhtä ja samaa...

    No, eikun hyvää päivänalkua vaan teillekin, ei näitä todellakaan lukea jaksa. Ja eikun nukkumaan....

      
  • No miksi Ammattilainen kirjoitat koko topicciin, jos ei kiinnosta? Luuletko, että meitä (ei ainakaan minua) kiinnostaa lukea sinun turhia kommentointejasi?

      
  • No katsonpahan huvikseni miten pitkään tätä yhtä ja samaa jaksetaan jauhaa. Ei tuo kovinkaan suurta joukkoa näytä muuten kiinnostavan kirjoituksista päätellen....

      
  • No ei tätä nyt niin kauheasti ole "jauhettu", jos vertaat ylinopeus, kameravalvonta tai rattijuopumus keskusteluun. Ja ei nämä keskustelut ole kenellekkään pakollisia, ei tarvitse lukea eikä tarvitse kirjoittaa jos ei halua tai kiinnosta.

    Omasta mielestäni antamasi huokailut ym. turhat kommentoinnit on todellakin turhia. Jos ei ole mitään muuta sanottavaa, niin miksi vaivautua?

      
  • Mielestäni perusteltuja vasta-argumenttejä on syytä esittää, jos joku syytää palstan täyteen sellaista sontaa, joka ei pidä paikkaansa. On ehkä eri asia kinastella jostain mielipide jutuista, mutta tässä tapauksessa kyse ei ole mielipiteistä, vaan siitä mikä on totta ja mikä ei.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit