Näihin aikoihin Toyotan piti paljastaa uusi Corolla maailmalle. Mutta mitään ei tapahtunut. Miksi? Koska Toyotan pomot näkivät uuden Honda Civicin Geneven autonäyttelyssä. Ukot säikähtivät niin pahanpäiväisesti, että jo lähellä valmista oleva uusi Corolla pantiin kiireesti takaisin suunnittelupöydälle ja käsky kuului, että muodoista on tehtävä rohkeammat.
Suunnitteilla ollut Corolla näytti sisäpiiritietojen mukaan kuin suurelta, tulevalta Toyota Yarikselta. Tämä konservatiivinen look ei kuitenkaan vakuuttanut uuden Civicin rinnalla ja nyt uusi Corolla tulee julki ainakin puoli vuotta myöhässä. Toivotaan, että Civicillä on ollut tervehdyttävä vaikutus Toyotan muotoilupolitiikkaan; nykyinen Corolla on sinänsä ok, mutta ei se suuria tunteita herätä... tylsä kuin Volkkari, kuten vanha kansa sanoo.
Taisi muukin automaailma hieman hätkähtää uutta Civiciä! Mielestäni mainitun auton hatchback-versio (5-ovinen) ei ole mitenkään kaunis, mutta Hondan rohkeutta on pakko ihailla. Toivoa sopii, että muutkin autonvalmistajat ottavat oppia Hondasta ja luovat vähän totuttua kiinnostavammat kuosit uutuuksilleen.
Sisäpiiritieto kertoo myös, että erään eurooppalaisen autotehtaan insinöörit tutkivat uuden Civicin tarkkaan ( siitä oli näytillä myös läpileikattu versio ) eivätkä voineet tajuta, miten paljon tavaraa Honda oli saanut tungettua autoon sen hinta huomioiden....
Kukas se tämä Anders-Simon syväkurkku oikein on kun tämmöisiä kohu-uutisia tännekin asti päästelee? Toisaalta ymmärän kyllä senkin jos Toyotan väki on huolissaan Corollan muotoilusta, - sitä kun ei nykysessä mallissa ole..ainakaan sedanissa.
Voisiko kuitenkin olettaa niin, että jos nyt ei teollisuusvakoilusta puhuta niin ainakin voisi vähintäänkin olettaa muiden autonvalmistajien olevan, varsinkin tuolla jaappanin suunnalla perillä hyvinkin ennakkoon kilpailijoiden tulevista tuotteista..?
Meinaan vaan, että vaikka niitä japanilaisia parveilee Frankfurtissa yms. näyttelyiden yhteydessä kuvailemassa EU:n tuotoksia sentti sentiltä, voisi kuvitella heitillä olevan jonkinlaista kotimaata koskevaa, merkkienvälistä synergiaa autonvalmistuspolitiikassaan.
Eipä silti, uusi Civic on ainakin lehdistöfotojen perusteella todella hyvännäköinen poikkeus automuotoilun saralla niin sisältä kuin päältäkin päin.
Voisiko kuitenkin olettaa niin, että jos nyt ei teollisuusvakoilusta puhuta niin ainakin voisi vähintäänkin olettaa muiden autonvalmistajien olevan, varsinkin tuolla jaappanin suunnalla perillä hyvinkin ennakkoon kilpailijoiden tulevista tuotteista..?
Meinaan vaan, että vaikka niitä japanilaisia parveilee Frankfurtissa yms. näyttelyiden yhteydessä kuvailemassa EU:n tuotoksia sentti sentiltä, voisi kuvitella heitillä olevan jonkinlaista kotimaata koskevaa, merkkienvälistä synergiaa autonvalmistuspolitiikassaan.
Eipä silti, uusi Civic on ainakin lehdistöfotojen perusteella todella hyvännäköinen poikkeus automuotoilun saralla niin sisältä kuin päältäkin päin.
Makuja on monia. Minuun tuo Civicin tekno-look ei ainakaan kuvien perusteella oikein iske. Ehkä se on luonnossa parempi, joten tehdään lopullinen tuomio sitten. Erilainenhan se toki on, ellei kiinnitä huomiota 5-ovisen Civicin sivuprofiiliin, joka muistuttaa aika tavalla Chevrolet Lacettia...
Toivottavasti uudelle Civicille ei käy samoin kuin Mazda6:lle, jonka muotoilu uutena oli "sporttisen seksikkään dynaaminen" mutta jo pari kolme vuotiaana näyttää aika harmahtuneelta. Esim. saksalaisten muotoilu, mikä on selkeästi varovaisempaa, kestää ainakin minun silmissä pidempään.
Ymmärtääkseni Corollan Pohjois-Amerikan versio on passitettu takaisin muotoilustudioon, ei Euroopan versiota.
Frankfurtin Civic-tutkijoista:
Kilpailijoiden tuotteiden tutkiminen ja vertaaminen omiin tuotteisiin kuuluu bisnekseen. Ei kai kukaan luule jonkun valmistajan kehittelevän autoja jossain tyhjiössä ilman ainuttakaan kilpailevaa tuotetta mittatikkuna?
Jalkkiksen kanssa olen samaa mieltä siitä että konservatiivinen muotoilu kestää ajan hammasta paremmin.
Mazdan kohdalla muutoksen tarve taisi kuitenkin olla aika akuutti.
Tuolla ulkonäöllä ei ole suurta merkitystä, tärkeintä että pelittää?