Arvostettu amerikkalainen IIHS tutki USA:ssa vuosina 2000-2003 tapahtuneita kuolemaanjohtaneita liikenneonnettomuuksia. Tämän jälkeen he pistivät 199 automallia paremmuusjärjestykseen sen perusteella kuinka suuri riski on näissä on kuolla. Tavallaan tässä mitataan sekä aktiivista että passiivista turvallisuutta koska kuoleman voi välttää sekä olemalla joutumatta onnettomuuteen että suojaamalla onnettomuustilanteessa (eroaa siis ruotsalaisen Folksamin tutkimustavasta). Ensimmäistä kertaa tutkimuksessa on yritetty ottaa huomioon autojen määrän lisäksi myös erityyppisten autojen kuljettajien vaihtelevat ajotavat (coupe vs. tila-auto).
Voittajaksi selviytyi Mercedes E-luokka.
Huonoin oli Chevrolet Blazer (eikö noita myydä Suomessakin?), kyseisen auton ajettavuudessa täytyy olla jotain hämärää, niin paljon sen omistajille on sattunut roll-overin aiheuttamia kuolemantapauksia.
http://www.iihs.org/srpdfs/sr4003.pdf
Panssariauto on turvallisin paitsi jos joku käyttää sinkoa
Sorry pojat, taas täytyy hakea näkemyksiä historiasta...
Tuosta turvallisuudesta muistan Italiassa tehdyn tutkimuksen,
jonka mukaan 60- luvulla turvallisimmat autot olivat Fiat 500 ja Citroen 2CV. Näille kun sattui myyntimääriin nähden vähiten onnettomuuksia. Itsesuojeluvietti saattaisi olla tänäänkin tehokkaampi kuin kaikki kahdeksan turvatyynyä ja itsekiristyvät turvavyöt? Puhumattakaan niistä kaikista viidestä tähdestä turvallisuustestissä, ne tähdet kun taitavat olla kevyttä tavaraa kun se painavampi vastaantuleva auto sattuu kohdalle väärässä paikassa väärään aikaan?
Korkea painopiste, kuten kaikilla muillakin möhköillä. Omalta osaltaan varmasti myös väärä turvallisuuden tunne. Peruteleehan jokainen SUVin ostaja hankintaansa kolariturvallisuudella. Tutkimuksen pahimpien kuolemanloukkujen listallalla joka toinen ajoneuvo kuuluu luokkaan SUV.
http://www.iihs.org/srpdfs/sr4003.pdf
Todennäköisimmin hämäryys löytyy penkin ja ratin välistä, jossa ei hahmoteta auton mittasuhteiden ja perinteisten rakenteiden aiheuttamia rajoitteita. Eikös nämä umpikorisetkin tunnettu ennen jenkeissä nimityksellä "truck" ja niihin myös suhtauduttiin sellaisina? Nykyisin ne ovat SUVeja, joilla pitää tietysti hiukan urheilla.
Korkea painopiste, kuten kaikilla muillakin möhköillä. Omalta osaltaan varmasti myös väärä turvallisuuden tunne. Peruteleehan jokainen SUVin ostaja hankintaansa kolariturvallisuudella. Tutkimuksen pahimpien kuolemanloukkujen listallalla joka toinen ajoneuvo kuuluu luokkaan SUV.
Ihan sattumana ei Blazerin huonoa suoritusta (roll-over luku 251) voi pitää kun luokan keskiarvo oli 63 ja esim.koko tutkimuksessa toiseksi sijoittunut Toyota 4Runner sai luvun 6.
Ihan mielenkiintoinen lista, esim 3-sarjan Bmw on turvallisempi kuin Saab 9-5 käytännön tilanteissa..
Nimimerkki potkuri on täsmälleen oikeassa. Itse muistelen tutkimusta jossa todettiin, että vanhat takavetoiset Ladat joutuvat onnettomuuksiin paljon harvemmin kuin keskivertoautot vaikka ajokilometrien erotkin otettaisiin huomioon.
Ladoilla ajelivat vanhat papparaiset hiljaa, nuoriso ei kehtaa edes Mäntsälässä hakea nakkarilta porilaista Ladalla.
Joskus seikytluvun alkuvuosina kun ABS-jarrut yleistyivät tehtiin Saksassa Münchenin taksiautoilla tilastollinen tutkimus.
Tulos oli aikamoinen yllätys: upouudet ABS-jarruiset mersutaksit kolaroivat paljon enemmän kuin tavallisin jarruin varustetut mersutaksit.
Suuret luulot omasta ajotaidosta ja uuden premium-auton erinomaisuudesta on vaarallista.