Uusi Focus sedan on edeltäjänsä kaltainen muotoilultaan. Valitettavasti. Perä on pystyssä ja alustan rakenteet ovat takaa katsottaessa rumasti näkyvillä. Auton perä on kuin lyttyyn ajettu.Tämä sedan ei kuitenkaan ole niin ruma kuin edellinen versio.
Toivottavasti ote suunnitteluun kohenee kyseisen mallin face liftin myötä (pikaisesti please). Ennustin jo aikoja sitten uuden Vectran keulan kokevan pikaisen muutoksen (karmeat valaisimet) sekä Lagunan grillin päällä olevan muovilistan joutuvan maalaamoon. Näin on käynyt ja ainakin Vectra on saanut todella komean keulan. Vielä: Peugeot 407 farkku kaipaa ehdottomasti visuaalista kavennusta ja hieman lisää korkeutta, koska auto vaikuttaa ylimitoiteun matalalta ja leveältä. Eli takalasin voimakas panoraamamuotoilu uusintakäsittelyyn. VW:n tuotteita moititaan ainakin tällä palstalla usein värittömän tasapaksuiksi. Mielestäni volkkareissa on aina ollut tarkkaan harkittu, ajaton muotoilu ja niiden ulkonäkö kestää ilman keulakikkailuja etc. vuosikausia (vrt IV koppainen Golf).
Aivan, Focus I on erittäin ruma auto, minuakin on pistänyt silmään tämä korotettu perä, joka on todella hassun näköinen. Muutenkin auto on Audi TT:n ohella rumimpia sarjavalmisteisia autoja. Uusi on selkeä parannus, muttei sekään mikään komea ole.
Renu Laguna meni faceliftin myötä huonompaan suuntaan, samoin Vectra. Pösössähän ei ole mitään vikaa, auton pitääkin olla leveän ja matalan näköinen. Tosin farkku 407 ei kaikista kulmista katsoen ole tasapainoinen. Ja sedanin takaosa ei muotoilullisesti kuulu etuosaan lainkaan.
Silti olisin sillä kannalla, että autonvalmistajan kannattaa ottaa riskejä ja toteuttaa persoonallista ja rohkeaa muotoilua, kuten vaikkapa Honda uudessa Civicissään. Kauhuesimerkki ylivarovaisuudesta, tylsyydestä ja rumuudesta on juuri Volkswagen ja varsinkin Golf: sukupolvesta toiseen ankeaa tylsyyttä ja karaktäärin puutetta jopa rumuuteen saakka.
Arvasin oikein, VW on kestosuosikki tylsyyden markkinoilla. AS, oletko nähnyt uuden Civicin luonnossa? Kyseisen auton rohkeita linjoja on media kuvateksteissään ylistänyt. Ei niissä muodoissa oikeasti mitään erityisiä hienouksia havaitse, ainakaan kuvissa. Toisin sanoen olet toisen käden tietojen varassa kehumassa Hondaa. Olen edelleen sitä mieltä, että Vectran keulan ilme koheni 200% edelliseen verrattuna. Lagunasta ei saa nättiä autoa millään keinoilla, se on auttamattomasti jo vanhan näköinen. Pieni liuko-ovi pösö 107eritttäin lyhyine akselivälineen on tämän vuoden kenties rumin auto.Jos tähän keskusteluteemaan voisi vielä liittää autojen nimiä, niin Mitsu GRANDIS on kaikkien aikojen pohjanoteeraus.Jotta olisimme positiivisia, koska kyseessä on kuitenkin vain makuasiat, voimme keskustelun lopuksi kirjata tähän myös muotoiluvalioita (käyttöautot). Sellainen on esimerkiksi uusi Passat tai vaikkapa Corolla Verso.
Onko "klassisen ajaton" sama asia kuin tyylikäs. Ei ainakaan minun mielestäni. Esim. uudessa Alfa 159:ssä on kaikki tyylikkään ja klassisen kauniin auton elementit paketissa. Sen sijaa esim. Touran on ehkä kammottavin ilmestys, joka markkinoille on tuotu. Varmaan hyvä auto mutta aivan hirvittävän tylsän näköinen. Koko autossa ei ole ainuttakaan yksityiskohtaa, jota ei joku tietokoneohjelma sopivasti parametroituna olisi voinut toteuttaa.
Eli tops and flops jotakuinkin tavallisista autoista:
Top1. Alfa 159
Top2. LandRover Disco 3
Top3. Saab 9-3 SportCombi
Flop1. VW Touran
Flop2. Kia Carens
Flop3. BMW 1-sarja
Siitä Focuksesta tuli mieleen, että johtuuko yhteneväisistä mittasuhteista vai mistä, mutta etenkin pikaisesti takaa nähtynä auto (sedan) on tosi paljon S40:n näköinen.