Tulipa tässä työmatkalla vilkaistua Volvon hinnastoa USA:ssa.
S60:n perusmalli on täällä 2,5T ($30.640) ja ääripää R ($38.385).
Suomessa tämän parivaljakon listahinnat ovat 2,5T (42.300 ) ja R (79.400 ).
Pähkäilemättä nyt miksi autot ovat Suomessa niin kalliita, huomio kiinnittyy näiden versioiden keskinäisiin hintaeroihin eri markkinoilla.
R on USA:ssa 25% kalliimpi kuin 2,5T. Suomessa lisähintaa laskutetaan huimat 88%! Siis prosenttiyksiköissä yli 3 kertaa enemmän.
Osaisikohan joku Volvon maahantuontia tunteva perustella miksi meitä rankaistaan tällaisella lisähinnalla?
Arvaus: 2,5T:n lisävarusteet ovat Suomessa niin kalliita, että R on pakko viedä vielä kalliimaksi. Toisin sanoen huippumallin pitää olla kalliimpi, kuin mitä halvempi versio viimeisen päälle varusteltuna olisi. Lisätehoa lukuunottamattahan tavalliseen 2,5T:nkin saa aktiivialustan, yms.
Tämä vain hintavertailuna ottamatta kantaa R60:n haluttavuuteen muuten.
Kyllä sillä on luultavasti eniten merkitystä miten kilpailijat omat tuotteensa hinnoittelevat. Jos volvo haluaa profiloida S60R:n tuohon luokkaan niin hinta määräytyy sen mukaan. Toki noilla lisävarustejutuillakin voi olla merkitystä.
MIKSI uudet pirssit ovat yleensäkin ylihintaisia rakkaassa kotimaassamme?!?
-En keksi järkeen käyvää syytä.
EU:n harmonisointipäätöksen mukaisesti autotehtaiden tulee hinnoitella tehdashinnat yhteneviksi koko unionin alueella. Tällä päätöksellä Suomeen tuotujen autojen hinnat nousivat.
Kun tähän lisätään iki-ihana autoveromme sekä maahantuojien ja jälleenmyyjien vapaasti kilpailun puuttuessa lisäämät katteet, niin päädymme noihin hintoihin, jotka me täällä susirajalla maksamme.