http://www.whatcar.co.uk/News_SpecialReport.asp?NA_ID=206444&EL_ID=3052495
Toyota Avensis on valittu parhaaksi perheautoksi vuodeksi 2004. Erityisesti kiitettiin ajo-ominaisuuksia, suorituskykyä, turvallisuutta, laatuvaikutelmaa, tiloja sekä varustelua.
Muita suositeltavia perheautoja olivat Honda Accord, Mazda 6 sekä Opel Vectra.
Aivan. Overal Winner oli kuitenkin Volkswagen Golf...
Sinäänsä mielenkiintoinen listaus, että jokaisesta kokoluokasta on valittu voittaja ja sitten sen lisäksi vielä "yleisvoittaja". Tämä kaikki siis vain What Car:n mielipiteitä. Mielenkiintoista on mm. se, että pikkuautoluokan voittajaksi on valittu Seat Ibiza, mikä ei taas monessa muussa julkaisussa ole kovin hyvin menestynyt, paitsi että ajo-ominaisuudet ovat hyvät.
Vuoden kaupunkiauto: Fiat Panda
Vuoden "supermini": Seat Ibiza
Pieni keskiluokka: Volkswagen Golf
Suuri keskiluokka: Toyota Avensis
Kompaktit edustusautot: BMW 320
Kompaktit MPV:t: Volkswagen Touran
Suuret MPV:t: Citroen C8
Farmarit: Mazda 6
Turvallisuuspalkinto: Renault
Hot Hach: Honda Civic
Convertible: VW Beetle Cabriolet
Roadster: BMW Z4
Coupe: Mazda RX8
Suorituskykyinen auto: BMW M3
Security: Lexus
Neliveto: Volvo XC90
Edustusauto: BMW 525
Luxus: Jaguar XJ6
Tästä voimmekin päätellä, että nyt voi taas todella moni automerkki mainostaa, että se on valittu vuoden autoksi. Tästä ovimme myös päätellä, että eniten palkintoja kahminut merkki on BMW ja huomatkaa myös ristiriitainen luokkajako. Mikä luokitus on tuo Hot Hach? Tiedän, että sitä käytetään yleensä esim. pikkuautojen sporttisemmista hachback-editioista, mutta eikös tuolloin pitäisi olla oma luokitus myös sedanille yms. korityypeille?
En arvosta kovinkaan paljon vuoden autoja, ne on välillä ihan hyviä mutta joskus niitä surkeimpia. Ja niitä Vuoden auto juttuja on ihan liikaa... Toyota Yariskaan ei ollut mielestäni mikään vuoden auto, onhan se ihan kohtalainen mutta mielestäni se ei olisi aikoinaan pitänyt olla vuoden auto.
Ja paljon haukuttu Renault Meganekin oli vuoden auto. Omasta mielestä tämäkin auto on ihan kohtalainen ja joku muu olisi voinut olla vuoden auto...
Ei vuoden auto tittelissä mitään vikaa ole, kun kyseessä on monen lehden muodostaman raadin tekemä päätös. Nyt ei kuitenkaan ollut kyseessä mikään yleinen "vuoden auto" palkinto vaan yhden lehden mielipide, joten siitä ei voi vielä mitään johtopäätöstä vetää...
Yhden lehden päätökset ovat aikas turhia, tai no jos niitä kertyy niitä vuoden auto titteleitä paljon eri lehdistä niin sitten se on "hyödyllistä" tai siis "tarpeellista".
Vuoden auto valinnassa on mukana tietysti paljon eri paikoista asiantuntijoita. Mutta harvemmin Vuoden auto on joku, oikeasti erityisen hyvä auto. Yleensä ne ovat ehkä kohtalaisia tai keskimääräistä huonompia autoja mielestäni.
Ja paljon haukuttu Renault Meganekin oli vuoden auto. Omasta mielestä tämäkin auto on ihan kohtalainen ja joku muu olisi voinut olla vuoden auto...
Samaa mieltä, esim. Fiat on usein ollut vuoden auto, en siihen vieläkään ehkä uskaltaisi laittaa kiinni omaa rahaa, monesti on kyseessä ollut kait lehtien kotiinpäin veto
Jep! Tuntuu siltä että Vuoden auto koittaa saada ihmisiä ostamaan erilaisia/persoonallisia (vähän kai huonoja autoja) ?
Mitä tarkoitat kotiinpäin vedolla? Tähän en voi millään uskoa, sillä vuoden auto titteli on monena vuotena ollut lähes yksimielinen ja siinä on ollut mukana todella monen maan lehdistöä. Jos kyse olisikin vain Italialaisista lehdistä, ymmärtäisin, mutta kun saksalaisetkin asettavat Fiatin korkeimmalle korokkeelle, ei kotiinpäinvedosta voi olla kyse.
Tämä on vähän ristiriidassa siihen, että vuoden autoksi on useasti valittu hyvin tavallisiakin autoja jotka ovat myöhemmin olleet myyntimenestyksiä. Erilaisia/persoonallisiakin on toki ollut. Edusti mielestäni aikamoista ennakkoluulottomuutta vuoden 1998 äänestys, jossa tämän himotun tittelin voitti Alfa Romeo 156. Mallihan on ollut Alfalle kuin taivaan lahja, sillä se pelasti merkin konkurssilta- eikä varmaan voi väheksyä tuon tittelin tuomaa julkisuutta ja osuutta myyntiin... Muitakin vastaavia palkintoja on olemassa, johon automerkit tähtäävät ja yksi suosituimmista on kultainen ohjauspyörä...
Mitä tarkoitat kotiinpäin vedolla? Tähän en voi millään uskoa, sillä vuoden auto titteli on monena vuotena ollut lähes yksimielinen ja siinä on ollut mukana todella monen maan lehdistöä. Jos kyse olisikin vain Italialaisista lehdistä, ymmärtäisin, mutta kun saksalaisetkin asettavat Fiatin korkeimmalle korokkeelle, ei kotiinpäinvedosta voi olla kyse.
Esimerkiksi euroopassa on epäilyttävän monta kertaa voittaja on ollut Italiasta tai Ranskasta, veikkaisin että antavat pisteet aika kotiseutuhenkisesti. Käytännön esimerkki ihmeellisestä vuoden autosta oli aikanaan Fiat Brava/Bravo, henkiökohtaisesti en oikein ymmärtänyt millä perusteella.
Esimerkiksi euroopassa on epäilyttävän monta kertaa voittaja on ollut Italiasta tai Ranskasta, veikkaisin että antavat pisteet aika kotiseutuhenkisesti. Käytännön esimerkki ihmeellisestä vuoden autosta oli aikanaan Fiat Brava/Bravo, henkiökohtaisesti en oikein ymmärtänyt millä perusteella.
Mutta jos esim. saksalaiset lehdet antavat pisteensä, niin ei ole kovin kotiseutuhenkistä jakaa niitä varsinkaan Ranskalaisille. Ymmärtäisin kyllä, jos asiassa kuunneltaisiin vain esim. Ranskan tai Italian lehdistöä, mutta koska kyseessä on vaikka kuinka monta euroopan maata, ei noita valintoja voi mielestäni laittaa kotiinpäinvedon piikkiin. Vuoden auto titteli ei ole siitä kiinni, onko autossa mahdollisia tulevia vikoja merkistä johtuen vaan kyse on hyvistä ominaisuuksista. Esim. Ranskalaiset pärjäävät varmasti hyvän mukavuutensakin ansiosta... Itse olen myös tuota Fiat Bravaa koeajanut ja mielestäni kyseessä on varsin pätevä menopeli. Ihan mukava ajettava, kohtuuhintainen, hyvän näköinen ja niin edespäin... Sanot, ettet uskaltaisi "sijoittaa" Fiatiin, tarkoitat siis kaikesta päätellen vikaherkkyyttä tms. Tätähän ei näissä Vuoden Auto - palkinnoissa voida ottaa huomioon... Sitäpaitsi on Japanilaiset ja Saksalaisetkin voittoja vieneet... Italialaiset ja Ranskalaiset tuntuvat yleensä vain olevan todella hyvän tuntuisia autoja- mutta historiaan pohjaten vanhemmissa yksilöissä on ollut ihan riittävästikin pientä laitettavaa- jonka takia niitä karsastetaan.
Esimerkiksi euroopassa on epäilyttävän monta kertaa voittaja on ollut Italiasta tai Ranskasta, veikkaisin että antavat pisteet aika kotiseutuhenkisesti. Käytännön esimerkki ihmeellisestä vuoden autosta oli aikanaan Fiat Brava/Bravo, henkiökohtaisesti en oikein ymmärtänyt millä perusteella.
