Nykyiset autot on tungettu täyteen sikakallista tietotekniikkaa (tarkoittaa takuuajan jälkeen, kun joudut itse maksamaan, mm. hajonneet abs:t ym). Itse olen täysin valmis ostamaan rakenteiltaan huipputoimintavarman perusauton ilman: sähköikkunoita, ohjaustehostinta, sähköpeilejä, abs:ja, luistonestoja jne.
Rellu on lanseeraamassa
Logania em. periaatteella. No, abs:t siinäkin taitaa olla, muttei juuri muuta. Hintaa uudella autolla ulkomailla 5 Te. Jos tuodaan Suomeen, hinnan voisi kuvitella olevan +- 8 Te. Rahalla saa sitten lisävarusteita.
Enivei, Logania en varmaankaan ostais, mutta jos VW tai Toyota toisi autoja samalla konseptilla, menekki oli olis taattu ihmisille, jotka haluavat 10 vuodeksi luotettavan auton. Siis heille, joiden ei tarvitse korostaa egoaan auton avulla ja jotka ovat sen verran kestävän kehityksen kannalla, ettei autoa tarvi vaihtaa 2 vuoden välein.
Logan on ihan fiksu ideana, mutta siitä kestävyydestä en Renun toteuttamana olisi vakuuttunut.. taitaa olla järkevämpää hankkia pari vuotta vanha Toyota Yaris samalla hinnalla; sillä on edessään huomattavasti enemmän terveitä kilometrejä. Lisäksi ei tarvitse hävetä säästöauton imagoa. Itse en pystyisi ajamaan imagosyistä edes Skodalla.
et pystyisi ajamaan Skodalla, mutta Variksella pystyisit.
Aivan oikein ymmärretty, aivan oikein!
Siis ajaisit imagosysistä meiluummin Toyota Yariksella kuin esim. Skoda Suberbilla?
Logan on vaihtoehto, sellaiselle henkilölle joka haluaa uuden auton halvalla. Eikä myöskään halua liian ylimuotoiltuja autoja, vaan tykkää perinteisestä autosta.
Loganin idea on hyvä. Mutta ilmeisesti sitä ei kumminkaan tuoda Suomeen... Ostajia olisi varmaan yhtä paljon kuin Lada 110:lla.
Kyllä Renault Logan tulee viemään markkina osuutta, näiltä Yarikselta, Pololta, Cliolta, Corsalta, Micralta ja näiltä Korealaista vempeleiltä. Sehän näitä suomalaisia autojen maahantuojia kismittääkin. Minusta tuntuu, että sen hinta tulee olemaan suomessa lähes 10 tuh euroa. Ihan auton näköinen tuo on ja onhan sillä kahden vuoden takuu ja noin karvalakkimallialtahan on moni varuste pois josta nää nykyautot hajoavat. Niin kun Ladan maahantuonti loppuu niin sen ostaja kunnastahan joku varmaan valitsee Loganin
Arvelen, että Loganista saattaa tulla jopa suurmyyjä tietyissä maissa. Ehkä Suomessakin. Se ei ole suoraan "ryssä-auto", vaikka kootaan Itä-euroopassa, mutta niin siellä kootaan monia muitakin merkkejä. Ollaan sentään Euroopan rajojen sisällä, sekä suunnittelussa, että valmistuksessa. Tämä saattaa olla tärkeä valintakriteeri monille jo alitajuisesti. Imago on heti alkujaan pari pykälää korkeammalla.
Miksei Suomessakin menestyisi? Yksinkertainen toimiva rakenne ja tekniikka meidä pompputeillä monessa paikkaa. Menestyjiä ovat aina olleet halpis autot, Kupla, Lada, Fiat 127, Uno, Golf, Corolla, Sunny jne. Kuten muutkin toteavat, ei liikaa kallista elektroniikkaa joka mahdollisesti tarvitsee kallista huoltoa, on vika-altis Suomen vaihtelevissa olosuhteissa. Jos hinta jää alle 10t, on menestys taattu. Se on vaihtoehto 2 vuoden valmistajan takuulla, vähän käytettyyn, jossain vaikkapa 2.s autoksi. Eikä ole hassumman näköinen koppa, menettelee. Uudella Loganilla talvella, uudella Mustangilla loput 6kk. Erotut joukosta kesät-talvet! Hmmm??
Vaikka kuinka hehkuttaisi esim. Priusta hybridiautona, ihmiset ostavat ne rahalla. Jos veikataan kulttiautoa Logan - Prius, mille puolelle vaaka kallistuu? Eläkeläiset ovat suuri varteenotettava ostajaryhmä aivan lähiaikoina, eivät aja paljon, eivät vaadi kaikki hiluvitkuttimia, sijoittavat muuhunkin kuin pelkkään autoon!
Niin kun vertasin tuota Logania Lada 110:iin. Niin Renaultilla on varmaan vielä parempi maine, se oli varmaan yksi suuri syy mikä ei tehnyt 110:sta myydympää autoa.