Which? -lehti julkaisi tänään vuosittaisen tutkimuksensa eri automallien/merkkien luotettavuudesta. Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä että japanilaisten menestys. Kärjestä löytyvät Honda, Mazda, Lexus, Suzuki ja Toyota. Yksikään alle kaksivuotias Mazda 323, Hyundai Getz, MG ZT, Toyota Corolla tai Toyota Corolla Verso ei ole jättänyt tielle. Mielestäni kiinnostavinta oli kuitenkin Audi TT:n surkeus, joka viides alle kaksivuotias TT on jättänyt tielle. Nykyaikainen auto ei saisi olla näin huono, auto on kuitenkin väline jolla liikutaan paikasta A paikkaan B, tietyt valmistajat ovat unohtaneet tämän. http://www.belfasttelegraph.co.uk/news/story.jsp?story=548147
Luotettavuustutkimukset eivät ole samoja joka maassa. Jos ne olisivat yhtenevät, niihin voisi luottaa hyvinkin. Näkisi vain kerran sellaisen. Piti kaivaa esiin Frankfurtin IAA-messuilla 63 000:n henkilön täyttämä raportti, jonka täyttö itsessään kesti 40 min. Kaikki huuhaajutut ja pelleilyt raakattiin pois. Jos joku paneutuu täyttämään 40 min. kaavakkeita, sanoisin, että silloin asiaan paneudutaan.
Ikävä kyllä en tähän sitä löytänyt, mutta se oli melko lailla erilainen kuin monet tälläkin palstalla esitetyt luotettavuustutkimukset. IAA:n yhteydessä kerrottiin tarkkaan kaikki tutkimusmenetelmästä alkaen. Olisi mielenkiintoista tietää/kuulla millä lailla kaikki muut JD.Powersin mukaanlukien on oikeasti tehty. Soitto kotiin illalla? Supermarketin parkkipaikalla? Messujen yhteydessä? Näyttelyssä? Minusta se kertoisi paljon suoritetun tutkimuksen laadusta ja uskottavuudesta, kuten henkilömäärä jotka eivät vain ole vastanneet, vaan todella osallistuneet paneutuen asiaan. Tämä olisi kaikkien etu ja hyöty. Nyt ne menevät maittain niin levälleen, ettei niitä voi oikein ottaa tosissaan.
Tarkennettakoon, ettei ihminen Audia ostaessaan hae laatua, vaan mielikuvaa laatumerkistä. Kulissit ovat pääasia, niin kuin monessa avioliitossa. Saattaa olla paha olo, mutta sitä ei näytetä vaan hymyillään vain vanhempainillassa ja reissataan etelässä. Kuitenkin sielu on rikki. Mutta pääasia, että ulospäin homma toimii.
Sama juttu saksalaisen "premiumin" kanssa. Joku Hyundain Coupe käynnistyy kun avaimesta käännetään ja siinä on kehutut ominaisuudetkin, mutta sitä ei naapuri tiedä. Mitäs sellaisella autolla tekee, mitä ei voi kadehtia? Mutta osta Audi. Siitä on naapuri kade vaikkei auto aina käyntiin lähdekään.. Ja osoittaahan se todellista varakkuutta, että on rahaa ostaa ylihintainen volkkari, johon on liimattu Audin merkki kun sen korjaaminenkin tulee vielä helkkarin kalliiksi. Ei ole Audi köyhän auto ei - varsinkaan kun sen takuu on niin lyhyt..
Vähän niin kuin pyyhkisi pyllynsä seteleihin. Ei se viisasta ole, mutta tietävätpähän ainakin rikkaaksi...
Niinhän se tahtoo olla
Sama juttu saksalaisen "premiumin" kanssa. Joku Hyundain Coupe käynnistyy kun avaimesta käännetään ja siinä on kehutut ominaisuudetkin, mutta sitä ei naapuri tiedä. Mitäs sellaisella autolla tekee, mitä ei voi kadehtia? Mutta osta Audi. Siitä on naapuri kade vaikkei auto aina käyntiin lähdekään.. Ja osoittaahan se todellista varakkuutta, että on rahaa ostaa ylihintainen volkkari, johon on liimattu Audin merkki kun sen korjaaminenkin tulee vielä helkkarin kalliiksi. Ei ole Audi köyhän auto ei - varsinkaan kun sen takuu on niin lyhyt..
Vähän niin kuin pyyhkisi pyllynsä seteleihin. Ei se viisasta ole, mutta tietävätpähän ainakin rikkaaksi...
Köyhällä ja kateellisella ei oo helppoa. No on se varmaan hyvä, että olet edes yhden paikan keksinyt, minne purkaa tuota jumalattoman pahaa oloasi..
Olen lukenut jostain että TT olisi aikas luotettava auto. Aika vähän tielle jättänyt, lisäksi.