Mutta jos esim. saksalaiset lehdet antavat pisteensä, niin ei ole kovin kotiseutuhenkistä jakaa niitä varsinkaan Ranskalaisille. Ymmärtäisin kyllä, jos asiassa kuunneltaisiin vain esim. Ranskan tai Italian lehdistöä, mutta koska kyseessä on vaikka kuinka monta euroopan maata, ei noita valintoja voi mielestäni laittaa kotiinpäinvedon piikkiin. Vuoden auto titteli ei ole siitä kiinni, onko autossa mahdollisia tulevia vikoja merkistä johtuen vaan kyse on hyvistä ominaisuuksista. Esim. Ranskalaiset pärjäävät varmasti hyvän mukavuutensakin ansiosta... Itse olen myös tuota Fiat Bravaa koeajanut ja mielestäni kyseessä on varsin pätevä menopeli. Ihan mukava ajettava, kohtuuhintainen, hyvän näköinen ja niin edespäin... Sanot, ettet uskaltaisi "sijoittaa" Fiatiin, tarkoitat siis kaikesta päätellen vikaherkkyyttä tms. Tätähän ei näissä Vuoden Auto - palkinnoissa voida ottaa huomioon... Sitäpaitsi on Japanilaiset ja Saksalaisetkin voittoja vieneet... Italialaiset ja Ranskalaiset tuntuvat yleensä vain olevan todella hyvän tuntuisia autoja- mutta historiaan pohjaten vanhemmissa yksilöissä on ollut ihan riittävästikin pientä laitettavaa- jonka takia niitä karsastetaan.
Onnistuuhan se kotiinpäin veto varmasti saksalaisiltakin, esim. vaikka kuuluisa AutoBildin farkkuvertailu, olin yhtä yllättynyt C-mersun voitoista, kuin Janne Holmenin euroopaan mestaruudesta maratoonilla.
Fiateissa on tuo tasalaatuisuus ollut vähän heikkoa ennen, en tiedä miten lienee nyt. Pahin este kumminkin Fiattiin "sijoittamisessa" on huoltopavelut, joista en ole hyvää sanaa kuullut. Kaiken merkkisissä autoissahan vikoja esiintyy, mutta tärkeintä on saada ne korjatuksi.
Onnistuuhan se kotiinpäin veto varmasti saksalaisiltakin, esim. vaikka kuuluisa AutoBildin farkkuvertailu, olin yhtä yllättynyt C-mersun voitoista, kuin Janne Holmenin euroopaan mestaruudesta maratoonilla.
Fiateissa on tuo tasalaatuisuus ollut vähän heikkoa ennen, en tiedä miten lienee nyt. Pahin este kumminkin Fiattiin "sijoittamisessa" on huoltopavelut, joista en ole hyvää sanaa kuullut. Kaiken merkkisissä autoissahan vikoja esiintyy, mutta tärkeintä on saada ne korjatuksi.
Aivan. Tämän vuoksi en ymmärtänytkään kommenttiasi kotiinpäinvedosta, sillä varmastikaan saksalaiset tai englantilaiset eivät ole kotiinpäinvetomielessä Fiatia vuoden autoksi äänestäneet. En väittänytkään, että Italialainen lehdistö ei äänestäisi oman maan tuotetta, yleensä se näin tekeekin- samoin saksalainen. Olette varmaankin seuranneet Autobildin ja Auto Motor Und Sportin testejä ja itse olen ainakin huomannut, että varsin usein oman maan tuote voittaa.
Fiatin huoltopalveluista olen täysin samaa mieltä. Kovin monta hyvää kommenntia en ole Delta-Autosta kuullut, vaikka saamani palvelu on mielestäni ihan keskivertoa huollon puolella tähän asti ollutkin... Näitä seikkoja- tai merkin vikahistoriaa ei oteta huomioon Vuoden Auto-palkintoa jaettaessa, vaan palkinto tulee puhtaasti siitä, miltä malli testaajien käsissä tuntuu. Eli ajettavuus, ulkonäkö, varustelu, mukavuus yms. seikat. Ei niinkään mahdolliset tulevat viat tai jälleenmyyntiorganisaatio. Näinollen ei mielestäni ole lainkaan ihme, että Fiat konserni on niin monta vuoden auto-titteliä vienyt. Kaikki ei tosin ole mennyt Fiatille, vaan ainakin Alfa 156 ja 147 mallit on saaneet ko. palkinnon ja taisi Lancialtakin joku pysti löytyä... (?)
By the way- itse olen ratkaissut Delta-autoon liittyvän ongelman helposti. Huollatan muualla, niin säästyy aikaa, rahaa ja palvelukin on toista luokkaa. Uuden lainsäädännön mukaan autoa ei ole pakko huollattaa merkkiliikkeessä.
Fiat oli ruotsalaistutkimuksen mukaan luotettavin auto, siis ensikatsastuksissa. Ja joskus myös Skodakin oli. Mutta noista nyt on aikaa yli 3 vuotta...
Omakohtaista kokemusta ei pahemmin Fiatista ole, mutta eikös taannoisessa Auto Motor Und Sportin 100 tonnin kestotestissä Fiat Punto pärjännyt suorastaan loistavasti ilman mainittavia vikoja?
Kaverini Isällä on ollut 3 Fiatia (Brava/Bravoa) eikä vikoja ole ollut. Paitsi yhdessä näissä oli hieman sähkövikoja muttei mitään vakavampaa.