Chryslerin saa sitten ennen vuodenvaihdetta Suomessakin Mersun V6 dieselillä, niin sedan kuin farkkumallina. Nyt A-S Mersuntappajaa ostamaan. EU keskikulutus 8,1 l. Mitähän puhtaassa maantieajossa menee? Aika kova kiihtyvyys 7,8 sek. sinne 100:een, jota edelleen kovasti mainostetaan. Painoa sillä on 1928 kg.
USA:ssa bensaversioita on myyty jo 6 kertaa niin paljon kuin edeltäjää 300M, joten suosiossa sielläpäin. Saksassa 300C on noussut suosituimmaksi tuontiautoksi suurten autojen luokassa. Menestys jatkunee entisestään nyt dieselin voimin. Autotestaajat mainitsevat hankalaksi kuulla auton sisällä äänen perusteella millä moottorilla ajetaan, bensalla vai dieselillä. Vakiovarustelu on jenkkiläisittäin tunnetusi mittava.
Suurempien ja kallimpien autojen hintaluokassa (A6, BMW 5-srj, MB E)
on Saksassa dieseleiden osuus jo ylittänyt 70% rajan.
Ranskan PSA-yhtymä tuo Fordin kanssa uusia dieseleitä markkinoille.
Satsaavat entistä enemmän dieseltekniikkaan. PSA-yhtymän mukaan säästö saavutetaan paremmin dieseleillä kuin hybriideillä. Asiaa puoltaa, että dieseliä voi valmistaa lähes mistä raaka-aianeista vain, kuten kerroin "Onko kukaan lukenut" otsikolla, jopa kaatopaikka jätteistä. Siellä sitä tarinaa siitä on.
Terve, 6-pack! Kyllähän minä tuollaista isoa Craisua himoitsen, mutta kun ei ole tarpeeksi rahaa sen hankkimiseen. Valitettavasti.
Vai pitäisiköhän muuttaa pienempään asuntoon että voisi välirahalla ostaa kunnon auton?
Vaikea keksiä ainuttakaan järjellistä syytä, miksi ostaa muskelijenkki diiselrouskulla, kun tarjolla on 5,7 litrainen hemipata.
Naurettavaa touhua kaikenkaikkiaan. Diesel ei vain tuollaisen auton imagoon kertakaikkiaan sovi. Mersun maine on jo mennyt, niinkuin muidenkin saksalaisten, mutta sieltä suunnalta tämä järjetön ratkaisu lienee kotoisin.. Olisivat edes laittaneet mersun v8-dieselin.
Aika järkevää ostaa dieselinä, eli hinta halvempi ja mukana taloudellisuus ja suorituskykyäkin aivan riittävästi. Varmaan iskee myös suomalaisten makuun.
Mitä se taksiversio maksaa ? Luultavasti aika saman, kuin 3,5 kutoskoneinenkin versio. Siihen verraten ei siis mitään järkevää syytä dieselin valintaan. Mitä merkitystä sillä kulutuksella on? Jos se jollekulle jotakin merkitsee, niin ostakoon sitten vaikka smartin. Minä en ko. autoa edes harkitsisi muuta kuin hemikoneella. Siis jos olisi rahaa...
Oliskohan tällä mitään tekemistä sen kanssa...
Max. teho 186 kW
Max. teho kierrosluvulla 6400
Max. vääntö 339 Nm
Max. vääntö kierrosluvuilla 4000
Sylinteriluku V6
Istkutilavuus cm3 2987
Teho KW 165
Kierrosluvulla 1/min 3800
Vääntö Nm 510
Kierrosluvulla 1/min 1600
Turbodieseliä ei tartte kierrättää... Ahtamattomat bensakoneet... "Me not like"
Eipä tarvii isoa bensakasiakaan kierrättää...
Diesel ilman ahdinta olisi muuten vielä onnettomampi kapistus, kuin pieni bensamoottori.
Diesel nyt vain sattuu kuulostamaan traktorilta.
Ei kiitos henkilöautoon. Työkoneet ovat asia erikseen.
Hinta on näköjään 56900 euroa, sekä farkulle että sedanille. Ei paha, jos verrataan vastaavaan E-farkkuun, joka viritysasteesta riippuen maksaa karkeasti 15-20 tonnia enemmän. Tai jos otetaan tuo erään ylistämä V8-kone, ja neliveto, niin vastaavaan mersuun hintaeroa tulee jo 25 tonnia.
Sikäli on hyvä, että dieseleitä näihinkin tulee, koska vaikka toki bensakone on hiljainen, niin on se myös syöppö, kasikoneellakin kaupunkikulutus lähentelee jo 20 litraa. Eli taloudellisuusnäkökohta ei ole maailmanlaajuisesti katsottuna aivan mitätön juttu.
Diesel ilman ahdinta olisi muuten vielä onnettomampi kapistus, kuin pieni bensamoottori.
Diesel nyt vain sattuu kuulostamaan traktorilta.
Ei kiitos henkilöautoon. Työkoneet ovat asia erikseen.
Olen omat ajeluni ajellut bensakoneisilla autoilla; silti olen sitä mieltä, että parhaimmillaan nykydieselit ovat jo todella hiljaisia, esimerkkinä vaikkapa 300C:ssä oleva "mersun" kehittämä V6.
Toki joukkoon mahtuu vielä "betonimyllyjäkin".
300C:n muotoilu on kyllä "jenkkityyliä", mutta teknisesti auto on lähempänä Mersua kuin jenkkirautaa. "Mersuntappajaksi" siitä ei ole, jos ei Mersulla sitten ole itsemurha-aikeita...