ilmastointi

3 kommenttia

mitä tietoa ilmastointilaitteesta jos sitä ei käytä ja onko se päällä jos se on automaattinen ,kuulin että kennosto menee rikki jos ei kys,lait ei käytetä auto on COROLLA 1.6 WAGON vm-05:/ auton omistaa vanhempi mies joka kertoo että jos ei ajaessa pidä tuuletuksia ja ajovaloja päällä säästää kuulema polttoaineessa paljon,kaveri ei tajua omaa turvallisuuttaan ollenkaan + toisia kulkioita.mitä neuvoks.

  
  • Ilmastointi ei käynnisty, jos lämpötila on alle +5'C. Ajan autoni lämpimään halliin pari kertaa kk ja käytän ilmastointia 10-15 min. Kompressori pyörii ja saa tarvitsemansa voitelun, sekä estää tiivisteitä kuivumasta.

    Autoni ohjekirjassakin tuo asia mainitaan, mutta kun olen kysellyt kavereiltani, ei kukaan ole kuullutkaan moisesta. Eli käyttöohjekirjoja ei paljon viitsitä lukea.

      
  • Ainakin kehittyneemmät automaatti-ilmastoinnit käyvät vain tarvittaessa, ei niitä tarvitse pois kytkeä käytännössä koskaan.

      
  • juissi: ” mitä tietoa ilmastointilaitteesta jos sitä ei käytä ja onko se päällä jos se on automaattinen”

    Yleensä niissä on katkaisija, jolla voi valita onko päällä ollenkaan ja jos on, toimiiko automaatti- tai manuaalitoiminnolla. Eli ei ole päällä automaattisesti vaikka olisikin automaatti, jos ei ole namiskuukkeli auto-asennossa.

    juissi: ”kuulin että kennosto menee rikki jos ei kys,lait ei käytetä”

    Käsittääkseni kenno ei kärsi, vaan pitkän päälle laakerit, kun öljy valuu niistä pois pitkän seisokin vuoksi. Myös tiivisteet kuivuvat ja päästävät kylmäaineen ulos. Pelkkä huolto on aika kallis saati sitten remontti. Minulle neuvottiin kylmäkonehuollossa, että jos kone kehittää kylmää, aineita on sisällä tarpeeksi. Hankala testata tähän vuodenaikaan, mutta monet parkkihallit esimerkiksi ovat riittävän lämpimiä, jotta kompressori lähtee käyntiin. Merkistä riippuen pitää olla vähintään 5-6 astetta.

    juissi: ”omistaa vanhempi mies joka kertoo että jos ei ajaessa pidä tuuletuksia ja ajovaloja päällä säästää kuulema polttoaineessa paljon”

    Kuinkahan semmoinen ukkeli on osannut käyttää moottoria? Olisi hyvä päästä sen kyytiin ja seurata ajotapoja. Tuollaiset säästäjät ajavat joskus aivan liian isolla vaihteella ja kuluttavat tekniikan loppuun ennen aikojaan. Vedätyksessä saa siipeensä koko voimalinja kiertokangen alapäänlaakerista vetoniveleen asti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit