Mittari- & ajovalot

0 kommenttia

Getz-keskustelussa mentiin ajo- ja mittarivalojen yhteistoimintaan, mutta nostettakoon se täten omaksi aiheekseen. Mielestäni ainoa oikea kytkentätapa on tämä: päiväkäytössä ajovaloille alennettu jännite ja mittarivalot pois päältä; valokytkimestä kääntämällä täysi jännite ajovaloille, mittarivalot ja ajovalojen pesuri päälle.

Perusteluni: päiväkäytön alennettu jännite säästää polttimoita, mutta monelta päiväasento unohtuu päälle myös pimeällä, jos mittarivalot ovat automaattisesti päällä. Kaupunkiajossa unohduksesta ei ole haittaa, mutta maantiellä täysi jännite ja kaukovalojen käyttömahdollisuus (jota päiväasennossa ei yleensä ole) olisivat tarpeen. Pelkillä lähivaloilla ajavia tulee vastaan pimeillä taipaleilla yllättävän paljon. Uusi Micra todella himmeine päivävaloineen on suorastaan vaarallinen huonomuistisen tai osaamattoman valojen käyttäjän käsissä.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit