Toyotan Euroopan johtaja Tokuichi Uranishi kertoo lehtihaastattelussa
(www.sueddeutsche.de taloussivut 21.3.2005).
Maailmassa Toyotalla on nyt 11 prosentin markkinaosuus, se nousee vuoteen 2010 mennessä yli 15:n, siis ohi GM:n.
Euroopassa Lexus myy nyt 25000 autoa vuodessa. Jo lähivuosina määrä kolminkertaistuu ja tavoite on 100000 autoa vuodessa.
Saksassa Lexus myy nyt 3000 autoa mutta tavoite on 20000 autoa vuodessa v.2010.
Euroopassa Toyota myy vuonna 2010 yli 1,2 miljoonaa, markkinaosuus tällöin 7-8 prosenttia.
Yhteistyö pikkuautoissa Peugeotin ja Citreonin kanssa on hyödyllistä siksi, että Toyota saa uusia kontakteja eurooppalaisiin osien valmistajiin ja oppii ranskalaisilta ostojen tekemisestä.
Toyota kasvaa ja Lexus kasvaa varmasti vielä enemmän. Ei mikään ihmekään. Kasvun perustalla on korkea laatu ja ominaisuudet mutta....
"Yhteistyö pikkuautoissa Peugeotin ja Citreonin kanssa on hyödyllistä siksi, että Toyota saa uusia kontakteja eurooppalaisiin osien valmistajiin"
...säilyykö laatu jatkossa jos yhä enemmän käytetään eurooppalaisia alihankkijoita? Siinäpä onkin haastetta Euroopan johtajalle. Ainakin laadunvalvontaa on tehostettava mutta samalla kuitenkin pidettävä hinnat kurissa sillä kilpailu kiristyy entisestään myös Euroopan markkinoilla.
...säilyykö laatu jatkossa jos yhä enemmän käytetään eurooppalaisia alihankkijoita? Siinäpä onkin haastetta Euroopan johtajalle. Ainakin laadunvalvontaa on tehostettava mutta samalla kuitenkin pidettävä hinnat kurissa sillä kilpailu kiristyy entisestään myös Euroopan markkinoilla.
Muistelenpa lukeneeni aivan vastikään pikku uutisen: PSA-konserni aikoo PALKITA alihankkijoitaan silloin, kun ne tuottavat laadukkaita osia. Kun vielä merkitsisivät ne autot, joihin "palkitut" osat on asennettu...
Lisäksi haasteena on se, että samat pajat tekevät osia myös eurooppalaisille. Jos niiden laatuprosessit kehittyvät, niin eurooppalaiset saavat yhtä laadukkaita osia, tuskin alihankkija huonompiakaan eurooppalaiselle valmistajalle myy. Ja jos laatu ei kehity, niin euro-Toyo on kohta yhtä vikainen kuin VW...
Ammattiliittojen luvatussa Euroopassa tulee lakko jos laaduntarkkailua lisätään. Eihän sitä sovi ihmisiä kytätä ja arvostella sen perusteella minkä laatuista työtä tekee. Ja palkan pitää olla kaikille sama, ettei tule paha mieli. Kun työpaikka on turvattu jaskalaadusta huolimatta, voi hyvin tehdä vähän mitä lystää. Ja kaikilla on kivaa kunnes konkurssi tulee...ja sittenkin voi aina itkeä paikallista vasemmistohallitusta apuun moisen katalan rakennemuutoksen ja globalisaation torjumiseksi
Kilpailu Euroopan markkinoilla on raakalaismaisen kovaa. Toyota Europe taisi tehdä voittoa ensimmäisen kerran vasta vuonna 1999 (perustettiin vuonna 1970). Kaikki tiedämme Ford Europen ja GM Europen ongelmat. Nyt tänne on tulossa Dodge, kiinalaisia, Tata... Pudotuspeli on käynnissä ja Fiat taitaa olla ensimmäinen joka tippuu.
GM:n aivoituksia on vaikea ymmärtää, heillä on jo Korean-Chevroletit, mitä he luulevat saavuttavansa Dodgella. Sitä Ruotsissa valmistettavaa Cadillacia pidän varmana floppina.
Vähän samansuuntaisia ajatuksia minullakin. GM on toistuvasti sortunut eurooppalaisen kuluttajan aliarviointiin, tuskinpa Cadillacillakaan made in Sweden mitään kummoisia markkinoita on. Uskottavuus puuttuu. Olisivat mieluummin kehittäneet Saabia sen omista lähtökohdista. En oikein jaksa uskoa saksalaiseen Saabiinkaan...merkin vahvuushan on ollut nimenomaan tuo omaleimaisuus joka siinä on jossain määrin säilynyt. Jos siitä nyt tulee lopullisesti perus-GM-auto, niin kuka sitä enää ostaa?
Dodge ei ole "GM:n aivoitus", kuten vanhemmat autoilijat hyvin tietävät, vaan samaa sukua Chryslerin ja Plymouthin kanssa. "Totkea" mainostettiin aikoinaan Suomessa suositun laulun sanoin: "Happy days are here again - Dodge". Eli nykyään Dodge kuuluu DaimlerChrysler-konserniin.
Eniten minä ihmettelen Dodge Caliberin yhteydessä sitä, että tämän Golfin/Astran kokoisen auton vakiorengaskooksi ilmoitetaan 245/45 R19 !!! Täysin järjetön koko, voi vain kuvitella, miten auto käyttäytyy karheilla ja uraisilla suomalaisteillä.
On se Toyota ihmeellinen, aina vain pystyy parantamaan tulostaan. Itsekin pian voisin ostaa Toyotan kuin muillakin on ihan kokeilu mielessä, niin tiedän miksi ihmiset ostavat sitä. Ne jotka ovat tarkemmin miettineet Toyotan ostoa niin kriteereinä on varmasti ollut laatu. Monet tutut ovat ostaneet Toyotan sen enempää ajattelematta.
Eiköhän tuo ollut vain autonäyttelykonseptin kengitys. Myyntiversion kumit ovat varmuudella normaalia perheautokokoa.
Tuli sotkettua Dodge GM:ään, kyllä nuo eri konsernit on minulla ennen ollut hallinnassa.
Kun olen ajanut eurooppalaisia olen löytänyt hyviä syitä ostaa ne. Kun olen koeajanut Toyoa, en ole sellaista vielä löytänyt...
Kun olen ajanut eurooppalaisia olen löytänyt hyviä syitä ostaa ne. Kun olen koeajanut Toyoa, en ole sellaista vielä löytänyt...
Corolla on helppo ostaa kun niitä on muillakin, se on kohtuuhintainen ja todella luotettava. "Ominaisuuksista" en ole pitänyt. Kyllä kerran elämässä pitää Corolla omistaa.